سارا قاسمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

برخی ویتامین های غذایی باعث زندگی بهتر انسان های می شوند. برای مثال طبق تحقیقات انجام شده ویتامین D، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و ابتلا به افسردگی می شود. برخی ویتامین های دیگر همانند ویتامین C نیز مهم هستند. اما در كنار سایر مواد مغذی، یكی از ویتامین های نادر و كمیاب در مواد غذایی مس می باشد كه یك ماده معدنی كمیاب است.

 

مواد معدنی مقوی

Kristi King، فوق تخصص تغذیه اطفال در بیمارستان کودکان تگزاس در هوستون و مربی بالینی در کالج پزشکی بیلور عقیده دارد كه مس یك ماده غذایی بسیار مهم است. مس نقش بسیار مهمی در مبارزه با التهاب های مزمن ایفا می کند. تشکیل سلول های قرمز خون و افزایش ایمنی بدن نیز از دیگر فواید ماده معدنی مس می باشد. مس برای تشکیل میلین (نوعی چربی) ضروری است. میلین نوعی عایق برای اعصاب بدن است و باعث می شود که سیستم عصبی بدن کارش را به درستی انجام دهند. مس نقش مهمی در کلسترول و متابولیسم گلوکز ایفا می کند. مطالعه جدیدی از دانشگاه کالیفرنیا، نشان می دهد که فلز، عنصر کلیدی در سوخت چربی ها است.

دکتر King می گوید : «دانش در گذشته نقش زیادی برای مس قائل نبود اما این امر امروزه در حال تغییر است و رفته رفته نقش مس در بدن آشکارتر می گردد. مس بقدری قدرتمند است که در آینده می تواند به اندازه ویتامین D تاثیر گذار باشد.»

 

مس مورد نیاز بدن چقدر است؟

یکی از دلایلی كه مس نادیده گرفته شده است این است که، اندازه گیری آن كار دشواری است. دکتر King می گوید : «اندازه گیری مس یك آزمون تخصصی بسیار گران قیمت است كه به ندرت توسط دكتر متخصص تجویز می شود.» در حالیكه تشخیص صحیحی از كمبود مس در بدن، كار سختی است. تعداد زیادی نشانه و علائم وجود دارند كه شما باید به آنها دقت كنید و در صورت لزوم از مس بیشتری استفاده نمایید.

دکتر Sonya Angelone، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی می گوید: «کمبود مس می تواند به کمبود آهن تشبیه شود. به ویژه علائمی همانند خستگی در افراد که به کمبود آهن اشاره دارد.» همچنین علائمی همانند درد مفاصل که نقطه مشترک کمبود مس و آهن است. طبق نظر دکتر King عدم استفاده از مس در طولانی مدت می تواند منجر به پوکی استخوان شود. دکترها هشدار می دهند افرادی که بیماری سلیاک یا اسهال مزمن دارند، با خطر عدم دریافت مس کافی روبرو هستند.

 

چرا در رژیم غذایی تان به مس نیاز دارید؟!

 

بهترین منابع مس

خبر خوب این است که کسب مقدار مس مورد نیاز بدن، کار سختی نیست. رژیم غذایی متعادل و سالم با سبزیجات کافی می تواند مس مورد نیاز بدن شما را تامین نماید. دکتر Angelone می گوید:«مس در غذاهای گیاهی به وفور یافت می شود. سبزیجاتی که برگ های سبز تیره دارند مانند برگ چغندر، خردل و کلم پیچ بعنوان منابع تغذیه مس مفید هستند. آجیل (به خصوص بادام هندی)، دانه ها، غلات، صدف و قارچ حاوی مس هستند. »

دکتر King می گوید: «یکی از غنی ترین منابع مس، کبد حیوانی است که دارای مس فراوان می باشد. هرچند که بسیاری از مردم به مصرف کبد تمایل ندارند.» اگر تمایلی به خوردن کبد حیوانی ندارید، لازم نیست که حتماً آن را امتحان کنید، بلکه اگر کبد حیوانی دوست دارید، می توانید بعنوان منبع تغذیه مس از آن استفاده نمایید.

مقدار مجاز توصیه شده برای مصرف روزانه مس 0.9 میلی گرم است. یک انس از کبد گاو، تقریباً دو برابر این مقدار مس دارد. یک انس بادام هندی شامل 0.6 میلی گرم مس است و یک فنجان کلم پخته شده حاوی 0.2 میلی گرم مس می باشد.

می توانید در وعده غذایی شام از کبد حیوانی استفاده نمایید. دکتر Angelone می گوید:«دریافت مقدار مجاز توصیه شده مس در طول روز، کار آسانی است.»

یک برنامه غذایی کامل جهت دریافت مس مورد نیاز بدن شامل :

* صبحانه : ¾ فنجان غلات و دانه(0.1 میلی گرم) ، 1 فنجان توت فرنگی(0.07 میلی گرم)، شیر کم چرب یا هر نوع شیر جایگزین دیگر

* نهار: سوپ عدس با اسفناج (0.58 میلی گرم)، ⅓ فنجان حمص (0.5 میلی گرم)، 1 اونس کلوچه گندم (0.1 میلی گرم)، پرتقال (0.06 میلی گرم)

* شام: ماهی کبابی با قارچ ½ فنجان(0.18 میلی گرم)، مارچوبه 1 فنجان (0.3 میلی گرم)، نصف فنجان برنج قهوه ای (0.1 میلی گرم)، سالاد با 2 فنجان کاهو (0.05 میلی گرم)

 

هشدار مصرف بیش از حد مس

هنگامی که شما بدانید مس یک ماده معدنی و حیاتی برای بدن است و برای سلامتی شما مفید می باشد، ممکن است برای خرید مکمل به داروخانه مراجعه کنید. مقدار مجاز مصرف روزانه مس 10 میلی گرم است و اگر شما بیش از این مقدار مصرف نمایید باعث رسوب مقدار اضافه مس در کبد خواهد شد. دکتر King می گوید: «مصرف بیش از حد مس باعث ابتلا به سیروز کبدی و حالت تهوع می شود و باعث می شود دهان شما بوی فلزات بدهد.» بنابراین مصرف بیش از حد غذاهای حاوی مس یا مکمل های غذایی حاوی مس خطرناک است.



شارژ سریع موبایل