نازنین نظریان جامی دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

غارها در طول تاریخ کشف شده اند. در دوران ما قبل تاریخ آنها به عنوان پناهگاه ، آرامگاه و یا مکان های مذهبی مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه تحقیفات بر روی غارها به دلیل اینکه می توانند شرایط آب و هوایی گذشته را نشان دهند صورت می گیرد.

غار نوردان آنها را برای لذت بردن از فعالیت ها و یا ورزش ها کشف کردند. برای ماجراجویی کمتر، تعدادی از زیباترین غارهای زیر زمینی ، با نور مصنوعی، طبقات و دیگر امکانات توریستی، به گردشگران اجازه می دهد که رفتن به غار را با حداقل زحمت تجربه کنند.


10. غار غول های یخی (Eisriesenwelt Cave)

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 
 غار غول های یخی یا غار ایسریسن ولت کلمه آلمانی به معنای "جهانی از کوه یخ" می باشد، و بزرگترین غار یخی در جهان است که تا 42 کیلومتر گسترش یافته است. این غار در داخل کوه هُچکوگل در بخش تِنِنگِبیرگ در رشته کوه های آلپ در اتریش قرار دارد. این غار توسط یک رودخانه که گذرگاه ها را در داخل کوه به وجود آورده ، تشکیل شده است. تشکیل یخ ها در غار توسط ذوب شدن برف ها که در زمستان های بسیار سرد به داخل غارها می ریزند تشکیل شده است.

9. غار نی فلوت (Reed Flute Cave) 

 

 معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان
 

غار نی فلوت * شناخته شده به عنوان "کاخ هنرهای طبیعی" ، در شمال غرب گویلین در جنوب چین واقع شده است. بر طبق افسانه ها، این غار نام خود را به این دلیل دارد که مردم معتقد بودند که با نی هایی که در دهانه غار وجود دارد می توانند فلوت بسازند. این غار سنگ آهکی ، سرزمین پریان باشکوهی از ستون ها و پرده های سنگی ، پرندگان ، گیاهان و حیوانات را در اشکال و رنگ های فوق العاده ارائه می دهد.

8. غار کریستال ها (Cave of the Crystals)

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 
غار کریستال ها * در سال 2000 توسط کارگران حفاری تونل جدید برای معدن نایسا در شمال مکزیک کشف شد. تالار اصلی شامل برخی از بزرگترین کریستال های طبیعی می شود که تا به حال در هیچ یک از غارهای زیر زمینی جهان یافت نشده است. بزرگترین غار کریستالی یافت شده تا به امروز ، 11 متر طول ، 4 متر قطر و 55 تن وزن دارد. کریستال ها به دلیل دمای بسیار داغ در داخل غار ، بسیار بزرگ شده اند و به 58 درجه سانتیگراد که اجازه تشکیل و رشد کریستال میکروسکوپی را می دهد رسیده است. در نتیجه این غار مکانی است که طرفداران سوپر من به دنبال آن هستند.

7. رودخانه زیر زمینی پورتو پرینسِسا (Puerto Princesa Underground River) 

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 
رودخانه زیر زمینی پورتو پرینسِسا در جنگلی در دامنه کوهی در ساحل شمالی جزیره پالاوان در فلیپین واقع شده است. پورتو پرینسِسا به عنوان طولانی ترین رودخانه زیر زمینی جهان شهرت داشت و هنوز هم طولانی ترین رودخانه کشتیرانی می باشد تا این که در سال 2007 یک رودخانه زیرزمینی در شبه جزیره یوتاکان ، مکزیک کشف شد. این رودخانه زیر زمینی 8.2 کیلومتر طول دارد، و قبل از اینکه به دریای چین جنوبی بریزد از یک غار جذاب و دیدنی عبور می کند.

6. غارهای وایتُمو (Waitomo Caves)

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 
غارهای وایتُمو یا ویتومو یکی از جاذبه های برتر در نیوزلند می باشند که درست در خارج از شهر اصلی وایتُمو قرار دارند. این غارها محل زندگی کرم های شب تاب معروف وایتُمو هستند، موجوداتی ریز که در شب تابش نور دارند. این کرم شب تاب منحصرا در نیوزلند یافت می شود و اندازه ای در حدود یک پشه متوسط دارد. حدود 30 میلیون سال پیش غارهای کرم شب تاب وایتُمو تشکیل شدند و دارای دکوراسیونی باشکوه و با ابهت ، چاه های سنگ آهکی عمیق و کلیساهای جامع باشکوه شناخته شده به خاطر سیستم صوتی فوق العاده شان می باشند.

5. غار مجلیس آل جِن (Majlis al jinn Cave) 

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 
مجلیس آل جِن یکی از بزرگترین غارهای زیر زمینی در جهان می باشد که در یک منطقه دور از فلات سلما در عمان واقع شده است. این غار تنها یک تالار در اندازه 310 در 225 متر با سقف گنبدی به ارتفاع 120 متر دارد. عمیق ترین بخش غار 178 متر در پایین است. به منظور قرار دادن اندازه آن در ذهنمان باید بگوییم که 12 هواپیمای بوئینگ 747 درون تالار غار جا می گیرند. این غار تنها برای کوهنوردان با تجربه مناسب می باشد ، در حالی که برنامه هایی برای دسترسی راحتر به این غار توریستی وجود دارد.

4. غارهای اسکُکجان (Scokjan Caves)

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 
سیستم غارهای اسکُکجان شامل مرتفع ترین غارها در اروپا می باشد که دارای تنگه عظیم زیر زمینی ، آبشارها و پلی بر روی تنگه که به نظر شبیه به چیزی در ارباب حلقه هاست می باشد. غارهای اسکُکجان از غرق شدن درون رودخانه رِکا به وجود آمدند. این رودخانه برای بخش اول در سطح باقی ماند اما به طور ناگهانی در زیر زمین ناپدید شد که مسیر خودش را در بین غارها ادامه داد. آب پس از اینکه نه چندان دور تر از ساحل دریای آدریاتیک برای 34 کیلومتر در زیر زمین جریان دارد دوباره در سطح زمین ظاهر می شود. این غار در فهرست میراث فرهنگ و طبیعی جهان یونسکو ثبت شده است.

3. غارهای کارلسبد (Carlsbad Caverns)

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 
غارهای کارلسبد یا کارلزبد در واقع پارکی ملی در نزدیکی کارلسبد ، نیومکزیکو می باشد. این غار شامل اتاقی بزرگ و یک تالار سنگ آهک طبیعی است که به اندازه ی 1210 در 190 متر و 107 متر ارتفاع در بالاترین نقطه می باشد. این هفتمین غار بزرگ در جهان است. این غار با قندیل های یخی و انواع باور نکردنی شکل های دیگز تزئین شده است که می توانند در چندین مسیر پیاده روی قابل دسترس دیده شوند.

2. غار جعیتا (Jeita Grotto)

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 

جعیتا یا جی تا شامل دو غار جدا اما به هم پیوسته توسط سنگ آهک کارستیک می باشد: غار فوقانی و غار تحتانی. گالری غار فوقانی شامل بزرگترین قندیل های یخی در جهان می باشند ، که از سقف غار آهکی آویزان هستند ، گالری تحتانی که طول کلی آن 6200 متر است ، 60 متر پایین تر از گالری فوقانی قرار دارد. یک رودخانه و دریاچه زیرزمینی از آن عبور می کند.

1. غارهای مولو (Mulu Caves)

 

  معروف ترین غارهای زیر زمینی در جهان

 
غارهای مولو در پارک ملی گونونگ مولو در جزیره بورنئو قرار دارند و یکی از جاذبه های توریستی برتر در مالزی می باشند. این پارک شامل غارهای باورنکردنی در یک محیط جنگلی استوایی کوهستانی می باشد. تالارهای یکی از غارهای زیر زمینی 700 متر در 396 متر و حداقل 70 متر ارتفاع دارد و بزرگترین تالار غار در جهان است. گفته می شود این تالار آنقدر بزرگ است که می تواند حدود 40 بوئینگ 747 را بدون دخالت بال های آن ها در خود جای دهد. تعدادی خفاش در نزدیکی خروجی غاری بنام گوزن هرشب در جستجوی غذا در مهاجرتی دیدنی از این غار خارج می شوند.



شارژ سریع موبایل