سید حمزه کاظمی پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

روزهای بهاری انرژی و انگیزه زیادی را برای حضور در طبیعت و فضای بیرون از خانه به اغلب ما القا می کند. درست به همین دلیل است که در این روزها اغلب پارک ها شلوغ تر از همیشه است. اما اگر این روز های بهاری تصمیم جدی برای ورزش کردن یا پیاده روی دارید بهتر است از حالا شروع کنید. برای شروع اما قبل از هر چیز باید به فکر تهیه یک کفش پیاده روی یا بهتر است بگویم یک کفش ورزشی مناسب باشید.

 

ویژگی های کفش پیاده روی

وجود یک کفش ورزشی در جاکفشی انگیزه بیشتری برای ورزش کردن به شما می دهد و البته سلامت پاهای تان هنگام ورزش را تضمین می کند.به این ترتیب می توانید یک برنامه ورزشی مرتب و منظم را برنامه ریزی کنید.با ما باشید تا شما را با ویژگی های یک کفش پیاده روی مناسب آشنا کنیم.

راه رفتن متداول ترین فعالیت حرکتی انسان بوده و آزاد بودن و در هم نپیچیدن پا هنگام راه رفتن نکته بسیار مهمی است. جالب است بدانید یک پا به طور متوسط روزانه ۱۰هزار بار با زمین برخورد می کند و به طور میانگین ۱۸۶هزار و ۷۵ کیلومتر را در طول زندگی طی خواهد کرد. کفش باید همیشه با حرکت پا خم شود. سبکی و انعطاف پذیری کفش در پنجه و ضربه گیری از ویژگی های یک کفش پیاده روی مناسب محسوب می شود.

بر اساس تصویر زیر قسمت های مهم یک کفش ورزشی که منظور همان کفش پیاده روی است را برای شما توضیح می دهیم که شامل نوک کفش، کف و پاشنه کفش، رویه و ارتفاع داخلی کفش می شود.

 

چگونه بهترین کفش پیاده روی را انتخاب کنید؟

 

ویژگی های کفش پیاده روی

۱- هنگام انتخاب کفش و موقع امتحان کردن آن باید حواستان باشد که نوک کفش پای تان را نزند و انگشتان پا به راحتی در کفش حرکت کرده و آزاد باشند. این مورد برای پشت کفش نیز باید رعایت شود.یادتان باشد ساختار کفش های ورزشی طوری است که هرگز اندازه آن ها تغییر نمی کند و به اصطلاح باز نمی شود.بنابراین اگر کفشی برایتان تنگ است و راحت نیست، حتما" از خرید آن منصرف شوید.

۲- شاید به توان گفت مهمترین بخش یک کفش کف آن می باشد. کف کفش باید دارای قوس های مطابق با قوس های طبیعی پا باشد به طوری که در زمان تحمل وزن بدن بتواند از قوس هایی پا حمایت کنند پس از انتخاب کفش هایی که دارای کف تخت و صاف می باشند به شدت پرهیز نمایید.

کف کفش باید دارای میزان انعطاف کافی باشد تا بتواند در مرحله جدا شدن پا از زمین به میزان کامل خم شود تا سیکل راه رفت یا دویدن به صورت کامل انجام بگیرد. انتخاب کفش هایی که دارای انعطاف کافی نمی باشند می تواند باعث خستگی عضلانی در پاها و همچنین درد عضلانی در قسمت کف پا شود.

کفش ها باید دارای نرمی مناسب باشد تا بتوانند از میزان نیرویی که به بدن منتقل می شود جلوگیری کنند.کفش هایی که دارای نرمی بیش از حد می باشند نیز به اندازه کفش هایی که دارای نرمی کمی باشند در خنثی کردن نیروهایی که به بدن منتقل می شوند نا کارامد می باشند.به عاج یا گریپ کف پا نیز کاملا" توجه داشته باشید.کفش ورزشی باید عاج های مناسبی داشته باشد تا از سر خوردن شما هنگام ورزش جلوگیری کند.

۳- پاشنه کفش از دیگر بخش های مهم کفش است.توصیه می شود کفشی را انتخاب کنید که به اصطلاح ساق دار (ساق بلند) باشد.یعنی میزان ارتفاع کف کفش در قسمت پاشنه آنقدر کم نباشد که در حرکات ناگهانی مچ پا پیچ بخورد و برای مدتی خانه نشین شوید! انتخاب کفش های که در ناحیه پاشنه تا مچ پا دارای ارتفاع اندکی می باشد سبب بروز دردهایی در ناحیه مچ، زانو، کمر و گاهی سردرد می شود.در خصوص عاج کفش نیز، قسمت مربوط به پاشنه مهمترین بخش برای جلوگیری از سر خوردن است.

۴- رویه کفش باید از الیاف کتان باشد و در آن حداقل مواد شیمیایی استفاده شود تا از بروز حساسیت ها جلوگیری شود و همچنین به تهویه در کفش که یکی از عوامل جلوگیری از بیماری های قارچی در قسمت پا می باشند کمک کند.

رویه کفش باید دارای منافذی برای عبور هوا باشد. استفاده از کفش هایی که دارای رویه هایی با منافذ فراوان می باشند در تهویه کفش برای خنک شدن پا و همچنین جلوگیری از بیماری های قارچی مناسب تر می باشد.استحکام رویه کفش باید به نحوی باشد که از پیچ خوردگی پا جلوگیری کند و همچنین در برابر فشار های وارده در طی زمان حالت اولیه خود را از دست ندهد.

 

در ادامه نکات زیر را نیز مد نظر داشته باشید

اولا" 5 اشتباهی که ممکن است هنگام انتخاب کفش وزشی مرکتب شوید را مطالعه کنید. دوما" کفش باید اندازه پا باشد نه اینکه صرفاً زیبا باشد. در هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید و از همان جورابی استفاده کنید که موقع ورزش استفاده می کنید. باید بدانید پا بعد از فعالیت ورزشی به بزرگ ترین سایز خود می رسد، پس بهتر است بعد از ورزش به سراغ انتخاب کفش بروید! وقتی کفش را پوشیدید بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا ۱۲میلیمتر از انگشت شصت پا فضای خالی وجود دارد.

افراد با قوس کف پای زیاد از کفش هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش هایی که پا را محدود می کند خودداری کنند. افراد دارای کف پای صاف باید کفش دارای لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند. افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی هستند باید کفش هایی بپوشند که برآمدگی مختصر دارد.



شارژ سریع موبایل