سارا قاسمی پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

قطعا اسکی روی برف یکی از گزینه های عالی و مهیج به عنوان ورزش و تفریحات فصل سرما است. در ایران نیز به دلیل داشتن ارتفاعات البرز و زاگرس و نیز کوه های مرتفع سبلان و سهند، پیست های اسکی متعددی در دامنه این کوه ها وجود دارد. در مطلب قبل به توضیح مختصری درباره این پیست ها پرداختیم و امروز آن را ادامه خواهیم داد.

 

6. پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو در 30 کیلومتری غرب ارومیه در منطقه راژان قرار دارد. این پیست که یکی از کانون های ورزش هایی زمستانی در شمال غرب ایران به شمار می رود دارای امکانات بالقوه ای از قبیل کوه های با شیب مناسب، چشم انداز زیبا و ... است . خوشاکو با ۵۰ هزار متر مکعب در فصل تابستان نیز امکان اسکی روی چمن را نیز دارا است.

 

7. پیست اسکی نسار بیجار

پیست اسکی بیجار در استان کردستان هم یکی دیگر از پیست هایی است که می توانید روی آن برای یک سفر زمستانی فکر کنید. پیست اسکی نسار بیجار روی دامنه کوه نسار در بیجار استان کردستان قرار دارد و یکی از پنج تفریح گاه مهم این استان به شمار می رود که تجهیزاتی مثل تله کابین، تله سیژ، پارکینگ عمومی، هتل و رستوران در آن به چشم می خورد. پیست اسکی نسار بیجار استثنایی ترین پیست اسکی کشور است چون که مشرف به شهر و دسترسی به آن آسان است . به علاوه طول و شیب پیست به گونه ای است که به راحتی می توان مسابقات کشوری و بین المللی را در آن برگزار نمود.

 

8. پیست اسکی چلگرد

پیست اسکی چلگرد در 85 کیلومتری شهرستان شهرکرد یکی دیگر از پیست هایی است که از همین روزها تا پایان اسفند ماه می توانید از آن استفاده کنید. این پیست 800 متر طول دارد و هوای آن در بیشتر روزهای زمستان آفتابی است. دسترسی به این پیست از منطقه زاگرس امکان پذیر است و 20 تا 30هزار نفر می توانند در هر سال از آن استفاده کنند. یادتان باشد اگر گذارتان به چلگرد افتاد، از تونل و آبشار کوهرنگ هم که در نزدیکی پیست قرار دارد دیدن کنید.

 

9. پیست اسکی سهند

پیست اسکی سهند را باید در 39کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز ببینید که حدود 40 دقیقه از این شهر دورتر است. این پیست که این روزها در حال تجهیز است، به زودی دارای 12دستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه ستاره، مجموعه های آپارتمانی، ویلایی و اماکن ورزشی خواهد شد.

در حال حاضر دو بالابر تله اسکی به طول 1200متر و دو دستگاه مبتدی به طول 100متر در این پیست وجود دارد و شما می توانید در شش ماه از سال از برف های این پیست برای اسکی استفاده کنید. عمق برف های پودری این پیست گاهی تا 4متر می رسد اما با این حال، این پیست بهمن گیر نیست و فضای مناسبی برای انجام هر گونه ورزش زمستانی دارد.

 

10. پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. برای اسکی در این پیست باید به دامنه های زاگرس و قله دنا در 18کیلومتری یاسوج سفر کنید. جایی در نزدیکی دهستان کاکان و منطقه آب نهر که با ارتفاع 2600متری اش میزبان اسکی بازان سراسر کشور است. البته طول مفید این پیست 600متر و عرض مفید آن 1500متر است. در این پیست تله اسکی بشقابی به عنوان دستگاه بالابر استفاده می شود و تسهیلاتی مثل خوابگاه و رستوران وجود دارد. بهترین زمان اسکی در این پیست از اوایل دی ماه تا اواخر اسفندماه است که عمق برف حتی تا 3.5 ٬متر می رسد. هر ساله در این پیست جشنواره ساخت آدم برفی و اسکی هم برگزار می شود.

 

کجا بریم اسکی؟ (٢)

 

11. پیست اسکی پولادکف

پیست اسکی پولاد کف، یکی دیگر از بزرگ ترین پیست های اسکی ایران در کوه سپیدان در استان فارس است. این پیست در ۱۵ کیلومتری محور سپیدان به آبشار مارگون، قبل از روستای کمهر و در ۸۰ کیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده است. پیست پولادکف که با نام پیست سپیدان نیز معروف است در سال ۱۳۸۱ با حمایت مالی گروه صنعتی پولادکف افتتاح و مورد بهره برداری عموم قرار گرفت.

پیست اسکی سپیدان به دلیل داشتن هوای خنک، چشمه سارها و چمنزارهای طبیعی از اواسط بهار تا تابستان برای ورزش های تابستانی چون: اسکی روی چمن، دوچرخه سواری و غیره و به هنگام بارش برف سنگین یعنی از نیمه های پاییز تا اوایل بهار برای ورزش های زمستانی بسیار مناسب باشد. همین ویژگی منحصر به فرد آب و هوایی باعث شده تا این پست به صورت چهار فصل دایر باشد. این پیست دارای امکاناتی نظیر: تله کابین، تله اسکی، مورتورهای برفی، ماشین های کوهستانی، چرخ های هوشمند، قایق های پدالو، آموزشگاه اسکی، کرایه لوازم اسکی، پیست دوچرخه سواری، اسب سواری، هتل، رستوران و کافی شاپ می باشد. ارتفاع این پیست از سطح دریا به ۲۸۵۰ متر می رسد. البته می توان با استفاده از تله کابین و تله اسکی به قله پیست که دارای ارتفاعی حدود ۳۴۰۰ متر از سطح دریا است صعود کرد.

در نزدیکی پیست اسکی پولادکف، پیست اسکی کوچک تری وجود دارد که به «پیست اسکی سپیدان» یا پیست اسکی تربیت بدنی اردکان فارس  شناخته می شود و 4 فصل فعالیت می کند.

 

12. پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس در نزدیکی سرعین در شهرستان اردبیل ایران واقع شده است. این مکان در ۳۰ کیلومتری شهرستان سرعین قراردارد.

این مکان مجهز به امکاناتی همچون بالابر، تله سیژ و امکانات دیگر است. پیست آلوارس در حدود سال ۸۴-۸۵ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. با وجود گرمای۳۰ الی ۳۵ درجه ای هوای تابستان در اردبیل و سرعین با اینکه این مکان در ۳۰ کیلومتری سرعین قرار دارد می توان برف را در این مکان بوضوح دید و لمس نمود.

 

13. پیست اسکی الوند یا تاریک دره

پیست اسکی الوند یا تاریک دره این پیست در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج نامه در شهر همدان و در دامنه های کوه های الوند قرار گرفته است. این پیست در بین پیست های اسکی کشور، کم ترین مسافت را تا مرکز شهر دارد و راه دسترسی آن از دره عباس آباد و گنجنامه می گذرد و به دره تاریک دره می رسد. پیست اسکی  تاریک دره رسماً در سال ۱۳۶۴ مورد بهره برداری قرار گرفته است. سه دستگاه تله اسکی در روزهای اسکی در خدمت علاقمندان این ورزش است. در حال حاضر این پیست دارای سالن غذاخوری، خوابگاه و سایر امکانات موردنیاز یک اجتماع حدود 500 را داراست.

 

14. پیست اسکی خور

پیست اسکی خور با بلندای ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا در استان البرز و در نزدیکی سد امیرکبیر ، در كنار روستای تاریخی خور جای دارد. برای رسیدن به این پیست اسکی در 23 کیلومتری جاده کرج-چالوس، پیش از ورودی تاسیسات سد امیرکبیر باید مسیر را از راه فرعی به سمت خاور پی گرفت و از روستاهای ارنگه و روستای جی گذر کرد.

این پیست در اوایل دهه 1350 شمسی افتتاح گردید و دارای دو مسیر ۱۸۵۰ متری و ۳۵۰ متری است و گنجایش روزانه ۱۳۰۰ اسکی باز را دارد. پیست اسکی خور هم اکنون در طول هفته برای استفاده همگانی آماده است. امکانات بالابری این پیست یک تله اسکی بشقابی است. این پیست یكی از جاذبه های گردشگری شهرستان كرج به شمار می آید.

 

15. پیست اسكی فریدون شهر

 این پیست با ارتفاع پایه 2 هزار و 630 متر از سطح دریا و 3 هزار متر در بالاترین نقطه پیست ، مرتفع ترین پیست اسكی فلات مركزی ایران است.

پیست اسكی فریدون شهر از پیست های استاندارد اسكی در كشور است كه شیب تند حدود َ 35درجه ، این پیست را در میان َ22 پیست اسكی كشور ممتاز كرده است.

در سال های پربارش ، میانگین ارتفاع برف در این پیست 2 تا 10متر است . در روزهای عادی روزانه حدود 200 گردشگر و در روزهای تعطیل به طور میانگین روزانه 3 هزار علاقه مند به ورزش های زمستانی شامل اسكی ، اسنوبرد ، صحرانوردی ، سرعت و حتی برف بازی به این شهرستان سفر می كنند.

پیست اسكی فریدون شهر در َ180 كیلومتری غرب استان اصفهان در منطقه ای كوهستانی و در 3 كیلومتری مركز شهرستان فریدون شهر قرار دارد.

 

16. پیست اسکی پاپایی زنجان

پیست اسکی پاپایی در استان زنجان واقع است. این پیست با وسعت 80 هکتار تنها پیست اسکی استاندارد در استان زنجان است که با شیب تند و کم نظیر 35 درجه ای در میان 30 پیست اسکی کشور جای دارد. این پیست ظرفیت پذیرش پنج هزار گردشگر را دارد و در روزهای تعطیل گردشگران برای ورزش های اسکی ، اسنوبرد ، صحرانوری ، سرعت و حتی برف بازی به این منطقه سفر می کنند.

این پیست مجهز به بالابر، تله اسکی ، برف کوب ، سوئیت ، رستوران ، کافی شاپ ، پارکینگ و یک مدرسه اسکی که در فصل زمستان فعال است و حدود 20 مربی دارد. این پیست در 45 کیلومتری جنوب غربی زنجان در منطقه ای کوهستانی و در 3 کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود واقع است.یست پاپایی به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع نسبتا بلند و وجود پیست در قسمت خلاف تابش خورشید، زمان یخبندان طولانیتری دارد، و به دلیل داشتن شیب نه چندان تند برای استفاده مردم عادی نیز مناسب است و از طرفی با استفاده از قسمت شرقی پیست میشود جهت استفاده مردم عادی و اسکیبازان مبتدی و آماتور از آن بهره برد.

 

17. پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد در استان خراسان رضوی واقع است. از پیست اسکی شیرباد تا روستای دولت آباد ۱۸ کیلومتر و از دولت آباد تا مشهد حدود ۲۰ کیلومتر راه است.پیست شیرباد در دامنه بلندترین قله استان خراسان با ارتفاع ۳۳۱۰ متر، بنا شده و به همین دلیل در بیشتر ماه های سال برف گیر است. اولین و تنها پیست اسکی شرق کشور با نام پیست اسکی شیرباد اول دی ۱۳۹۱ افتتاح شده است.

تله اسکی به طول ۹۰۰ متر علاقه مندان را تا ارتفاعات بالا می برد و پس از آن ورزشکارن و دوستاران طبیعت علاوه بر استفاده از منظره بی بدیل و زیبای این پیست می توانند با طی مسیری هزار و ۲۰۰ متری لذت یک اسکی مطمئن و فرح بخش را تجربه کنند. ساختمان سه طبقه ای به منظور استقرار امکانات و تجهیزات لازم و همچنین راه اندازی یک رستوران و کافی شاپ و چندین سوئیت به منظور اقامت علاقه مندان در این محل در نظر گرفته شده است.



شارژ سریع موبایل