امین شجاعی شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰

شاید اگر به خاطر دردی که پس از یک جلسه تمرینی شدید حس نمی‌کردیم، مدت زمان بیشتری ورزش می‌کردیم. بیشتر کسانی که ورزش می‌کنند معمولاً با درد عضلات بعد از ورزش آشنایی دارند، دردی که گاهی اوقات ناشی از تمرین شدید است. اگر در این شرایط تمرین را ادامه دهید، بدون شک دچار آسیب عضله خواهید شد. در این مطلب با ما همراه شوید.

 

علت درد و آسیب عضلات چیست؟

درد عضلات به ۳ صورت می‌تواند ایجاد شود، اولین مورد این است که به احتمال قوی فعالیتی را شروع کرده اید که به آن عادت ندارید یا به تازگی شروع کرده اید، بنابراین درد در چنین حالتی طبیعی است.

مورد دوم درد ناشی از شدت تمرینات است که می‌تواند منجر به جراحت های کوچکی در فیبرهای عضلات شود که آسیب‌های کوچک= microtrauma نامیده می‌شود.

مورد سوم نیز ناشی از فشار زیاد یا وارد شدن ضربه به عضلات است که می‌تواند منجر به پارگی عضله، کشیدگی و یا کوفتگی در عضله شود. این مورد حتی می‌تواند ناشی از خستگی بدن نیز باشد، یعنی هر چه بدن در فرآیند تمرین خسته شود و فشار بیشتر، احتمال آسیب نیز بیشتر است.

 

آسیب عضلات تا چه حد جدی است؟

در خصوص دو مورد اول، جای نگرانی نیست، چرا که درد ناشی از شدت تمرینات باعث پارگی میکروسکوبی در جریان تمرین می‌شود و بعد از تمرین نیز ادامه دارد، این جریان به رشد عضلات کمک می‌کند که می توانید با مصرف پروتئین یا گلوتامین بعد از تمرین به این روند کمک کنید. اما چنانچه درد در عضله شدید بود و خصوصاً اگر ناشی از کشیدگی، کوفتگی و یا خون‌مردگی باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا آسیب عضلات می تواند درمان شود؟

در هر نوع آسیب ورزشی روند درمان به شدت آسیب بستگی دارد، در مراحل اولیه آسیب کمپرس سرد به صورت یخ درمانی بهترین راه حل برای جلوگیری از التهاب و تورم است و همانطور که گفته شد به شدت آسیب بستگی دارد که ۲۴ ساعت اول استفاده شود یا حتی در موارد حاد تا ۷۲ ساعت نیز طول می کشد، پس از آن باید گرما درمانی برای افزایش جریان خون لحاظ گردد، دقت کنید نباید یخ به صورت مستقیم روی موضع قرار بگیرد. سعی کنید فقط به این مراحل اکتفا نکنید، اگر درد شدید بود به پزشک مراجعه کنید یا از فیزیوتراپ کمک بگیرید.

 

آیا از آسیب عضلات می توان پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از آسیب عضلات، لازم است قبل از تمرین بدن را به خوبی گرم کنید و به طور مناسبحرکات کششی برای عضلات بدن انجام دهید. همچنین باید ابتدا برنامه تمرینی را با حرکات سبک آغاز کنید، به نحوی که شدت تمرین به تدریج افزایش پیدا کند. نکته‌ای که متأسفانه خیلی از ورزشکاران به آن توجه ندارند.



شارژ سریع موبایل