آنچه بهوفور در شهرک اکسپو قابل مشاهده است، زیبایی ساختمانها است البته زیباییشان فقط ۶ ماه دوام میآورد. صحبت درباره اوج ابتکار عمل و سلیقه طراحان دنیا در هر کشوری است که برای اکسپو ۲۰۱۵ میلان به ایتالیا سفر کردهاند.
صحبت درباره پاویونهایی است که هیچ شباهتی به ساختمانهای معمولی در هیچ جای دنیا ندارند و هزاران دلار برای آنها هزینه شده، فقط برای دیده شدن!
در این گزارش نگاهی اجمالی به برخی پاویونهای مدرن در اکسپو ۲۰۱۵ میلان داریم. اکنون زمان انتخاب سازههای جذابی است که چند قدم جلوتر از علم روز حرکت کردهاند و حرفهای بسیاری برای گفتن دارند. ما در انتخاب سازههای برتر از معرفی دو کشور صرف نظر کردهایم؛ نخست ایتالیا که با توجه به بومی بودن اکسپو در کشورش، بهطور قطع یکی از بهترین سازهها را ساخته و همین موضوع باعث میشود که شرایط ویژهای نسبت به دیگر کشورها داشته باشد پس انتخابش منصفانه نخواهد بود.
دوم پاویون ایران که اگرچه از منظر زیبایی شناختی یکی از بهترینهاست اما رسانه های مختلف به وفور در مورد آن صحبت کرده اند. بنابراین در این فرصت از صحبت کردن درباره ویژگیهای این پاویون صرفنظر میکنیم.
آلمان و ایدههایی برای آینده کره زمین
اگرچه گفته میشود آلمانیها مردمانی سرد و بیروح هستند اما پاویون آنها به شکلی طراحی شده که به مردم اجازه میدهد از هر طرفی که تمایل داشتند به آن وارد شوند. براساس اطلاعاتی که در سایت رسمی اکسپو میلان وجود دارد این شکل طراحی در اصل برای از بین بردن نگاه منفی جهانیان به مردم آلمان است.
پاویون عظیم این کشور (دومین پاویون بزرگ اکسپو بعد از ایتالیای میزبان) با مساحت ۴هزار و ۹۳۳ مترمربع تنها چند روز بعد از پاویون ایتالیا آماده بهرهبرداری شد. در واقع آلمانیها جزو ۵ کشوری بودند که قبل از دیگران سازههای خود را در شهرک اکسپو آماده کردند و اگر چه هنوز تصاویر واقعی این سازه منتشر نشده اما براساس آخرین اخبار هماکنون طراحی داخلی و حتی چیدمان داخلی آن نیز به پایان رسیده است.
در این پاویون باید برای هر اتفاق مدرنی آماده باشید. تمام فضای پاویون بهطور قسمتبندی شده آنلاین است. در واقع از شما خواسته میشود که دسترسی به تبلت یا موبایل خود را برای آنها ممکن کنید.
در این حالت در هر قدمی که برمیدارید و به هر بخش که وارد میشوید، اطلاعاتی مجزا، غیراز آنچه که با چشم مشاهده میکنید، از طریق دستگاههای ارتباطی به شما منتقل خواهد شد. بنابراین شما در فضایی حضور دارید که سیستم اینترنت محیطی آن به شکلی هوشمند در مقاطع زمانی مختلف و در مکانهای متفاوت اطلاعات مورد نیاز شما را در قالب یک بسته فشرده ارائه میکند.
نکته جالب آنکه، شما مجبور نیستید به توضیحاتی که توسط افراد راهنما داده میشود یا فیلم و عکسهایی که از مانیتورهای سه بعدی پخش میشوند، توجه کنید. همین که با اینترنت داخلی این سازه هماهنگ شده باشید در زمان خروج، اطلاعاتی جامع و کارآمد از شرایط آبوهوایی آلمان، اقلیم جغرافیایی، آداب و رسوم، تاریخ این سرزمین، فناوریهای مدرن برای کشاورزی و دامداری و البته ایدههای ناب برای آینده زمین را بهطور دستهبندی شده دریافت خواهید کرد.
سفری به حائل شگفتانگیز انگلیس
سر درآوردن از معماری جذاب این سازه کار هر کسی نیست. حداقل برای ما که سررشتهای از معماری مدرن نداریم، اظهارنظر درباره سازهای چنین پیچیده و خاص کار دشواری است. بنابراین به آنچه در وبسایت رسمی اکسپو و برخی رسانههای تخصصی دیگر در این زمینه درج شده، بسنده میکنیم.
تعداد بسیار زیادی لامپ الایدی و میلههای سبک (مشتقی از فولاد و کربن سبک) تقریبا تمام آن چیزی است که در سازه انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است. اما آنچه این بنا را در شهرک اکسپو انگشتنما میکند، نحوه قرارگیری این میلههای فولادی و نورپردازیهای منحصربهفردی است که آن را به یک گوی زنده و پویا تبدیل میکند.
انسجام و نظم منطقی در این سازه باعث میشود بتوان آن را به یک کندوی عسل تشبیه کرد. مساحت کلی سازه ۲ هزار مترمربع است، بنابراین میتوان آن را در جمع ۱۰ پاویون بزرگ اکسپو ۲۰۱۵ قرار داد. مدیر پروژه مایک گودوین درباره طرحی که حدود ۶ ماه بهصورت شبانهروزی درگیر آن بوده است به سایت دیزاین بوم گفت: ۵ حوزه اصلی را در سازه خود مد نظر داریم.
بحث گیاهان، غذا، خاک، نور و آب. این ۵ موضوع قرار است بهطور مستقل و جداگانه در پاویون ما مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.پاویون کروی شکل انگلیس که از ۴۰هزار میله و قطعات فولادی تشکیل شده، مشکلات بسیاری را برای اعضای سازنده بهوجود آورد. گذشته از پیچیدگیهای پیشرو برای به ثمر رساندن چنین طرحی در ابعاد واقعی، امکان نصب وسایل و ابزار مورد نیاز در پاویون با محدودیتهای بسیاری همراه بود.
نکته منحصربهفرد آنکه قرار است هر آنچه را در داخل پاویون میتوان دید، از بیرون نیز برای مخاطبان قابل مشاهده باشد. در واقع این گوی عظیم ۲ هزار متری هیچ رازی در دل خود ندارد و از هر سمتی میتوان اتفاقات داخل آن را مشاهده کرد.
مستطیل عظیم برزیلیها در اکسپو
مشارکت برزیلیها با اکسپو ۲۰۱۵ میلان در قالب یک پاویون حدود ۴هزار متری اتفاق میافتد. پاویونی که البته در نگاه اول به لحاظ ظاهری زیبایی خاصی ندارد و شما را به یاد یک کانتینر بزرگ میاندازد. فضای این سازه یک مستطیل بزرگ و قهوهای رنگ است که البته از زوایای خاص و با رعایت الگوی منظم در بخشهایی از آن، دریچههایی مربع شکل برای تابش نور از سقف یا دیوارهها ایجاد شده است.
در تصاویر مربوط به پاویون برزیل نمیتوان متوجه نکته خاصی شد. اگرچه آنها سعی کردهاند پوشش گیاهی مربوط به کشورشان را در داخل و اطراف پاویون به تصویر بکشند و از اینرو درختان بومی و بوتههای زرد رنگ برزیلی را با خودشان به ایتالیا میآورند اما این فضای وسیع ۴هزار متری (بدون احتساب فضای بیرونی و زیربنای سازه)، هنوز هم جاهای خالی بسیاری برای ایدههای ناب و جدید دارد.
البته این تمام ماجرا نیست همین مستطیل ساده، یکی از شگفتانگیزترین سازههای حاضر در میلان خواهد بود! نیمی از سازه در دل زمین تعبیه شده که از شاهراههای مختلف میتوان به طبقه زیرین آن دسترسی پیدا کرد حالا شما با یک عمارت بزرگ ۸هزار متری طرف هستید، فضایی که نیمی از آن در زیرزمین است و البته مهمترین اتفاقات هم در همین طبقه رخ میدهد. نقشههای زنده و مانیتورهای عظیم روی زمین یا روی دیوارها با اتصال به اینترنت پر سرعت آماده هستند تا بهروزترین اطلاعات مربوط به کشور برزیل را به مخاطبان مشتاق منتقل کنند. تمام مساحت این کشور زیر انگشت شماست و کافی است روی نقطه مورد نظر خود اشاره (کلیک) کنید تا اطلاعات اصلی به چند زبان مختلف برای شما به نمایش درآید.
کار طراحی این غرفه مستطیلی را ۳ نفر از طراحان برجسته برزیل با نامهای مارکو براجو، داریو پلیزاری و پلین استفانو انجام دادهاند که دارای پستیها و بلندیهای بسیار زیادی است و احتمالا قرار است ناهمواریهای زمین را به ذهن متبادر کند. این سازه بزرگ پروژهای کاملا وطنی است و یک شرکت داخلی از سائوپائولو کار ساخت آن را برعهده گرفته است. نکته مهم دیگر آنکه بخش زیادی از سازه برزیل را «مس» تشکیل میدهد بنابراین بسیار سنگین خواهد بود و بعید به نظر میرسد، شرایط برای انتقال چنین سازه بزرگ و سنگینی به کشور مبدا وجود داشته باشد.
لکلک دوست داشتنی ژاپن در اکسپو
دوستی مردم ژاپن با طبیعت را میتوان در طراحی پاویون این کشور به خوبی مشاهده کرد. کافی است نگاهی به جزییات آن داشته باشید تا متوجه معماری منحصربهفرد آن بشوید. «لکلک» نامی است که برای این پاویون انتخاب شده اما حق دارید که در گام نخست متوجه ارتباط این نام با غرفه ژاپن نشوید.
دلیل این نامگذاری به خاطر هماهنگی عجیب این پرنده با طبیعت است. زمانی که لکلک در آب قرار میگیرد برای ساعتها بیحرکت میماند و کوچکترین تغییری در جریان آب یا شنای ماهیها ایجاد نمیکند، حتی باعث گلآلود شدن آب هم نمیشود. حالا طراحان ژاپنی با الهام از نحوه تعامل این پرنده با دنیای پیرامون خود پاویونی طراحی کردهاند که نهتنها از مواد به طور کامل طبیعی برای ساخت آن استفاده شده بلکه میتوان این سازه را بخشی از طبیعت دانست. دیوارههای این پاویون، شبیه یک توری بزرگ درست شدهاند به گونهای که از یک طرف آنها میتوان طرف دیگر را مشاهده کرد. حال آنکه این طراحی پیچیده شرایطی را فراهم میکند که حتی برای وزیدن باد هم محدودیتی وجود نداشته باشد. فضای داخلی پاویون ۴ فصل زیباست! تکهای از طبیعت زیبا که میتوان عناصر اصلی خلقت را در آنها مشاهده کرد.
سالنهای اصلی این پاویون بزرگ، محلی است برای رشد درختان سنتی ژاپنی و روان شدن رودخانههای مصنوعی. پاویون ۴۱۷۰ مترمربعی ژاپن به معنای واقعی یک باغ مدرن است که برای تزئینات داخل یا خارج آن از هیچ نمادی به جز نمادهای طبیعی استفاده نکردهاند. به نظر میرسد این غرفه جزو ۳ فضای بزرگ پاویون ۲۰۱۵ باشد که از بالا شبیه به حرف «e» به نظر میرسد. نکته مهم آنکه از هیچ اتصال فلزی در ساخت این پاویون استفاده نشده و شکل معماری آن از ساختوساز معابد بودایی در قرن هفتم میلادی الهام گرفته شده است.
پاویون غول پیکر فرانسه
در میان ۱۰ غرفه بزرگ شهرک اکسپو میتوان نام فرانسه را در رتبه سوم مشاهده کرد. یک سازه عظیم با مساحت ۳۶۰۰ مترمربع که برای پرسهزدن در آن باید زمان زیادی را صرف کنید. آنوک لژاندر و نیکولاس دسمازیرس مسئولیت طراحی و ساخت این پاویون را در ۱۰ ماه و با صرف هزینهای حدود ۲۰ میلیون یورو برعهده گرفتند. این مهندسان کهنهکار پیش از این در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز به عنوان طراحان پاویون فرانسه فعال بودند.
تمام دیوارههای آن با مانیتورهای کوچک پوشیده شده که بهطور هوشمند تصاویر مختلفی را پخش میکنند. این گستره یکپارچه به گونهای است که در نگاه نخست بازدیدکنندگان را به یاد کلونی مورچهها و نظم هندسی کندوهای زنبور عسل میاندازد.
تمام بخشهای این سازه بزرگ با چوب ساخته شده، از اینرو میتوان آن را یکی از پاویونهای سازگار با محیطزیست دانست. ضمن اینکه در بخشهای مختلف آن میتوان گیاهان رونده را دید که از سقف و روزنههای چوبی دیوارهها به جهات مختلف ریشه دواندهاند. البته حجم این گیاهان در برخی قسمتها به قدری زیاد است که ممکن است برای هر بینندهای جذاب نباشد و آن را یک کج سلیقگی قلمداد کند.
فیلمی در سایت رسمی اکسپو قرار داده شده که نشان میدهد شکل این سازه از پستی و بلندیهای یک بخش خاص در فرانسه الهام گرفته شده و در واقع ناهمواریهای داخل این سازه، کوهها و تپههایی قدیمی و مربوط به منطقهای گردشگری هستند. نکته جذاب در این زمینه آن است که هر بخش از سازه با توجه به موضوع مورد بحث در آن، یک طراحی منحصربهفرد و غیرعادی دارد.
چین؛ کشوری با ۳ پاویون اختصاصی!
این اتفاق فقط و فقط برای چین رخ داده است. مقامات چین یک فضای اختصاصی نیز برای فعالیتهای تجاری خود و در واقع برای شرکتهای شناختهشده چینی درنظر گرفتهاند. این سازه عظیم که با مدرنترین روشهای ممکن ساخته شده، محفلی است برای انجام امور تجاری و بازرگانی تا این کشور در کنار توجه تمام و کمال به ابعاد و جنبههای مختلف سازگاری با طبیعت، طبق معمول حواس خودش را به امور تجاری و توسعه اقتصادی کشورش نیز معطوف کند.
البته این بدان معنا نیست که در این سازه به موضوعات مرتبط با محیطزیست توجه نشده است. باید دانست که تنها و تنها شرکتهای مرتبط با موضوع محیط زیست و آنهایی که به فکر توسعه انرژیهای پاک هستند، در این پاویون ۳ طبقه حضور خواهند داشت و درواقع نام این شرکت از «تجارت» به «تجارت سبز» تغییر میکند. نکته دیگر آنکه در بخشهای مختلف این سازه میتوان رنگ و بوی طبیعت و استفاده از نمادهای گیاهی را مشاهده کرد.
گفته میشود که چین به زودی از یک پاویون دیگر خود نیز رونمایی خواهد کرد. براساس اخباری که در پایگاه اصلی اکسپو منتشر شده، چین تنها کشوری است که علاقه دارد ۳ پاویون مستقل را در اکسپو ارائه دهد که البته هنوز اطلاعات مبسوطی درباره پاویون سوم در دست نیست اما در ظاهر قرار است یک بنای دایرهای شکل پر از پیچ و تاب باشد که در آن آخرین دستاوردهای مدرن کشور چین که برای آینده زمین طراحی شده، مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد. این سازه را یک مهندس امریکایی طراحی کرده و قرار است رابط کوچکی باشد از دنیای مدرن چین به دنیای بزرگ فناوری در کشورهای مختلف.
جذابترین نکته درباره این پاویون غیررسمی (به دلیل نبود اطلاعات مربوط به آن در ستاد مرکزی اکسپو)، تعبیه شدن بیش از ۳۰۰ صفحه نمایشگر ۳بعدی برای نمایش دستاوردهای مختلف این کشور است. به گفته برخی از کارشناسان، چین با دارا بودن این حجم گسترده از برنامههای جذاب، چه از نظر وسعت و چه از نظر تعداد فعالیتها یکی از پیشتازان میلان خواهد بود.
پاویون چوبی اما مدرن آنگولا
ساختار غرفه، مستطیل شکل با نمای خارجی از جنس چوب و شبیه شکلهای هندسی و انتزاعی است. برای مهندسی این پاویون از ۳ سطح مختلف چمن استفاده شده است. سطح اول چمنی است که در باغ اطراف پاویون کاشته شده، بخش دوم مربوط به فضایی است که دور تا دور پاویون را پوشانده و بخش سوم چمنکاریهای مربوط به پشتبام است. نکته جذاب آنکه این چمنها به شکلی زیبا به هم متصل هستند و در واقع حالتی یکپارچه دارند. پوشش گیاهی استفاده شده در پاویون، گستردگی چندانی ندارد اما چند نوع گیاه بومی در آن به چشم میخورد. یکی از این گیاهها بائوباب است که از دیرباز به عنوان یک گیاه مقدس برای مردم آنگولا شناخته شده و به عنوان نماینده ویژه پوشش گیاهی این کشور در اکسپو میلان حضور دارد.
این گیاه در واقع یک درخت کوتاه قد و زیباست که میوهای با همین نام دارد و به غیراز آنگولا در چند منطقه دیگر افریقا بهطور محدود میروید بنابراین میتوان آن را محصول انحصاری آنها نامید. فضای داخلی ۱۸۰ درجه با آنچه از بیرون شاهد آن بودید تفاوت دارد. مانند بیشتر کشورهای حاضر در اکسپو نمایشگرهای بسیاری در فضای داخلی نصب شده که شکل قرارگیری آنها در موقعیتهای مختلف بدون داشتن نظم و ترتیب خاصی است. در این شرایط ممکن است یک مانیتور کف زمین نصب شده و مانیتور دیگری روی دیوار باشد در حالی که مانیتورهایی هم از سقف آویزان هستند و برخی دیگر روی جعبههای مواد غذایی قرار گرفتهاند.
در هر طرف از این فضای ۲ هزار مترمربعی میتوان یک اتفاق شگفتانگیز را مشاهده کرد. از مانیتورهای چند لمسی (multi touch) که با یک اشاره تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار خواهند داد تا دکورهای چوبی و سنگی که با الهام از مناطق مختلف آنگولا در ابعادی کوچکتر به تصویر کشیده میشوند.
زیست کرههای حیرتانگیز در جمهوری آذربایجان
در بخشهای مختلف سازه آذربایجان، ۳ جایگاه مدرن باعنوان زیست کرهها تعبیه شده است. این زیستکرهها درواقع مانیتورهای دوار و بزرگی هستند که با کیفیت اولترا ـ اچدی تصاویر مختلف را پخش میکنند. زیستکره شماره یک ویژه نمایش اطلاعات تاریخی است. در این گوی نمایشگر عظیم، تاریخچهای از فرهنگ و تمدن جمهوری آذربایجان از شرق به غرب و از شمال به جنوب برای مخاطبان نمایش داده میشود.
در زیستکره شماره ۲ تنوع زیستی و بیولوژیکی این کشور قابل مشاهده است. انواع مختلف گونههای گیاهی و جانوری، شرایط آبوهوایی در مناطق مختلف و محصولاتی که در هر شهر و منطقه از این کشور میروید، بهطور روایت تاریخی (تایملاین) قابل دسترس خواهد بود. گفته میشود که در این بخش، برنامهای نیز به عنوان «پرتره آذربایجان»گنجانده شده که در آن نژادهای مختلف آذری به شکل ۳ بعدی نمایش داده میشود.
درنهایت زیستکره سوم را داریم که قرار است برنامههای آینده آذربایجان را در حوزههای مختلف به تصویر بکشد. تلفیق سنت و مدرنیته چیزی است که خیلی از کشورها قصد دارند روی آن کار کنند. نمایشی از آنچه میتوان از گذشته الهام گرفت و به آینده ملحق کرد تا آیندگان زندگی راحتی را تجربه کنند در برنامههای این کشور وجود دارد. بنابراین در مانیتور ۳۶۰ درجه سوم قرار است به شکلی شفاف و البته در قالب فیلم و عکسهای متنوع برنامههای آینده آنها را شاهد باشیم.
و اما یک فناوری که پیش از اینجایی ندیدهاید؛ یک ایده بینظیر که در نگاه نخست یک آینه با حاشیههای چوبی به نظر میرسد اما درواقع یک فناوری فوق مدرن است که قصد دارد در آینده، سیستمهای تعاملی مبتنی بر حرکت را در زندگی بشر گسترش دهد. مخاطب با قرار گرفتن در مقابل «انعکاس باکو» چهره خودش را در قالب یک فرد آذری مشاهده میکند. نحوه کار این سیستم اینطور که بهنظر میرسد، بر مبنای یک سنسور آنالیزُر است که چهره و اندام انسان را اسکن کرده و برنامههای از پیش تعیین شده، از جمله لباس و شکل کلی آرایش را به آن اضافه میکند. در این شرایط فرد با قرار گرفتن در جلوی آینه قدی، خودش را با قالبی جدید مشاهده میکند.
سازه خاص روسیه!
روسها جزو نخستین کشورهایی بودند که طرح و ایده خود را برای ساخت پاویون نهایی کردند. طرحی که میتواند یکی از بهترین و منحصربه فردترین سازههای این گردهمایی تجاری باشد. ایده مفهومی سازه روسیه در نگاه نخست نکته چندان جذابی ندارد اما با توجه و تمرکز روی آن به اسرار این غول ۴ هزار متری پی خواهید برد.
سرگئی توبان، مسئولیت طراحی و نظارت بر ساخت این سازه را برعهده گرفت. او یکی از بزرگترین طراحان روسیه است که در سالهای گذشته و در چند دوره پاویونهای دیگری را در اکسپوی برلین و سنپترزبورگ طراحی کرده بود. گروه طراحی توبان البته یک پاویون دیگر را برای ساخت مدنظر داشتند که مورد موافقت دولت این کشور قرار نگرفت.
غرفه نهایی دارای معماری پویا و ارتباط تنگاتنگ بین فناوری و طبیعت است. استفاده از یک شکل در مقیاس بزرگ که از سنتهای به یادماندنی شوروی و از بهترینهای معماری قرن بیستم میلادی سرچشمه میگیرد، نشان میدهد که روسها در کنار تمام اهداف کوچک و بزرگ خود، قصد نمایشی از هنر، فرهنگ و تمدن خود را نیز دارند. برای ساختوساز این ساختمان عظیم از چوب و دیگر مواد طبیعی استفاده شده که این سازه را یک ساختمان سازگار با محیطزیست نشان میدهد و به نظر میرسد که وزن آن نیز سبکتر از آن چیزی باشد که به نظر میآید. ورودی اصلی غرفه روسیه بیش از ۱۷ متر طول دارد و از شریانهای اصلی عابر پیاده (مشرف به خیابان اصلی) سرچشمه میگیرد.
اگر از بالا به این سازه نگاه کنید، ممکن است برای شما تداعیکننده یک کشتی غولپیکر باشد. شکل طراحی این تاج به گونهای است که میتواند تصویر یک کشتی را به ذهن متبادر کند. اگر چنین باشد میتوان نتیجه گرفت که روسها قصد دارند قدرت و صلابت خودشان را در میان دریای متلاطم و توفانی جهان اطراف به رخ دیگر کشورها بکشند. این ادعا را البته سایت تخصصی آرشیتکت آرلاب مطرح کرد و در گزارشی نوشت: «با دیدن سازه قدرتمند روسها به یاد کشتی نوح خواهید افتاد. سازهای چوبی که از دوردست به سان یک کشتی پرنده به نظر میرسد. پاویون روسیه بدون شک یکی از زیباترینهاست.»
سوئیس؛ کشوری نمادگرا
پاویون این کشور پر از نماد است. از مواد غذایی و محصولات کشاورزی گرفته تا کاشت درخت و فضای سبز این کشور، همهچیز با در نظر گرفتن نمادها تعبیه شده است.آب، نمک، قهوه و سیب ۴عنصر مهم غذایی برای مردم این منطقه است که نماد اخلاق و فرهنگ بهشمار میروند.
آب نخستین و مهمترین نمادی است که از طرف سوئیسیها مورد توجه قرار گرفته است. این مردم آب را نماد پاکی و برکتالهی میدانند. آنها معتقد هستند که آلوده شدن آب و از بین بردن منابع آبی گناهی نابخشودنی است و از این رو احترام ویژهای برای نخستین و مهمترین عنصر حیات قائل هستند.
سازه کشور سوئیس در مجموع و با احتساب فضای باغ و باغچههای اطراف آن به ۴ هزار و ۴۳۲ مترمربع میرسد. این فضا وسعتی قابل توجه برای بازدیدکنندگانی بهشمار میآید که قصد دارند جاذبههای مختلف سوئیس را تماشا کنند. شکل طراحی پاویون سوئیس شبیه به یک شهرک کوچک است.
از هر طرفی که به این سازه نگاه کنید، آن را شبیه به چند آپارتمان در کنار هم خواهید دید. از شکل و شمایل پاویون سوئیس میتوان حدس زد که جایی در میان زیباترینها نخواهد داشت اما این تمام ماجرا نیست. البته تیم برگزاری برنامهای دارد که طی آن قرار است به مدت ۶ ماه با غذاهای مختلف از تمام مهمانان غرفه پذیرایی شود.
در دسترس بودن جهانی غذا و توسعه پایدار در سراسر زنجیره ارزش غذایی، کاری است که سوئیسیها برای ۱۸۰روز مداوم برای انجام دادن در نظر دارند و در این زمینه ۴ برج اصلی برای توزیع انواع مواد خوراکی را در پاویون خود قرار دادهاند.
این سازه شهرک مانند، در واقع یک سیلوی نگهداری مواد غذایی بوده و قرار است مقدار بسیار زیادی غذا و خوراکی در آن نگهداری شود. اینکه چگونه قرار است حجم زیادی از مواد فسادپذیر غذایی برای ۶ ماه در این سیلوها نگهداری شود، جای بحث و بررسی دارد. باید صبر کرد و دید بهطور دقیق چه برنامهای برای اجرا مدنظر برگزارکنندگان است. نکته دیگر درباره پاویون این کشور طراحی یک سالن کنسرت و تعبیه چندین رستوران و سالنهای مختلف سرگرمی برای علاقهمندان است که میتوانند از اجراهای زنده و خرید صنایع و وسایل مختلف آنها بهره ببرند.