سارا قاسمی چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
 
گرایش‌های مختلف ورزشی مثل جزر و مد دریا می آیند و می‌روند برخی از این گرایشات مدت زیادی روی کار می‌کانند ( مثلا استپ ایروبیک ) و برخی از آن‌ها خیلی زود از میدان به در می‌شوند ( تمرینات اسلاید را به خاطر می آورید ؟ ) گرایشات جدید مثل یوگا و پیلاتس روی ذهن و جسم توامان اثر می گذارند . گرچه یوگا و پیلاتس تا حدودی مشابه یکدیگرند اما هر کدام اهداف مختلفی در سر دارند تصمیم داریم شما را بیشتر با پیلاتس آشنا کنیم.
 

پیلاتس چیست ؟

نام این ورزش در ابتدا توسط ژوزف پیلاتس علم کنترل بدن نام گذاری شده بود که پس از مرگ وی به دلیل احترام و حفظ یاد و خاطره او توسط بازماندگانش به نام پیلاتس متداول شد پیلاتس سیستم ورزشی است که در سال 1920 توسط ژوزف پیلاتس پایه گذاری گردید و متشکل از ورزش‌هایی است که تمرکز روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندام‌های بدن دارند بدون اینکه عضلات را حجیم کنند یا آن ها را از بین ببرد این روش تمرینی از حرکات کنترل شده ای تشکیل شده است که بین بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سن بالا می‌برد.


علاوه بر این کسانی که ورزش پیلاتس را انجام می‌دهند خواب بهتر عصبانیت کمتر استرس و خستگی کمتر خواهند داشت از انجا که این روش تمرینی در وضعیت های ایستاده نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش و جهش انجام می‌گیرد آسیب‌های ناشی از صدمات مفصلی را کاهش میدهد زیرا حرکات ورزشی در دامنه‌های حرکتی در سه وضعیت فوق با اجرای تنفس‌های عمیق و انقباض‌های عضلانی انجام می گیرد این ورزش همچنین با افزایش حجم عضلانی بدن کاهش وزن را تسریع می‌کند و می‌تواند مکملی برای سایر ورزش‌ها و تمرینات شما باشد .

 

پیلاتس از مجموعه تمرینات ورزشی تخصصی تشکیل یافته است .این تمرینات بدن و ذهن را به گونه ای درگیر می کند که قدرت واستقامت تمام اعضای بدن بالا رفته وعمیق ترین عضلات بدن رامورد هدف قرار می دهد.

تمرینات پیلاتس ، فکر ودرایت فرد برروی عضله وچگونگی اجرای آن است .به مرور زمان وبا اجرای مکرر حرکات ،ذهن انسان بدن را بهتر درک می کند وآن را توانمندتر ومتعادل تر می سازد .همچنین حرکات پیلاتس عضلات ومفاصلی رامورد هدف قرار می دهد که درفعالیتهای روزانه درگیر هستند مانند :

نشستن ، راه رفتن ، حمل کردن بار ، خم وراست شدن ، تمرینات ورزشی پیلاتس طرز صحیح انجام حرکات روزانه در بدن ثبت می شود پیلاتس حرکات ورزشی را بشکلی آموزش می دهد که مانع ایجاد صدمات ورزشی گردد.

 

اهداف رشته ورزشی پیلاتس

 

۱- پرورش ذهنی سالم وهوشیار

۲- ساختن جسمی سالم ونیرومند

۳- دست یابی به اندامی بارشد یکدست وهماهنگ

۴- افزایش قدرت واستقامت عضلانی همزمان

۵- بالا بردن توانایی های بدن در انجام کارهای روزمره

۶-تحول در زندگی با هزینه ای ناچیز از طریق کنترولوژی

۷- اجرای ضربان قلبی یکنواخت واجرای منظم دم وبازدم

 

تمرینات پیلاتس :

تمرینات پیلاتس در فضای معمولی اتاق قابل اجرا می باشد . هر فرد به مساحتی به طول ۲۰/۲ سانتی متر وعرض ۵۰/۱ سانتی متر برای اجرای حرکات نیازمند است تمرینات پیلاتس را می توان در فضای باز و آزاد هم انجام داد.

 

رشته ورزشی پیلاتس

 

لباس پیلاتس :

لباس مورد نیاز در تمرینات پیلاتس بهتراست در زمان تمرینات پیلاتس از لباسهای آزاد ونخی وبه شکل بلوز شلوار استفاده کرد .تمرینات پیلاتس چون باید روان وراحت انجام گیرد لازم است که لباس چسبان نباشد واز الیاف نخی باشد . به دلیل انقباضات شدید عضلانی در حین حرکات پیلاتس لباس آزاد تضادی با این انقباضات ایجاد نکرده وبه عضلات این امکان رامی دهد که درگیری خارجی نداشته باشند .تمرین کنندگان نیازی به پوشیدن کفش وجوراب نیز ندارند زیرا که باید انگشتان پا وبخش تحتانی (کف پا) نیز آزادانه حرکت کنند.فضای حرکت انگشتان پا تا مچ پا به دلیل درگیری زیادی که در حین حرکات شامل این بخشها می شود باید باز وبدون مانع باشد.


زمان تمرینات پیلاتس :

بهتر است تمرینات پیلاتس در جلسات ۴۵ دقیقه ای سه تا چهار بار در هفته اجرا شود ولی به مرور به زمان ودفعات تمرینات اضافه خواهد شد . افراد حرفه ای تر می توانند در مدت زمان کوتاه تری حرکات قدرتی پیلاتس را پشت سر هم وبدون وقفه انجان دهند.


روش تمرینی پیلاتس :

روش تمرینی پیلاتس سیستم منحصر به فردی است که از حرکات کششی وقدرتی تشکیل سده است .این حرکات موجب لیجاد انعطاف وقدرات در عضلات شده وموجب برقراری ارتباط مستقیم بین ذهن واندام می گردد.


هشت اصل واساس پیلاتس :

 

۱- تنفس

۲- مرکزیت

۳- هماهنگی

۴- تمرکز

۵- قدرت اجرایی

۶- خنثی یازی

۷- صحیح نگه داشتن اندام

۸- اجرای روان حرکات


سطوح وطبقه بندی ورزشکاران در رشته پیلاتس :

به منظور رسیدن به ورزیدگی در اجرای حرکات ، دست یافتن به اندامی با رشد یکدست وهماهنگ وذهنی سالم وبی عیب یه گونه ای که بتوانیم به کمک آنها وظایف متعددو گوناگون روزمره خود را به شیوه ای طبیعی وبا شور وشوقی که از درونمان می جوشد انجام بدهیم . ماباید به پرورش هماهنگ مجموعه اعضای بدن همت گماریم وکلیه اندام های بدن را تا حد امکان در شرایط عادی وطبیعی نگه داریم وایجاد هماهنگی کامل بین جسم ،ذهن را با شیوه ای هدفمند به وجود آوریم .برای رسیدن به این اهداف چهار سطح در نظر گرفته شده است که حرکات در این چهار سطح انچام گرفته .آموزش داده می شود.

سطح چهار بر افراد مبتدی ،سطح سه برای افراد متوسط ،سطح دو برای افراد پیشرفته و سطح یک برای افراد کاملا پیشرفته .از شرایط شرکت در دوره های مربیگیری پیلاتس داشتن سطح ۱ الزامی است و حداکثر سن متقاضی برای شرکت در دوره مربیگری نباید بیشتر از ۴۸ سال تمام باشد.


مسابقات پیلاتس :

مسابقاتی با قوانین ومقررات مخصوص پیلاتس در نظر گرفته شده که در سطوح مختلف قابل اجرا می باشد :

مسابقه به صورت انفرادی وتیمی ۳ نفره در ۴ رده سنی برگزار می شود.

این مسابقات به شکل نمایشی انفرادی یا گروهی با حرکات اجباری واختیاری در مدت زمان معین اجرا می گردد.

 


اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : دلگرم
برچسب ها : ورزش, ورزش و سلامتی, تندرستی, انواع ورزش, رشته ورزشی پیلاتس, استپ ایروبیک, یوگا, پیلاتس چیست؟, ژوزف پیلاتس, پیلاتس, ورزش پیلاتس, تمرینات پیلاتس, تمرینات ورزشی پیلاتس, اهداف رشته ورزشی پیلاتس, افزایش قدرت و استقامت عضلانی, لباس پیلاتس, حرکات پیلاتس, زمان تمرینات پیلاتس, حرکات قدرتی پیلاتس, روش تمرینی پیلاتس, هشت اصل پیلاتس, مسابقات پیلاتس, pilates sport, step aerobics, sports, sports and health, health, types of exercise, yoga, what is pilates, eight principles of pilates, joseph pilates, pilates method, tournament pilates, time pilates, pilates clothing, increase strength and muscular endurance, goals sport pilates, strengthening exercises pilates, pilates exercise, pilates


شارژ سریع موبایل