سمانه ربانی يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

پاییز هر سال، قوهای آوازه خوان از سفری دور و دراز از مناطق سردسیر سیری به اراضی تالابی مازندران سفر می کنند و امسال حضورشان در روستای زیبا و پرجاذبه ازباران فریدونکنار، پررنگ تر از گذشته است.

«ازباران» (ezbaran) پناهگاه جدید قوهای آوازه خوان است که اهالیش هر صبحگاهان را با آوای روح‌نواز قوها به شبانگاه پیوند می دهند.

 

پرنده بینی در امن ترین جای فریدونکنار

 

در وروی روستا، بنری نصب شده که طبیعت گردان و پرنده نگرها را به تالاب پرندگان مهاجر هدایت می کنداینجا ازباران است. در وروی روستا، بنری نصب شده که طبیعت گردان و پرنده نگرها را به تالاب پرندگان مهاجر هدایت می کند.

 

پرنده بینی در امن ترین جای فریدونکنار

 

به سه راهی منتهی به تالاب كه می رسی، شورای اسلامی روستا با تابلوهایی مسیر را برای توریست ها و بازدید كنندگان مشخص می كند، تابلوهایی که مستقیم گردشگران را به تالاب بزرگ روستا می رساند.

 

پرنده بینی در امن ترین جای فریدونکنار

 

ازباران تکه ای کوچک از بهشت خدا روی زمین است و قوهایی که بر فراز آسمان روستا به پرواز درآمده اند منظره های بی بدیلی را خلق کرده اند. همه جاذبه ازباران در زمستان و فصل غیرکشاورزی، قوهایی است که مهمان اهالی هستند. قوهای مهاجر چندسالی است كه برای فرار ازسرمای ۵۰درجه زیر صفر منطقه سیبری و تامین غذا به تالاب های مازندران پناه می آورند.

تالاب ازباران امن ترین منطقه برای اقامت پرندگان مهاجر است اما جدی‌ترین خطری كه این پرندگان نادر در مسیر پرواز به ایران با آن مواجه هستند، شكار غیرمجاز در طول مسیر مهاجرت خارج از ایران است. درناها در طبیعت بطور متوسط 35 سال و در اسارت 70 سال عمر می‌كنند وای مردم روستای ازباران در ۶ماه دوم سال به صورت حرفه‌ای به شكار پرندگان وحشی می‌پردازند. هر چند که در سال های اخیر دوستداران حیات وحش تلاش زیادی برای تغذیه این پرندگان داشته اند و به جای شکار، رسم میزبانی را برای آنها به جا آورده اند.
 
 
پرنده بینی در امن ترین جای فریدونکنار

 

این تالاب تا پایان بهمن ماه و اوایل اسفندماه میزبان پرندگان مهاجر خواهد بود. بد نیست بدانید که فاصله این روستا تا مركز شهرستان حدود 5 كیلومتر است و راه زمینی روستا آسفالته است. بنابراین دسترسی به روستای ازباران کار دشواری نیست. 



شارژ سریع موبایل