سارا قاسمی پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰

ایالات متحد مکزیک (Estados Unidos Mexicanos) یا مکزیک (mexico)، کشوری است در آمریکای شمالی، این کشور بیش از ۱۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن مکزیکوسیتی(mexico city)، پرجمعیت‌ترین شهر دنیا است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

زبان اداری و کاربردی در مکزیک زبان اسپانیایی است اما این کشور یک زبان رسمی ندارد و از سال ۲۰۰۳، تعداد ۶۲ زبان بومی سرخ‌پوستی نیز به عنوان «زبان‌های ملی» ثبت شده و رسمیت یافته‌اند. کشور مکزیک بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان جهان است و حدود یک‌سوم از کل اسپانیایی‌زبان‌های جهان در مکزیک زندگی می‌کنند. ۷۰ درصد مردم مکزیک از تبار مستیزو (دورگه سفیدپوست و سرخ‌پوست)، ۱۵ درصد سفیدپوست و ۹.۸ درصد سرخ‌پوست هستند. ۸۲.۷٪ مردم آن مسیحی کاتولیک و ۷.۹ درصد پیرو دیگر شاخه‌های مسیحیت هستند.

این کشور از شمال با ایالات متحده آمریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز هم‌مرز است. همچنین اقیانوس آرام، در غرب و جنوب، خلیج مکزیک در شرق و دریای کارائیب در جنوب شرق آن را دربرگرفته‌اند. این کشور با حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع وسعت، ۱۴اُمین کشور وسیع دنیا و ۱۱اُمین کشور پرجمعیت دنیاست.

نخستین آثاری که از انسان در آمریکای میانی به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است. مکزیک همچنین مهد یکی از مهم‍ترین تمدن‌های باستان، آزتک، بوده‌است. مکزیک در سده ۱۶ میلادی توسط هرنان کورتس کشف شد و در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند. این کشور از سال ۱۵۲۱ تا جنگ‌های استقلال مابین ۱۸۲۱-۱۸۱۰ مستعمره اسپانیا بوده‌است.[۲] مکزیک پرجمعیت‌ترین منطقه تحت‌الحمایه اسپانیا بود. پس از سه قرن استیلای امپراتوری اسپانیا، سرانجام در سال ۱۸۱۰ استقلال مکزیک از اسپانیا اعلام شد.

وجه تسمیه مکزیک

نام آغازین این کشور اسپانیای نو بود. اما پس از آن‌که نام پایتخت آن را مکزیکوسیتی انتخاب کردند نام مکزیک که برگرفته از زبان سرخ‌پوستی ناهوآتل است را برای آن برگزیدند. معنی مکزیک مشخص نیست اما به نظر برگرفته از mextli یا Mēxihtli است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

تاریخ مکزیک

نخستین آثاری که از انسان در آمریکای میانی به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است. در حدود ۹ هزار سال پیش سرخ‌پوستان عهد باستان به کاشت ذرت روی آوردند از این اتفاق به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد شده‌است.

به مدت نزدیک به سه هزار سال مناطق آمریکای مرکزی در محدوده مکزیک امروزی محل استقرار تمدن‌های پیشرفته سرخ‌پوستی بودند اما در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند. اسپانیایی‌ها با توسل به سلاح‌های آتشین توانستند تمدن‌های آزتک، مایا و اولمک را در مکزیک شکست دهند و این کشور را به تصرف خود درآورند.

در سال ۱۵۲۱ نیز اسپانیایی‌ها با کمک تلاکسکالتک‌ها، که از اصلی‌ترین دشمنان آزتک‌ها محسوب می‌شدند، تنوچیتیتلان پایتخت ازتک‌ها را به تصرف خود درآوردند. تصرف پایتخت آزتک منجر به تحت‌الحمایگی مکزیک در سال ۱۵۳۵ شد، از این پس مکزیک تحت‌الحمایه یا به تعبیری دیگر مستعمره اسپانیا شد.

مکزیک پرجمعیت‌ترین منطقه تحت‌الحمایه اسپانیا بود. پس از سه قرن استیلای امپراتوری اسپانیا، سرانجام در سال ۱۸۱۰ استقلال مکزیک از اسپانیا اعلام شد. صدور اعلامیه استقلال منجر به یک دوره جنگ‌های طولانی میان نیروهای اسپانیا و مکزیکی‌ها شد. در نهایت در سال ۱۸۲۱ مکزیک رسماً به استقلال رسید و ایتوربیده به عنوان امپراطور این کشور بر تخت نشست.

دو سال بعد نیروهای انقلابی او را از قدرت برکنار کردند و در سال ۱۸۲۴ قانون اساسی بر مبنای نظام حکومتی جمهوری در مکزیک تدوین شد. نام کشور را نیز از امپراتوری مکزیک به ایالات متحده مکزیک تغییر دادند. در سال ۱۸۳۵ تگزاس از این مکزیک اعلام استقلال می‌کند که این اتفاق منجر به نبرد آلامو و به دنبال آن جنگ آمریکا و مکزیک در بین سالهای ۱۸۴۶-۴۸ می‌شود. در سال ۱۹۱۰ به دنبال عدم رضایت مردم از رئیس جمهور وقت پورفیرودیاز منجر به انقلاب مکزیک می‌شود. در سال ۱۹۱۷ قانون اساسی جدیدی به تصویب می‌رسد و حزب ناسیونالیست انقلابی قدرت را در دست می‌گیرد.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

شهرهای مهم مکزیک:

  • مکزیکو سیتی
  • آکاپولکو
  • کنکان
  • گوادالاخارا
  • مازاتلان
  • مونتری
  • سن لویس پوتوسی
  • تاکسکو
  • تیجوانا

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

جغرافیای مکزیک

کشوری کوهستانی و مرتفع است. و تنها قسمتی از آن که مسطح می‌باشد، در شبه جزیره «یوکاتان» واقع شده‌است. از آنجا که ارتفاع این کشور از ۵۰۰ متر بیشتر است. از این‌رو دما نسبت به عرض جغرافیایی و ارتفاع زمین، متغیر است. شمال این کشور خشک و غیر قابل کشت بوده، در حالی که جنوب، مرطوب و گرم است.
مهمترین ارتفاعات آن عبارتند از کوه‌های مادرهٔ غربی، مادرهٔ شرقی، مادره جنوبی و همچنین فلات مکزیک. جلگه‌های آن عمدتا در کناره‌ها واقع شده‌اند. بیابان‌ها نیز قسمت‌هایی از مکزیک را شامل می‌شوند.
از مهم‌ترین رودهای آن می‌توان از: ریوگرانده، لرما، اوسوماسینتا، گریخالوا، پانوکو، بالزاس و سانتیاگو نامبرد.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

آب و هوای آن در نواحی مرتفع معتدل کوهستانی و در سایر نواحی گرم و مرطوب و یا خشک است. بلندترین نقطه آن قله سیتلال تپتل (اوریسابا) با ۷۰۰، ۵ متر ارتفاع می‌باشد. رود ریوگرانده (۰۳۴، ۳ کیلومتر) نیز طولانی‌ترین رود آن است.


اقتصاد مکزیک

واحد پول آن پزوی مکزیک (Mex.$) معادل ۱۰۰ سنتاوو است مکزیک ۱۱ اُمین اقتصاد بزرگ دنیاست. استخراج ذخایر بزرگ گاز طبیعی و نفت توسعه خارق‌العاده اقتصادی کشور را در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میسر ساخت. هم اکنون نیز مکزیک بخش بزرگی از ثروت فزاینده‌اش را مدیون منابع نفتی‌اش است. اساسِ در حال رشد اقتصادی شامل صنایع مهم پتروشیمی، نساجی، وسایل نقلیه موتوری و فراورده‌های غذایی است. در اوایل دهه ۱۹۹۰ شرکت‌های عمده آمریکایی به‌دلیل ترکیبی از سیاست دولت آمریکا و توافق‌های تجاری مربوط به قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی و هزینه پایین نیروی کار به تأسیس کارخانه در مکزیک تشویق شدند. نتیجه این حرکت، رشد خارق‌العاده اقتصاد مکزیک بود، که اکنون یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. با این حال مشکلات اقتصادی باقی است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۸ ۱٫۵۶۳ تریلیارد دلار بوده و رشدی ۴٫۸٪ را در سال ۲۰۰۹ تجربه کرده‌است. ۴۵ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۳٫۷ درصد است (۲۰۰۷). حدود ۱۴ درصد از مردم این کشور به غذای مناسب دسترسی ندارند و نرخ تورم در آن ۲٫۸۸ درصد است (۲۰۰۹).

محصولات صادراتی این کشور شامل محصولات کارخانه‌ای، نفت و محصولات نفتی، نقره، میوه، سبزیجات، قهوه و پنبه‌است که به کشورهای آمریکا (۸۴/۷ درصد)، کانادا (۱/۲ درصد) و اسپانیا (۳/۱ درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات فلزکاری، فلزات تراشکاری شده، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات الکترونیک، قطعات ماشین برای مونتاژ، هواپیما و تجهیزات آن است که از کشورهای آمریکا (۹/۵۰ درصد)، چین (۵/۹ درصد)، ژاپن (۶ درصد) و کره جنوبی (۲/۴ درصد) وارد می‌شود. مکزیک همچنین جزو ۱۰ کشور برتر در تولید غلات در جهان است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

گردشگری مکزیک

مکزیک پرطرفدارترین مقصد گردشگری در آمریکای لاتین می‌باشد. براساس آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۱، ۲۳ میلیون گردشگر بین‌المللی از مکزیک بازدید کرده‌اند که با این آمار مکزیک در میان ده کشور گردشگرپذیر دنیا قرار گرفته است.

ریزورت‌های ساحلی کنکان، کینتانارو، گوئررو و آکاپولکو، آبشارهای باساسیچیک، پیدرا ولادا، کولادکابالو، آثار تاریخی و باستانی تئوتیئواکان، تلاتلوکو، شوچیکالکو، هرم آفتاب، کالیکستلاهواکا و موزه‌های مکزیکوسیتی و سمیه از مهترین جاذبه‌های گردشگری مکزیک می‌باشند.

هنرهای بومی و اصیل نظیر منسوجات، حکاکی روی چوب، نقاشی و ماسک های حکاکی شده از مهترین سوغاتی های مکزیک می باشند.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

کنکان (Cancun)

کنکان یا شهر درخشان، شهری ساحلی در شرقی‌ترین نقطه مکزیک در شبه جزیره یوکاتان است. کنکان در کانال یوکاتان که مکزیک را از جزیره کوبا جدا می‌کند واقع شده و برخی آن را کارائیب مکزیکی یا ناحیه ساحلی مایا می‌نامند. این شهر شامل بیش از ۲۲ کیلومتر ساحل شنی سفید به شکل ۷ انگلیسیست و محل عجایب باستانی مایا، دریای فیروزه‌ای، دنیای زیر آب فوق‌العاده و امکاناتی توریستی و در سطح جهانی می‌باشد. این شهر دروازه‌ای به دنیای مایاهاست و با آب و هوای گرمسیری خود، در ماه‌های دسامبر تا آوریل بیشترین توریست را به خود جذب می‌کند.

سواحل کنکان با شن‌های سفید و آب گرم و کریستالی اقیانوس، بسیار خوشایندند. سواحل عمومی کنکان شامل پلایا تورتوگا، پلایا لانگوستا، پلایا لیندا و پلایا لاس پرلاس می‌باشند.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

ایشکارت یکی از پارک‌های بومی کنکان است که توسط جنگل‌های حاره‌ای احاطه شده است. از جمله جاذبه‌های این پارک عظیم می‌توان به رودخانه زیر زمینی، سواحل و دریاچه زیبا، عمارت پروانه‌ها، حیات وحش، آکواریوم مرجان‌ها، گلخانه ارکید، مزرعه قارچ‌ها، سایت‌های باستانی مایاها، قبرستان مکزیکی، کلیسای سنت فرانسیس اسیس، جزیره یوزپلنگ‌ها، فلامینگوها، جزیره میمون‌ها و صدها جاذبه دیگر اشاره کرد.

شل ها پارکی بوم شناسی در کنکان که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. شلها به خاطر داشتن ماهی‌های رنگی بی‌شمار حاره‌ای، شکل‌گیری زیبای سنگ آهک، غارهای مخفی و زیرزمینی، و پارک آبی با آکواریوم طبیعی خود بسیار مشهور است.  ایسلا موجرس جزیره‌ایست که طول آن تنها ۸ کیلومتر است و عرضی کمتر از ۱ کیلومتر دارد. از نظر تاریخی، ایسلا موجرس دهکده‌ای برای ماهی‌گیری بوده و اکنون مملو از توریست‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های بسیار است. سواحل ایسلا موجرس از زیباترین سواحل دنیا می‌باشند.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

شهر تولوم نمونه‌ای زیبا از تاریخچه و فرهنگ مکزیک و مایاها می‌باشد و در ۱۳۱ کیلومتری جنوب کنکان واقع شده است. تولوم که زمانی مرکز اصلی تجارت دریایی بوده دارای دیواریست که از حمله‌های دریایی به شهر جلوگیری می‌کرده است. این دیوار حدود ۸ متر ضخامت و ۴۰۰ متر طول داشته و سازه‌های کوچکی که بعنوان برج‌های دیدبانی استفاده می‌شده در کنار آن قرار دارند. از ال‌کاستیلو یا قلعه نیز با ارتفاع ۷.۵ متری بعنوان فانوس دریایی استفاده می‌شده است.

آکواریوم کنکان درست در قلب منطقه هتل‌های کنکان و در مرکز خرید لا ایسلا، این آکواریوم کوچک اما مدرن به شما اجازه می‌دهد تا از نزدیک با حیات دریایی آشنا شوید. غذا دادن به کوسه‌های مختلف، لاک‌پشت‌های دریایی، لمس ستاره‌های دریایی و شنا با دلفین‌ها از جمله جاذبه‌های این آکواریوم هستند.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

مکزیکوسیتی

مکزیکوسیتی یا شهر کاخ‌ها

پایتخت و بزرگترین شهر مکزیک و بزرگترین شهر قاره آمریکاست و پس از سئول و توکیو سومین منطقه شهری بزرگ را به خود اختصاص داده است. مکزیکوسیتی که در دره مکزیکو و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته مهم‌ترین شهر سیاسی، فرهنگی، آموزشی و مرکز تجاری مکزیک و آمریکای شمالیست، و در اصل در جزیره‌ای در دریاچه تکسکوکو در سال ۱۳۲۵ بنا شده است. آب و هوای این شهر نیمه گرمسیری کوهستانیست و در میان کوه‌ها، آتشفشان‌ها و جنگل‌های حاره‌ای زیبا واقع شده است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

مرکز تاریخی مکزیکوسیتی یا سنترو که به سنترو هیستوریکو نیز مشهور است در اطراف زوکالو یا میدان اصلی این شهر که بزرگترین میدان آمریکای لاتین است و بعد از میدان سرخ مسکو بزرگترین میدان جهان محسوب می‌شود متمرکز شده و در تمام جهات امتداد یافته است. این میدان قابلیت گنجایش ۱۰۰ هزار نفر را دارد. از جمله جاذبه‌های این قسمت شهر می‌توان به کاخ ملی، کلیسای مکزیکوسیتی، کلیسای سانتو دومینگو، خیابان سن ایلدفونسو، خانه سنت آگوستین و ده‌ها بنای تاریخی دیگر اشاره کرد.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

کلیسای شهری مکزیکوسیتی

بزرگترین و قدیمی‌ترین کلیسای قاره آمریکا و مسند اسقف اعظم رومی کاتولیک مکزیک است. بنای این کلیسا که در سال ۱۵۷۳ تا ۱۸۱۳ در نزدیکی تمپلو مایور و در سمت شمالی زوکالو ساخته شده به سبک گوتیک است و مملو از ستون‌ها و مجسمه‌های زیبا می‌باشد. دو برج ناقوس کلیسا شامل ۲۵ ناقوس هستند و زیارتگاه کنار آن، تعمیدگاه کلیسا را در خود جای داده است. این کلیسا ۱۶ عبادتگاه دارد و ۱۴ تای آنها به روی عموم باز هستند.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

کاخ ملی

مسند قوه مجریه فدرال مکزیک که در میدان اصلی شهر واقع شده است. این کاخ از زمان آزتک‌ها مسند پادشاهی بوده و بسیاری از مصالح ساختمانی این بنا از همان زمان به‌جای مانده‌اند. مجموعه فعلی، ساختمانی دولتیست که محل کار رئیس جمهور مکزیک را در خود جای داده و با نمای صورتی رنگ و طولی بیش از ۲۰۰ متر، تمامی سمت شرقی زوکالو را اشغال کرده است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

فرشته استقلال

آن را به نام ال انجل یا ستون استقلال می‌شناسند، ستونیست که در میدان پاسئو د لا ریفورما در مرکز مکزیکوسیتی واقع شده است. ال انجل در یادبود صدمین سال شروع جنگ استقلال مکزیکو که در سال ۱۹۱۰ جشن گرفته شد ساخته شد. بعدها این بنا به مقبره‌ای برای قهرمانان مهم آن جنگ تبدیل شد. این ستون یکی از مشهورترین نمادهای مکزیکوسیتی است که شباهت زیادی به ستون ژوئیه در پاریس و ستون پیروزی در برلین دارد.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

تمپلو مایور یا معبد کبیر

یکی از معابد اصلی آزتک‌ها در پایتختشان تنوکتیتلان بود، که هم اکنون به مکزیکوسیتی تبدیل شده است. سبک معماری این معبد به اواخر عصر پست کلاسیک مزوآمریکا تعلق دارد. این معبد که هیویی تئوکالی نام داشته، به دو خدای جنگ، و خدای باران و کشاورزی تقدیم شده است. هر کدام از این خدایان زیارتگاهی دارند که در بالای یک هرم با پله‌های مجزا قرار گرفته‌اند. ابعاد معبد در پایه تقریباً ۱۰۰ در ۸۰ متر است و در سال ۱۳۲۵ ساخته شده است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

پاسئو د لا ریفورما یا گردشگاه اصلاح طلبان

بلواری ۱۲ کیلومتریست که در طی دومین امپراطوری مکزیک به دستور ماکزیمیلیان اول مکزیک ساخته شد. امروزه این نام، اصلاح طلب لیبرال قرن نوزدهم، رئیس جمهور بنیتو خوارز را یادآوری می‌کند. از جمله جاذبه‌های این بولوار می‌توان به پارک چاپولتپک، فواره‌ای با مجسمه‌هایی در یادبود ملی شدن صنعت نفت مکزیک در سال ۱۹۳۸ و مجسمه الهه دایانا اشاره کرد.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

موزه ملی مردم‌شناسی

کلکسیونی وسیع از صنایع دستی که وسعت آن به بیش از ۹۲۰۰ متر مربع می‌رسد و یکی از موزه‌های بوم شناسی مکزیک و جهان است. طبقه همکف این موزه به نشان دادن فرهنگ بومی و جامعه مکزیک قبل از فتح اسپانیایی ها می‌پردازد. سنگ خورشید معروف آزتک در میان آثار هنری فوق‌العاده این موزه خودنمایی می‌کند. همچنین اطلاعاتی درباره نوادگان این فرهنگ‌ها و چگونگی زندگی امروز آنها در این موزه در دسترس می‌باشد.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

قصر هنرهای زیبا

این قصر در قسمت غربی مرکز تاریخی مکزیکوسیتی و در کنار پارک مرکزی آلامدا قرار گرفته است. طراحی داخلی و ساخت این بنا توسط معمار ایتالیایی، آدامو بواری در سال ۱۹۰۴ صورت گرفت اما به دلیل مشکلاتی که بر اثر انقلاب مکزیک بوجود آمد، ساخت آن در سال ۱۹۱۳ به پایان رسید. سبک معماری این بنا نئوکلاسیک و آرت نووو میباشد و طراحی داخلی آن به شیوه آرت دکوست. نمایشگاه‌ها و اجراهای بسیار تئاتر، این قصر را به مهم‌ترین مرکز فرهنگی مکزیکوسیتی و کشور مکزیک تبدیل کرده است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

پارک یا جنگل چاپولتپک

با بیش از ۶۸۶ هکتار وسعت بزرگترین پارک آمریکای لاتین است و بر روی تپه چاپولتپک واقع شده است. این پارک که به گونه‌ای ریه‌های مکزیکوسیتی محسوب می‌شوند، باغ وحش شهر و موزه‌های متعددی همچون موزه هنر مدرن، موزه بوم شناسی، موزه کودکان، موزه تکنولوژی، موزه تاریخ طبیعی و موزه ملی که محل اقامت امپراطور اتریشی ماکزیمیلیان هابسبرگ بوده را در خود جای داده است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

میدان گاریبالدی

در مرکز تاریخی مکزیکوسیتی واقع شده و نام اصلی آن پلازا سانتا سسیلیا بوده است، اما در سال ۱۹۱۰ در گرامی‌داشت ژنرال خوزه گاریبالدی، قهرمان انقلاب مکزیک، نام آن تغییر یافت. این میدان توسط کافه‌ها و رستوران‌های متعددی که محبوب توریست‌ها می‌باشند و همچنین نوازندگان موسیقی‌های محلی ماریاچی احاطه شده است. از جاذبه‌های اطراف این میدان می‌توان به سالن تنامپا، مدرسه ماریاچی و مجسمه بزرگان موسیقی اشاره کرد.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

مردم مکزیک

بر اساس آخرین برآورد رسمی جمعیت مکزیک ۱۱۲ میلیون نفر است و پرجمعیت‌ترین کشور اسپانیایی زبان در جهان است. رشد سالانه جمعیت مکزیک از ۳٫۵٪ در ۱۹۶۵ به۹۹٪ در سال ۲۰۰۵ کاهش یافته‌است. امید به زندگی در سال ۲۰۰۶ ۷۵٫۴ سال برآورد شده (۷۲٫۶ مرد و ۷۸٫۳ زن). نرخ مرگ و میر در سال ۱۹۷۰ ۹٫۷ در هر ۱۰۰۰ نفر بود در حالی که در ۲۰۰۱ این نرخ به ۴٫۹ مرد در هر ۱۰۰۰ مرد و ۳٫۸ زن در هر ۱۰۰۰ زنان کاهش یافته‌است. دلایل اصلی مرگ در سال ۲۰۰۱ بیماری‌های قلبی (۱۴٫۶ ٪ برای مردان ۱۷٫۶ درصد زن) و سرطان (۱۱ ٪ در مردان و ۱۵٫۸ ٪ در زنان) بوده‌است. ۷۵٪ مردم ساکن مناطق شهری هستند.پنج منطقه بزرگ شهری در مکزیک مکزیکو سیتی بزرگ، گوادالاخارا بزرگ، مونتری بزرگ، پوبلا بزرگ و تولکا بزرگ است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

زبان

مکزیک دارای زبان رسمی نیست اما زبان اسپانیایی که توسط ۹۷٪ مردم آن گویش می‌شود به عنوان زبان ملی در نظر گرفته می‌شود. در قانون زبان‌های محلی از آزادی برخوردار هستند ۷٫۱٪ مردم به یکی از زبان‌های بومی گویش می‌کنند و ۱٫۲٪ اسپانیایی نمی‌دانند و به فقط به زبان خود گویش می‌کنند. مکزیک دارای بزرگترین جمعیت اسپانیایی زبان در جهان است. ناواتلی ۱٫۵ میلیون نفر و یوکاتک مایا ۸۰۰، ۰۰۰ گویش‌ور دارد. برخی از زبان‌های ملی در معرض خطر انقراض هستند مانند لاکاندون که توسط کمتر از صد نفر گویش می‌شود. زبان انگلیسی به‌طور گسترده‌ای در کسب و کار در شهرهای مرزی و نیز توسط یک میلیون شهروند آمریکایی که در مکزیک زندگی می‌کنند استفاده می‌شود.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا


فرهنگ

فرهنگ مکزیک بازتابی از تاریخ این کشور و ترکیبی از فرهنگ‌های تمدن‌های پیش از ورود اسپانیایی‌ها و فرهنگ اسپانیا است. زمانی که مکزیک به یک کشور مستقل تبدیل شد به دنبال یک هویت ملی بود که تنها عنصر مشترک میان ساکنان تازه آن کاتولیک بودنشان بود. در آخرین ربع سده نوزدهم و دهه نخست سده بیستم یعنی در دوران پورفیریو دیاس با پیشرفت اقتصادی و آشتی همراه بود. از عناصر مهم فرهنگی مکزیک می‌توان به: رقص ماریاچی که رقصی سنتی است و در آن زنان جامه‌های رنگارنگ خود را همراه با ضرب‌آهنگ‌های شاد ماریاچی در هوا به جلو عقب می‌چرخانند. در این رقص دو نفره مردها دست خود را پشت کمر خود حلقه می‌کنند و زنان با حفظ فاصله‌ای محترمانه، در برابرشان دامن افشانی می‌کنند.

 

مذهب

  • کاتولیک رومی:  ۸۲٫۷٪
  • مسیحیان دیگر:  ۹٫۷٪
  • ادیان دیگر:        ۰٫۲٪
  • بی‌دین:            ۴٫۷٪
  • نامشخص:        ۲٫۷٪

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

مراسم رسمی

روز درگذشتگان یا دیا دلوس مورتوس: در این روز در واقع باور و سنتی است که مکزیکی‌ها آن را از اجداد سرخ‌پوست خود به یادگار نگه داشته‌اند. بعد از ورود اسپانیایی در قرن شانزدهم به مکزیک، این سنت با باورهای مسیحی آمیخته شد و اکنون در روزهای اول و دوم نوامبر و همزمان با روز گرامیداشت قدیسان کاتولیک بر‌گزار می‌شود. در روز درگذشتگان، مکزیکی‌ها بر مزار ازدست‌رفتگان خود گرد می‌آیند و برایشان شمع روشن کرده و گل نثارشان می‌کنند.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

جشن گوئلا گوئتزا : جشن گوئلا گوئتزا که در آن گروه نمایندگان فرهنگی و هنری شهر جوچیتان مکزیک وارد محل برگزاری جشن گوئلا کوئتزا در شهر سان آنتونیو واقع در ایالت اُآخاکا می‌شوند. در این جشن نمایندگان شهرها و ایالت‌های مختلف مکزیک گردهم می‌آیند و رقص‌های محلی و سنتی خود را به نمایش می‌گذارند.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

جشن کوئین سیانه، این جشنی است که مردم مکزیک به مناسبت رسیدن دخترانشان به سن پانزده سالگی بر‌گزار می‌کنند. در این جشن پدر و مادر دختر همهٔ دوستان و آشنایانشان را برای شرکت در مراسم دعا در کلیسا و سپس جشنی شاد دعوت می‌کنند. بعد از بازگشت از کلیسا، از همهٔ مهمان‌ها با ساز و آواز و غذاهای خوشمزهٔ محلی پذیرایی می‌شود.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

جشن کوئین سیانه، این جشنی است که مردم مکزیک به مناسبت رسیدن دخترانشان به سن پانزده سالگی بر‌گزار می‌کنند. در این جشن پدر و مادر دختر همهٔ دوستان و آشنایانشان را برای شرکت در مراسم دعا در کلیسا و سپس جشنی شاد دعوت می‌کنند. بعد از بازگشت از کلیسا، از همهٔ مهمان‌ها با ساز و آواز و غذاهای خوشمزهٔ محلی پذیرایی می‌شود.

 

غذا

غذاهای مکزیکی با طعم دهنده‌های قوی و متنوع، انواع ادویه و ترشی و تزیینات رنگی آن در جهان شناخته می‌شوند. بسیاری از غذاهای مکزیک امروزی غذاهای سنتی ازتک‌ها و مایا است که در آن ذائقه اسپانیایی‌ها نیز بکار رفته‌است. غذاهای مکزیک به دلیل آب و هوای محلی و موقعیت جغرافیایی و تفاوت‌های قومی در میان ساکنان بومی آن در نقاط مختلف متفاوت است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

سیاست در مکزیک

ایالات متحده مکزیک فدراسیونی است که بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۱۷ توسط یک نظام جمهوری و دولتی دموکرات اداره می‌شود. بر اساس قانون اساسی سه نوع نهاد حکومتی برای اداره کشور تعریف شده‌اند: اتحادیه فدرال، دولت‌های ایالتی و دولت‌های استانی.

قوه قانونگذاری (مقننه): کنگره اتحادیه که متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا است. تصویب قانون فدرال، اعلام جنگ، تعیین میزان مالیات، تصویب بودجه ملی و تمامی معاهدات بین‌المللی و تایید تمامی انتصابات دیپلماتیک در مجلس نمایندگان انجام می‌گیرند.

قوه اجرایی(مجریه): رییس جمهوری که رییس کشور و دولت مکزیک است، در راس این قوه قرار دارد. رییس جمهوری مکزیک همچنین فرمانده نیروهای مسلح مکزیک نیز محسوب می‌شود.

رییس جمهوری همچنین با تایید مجلس سنا اعضای کابینه و سایر مقامات دولتی را منصوب می‌کند. رییس‌جمهوری مسئول اجرای قانون است و همچنین بر اساس قانون اساسی به وی اختیار وتو کردن مصوبات مجلس داده شده‌است.

 

مکزیک؛ بزرگترین کشور اسپانیایی زبان دنیا

 

قوه قضاییه: در راس قوه قضاییه مکزیک دادگاه عالی عدالت قرار دارد. این دادگاه متشکل از ۱۱ قاضی است که با تایید مجلس سنا توسط رییس جمهوری انتخاب شده‌اند.
احزاب مهم آن عبارتند از:

  • حزب شورای انقلابی
  • حزب اقدام ملی (محافظه کار)
  • حزب سوسیالیست خلق (کمونیست)
  • حزب سوسیالیست کارگر
  • حزب دموکرات و حزب کمونیست

اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : وب سوار
برچسب ها : معرفی کشور, معرفی کشور مکزیک, کشور, مکزیک, معرفی مکزیک, گردشگری مکزیک, کشور مکزیک, همه چیز درباره مکزیک, اقتصاد مکزیک, جاهای دیدنی مکزیک, مردم مکزیک, فرهنگ مکزیک, آب و هوای مکزیک, شهرهای مکزیک, اماکن تفریحی مکزیک, گردش در مکزیک, عکس هایی از مکزیک, کلیسای شهری مکزیکوسیتی, کاخ ملی مکزیک, فرشته استقلال, ستون استقلال, معبد کبیر مکزیک, موزه ملی مردم‌شناسی مکزیک, پارک یا جنگل چاپولتپک, introducing the country, introduction to mexico, country, mexico, about mexico, tourism in mexico, all about mexico, economy of mexico, sightseeing in mexico, mexican people, culture of mexico, climate in mexico, cities in mexico, recreation mexico, circulating in mexico, photos of mexico


شارژ سریع موبایل