امین شجاعی جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰

در گرمای آتشین روزهای تابستان شما را به خانه آتشونی دعوت می کنیم! خانه ای تاریخی با قدمت 400ساله در دل روستای گرمه!

می توانید از الان برنامه این سفر را بریزید و مقصدتان را خانه آتشونی اصفهان انتخاب کنید. جایی که می توانید در کویر پیاده روی کنید، زیر آسمان پر ستاره آن بخوابید، شتر سواری کرده یا تورهای آفرود را تجربه کنید.

برای دیدن خانه آتشونی باید به روستای گرمه در نزدیکی اصفهان بروید. خانه آتشونی که این روزها به عنوان اقامتگاه مسافران کویر استفاده می شود، یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی ایران است که با خشت های خام به سبک اصلی آن مرمت شده است.

 

قدم گذاشتن به خانه آتش!

 

حسن خانه آتشونی آن است که در نقطه ای تاریخی از اصفهان واقع شده. یعنی جایی که جاده تاریخی ابریشم وجود داشته و روستای سرسبز و زیبای گرمه، با سایه نخلستان هایش در منطقه خور و بیابانک شکل گرفته است. این خانه را اهالی محل اداره می کنند و به خاطر نام گرداننده آن، به آن خانه مازیار هم می گویند.

 

قدم گذاشتن به خانه آتش!

 

خانه آتشونی 12 اتاق و یک حیاط مرکزی دارد و دیوارهای کاهگلی و ایوان کوتاهی که فضای آن را دلپذیر کرده است. این خانه با اشیایی مثل چرخ نخ ریسی، کوزه و اتوی زغالی دکور شده و در آن کمتر می توانید نشانی از تمدن و تکنولوژی پیدا کنید. در این خانه نه از تلویزیون خبری هست، نه از پارکینگ. مسافرانی که با خودرو به این خانه می آیند هم باید خانه شان را در روستا پارک کنند و پای پیاده راهی خانه آتشونی شوند.

 

قدم گذاشتن به خانه آتش!

 

چطور برویم؟

اگر از تهران یا شهرهای شمالی راهی گرمه می شوید، باید راهی اتوبان تهران قم شده و بعد از گذر از کاشان، اردستان و نایین به شهرستان خور برسید و سراغ روستای گرمه را بگیرید. البته می توانید از مسیر تهران، سمنان، دامغان، معلمان و جندق هم به خور برسید.

از خور تا گرمه 35 کیلومتر راه است که از جاده خور- یزد می گذرد. بعد از حدود 25 کیلومتر در سمت راست جاده یک تابلو می بینید که رویش نوشته شده: «نیشابور، گرمه». این فرعی را که ادامه دهید، بعد از روستای نیشابور به گرمه می رسید.



شارژ سریع موبایل