امین شجاعی سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰

برای این که مسافرت به شما خوش بگذرد، اول از همه باید سالم و سلامت باشید. اسهال مسافرتی، شایع ترین بیماری مسافران در تعطیلات است؛ یک بیماری موذی که بچه ها دچارش می شوند و می تواند سفر را به کام شما تلخ کند، اما خوشبختانه راه های پیشگیری از این بیماری ساده است.

مسافرت به شما خوش بگذرد!

یکی از شایع ترین بیماری ها در سفر که می تواند برای خانواده ها دردسرساز شود، بیماری اسهال مسافرتی است. بچه ها در تعطیلات دوست دارند از صبح تا شب آزاد باشند و هر کار دلشان خواست انجام دهند. اگر در منزل اقوام یا در سفر نباشند، دوست دارند مدام پای تلویزیون یا کامپیوتر باشند. شب ها تا دیروقت بیدار ماندن و ظهر از خواب بیدار شدن هم یکی از اجزای جدانشدنی نوروز بچه هاست. ولی این کار گاهی اوقات باعث می شود تعطیلات آنها بیشتر به کسالت و بی حوصلگی ختم شود.

چرا کوچولوها اسهال می گیرند؟

بزرگسالان هر وقت دچار اسهال می شوند، یعنی یک مشکلی در دستگاه گوارش شان رخ داده است. ولی کودکان برعکس بزرگسالان، ممکن است با دردها یا تب های دیگر هم دچار اسهال شوند. مثلا وقتی بچه گوش درد یا عفونت ادراری دارد، ممکن است دچار اسهال هم بشود. ولی در عین حال اگر عفونت وارد روده کودک شود هم باعث ایجاد اسهال می شود.

منظور از عفونت همان ویروس ها، باکتری ها یا انگل ها هستند. علت دیگری که باعث می شود کودکان مبتلا به اسهال شوند، خوردن مواد شیرین مانند آب میوه های صنعتی است. در میان این اسهال ها، فقط یکی از آنهاست که اسهال مسافرتی نام دارد و عامل ایجاد آن هم یک نوع باکتری است.

رابطه اسهال و مسافرت

باکتری که بیماری اسهال مسافران را ایجاد می کند، از طریق آب یا غذای آلوده وارد بدن کودکان می شود. علت این که این بیماری در مسافرت رخ می دهد، آن است که متاسفانه خانواده ها حین مسافرت کمتر به بهداشت کودکان اهمیت می دهند. استفاده از دستشویی های بین راه، شستن دست ها با آب آلوده یا آشامیدن آب غیربهداشتی و غذا خوردن در رستوران های جاده ای و غیربهداشتی و آلوده همه از دلایل بروز این بیماری هنگام مسافرت هستند.

 

اگر می خواهید مسافرت به شما خوش بگذرد!

 

سه نکته که نمی دانستید:

شستن دست ها با آب و صابون، به ویژه بعد از دستشویی رفتن و قبل از غذا خوردن، می تواند تا 7 برابر میزان انتقال میکروب بیماری اسهال مسافران را کاهش دهد.

علت اصلی اسهال مسافرتی، خوردن آب و غذای آلوده است. برای پیشگیری از این بیماری شعار جالبی وجود دارد: «جوشان، بپز، پوست بکن، یا اصلا فراموشش کن.» این شعار به شما یادآوری می کند که چطور از ابتلا به این بیماری دور بمانید.

•  علایم اسهال مسافرتی بلافاصله بعد از خوردن غذا شروع نمی شود. شروع اسهال ممکن است از 12 ساعت تا سه روز بعد از خوردن غذای آلوده یا آب آلوده طول بکشد. بنابراین شما نمی توانید دقیقا حدس بزنید که کدام غذا آلوده بوده است. بهترین راه این است که در انتخاب غذا و رستوران احتیاط کنید.

چگونه کودک را درمان کنید؟

مهم ترین درمان این بیماری برطرف کردن کم آبی است و مهم ترین کار مادر جایگزین کردن مایعات از دست رفته است. بنابراین هر خانواده ای که کودک دارد، باید موقع مسافرت با خودش پودر سرم خوراکی یا ORS را به همراه داشته باشد.

اگر مادر متوجه شد که کودک دچار علائم کم آبی شده، مثلا عطش شدید به آب دارد، باید یکی از پودرهای سرم خوراکی را در یک لیتر آب جوشیده سردشده حل کند و هر بار کودک دچار اسهال شد، حدود نصف استکان از این سرم را به او بدهد. همچنین می تواند از مایعات تمیز مانند دوغ، آب، چای کم رنگ و سوپ برای جایگزینی آب از دست رفته بدن کودک استفاده کند ولی آبمیوه یا نوشابه نباید به کودک داده شود. چون این مواد اسهال را بیشتر می کنند.

 

اگر می خواهید مسافرت به شما خوش بگذرد!

 

خودتان دارو ندهید!

برای درمان اسهال کودکان، باید اول نوع بیماری معلوم شود و این موضوع را پزشک معلوم کند.

مثلا ممکن است این اسهال از نوع ویروسی باشد و نیازی به آنتی بیوتیک نداشته باشد، بنابراین مادران نباید خودسرانه آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر را به کودک بدهند. همچنین استفاده از داروهای سرکوب کننده استفراغ یا ضداسهال مثل دی سیکلومین که روده کودک را فلج می کند، در کودکان ممنوع است، چون هم مانع از دفع به موقع میکروب ها از بدن می شود و هم برای کودکان عوارض بدی دارد.

غذاهای خوب، غذاهای بد

کودکی که دچار اسهال شده، باید غذای مناسب دریافت کند تا وزنش کم نشود. ماست یک غذای بسیار خوب برای این مواقع است. برنج، گوشت، ماکارونی، سیب زمینی، ماهی، تخم مرغ، غلات، حبوبات، موز، سیب یا هویج پخته هم باعث می شود کودک وزن از دست ندهد و انرژی او هم برای مبارزه با بیماری تامین شود. در مقابل، آبمیوه، نوشابه، میوه های خام و سبزی نباید به کودک داده شود، چون اسهال او را بیشتر می کند.

زنگ خطر چیست؟

با این که گفتیم این بیماری خود به خود خوب می شود اما یک سری از علائم هستند که در صورت اتفاق افتادنشان باید هرچه زودتر کودک را به نزد پزشک ببرید.

اگر دفعات اسهال زیاد باشد، حجم اسهال زیاد باشد، اسهال خونی باشد، کودک تب داشته باشد یا عطش به آب داشته باشد. یا این که بی حال بوده و قادر به شیرخوردن یا غذاخوردن نباشد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. پزشک براساس آزمایش مدفوع، نوع اسهال را تشخیص داده و برای آن دارو تجویز می کند.



شارژ سریع موبایل