سمیه قاسمی دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰

تل گندم بریان یا ریگ سوخته از توابع شهداد کرمان و در دل کویر لوت ،به گفته ماهواره های ناسا گرم ترین نقطه کره زمین است و شرایط به گونه ای است که امکان زیست هیچ گیاه یا حیوانی وجود ندارد.

تمام سطح تل گندم بریان یا گندم برشته از سنگ ها و گدازه های آتشفشانی پوشیده شده و سیاهی سطح زمین و شکل عجیب سنگ ها که سبب جذب بیشتر نور خورشید و بالا رفتن بیش از حد دما می شود آن را از دیگر نقاط دنیا متمایز ساخته به گونه ای که به «ماه زمین» شهرت دارد. همچنین این منطقه پست ترین منطقه داخلی ایران است و این موضوع نیز از دلایل گرمای آن به شما میرود.

دمای هوا در منطقه گندم بریان شهداد در تابستان به حدود 100 درجه سانتیگراد می رسد به طوری آب براحتی در این منطقه به جوش می آید.
برخی کارشناسان محیط زیست معتقدند در این منطقه حتی باكتری هم امكان حیات ندارد چرا که گاو و گوسفند مرده ای كه توسط كامیون های عبوری در گندم بریان رها شده بودند تجزیه نشده و نگندیده بودند بلكه فقط در اثر حرارت خورشید خشك شده بودند.

 

 سفر به کره ماه ِ زمین

 

وجه تسمیه "گندم بریان" بخاطر اتفاقی است که سالها پیش در این منطقه رخ داده است؛كاروان های شتر تا دهه ۱۳۳۰ از مسیر كویر لوت به شهداد و خراسان می رفته اند و روزی كاروانی مجبور به خالی كردن بار گندم خود در این محل شده است. پس از چند روز كه از شهداد شترهای تازه نفس برای حمل گندم و ادامه مسیر می آورند مشاهده كردند گندم هایشان حالت برشته، بو داده شده یا بریان پیدا كرده است و از آن زمان به این تپه گندم بریان می گویند.البته این تپه در گویش شهدادی ها به "ماه كره زمین" و یا "ریگ سوخته" هم معروف است چرا که سطح تپه از گدازه های سیاه رنگ كاملا پوشیده شده است.

جریان رود شور با غلظت بالای نمک، سکوت و سراب بی مانند کویر، آسمان پرستاره و مهتابی گودترین نقطه کشور بزرگ ایران این منطقه را به جایی دیدنی و اعجاب انگیز تبدیل کرده است.

 

 سفر به کره ماه ِ زمین

 

این منطقه از اواخر مهرماه تا اواسط فروردین هوای بهشتی پیدا کرده و گردشگران می توانند به سادگی و بدون دغدغه گرمازدگی از آن دیدن کنند.البته  توصیه میشود به هیچ عنوان بدون راهنما به این منطقه مسحور کننده پا نگذارند.

تپه گندم بریان 48 کیلومتر طول 10 ٬ کیلومتر عرض و 480 کیلومتر مساحت  و در غرب دشت لوت قرار دارد. اگر خواستید به گندم بریان بروید ابتدا باید وارد استان کرمان بشوید. سپس حدود 90 کیلومتر به سمت شمال شرقی شهر کرمان بروید تا به شهداد برسید. بعد از عبور از شهداد باید به سمت نهبندان حرکت کنید. در مسیر راه از روستای تکاب شکالی عبور می کنید. مسیر پر از درختان گزی است که در زبان محلی به آنها «نبکا» گفته می شود و برای جلوگیری از آسیب شن های روان کاشته شده اند. این درختچه ها تا روستای ده سیف به چشم می خورند. برخی از آنها ارتفاع زیادی دارند. محلی ها می گویند بلند ترین نبکای جهان در روستای کریم آباد شهداد با 15 متر بلندی قرار دارد.

 

 سفر به کره ماه ِ زمین

 

هر چقدر که جلوتر بروید از تراکم گز ها کاسته می شود. 5 کیلومتر پس از ده سیف که 30 کیلومتری شهداد می شود دیگر از درختچه های گز هم خبری نیست و دیگر تا چشم کار می کند کویر در منظره چشمانتان قرار می گیرد. به یاد داشته باشید که در کیلومتر 45 مسیر از جاده اصلی خارج و وارد یک مسیر قدیمی شوید.

پس از عبور از شهر خیالی کلوت ها و رود شور می توانید راهی گندم بریان شوید. فاصله کلوت های شهداد تا خود این شهر  40 کیلومتر است. کلوت های شهداد را که ترک کنی از دور دست تل بلند سیاه رنگی را به چشم می بینی که همان تل معروف گندم بریان است. نرسیده به گندم بریان تخم مرغ هایی از جنس نمک را به چشم می بینید. اینجا به رود شور نزدیک است و بر اثر گرمای هوا تبخیر سرعت بالایی دارد.

 
 سفر به کره ماه ِ زمین
 

رود شور تنها رود دائمی است که در اعماق کویر لوت جریان دارد و در طول سال پر آب است. آب این رودخانه بسیار شور است . این رود از کوه های شمال غرب بیرجند سرچشمه می گیرد و 200 کیلومتر مسیر پر پیچ و خم را در کویرلوت می پیماید و سرانجام به کوه نمک سریا و معدن نمک شهداد ختم می شود.

از دل گرمترین نقطه دنیا می توان کوههای پربرف سیرچ را مشاهده کرد که این یکی از شگفت انگیزترین ویژگی های این منطقه داغ محسوب می شود. با وجود اینها٬هنوز گندم بریان یک منطقه ناشناخته باقی مانده است و امیدواریم به زودی استعدادهای این بهشت گردشگری به دنیا معرفی شود.



شارژ سریع موبایل