ندا نیک روش چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰

ردشدن از مرز 30 سالگی و ورود به دهه چهارم زندگی، در دنیای خارج از فوتبال صفتِ جوان را از روی آدم ها بر نمی دارد اما در فوتبال، بازیکن ها را به پیرمرد تبدیل می کند.

دوران اوج ستاره های فوتبال معمولا در سال های منتهی به 30 سالگی رقم می خورد و پس از آن، توانایی عضلات کاهش پیدا می کند. این اما هرگز به آن معنا نست که آن ها نمی توانند مهره های کارآمدی برای تیم هایشان باشند.

مرور لیست قدیمی ترین بازیکنان لیگ های معتبر اروپایی نشان می دهد آن ها هنوز هم چهره های مهمی هستند و با فاکتور تجربه، بارها به کمک تیم هایشان آمده اند.

سری A

جان لوئیجی بوفون

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند


حتی اگر هیچگاه جام قهرمانی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا را لمس نکرده باشد، قهرمانی جام جهانی در سال 2006 با یک نمایش ویژه در طور تورنمنت، در کنار 7 قهرمانی سری آ برای طلایی شدن کارنامه جی جی بوفون کافی خواهندبود. گلر اسطوره ای ایتالیا، در تابستان سال 2001 با رقم ویژه 51 میلیون یورو جانشین ادوین فن در سار را بگیرد اما جی جی، مهره ای به مراتب مهم تر در تاریخ یوونتوس شد. دروازه بان اصلی تیم ملی ایتالیا، از 17 سالگی در سری آ بازی می کند.

او حالا 20 فصل مختلف در کالچو را تجربه کرده و البته در یک فصل با یووه راهی در رقابت های سری بی نیز پیدا کرده است. بوفون تا 37 سالگی، 520 بازی برای یووه انجام داده و فعلا برنامه ای برای خداحافظی از فوتبال ندارد.
 

آندره آ پیرلو

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

در آخرین روزهای حضور پیرلو در میلان، خیلی ها فوتبال او را رو به پایان می دانستند اما انتقال این ستاره به یووه، تبدیل به یکی از بهترین خریدهای یک دهه اخیر فوتبال اروپا شد. هافبک جذاب ایتالیایی، وقتی تنها 16 سال داشت در سر آ برای برشا به میدان رفت. او سه سال بعد، راهی اینتر شد و سه سال تحت قرارداد با این باشگاه بود و در این مدت دو بار به رجینا و برشا قرض داده شد. پیرلو در سال 2001 به میلان رفت و 10 سال فوق العاده را در این باشگاه سپری کرد. او با روسونری فاتح دو سری آ و دو لیگ قهرمانان اروپا شد.

آندره آ در سال 2011 با قراردادی آزاد پیراهن یوونتوس را بر تن کرد. او در سه سال اخیر، 3 بار با بیانکونری سری آ را فتح کرده و جالب اینکه در هر سال بازیکن فصل این لیگ شده تا میلانی ها به شدت حسرت از دست دادنش را داشته باشند. جان لوئیجی بوفون انتقال پیرلو به یوونتوس را خرید برتر قرن معرفی کرده است. پیرلو 21 فصل را در رقابت های فوتبال ایتالیا پشت سر گذاشته است.

 

فرانچسکو توتی
 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند


برای آنکه به ارزش های پادشاه رم پی ببریم، باید به آخرین داربی این شهر برگردیم. جایی که در نبرد حساس پایتخت لاتزیو نیمه اول را با برتری دو گله به پایان برده اما توتی در 39 سالگی، گل اول را به هوشمندانه ترین شکل وارد دروازه حریف می کند و دقایقی بعد، با یک رفلکس بدنی باورنکردنی بازی را به تساوی می کشاند تا باز هم نقش ناجی را برای گلادیاتورهای دیگر تیمش بازی کرده باشد. فرانچسکوی بزرگ، از 13 سالگی در باشگاه رم حضور دارد.

او به محض رسیدن به سن قانونی 16، به تیم اصلی باشگاه منتقل شد و از آن زمان به بعد، هیچگاه جایگاه اش در تیم اصلی را از دست نداد. کاپیتان تیم فوتبال رم، حالا بیست و سومین فصل حضورش در این باشگاه را سپری می کند. او 580 بازی در لیگ فوتبال ایتالیا انجام داده و 240 گل با پیراهن رم وارد دروازه رقبا کرده است. در این 23 فصل، توتی تنها یک بار قهرمانی در لیگ ایتالیا را تجربه کرده و البته 7 بار نایب قهرمان سری آ شده است.
 

آنجلو پالومبو

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

انتقال از یک باشگاه آماتور فوتبال به تیم قدرتمند و پرستاره فیورنتینا، زندگی آنجلو را دستخوش تغییر بزرگی کرد. او در سال 2011 به فیورنتینا پیوست و در میانه فصل توانست جای ثابتی در ترکیب این تیم به دست بیاورد اما این باشگاه ناگهان درگیر ماجرای ورشکستگی شد و همه مهره هایش را یک به یک به فروش رساند. پالومبو نیز توسط فیو، به باشگاه سامپدوریا در سری بی فوتبال ایتالیا فروخته شد.

او خیلی زود با باشگاه جدیدش به سری آ صعود کرد و بعد از آن دیگر هیچگاه طعم سقوط به دسته های پایین تر را نچشید. هافبک دفاعی ایتالیایی، 12 فصل را در فوتبال ایتالیا سپری کرده و 319 بازی در این لیگ انجام داده است. او حالا در 33 سالگی، یکی از باتجربه ترین های این لیگ به شمار می رود.
 

آنتونیو دی ناتاله

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند


توتوی 38 ساله، با خستگی ناپذیری و سوپرگل هایش در دنیای فوتبال به خاطر سپرده می شود. پسرک متولد ناپل، فوتبال حرفه ای را در سال 1996 با پیراهن امپولی آغاز کرد و البته در سه سال بعدی، سه بار به باشگاه های کم نام و نشان ایتالیایی قرض داده شد. پس از بازگشت به امپولی در سال 1999، او دیگر به یک فوتبالیست کامل تبدیل شده بود و به همین جهت 5 فصل متوالی در این باشگاه ماند و دیگر قرض داده نشد.

در پایان این 5 فصل، باشگاه اودنیزه برای خرید او اقدام کرد و موفق شد این بازیکن را به خدمت بگیرد. این یازدهمین فصل کاپیتان دی ناتاله در اودینزه و بیستمین فصل حضور او در فوتبال ایتالیا محسوب می شود. ستاره ای که احتمالا در فصل آینده، راهی فوتبال آمریکا خواهدشد تا در 39 سالگی، قراردادی ایده آل با باشگاه های ام ال اس امضا کند.
 

دانیله دهروسی

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

وقتی در سال 2000 به سیستم جوانان باشگاه رم اضافه شد، یکی مهاجم بود. تنها یک سال طول کشید تا ده روسی اولین بازی اش برای تیم اصلی رم را انجام دهد. او بازی برای این باشگاه را از لیگ قهرمانان اروپا و جدال برای اندرلخت آغاز کرد اما در آن فصل حتی یک مسابقه را نیز در سری آ برای رم انجام نداد. هافبک جنگنده و باهوش جالوروسی، چهاردهمین فصل حضورش در رم را سپری می کند و در این مدت نزدیک به 350 بازی برای این تیم انجام داده و 6 بار نایب قهرمان سری آ شده است. او هم همانند توتی، بارها پیشنهادهای ایده آل باشگاه های بزرگ دیگر را رد کرده تا در رم ماندگار شود.

 

دانیله کونتی

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

همانند پدرش برونو کونتی تصمیم گرفت فوتبال اش را در باشگاه رم آغاز کند. او اولین بازی اش برای قرمزهای پایتخت را در سال 1996 انجام داد اما 3 سال بعد به تیم کالیاری فروخته شد. این هافبک میانی با کالیاری به سری بی سقوط کرد اما در حالی که پیشنهادهایی نیز از باشگاه های دیگر داشت ترجیح داد در این باشگاه بماند. آن ها در سال 2004 به سری آ بازگشتند و حالا دیگر بازوبند کاپیتانی تیم بر بازوی کونتی بسته می شد. هافبک 36 ساله شماره 5 کالیاری، بیستمین سال حضور در جمع قرمز و آبی ها را می گذراند.

 

بوندس لیگا

فیلیپ لام

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند


چهره اش هنوز با روزهای بیست سالگی مو نمی زند. مدافع کوتاه قامت و درخشان فوتبال آلمان، همه این روزهای طلایی را در درجه اول مدیون جان پینتا است. مردی که لامرا در مسابقه های فوتبال محلی کشف کرد و او را در 11 سالگی به آکادمی فوتبال بایرن مونیخ برد. کمی بعد یکی از مربیان او در بایرن هرمان هوماز (پدر متس هوماز) در یک جمله جالب عنوان کرد که اگر فیلیپ لام کوچک نتواند در بوندس لیگا بازی کند، هیچ بازیکن دیگری نیز نخواهد توانست! لام در نوامبر 2002 اولین بازی اش برای باواریایی ها را انجام داد.

علیرغم استعداد بالای لام، رقابت با ویلی سانیول و لیزارازو در پست های کناری دفاع برای این بازیکن کم سن و سال کار ساده ای نبود و به همین جهت مدیران باشگاه او را برای دو سال به اشتوتگارت قرض دادند. او دو سال بعد به بایرن بازگشت و تبدیل به مهره اصلی این باشگاه برای همه سال های بعد شد. لام از سال 2011 تبدیل به کاپیتان باشگاه نیز شده است. فصل 15-2014 سیزدهمین فصل حضور لام در رقابت های بوندس لیگا به شمار می رود. او 6 قهرمانی در این لیگ را در کارنامه دارد.
 

باستین شواین اشتایگر

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

وقتی تنها 14 سال داشت، اولین قرارداد حرفه ای اش را با بایرن مونیخ امضا کرد و بالاخره تصمیم گرفت در دوراهی حضور در فوتبال و یا اسکی، گزینه اول را انتخاب کند. شواینی دو سال بعد از حضور در تیم دوم بایرن، به تیم اصلی رسید اما پس از مدتی به تیم دوم پس داده شد. او در بیرون زمین، چهره ناآرامی بود و رفتارهایی داشت که کادر فنی و مدیران باشگاه به سختی می توانستند با آن ها کنار بیایند.

شخصیت باستین اما رفته رفته دستخوش تحول شد و این بازیکن در سال 2004 به تیم اول بایرن بازگشت. او حالا در یازدهمین فصل پیاپی در رقابت های بوندس لیگا توپ می زند؛ لیگی که هفت بار جام اش را به دست آورده است.

 

رومن وایدنفلر

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند

 

بعد از درخشش ویژه در جام جهانی زیر 17 سال، باشگاه کایزرسلاترن فرصت بیشتری برای درخشش گلر کم سن و سال تیمش فراهم کرد. او که از سال 1998 در تیم دوم این باشگاه بازی می کرد، یک سال بعد به تیم اصلی رسید اما در طول دو فصل تنها 6 مسابقه برای این تیم انجام داد و تصمیم به ترک باشگاه گرفت. رومن که در کایزرسلاترن ذخیره ژرژ کخ شده بود، بعد از جدایی ینس لمن از دورتموند، به این باشگاه پیوست تا شاید در جمع زردها فرصت بازی به دست بیاورد.

در دورتموند همه چیز مطابق انتظار او آغاز شد و این دروازه بان 11 مسابقه برای تیمش انجام داد اما به دلیل مصدومیت از ادامه فصل محروم ماند. وایدنفلر سابقه 15 فصل حضور در بوندس لیگا و انجام 332 بازی در این لیگ را دارد. این گلر 190 سانتی در 35 سالگی نیز همچنان گلر بدون تغییر تیم آقای کلوپ است.

 

سباستین کل

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

ول تر فینکه، سرمربی اسطوره ای فریبورگ اولین مربی ای بود که در ساق های سباستین یک فوتبالیست موفق دید و او را از یک نیمکت نشین در هانوفر، به یک بازیکن اصلی در فرایبورگ تبدیل کرد. کل در فرایبورگ به اندازه ای درخشید که خیلی زود دورتموندی های برای خریدش اقدام کردند و در سال 2001 توانستند پیراهن شان را بر تن این مدافع کنند.

او پیش از امضای قرارداد با دورتموند، با بایرن مونیخ نیز توافق کرده و مبلغی را نیز از این باشگاه دریافت کرده بود اما در نهایت این دورتموندی ها بودند که موفق به امضای قرارداد با این ستاره شدند. سباستین 35 ساله که حالا در دورتموند معمولا روی نیمکت حضور دارد، 15 فصل در بوندس لیگاه به میدان رفته و 306 بازی در این لیگ انجام داده است.

 

لالیگا

ایکر کاسیاس

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

کاپیتان این روزهای رئال مادرید، یکی دیگر از ستاره هایی است که بازی برای تیم اصلی باشگاه را از رقابت های لیگ قهرمانان اروپا شروع کرده اند. سن ایکر، در 9 سالگی به عنوان یک گلر آینده دار وارد آکادمی فوتبال رئال مادرید شد. او 8 سال بعد، به تیم سوم باشگاه رسید و در همان فصل شانس دعوت به تیم اصلی در دیدار اروپایی با روزنبرگ را بهدست آورد.

چهار روز بعد از تولد 19 سالگی کاسیاس، او درون دروازه رئال قرار گرفت و برابر والنسیا کلین شیت کرد تا تبدیل به جوان ترین گلر تاریخ رقابت های لیگ قهرمانان اروپا شود. کاسیاس 16 فصل در رقابت های لالیگا بازی کرده و تنها در یک فصل و نیم آن گلر اول تیمش نبوده است. با تجربه 712 بازی باشگاهی و 169 بازی ملی، هیچ جامی وجود ندارد که کاسیاس آن را به دست نیاورده باشد. او سه قهرمانی لیگ قهرمانان، 5 قهرمانی لالیگا، دو قهرمانی یورو و یک قهرمانی جام جهانی در کارنامه دارد.
 

ژاوی هرناندز

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

مهندس کاتالونیایی ها، یکی از بهترین محصولات تاریخ لاماسیا محسوب می شود. ژاوی از 11 سالگی به صورت مداوم در باشگاه بارسا حضور داشته و از 17 سالگی برای تیم اصلی به میدان رفته است. او شمار فصل های حضورش در لالیگا را به 17 رسانده و علیرغم نیمکت نشینی این روزها، تا پایان فصل از رکورد انجام 500 مسابقه در این لیگ عبور خواهدکرد. هافبک خلاق 35 ساله، یکی از پرافتخارترین مهره های تاریخ فوتبال جهان نیز هست. او یک بار فاتح جام جهانی شده، دو بار جام ملت های اروپا را برده، سه قهرمانی در لیگ قهرمانان به دست آورده و 7 بار نیز جام قهرمانی لالیگا را لمس کرده است.
 

گابی

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

گابی فرناندز آره ناس یکی از بازیکنان ساخته شده توی آکادمی فوتبال اتلتیکو مادرید است. او حدفاصل سال های 2002 تا 2004 در تیم دوم این باشگاه بازی کرده و سپس سه فصل را در تیم اول اتلتیکومادرید پشت سر گذاشته است.

گابلی بعد از مدتی حضور قرضی در ختافه، به زاراگوزا پیوست و 4 فصل را نیز در این باشگاه سپری کرد. هافبک 32ساله اسپانیایی، در سال 2011 بار دیگر به تیم اولش بازگشت و این بار خیلی زود توانست بازوبند کاپیتانی اتلتیکو را به دست بیاورد. او یکی از اصلی ترین مهره های تیم سیمئونه در راه کسب عنوان قهرمانی رقابت های فصل گذشته لالیگا و البته رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا بود.
 

آریتس آدوریز

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

در روزهای پایانی سال 93، گل 3 امتیازی حساس را وارد دروازه رئال مادرید کرد تا همه 3 امتیاز جدال سرنوشت ساز باسک، به حساب بیلبائو ریخته شود. آدوریز پیش تر در دو مقطع دیگر نیز برای بیلبائو بازی کرده بود وایادولید، مایورکا و والنسیا مقصدهای اسپانیای دیگر این مهاجم بودند تا اینکه او در سال 2012، بار دیگر به بیلبائو بازگشت. او در مقطع سوم حضور در باشگاه سفید و سرخ باسک، دو فصل موفق را پشت سر گذاشته و در این فصل نیز عملکرد نسبتا خوبی داشته است. آدوریز سابقه 14 فصل حضور در رقابت های لالیگا را دارد.
 

لیگ برتر

فرانک لمپارد

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند


پیشنهاد 15 میلیون پوندی استون ویلا برای لمپارد و فردریک کانوته، سران باشگاه وستهم را راضی نکرد و آن ها تنها چند ماه بعد، فرانک لمپارد را با رقم 11 میلیون پوند به چلسی فروختند. لمپارد پیش از حضور در چلسی، 6 سال در وستهم و سوانزی درخشیده بود اما باز هم کمتر کسی انتظار پرداخت این رقم از سوی باشگاه لندنی برای این هافبک را داشت.

فرانکی در همان فصل اول حضور در چلسی در تک تک مسابقه های لیگ به میدان رفت و هیچ مسابقه ای را از دست نداد. او بعد از آن فصل، 12 فصل عالی دیگر را نیز در چلسی تجربه کرد و با این تیم به آرزوهای کودکی اش برای فتح لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا رسید. لمپارد در سال 2014 توسط چلسی بازیکن آزاد اعلام شد و در شرایطی که با نیویورک سیتی قرارداد داست، به باشگاه منچسترسیتی اضافه شد و تصمیم گرفت تا پایان لیگ در این باشگاه بماند. او حتی با پیراهن سیتی دروازه چلسی را باز کرد. فرانک حالا 36 ساله است و این آخرین فصل حضور او در فوتبال انگلیس خواهدبود.
 

استیون جرارد

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

شماره 8 همیشگی لیورپول، از 7 سالگی در این باشگاه حضور دارد. استیوی جرارد تا پیش از رسیدن به رده امید، هیچگاه سابقه بازی در تیم های ملی را نداشت اما در پایه های لیورپول به درخشش ادامه می داد. او سرانجام در سال 1998 به تیم اصلی قرمزها فراخوانده شد.

پسرک استخوانی آنفیلد، خیلی زود جایش را توی دل هواداران تیم باز کرد. او در فصل اول 12 بازی برای لیورپول انجام داد و سرانجام 16 فصل بعد اعلام کرد که این آخرین فصل حضورش در فوتبال جزیره خواهدبود. جرارد 497 بازی در لیگ برتر انجام داده و خیلی زود بازی پانصدم اش در بهترین لیگ دنیا را جشن خواهدگرفت.
 

برد فریدل

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

در 43 سالگی، مسن ترین بازیکن حال حاضر فوتبال انگلیس است. دروازه بان سکونشین تاتنهام، لیگ برتر را به عنوان ششمین مقصد باشگاهی خود انتخاب کرد. او در سال 1997 به لیورپول اضافه شد و سه سال برای این باشگاه درون دروازه قرار گرفت. او در لیورپول معمولا یک سنگربان ذخیره بود و همین موضوع موجب شده برخلاف تمایل لیورپولی ها، این تیم را ترک کند و 8 سال موفق را در باشگاه بلک برن پشت سر بگذارد. او سپس در فاصله سال های 2008 تا 2011 برای استون ویلا بازی کرد و در سال 2011 با اسپرز قرارداد بست. گلر آمریکایی اسپرز، هجدمین فصل حضور در فوتبال جزیره را تجربه می کند. او در 8 فصل حتی یک مسابقه از این لیگ را نیز از دست نداده است.
 

کولو توره

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

مدافع متولد ساحل عاج، در سال 2002 با قراردادی به ارزش 150 هزار پوند به باشگاه آرسنال پیوست. کشف آرسن ونگر تا فرارسیدن تابستان هیچ مسابقه ای برای تیمش انجام نداد اما یک سال بعد تبدیل به مهره فیکس دفاع تیمش شد و کمی بعد، یکی از 11 نفری بود که در تیم شکست ناپذیر توپچی ها به میدان می رفت. او 7 فصل در آرسنال ماند و سپس یکی از مهره های شد که از این باشگاه به من سیتی رفته اند. بعد از 4 فصل حضور در سیتی، لیورپول مقصد انگلیسی بعدی کولو بود. این سیزدهمین فصل حضور او در فوتبال جزیره است.
 

دارن فلچر

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

هشت سال در آکادمی فوتبال من یونایتد حضور داشت و همه می دانستند که او ظرفیت های تبدیل شدن به یک سوپراستار را ندارد و تنها یک بازیکن معمولی برای یونایتد خواهدشد. هموطن خوش اخلاق الکس فرگوسن، از سال 2003 به تیم اول باشگاه فراخوانده شد.

سر الکس در همان فصل اول، فرصت انجام 35 بازی را برای دارن فراهم کرد و این رکورد تنها 3 بار دیگر در 12 فصل بعدی حضور او در اولدترافورد شکسته شد.در 4 سال اخیر حضور این هافبک در منچستریونایتد، هیچ کس نمی دانست چرا منچستری ها قید ادامه حضور او را نمی زنند اما این اتفاق سرانجام در ژانویه امسال رخ داد. فلچر حالا به صورت ثابت برای وست بروم ویچ بازی می کند تا بعد از فرگی، زیر نظر تونی پولیس نیز کار کرده باشد.

 

وز براون

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند
 

در تیمی که از نگاه خیلی ها هنوز هم بهترین منچستر یونایتد تمام ادوار است، به عنوان یک ذخیره جوان حضور داشت. درواقع وزلی براون، یکی از اعضای کلاس 92 به شمار می رود و حتی در عکس تیمی معروف و قدیمی آن ها به سرالکس نیز حاضر بوده است. براون درست از سال 1992 و در 13 سالگی در آکادمی یونایتد مورد توجه قرار گرفت و 5 سال بعد توانست برای تیم اصلی به میدان برود.

وزلی 145 فصل در من یونایتد بازی کرد و بعد از انجام 362 بازی در این تیم، بالاخره در سال 2011 شیاطین سرخ را به مقصد گربه های سیاه ترک کرد. وزلی در 36 سالگی، چهارمین سال حضور در ساترلند را سپری می کند.

 

پل کانچسکی

 

 پیرمردهایی که هنوز می درخشند


مدافع چپ تنومند انگلیسی، تنها دو بار برای تیم ملی کشورش به میدان رفته اما در همه این سال ها، یکی از مهره های نسبتا موفق لیگ جزیره بوده است. پل در سال 1997 برای تمرین کردن در کنار بازیکنان چارلتون به این باشگاه رفت و توانست نظر سرمربی را برای حضور در تیم جلب کند. او 8 سال در عضویت چارلتون بود و در این مدت علاقه زیادی به انتقال به تاتنهام نشان داد اما انتقال قرضی او به این باشگاه هرگز دائمی نشد.

وستهم، فولام و لیورپول تیم های دیگر این بازیکن فوتبال انگلستان بودند. در سال 2011 لسترسیتی، کانچسکی را خریداری کرد. او هنوز هم در این باشگاه توپ می زند. کانچسکی در مجموع 459 بازی در سطح اول فوتبال انگلیس انجام داده است. مدافع لستر به تازگی وارد 34 سالگی شده و فعلا قصد آویختن کفش ها را ندارد.



شارژ سریع موبایل