امین شجاعی چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

گل نرگس از آن گل‌هاست كه بویش از فاصله‌ها، سرمست می‌كند. این گل زیبا عطر و بوی فریبنده‌ای دارد، گل خاطره‌ها و یادهاست.

نه‌تنها شكل خاص و منحصر به فرد این گل چشم را می‌نوازد بلكه گفته می‌شود نرگس‌زارهای شهر بهبهان در استان خوزستان آنچنان پربار بوده‌اند كه در فصل گلدهی رنگ یكدست سفید و زرد، موجی از لطافت را دركوی و برزن می‌پراكنده و از فاصله‌های دور عطر این نرگس‌زارها استشمام می‌شده است. همین‌طورحوالی شهر كازرون در استان فارس و حاشیه‌های دریاچه پریشان، میزبان این گل بوده و هستند. شاید یكی از دلایلی كه این گل جایگاه ویژه‌ای در ادبیات، افسانه‌ها و قصه‌های ایران‌زمین دارد همین پهنه گسترده رشد آن در این سرزمین باشد.

 

باغچه را هیجان‌انگیز كنید.

نرگس شیراز و نرگس شهلا دو نوع عمده نرگس‌های ایران هستند. باقی نرگس‌ها هم در طیفی از رنگ‌های سفید تا نارنجی دیده می‌شوند. جالب است بدانید شیپور وسط این گل كه معمولا از گلبرگ‌ها چند درجه پررنگ‌تر است در واقع بخشی از پرچم تغییرشكل داده آن است. نرگس حتی نسبت به زنبق هم به سرما مقاوم‌تر است.

اگر بخواهید با گل‌های پیازی به استقبال بهار بروید، می‌توانید باغچه‌تان را قسمت‌بندی كنید. گل‌های پیازی در زمان‌های مختلفی گل می‌دهند. نرگس خودش به تنهایی چند گونه دارد كه می‌تواند در زمان‌های مختلف گل دهد اما دو گونه آن كاملا در دسترس هستند. نرگس شیراز كه عطر و بوی منحصر به فردی دارد، معمولا اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد و نرگس‌ شهلا كه شیپور بزرگی در وسط دارد و گلبرگ‌هایش طیفی از رنگ زرد است از اواخر زمستان تا اوایل بهار مهمان باغچه‌ها ست.

 

چه نوع خاكی می‌خواهد؟

نرگس از جمله گل‌های پیازی است، گل‌ها و گیاهان پیازی خاك‌های سنگین و رسی را دوست ندارند و بیشتر خاك سبك را می‌پسندند. اگر خاك باغچه یا گلدان‌تان رسی است، كمی شن با آن مخلوط كنید تا زهكشی خوبی پیدا كند. البته كودهای حیوانی هم برای باغچه مناسب است. ورمی كمپوست برای گلدان‌هایی كه داخل آپارتمان قرار می‌گیرند، كود مناسبی است.نرگس، آبیاری زیاد را دوست ندارد اگر در این كار افراط كنید، برگ‌هایش بیش از حد بزرگ شده و گل نمی‌دهد. متخصصان معتقدند این گیاه برای گل دادن بهتر است كمی خشكی ببیند.

یادتان باشد در هوای سرد ماندگاری این گل بیشتر است و دمای بالاتر سبب می‌شود كه گل‌ها زودتر پژمرده شوند. درست است كه نرگس به هوای سرد احتیاج دارد اما برای گلدهی به نور خورشید در بعضی از ساعات روز نیاز دارد. تولیدكنندگان عمده نرگس، گل‌ها را به‌طور معمول در مرحله گردن غازی، از انتهای ساقه می‌برند و برای فروش به بازار می‌فرستند.

 

فوت و فن‌هایی برای نگهداری گل نرگس

 

خاصیت شفابخشی دارد؟

در مورد عطر گل نرگس گفته شده كه خاصیت شفابخشی دارد البته این مسئله از نظر علمی ثابت نشده و حتی ممكن است تلقینی باشد اما در اینكه عطر نرگس شاداب‌كننده است شكی نیست. این روزها خیلی می‌شنویم كه عطر نرگس برای مخاط و سینوس‌ها مفید است یا از سرماخوردگی جلو‌گیری می‌كند. حتی ذكر شده كه این عطر می‌تواند همراه خون وارد سلول‌های مغزی شود.اینكه رایحه‌های خوش می‌تواند روی كاركرد مغز اثر مثبت بگذارد از نظر روانی كاملا تایید شده است اما چند و چون آن هنوز از نظر علمی مشخص نیست. در كشورهای غرب اروپا، از شرق اسپانیا و پرتغال گرفته‌تا به آلمان و انگلستان و نرگس به صورت خودرو می‌روید. این گل در كشور ولز به عنوان گل ملی شناخته شده است.

 

فوت و فن‌هایی برای نگهداری گل نرگس

 

نرگس در یونان باستان

نرگس در ادبیات یونان باستان، علاوه بر زیبایی خودشیفتگی را هم به یاد می‌آورد. در اساطیر یونان، نارسیس كه در واقع همان نرگس خودمان است، نام پسری خودشیفته بود كه از عشق چیزی نمی‌فهمید. خدایان برای تنبیه او چاره‌ای اندیشیدند به این ترتیب كه به‌طور اتفاقی باعث شدند او خود را در آب چشمه‌ای ببیند و یك دل نه صد دل عاشق تصویر خود شود. از آنجایی كه امكان وصال نداشت، روز به روز ضعیف‌تر و نحیف‌تر شد تا سرانجام جان سپرد. گفته می‌شود كه در حوالی همان چشمه اولین گل‌های نرگس سر برآورده‌اند.

 

پیاز را چطوری انتخاب كنیم؟

اگر در كار كاشت گیاهان پیازی مبتدی هستید، نرگس برای شروع بهترین گزینه است چراكه كاشتن پیاز آن تا زمان گل دادنش مراحل قابل انجامی دارد و اگر در انتخاب پیاز دقت كافی داشته باشید، خیلی هم باصرفه است. در زمان مناسبی در فصل پاییز پیاز نرگس را بخرید. هرچه پیاز آن بزرگ‌تر باشد گل شما بزرگ‌تر خواهد شد. دقت كنید پیازی كه انتخاب می‌كنید، هیچ‌گونه بریدگی، خراش یا دندانه نداشته باشد.

پیازهای نرگس دو جور هستند یك مدل طوری است كه فقط یك نوك دارد كه حرفه‌ای‌ها به آن دماغه هم می‌گویند و مدل دیگر دو دماغه دارد. هر دماغه، یك ساقه و گل می‌دهد و متخصصان امر معتقدند پیازهای دو دماغه‌ای گل‌های درشت‌تری هم می‌دهد. پس اگر این پیازها گیرتان آمد، انتخاب بهتری است.پیاز باید ریشه داشته باشد اما نباید از بالای آن ساقه‌ای سبز شده باشد. اگر نمی‌خواهید پیاز را فورا بكارید، یخچال محل خوبی برای نگهداری آن است اما یادتان باشد كه اگر در محلی كه پیازها را نگه می‌دارید گاز اتیلن به هر نحو ممكن وجود داشته باشد، پیاز نرگس بی‌بار شده و گلدهی هم در آینده دچار مشكل می‌شود.

 

فوت و فن‌هایی برای نگهداری گل نرگس

 

آیا گل نرگس سمی است؟

این گل زیبای زرد و سفیدرنگ كه در وصف زیبایی‌اش هرچه بگوییم كم گفته‌ایم، اگر به مقدار زیاد خورده شود، جزء سمی‌ترین گیاهان جهان است.پیاز و برگ‌ها، آلكالوئید‌های سمی دارند، پس مراقب باشید كه پیاز آن توسط بچه‌ها خورده نشود. تهوع، دل‌پیچه و اسهال از عوارض خوردن این پیازهاست. موادی كه از ساقه‌های نرگس ترشح می‌شود برای دیگر گل‌های شاخه بریده هم مثل رزها، میخك، فریزیا و لاله مضر است. به‌طور معمول بسیاری از گل‌ها ممكن است با هم نسازند، نرگس هم از آن جور گل‌هاست كه در یك گلدان نمی‌تواند با هر گل پیازی دیگری سازگار باشد.

 

چطور نرگس پرورش دهیم؟

برای كاشتن پیاز نرگس یك گلدان سنگی یا سفالی انتخاب كنید. آینده‌نگر باشید چون نرگس‌ها در مرحله به اصطلاح گردن‌غازی، ممكن است یك‌طرفه شوند و همین شكل باعث می‌شود گل‌ها به یك سمت باز شوند و اگر گلدان سبك باشد آن را واژگون می‌كنند. مثل همه گل‌های دیگر باید كف گلدان سوراخ یا سوراخ‌هایی برای عبور آب اضافی و زهكش داشته باشد.

گلدانی با عمق 18 سانتی‌متر مناسب است و باید عرض گلدان طوری باشد كه وقتی پیازها كاشته می‌شوند از هر طرف پنج سانتی‌متری از دیواره گلدان فاصله داشته باشند. قبل از هر كاری بهتر است پیازها در آب ولرم حدود دو ساعتی غوطه‌ور باشند. البته باید دقت كنید فقط انتهای پیاز در آب قرار بگیرد. قرار دادن كل پیاز در آب، سبب پوسیدن پیاز می‌شود. این كار به پیازها پیام می‌دهد كه وقت رشد كردن است.

 

فوت و فن‌هایی برای نگهداری گل نرگس

 

گلدان را تا نیمه از خاك پر كنید طوری كه دوسوم پیاز زیر خاك قرار بگیرد. خاك را دور پیازها محكم كنید. حالا می‌توانید آن را آبیاری كنید و در جایی گرم در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. در طول دو تا سه هفته آینده، پیاز شروع به رشد می‌كند.

تا زمانی كه ساقه‌ها از خاك سر نزده‌اند دیگر به آن آب ندهید. پس از شروع رشد ساقه باید تا حدی به آن آب دهید كه گلدان هرگز كاملا خشك نماند. در این مدت می‌توانید تا باز شدن گل‌ها هر دو هفته یك‌بار به گلدان كود تقویتی همراه آب بدهید. اجازه ندهید ساقه‌ها كج رشد كنند از یك قیم استفاده كنید. زمانی كه گیاه گل داد، گلدان را از زیر آفتاب مستقیم‌ بردارید.



شارژ سریع موبایل