سمیه قاسمی شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰

فواید یک دوچرخه‌ سواری خوب، فوری و بی‌واسطه‌اند. در کمتر از ۲۴ ساعت فشارخون‌تان پایین می آید، قندخون‌تان متعادل می‌شود، سوخت وسازتان سرعت می‌گیرد و روحیه‌تان بهتر می‌شود. در بلند مدت، تأثیرات مثبت به‌صورت تناسب اندام و سلامت بیشتر و سرعت بالاتر ادامه پیدا می‌کنند.

هر کسی گاه و بی‌گاه به روز استراحت نیاز دارد اما اگر دوچرخه‌تان را برای مدت طولانی کنار بگذارید، بیشتر نتایج مثبتی که با تلاش کسب کردید را از دست خواهید داد؛ تقریباً فوری و بی‌واسطه! در این مطلب  چند دلیل خوب برای‌تان می آورد که چرا باید به رکاب زدن ادامه دهید.

 

وقتی دوچرخه‌ سواری را متوقف می‌کنید

همان روز

روحیه‌تان افت می‌کند. بعد از چند دقیقه شروع رکاب زدن، فعالیت عصبی، مغزتان را مانند یک ماشین سکه‌پذیر با سرعت تمام روشن می‌کند، که نه تنها مغز را واقعاً رشد می‌دهد بلکه حس و حال‌تان را هم بهتر می‌کند. J. David Glass محقق شیمی مغز از دانشگاه Kent State گزارش می‌کند، وقتی موش‌های آزمایشگاهی روی چرخ‌ها پریدند و شروع به حرکت کردند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش سروتونین داشتند.

سروتونین یکی از ناقل‌های عصبی ضدافسردگی مغز برای بهبود سلامت و مبارزه با افسردگی است. دریغ کردن دوچرخه‌ سواری از بدن حتی برای یک روز باعث افت وضعیت روحی‌تان خواهد شد، مخصوصاً در طول یک روز پراسترس که بیشتر نیاز به تسکین و سرحال آمدن دارید.

سوخت وسازتان کُند می‌شود. دوچرخه‌ سواری سرعت متابولیسم را نسبت به زمانی که پشت میزکارتان نشسته‌اید، ۵ برابر بیشتر می‌کند. با هر یک‌ ساعت رکاب زدن، ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری می‌سوزانید و این یعنی نیم کیلو چربی‌سوزی در هفته که با کنارگذاشتن دوچرخه آن را ازدست می‌دهید.

 

یک هفته بعد

فشارخون‌تان بالا می‌رود. تمرینات ایروبیک مانند دوچرخه‌ سواری بدن‌تان را وادار به آزاد کردن هورمون‌هایی می‌کند که رگ‌ها خونی‌تان را سازگارتر می‌نماید. همچنین میزان گردش خون را افزایش می‌دهد که برای سرخرگ‌ها و انعطاف‌پذیری سیاهرگ‌ها مفید است. این تأثیرات فوراً اتفاق می‌افتند؛ وقتی که شروع می‌کنید و وقتی که متوقف می‌شوید.

تحقیقات به ‌طور کلی نشان داده‌اند که دوچرخه‌سواری منظم می‌تواند در عرض یک ماه، فشارخون را حدودا ۸ (دیاستول) تا ده (سیستول) درجه کاهش دهد. تنها یک هفته بعد از ترک دوچرخه‌سواری، فشار خون دوباره شروع به بالا رفتن می‌کند و تنها در عرض دوهفته به نقطه شروع برمی‌گردید.

قند خون‌تان بالا می‌رود. وقتی به‌طور مرتب دوچرخه‌سواری می‌کنید، عضلات گرسنه‌تان، قندی را که بعد ازخوردن جهت ذخیره انرژی وارد جریان خون‌تان می‌شود، جذب می‌کنند. تنها بعد از ۵ روز توقف دوچرخه‌سواری، این قند درخون شما باقی می‌ماند که به مرور زمان می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و دیابت شود. ضمناً آنزیم‌هایی که چربی‌ و قند را از جریان خون پاکسازی می‌کنند، در زمان نشستن و بی‌تحرکی غیرفعال می‌شوند، در نتیجه هم کلسترول و هم قند خون بالا می‌رود.

 

دو تا چهار هفته بعد

خداحافظ حجم خون و… سلامتی. دوچرخه‌ سواری منظم، حجم خون را زیاد کرده و توانایی بدن شما را برای استفاده از اکسیژنی که حمل می‌کند بالا می‌برد. تنها بعد از ۲ تا ۴ هفته کنارگذاشتن دوچرخه، حجم خون‌تان تا حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و حجم خونی که قلب شما می‌تواند با هر ضربه پمپاژ کند هم تا ۱۲ درصد افت خواهد کرد.

میتوکندری‌ها که دستگاه انتقال انرژی هستند، با کنار گذاشتن دوچرخه‌سواری، شروع به کم شدن می‌کنند و نتیجه نهایی این‌که : vo2 max (مقدار اکسیژنی که در اوج تمرینات هوازی در بافت‌های بدن به مصرف می رسد) که معیار سلامتی است، تا ۶ درصد افت می‌کند و شما را در جایی قرار می‌دهد که چند هفته پیش بودید.

 

بیشتر از یک‌ماه بعد

همان‌طور که آرام آرام سایزتان بالا می‌رود، لباس‌ها برای‌تان تنگ می‌شود. ذخیره چربی‌تان نیز افزایش پیدا می‌کند چون سوخت و ساز و چربی سوزی عضلات‌تان کاهش پیدا می‌کند. مطالعه‌ای که نتایجش در  the Journal of Strength and Conditioning Research منتشر شده دریافته شناگرانی که تمرینات را به مدت ۵ هفته کنار می‌گذارند و استخر را ترک می‌کنند، چند کیلو اضافه می‌کنند، دور کمرشان زیاد می‌شود و چربی بدن‌شان ۱۲ درصد بالا می‌رود.

 

چند سال بعد

میزان سلامتی‌تان به اندازه قابل توجهی افت می‌کند. تحقیقی که روی دوقلوهای همسان پسر که فعالیت بدنی داشتند صورت گرفت، نشان داد وقتی یکی از این دوقلوها چند سال ورزش منظم را کنار می‌گذارد، وضعیت سلامتش با برادرش تفاوت‌های چشمگیری دارد؛ خیلی ضعیف‌تر است، چربی بدنش سه و نیم کیلو بیشتر است، مقاومت انسولینی‌ بیشتری دارد و حتی سلول‌های خاکستری مغزش نسبت به برادر فعال و ورزشکارش کمتر است.

خبر خوب این‌که، توقف این افت‌های فوری زمان زیادی نمی‌برد. پژوهش‌ها نشان داده تنها یک دوچرخه‌ سواری تند و تیز، یک یا دوبار در هفته می‌تواند به شما در حفظ نتایجی که به سختی کسب کرده‌اید، کمک نماید. وقتی فرصت کمی دارید، تمرینات متقاطع یا تمرینات اینتروال با شدت بالا را انجام دهید تا سلامتی و تناسب اندام‌تان را ازدست ندهید.



شارژ سریع موبایل