ندا نیک روش چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

بدون ماشین بروید

اگر می توانید، بدون ماشین به سفر بروید. مسلم است که روی صحبت مان با خانواده های کم جمعیت است. وگرنه سفر بدون خودروی شخصی برای خانواده های پرجمعیت گران در می آید. مگر آن که تعدادتان آنقدر زیاد باشد که بتوانید یک ون یا اتوبوس اجاره کنید و همگی با آن راهی مقصد شوید. همراه بردن خودرو برای خانواده های کم جمعیت به معنی سوخت بیشتر و هزینه حمل و نقل و البته دردسرهای بیشتر است در صورتی که با اتوبوس یا قطار می توانید خیلی راحت تر سفر کنید و هزینه کمتری بپردازید و خستگی رانندگی در جاده های شلوغ را تجربه نکنید.

 

دسته جمعی بروید

همیشه یک راه خوب برای کم کردن هزینه های سفر، دسته جمعی سفر کردن است. به این ترتیب تمام هزینه ها تقسیم می شود و البته شما این شانس را خواهید داشت تا از امکانات همراهانتان استفاده کنید. از آن مهم تر، هتل ها و رستوران ها و موسسات حمل و نقل تخفیف های ویژه ای برای جمعیت ها در نظر می گیرند که می توانید از آن بهره ببرید و به این ترتیب هزینه سفرتان را کاهش دهید.

 

زودتر به فکر تور باشید

اگر می خواهید به سفر بروید، بودجه محدودی دارید و در ضمن حوصله جستجو و بلیت گرفتن را ندارید و حتی تنها هستید، می توانید یک تور داخلی چند روزه مطمئن پیدا و ثبت نام کنید و چمدانتان را ببندید و به سفر بروید.

 

مجهز بروید

بیشتر مردم به دلیل حساب و کتاب های اقتصادی، ترجیح می دهند وسایل اولیه و مورد نیاز را با خود همراه ببرند تا در مقصد یا بین راه مجبور به خرید کالاهای مورد نیازشان با قیمتی بالاتر نباشند. در این صورت به همه افراد پیشنهاد می شود کالاهایی سبک و ساده را برای سفر همراه داشته باشند؛ مثلا ظرف های سبک تر که حجم کمتری اشغال می کنند یا موادغذایی کنسروی که تهیه و آماده کردن آنها در سفر ساده باشد. ضمن اینکه در چند روز سفر باید از دیدن مکان های جدید لذت برد و خیلی در قید و بند خورد و خوراک نبود.

مثلا می توان وعده های غذایی را کمتر و محدود به خوراکی هایی سبک و سالم مانند نان و پنیر، سیب زمینی پخته یا سایر غذاهای ساده کرد. به این ترتیب، نیاز به رفتن به رستوران و پرداخت هزینه های سنگین و گاهی هم مصرف غذاهای ناسالم از بین می رود و سفر کمی ساده تر می شود.

برخی از افراد هم در ایام تعطیل به منزل اقوام و دوستان خود در شهرهای دیگر می روند و برای اینکه زحمت کمتری به آنها بدهند، مقداری از وسایل مورد نیاز را با خود همراه می برند. البته توصیه می شود از آنجا که هر خانواده ای برای ایام تعطیل خود برنامه ای دارد، هرگز سرزده به منزل اقوام و دوستان خود در شهرهای دیگر نروید و آنها را در تنگنا قرار ندهید. اگر قرار است عید را در خانه آشناهایتان بگذرانید، حتما با دعوت قبلی این کار را انجام دهید زیرا در غیر این صورت اسباب دردسر و ناراحتی آنها را در تعطیلات فراهم کرده اید.

 

بچه ها را توجیه کنید

اگر فرزندانتان به سن و سالی رسیده اند که متوجه موقعیت زندگی شما می شوند برای آنها توضیح دهید که می خواهید به مسافرت بروید اما نمی توانید مثل همیشه خرج اضافه داشته باشید. حتی با آنها در میان بگذارید که ترجیح می دهند به مسافرت بیایند یا همین بودجه را خرج کنند. در مورد گروه سنی خردسالان اما توضیح این موضوع و توجیه آنها مشکل است. در این رابطه می توانید خواسته آنها را کنترل کنید. اگر بودجه برای خرید اسباب بازی، لباس و… ندارید برنامه گشتن در فروشگاه ها و… را حذف کنید. طبیعتا هر بچه ای دلش می خواهد آنچه را که می بیند داشته باشد اما اگر این موارد را حداقل در سفر نبیند بهانه داشتن آنها را نمی گیرد.

 

روزهای خاص را پیدا کنید

برخی موزه ها روزهایی را به بازدید رایگان اختصاص می دهند. ممکن است این مورد درباره موزه ها، سینماها و جاهای دیدنی دیگر هم صدق کند پس کمی حوصله به خرج دهید، پرس وجو کنید و هزینه سفرتان را کاهش دهید.

 

مثل همه باشید

الان وقت خاص بودن نیست و این به معنای وخامت اوضاع هم نیست. به هر حال شما آنقدر سلامت هستید و بودجه دارید که به سفر بروید تا حالتان بهتر شود پس دست از خاص بودن به معنای رفتن به مکان های خاص، پوشیدن لباس های آنچنانی و مارک دار و گشتن در فروشگاه های معروف شهرها بردارید و با توجه به بودجه ای که دارید نقشه مسیر مسافرتتان را حتی اگر یک شهر و روستاست تعیین کنید.

 

دفترچه بیمه با خودتان ببرید

همراه داشتن دفترچه بیمه نه تنها لازم بلکه بسیار ضروری است؛ چه سالمند باشید چه میانسال و چه پدر و مادر فرزندی، باید دفترچه بیمه تان را همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی افتاد مجبور به پرداخت هزینه درمان مضاعف نشوید.

 

حواس جمع باشید

گم کردن هر چیزی یعنی خرج اضافی و اضافه تر از آن به هم ریختن اعصاب و سردرگمی! پس بهترین راه این است که به جای برداشتن چند ساک و چمدان یک چمدان بردارید تا بتوانید حواستان را به آن بدهید یا اگر هر فردی یک چمدان دارد به او گوشزد کنید مسوول وسایلش خودش است. اگر با گروه یا وسیله عمومی به سفر می روید حتما کارت اسمتان را روی چمدانتان نصب کنید. کار بهتر هم این است که ساکی خریداری کنید که با دیگر ساک ها و کیف ها متفاوت است. با این روش کسی اشتباهی وسیله شما را بر نخواهد داشت.

 

از طبیعت لذت ببرید

اگر بودجه محدودی دارید بهتر است محلی که برای مسافرت انتخاب می کنید طبیعت باشد نه شهرهای بزرگ، مخصوصا در ایام تعطیل مانند عید که مسافران بسیاری مهمان این شهرها هستند. رفتن به طبیعت نه تنها اثر بهتری می تواند روی روحیه شما بگذارد که اگر جانب اطمینان را رعایت کنید، هزینه کمتری هم دربرخواهد داشت.



شارژ سریع موبایل