نازنین نظریان جامی يكشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰

خیلی وقت‌ها دوستانی كه در آپارتمان زندگی می‌كنند از من این سوال را پرسیده‌اند كه چه‌نوع گلدانی در این آپارتمان كوچك بهتر دوام می‌آورد. گیاهی كه زیاد نیاز به نگهداری خاص نداشته باشد، فضای آپارتمان را شاد و سرزنده كند، زیاد كود نخواهد، زود به زود بزرگ نشود و برگ و باری داشته باشد كه هرس شدید نخواهد. شاید در واقع باید در یك كلام گفت كه همه سراغ گلی را می‌گیرند كه كارمندپسند باشد!

اگر برای شما هم پیش آمده كه هر گلدانی را به خانه می‌برید، بعد از چند ماه با ناراحتی هرچه تمام‌تر با گیاه خشك شده‌اش مواجه می‌شوید و تراس و انباری‌تان پر شده از گلدان‌های خالی، یك پیشنهاد خوب برای‌تان دارم؛ «لیندا» را با خود به خانه ببرید. به شرط اینكه چند توصیه خیلی كوچك را در مورد آن رعایت كنید، لیندا می‌تواند تا چندسال در گوشه پذیرایی یا تراس آپارتمان شما بدرخشد و با خرمنی از برگ‌های آویخته زیبایی را هدیه كند.

 

«لیندا»، زیبا و کم دردسر و کارمند پسند


لیندا از كجا آمده؟

لیندا كه به خاطر انتهای قطورش در انگلستان به پافیلی مشهور است، در ایالات‌‌متحده نخل دم اسبی نام دارد. خاصیت این مدل ورم كردگی این است كه رطوبت را در بیابان‌هایی كه شاید چند ماه پشت‌سر هم از بارندگی خبری نباشد، حفظ كند و برگ‌های كشیده‌اش دقیقا به منظور حفظ و نگهداری آب، به این شكل است. اگر در خانه لیندا دارید، منتظر آن باشید كه ارتفاعش به دو متر برسد. اگر می‌خواهید قیافه‌اش تا چند سال زیبا باشد و زیاد تغییر نكند، جوانه‌هایی را كه به مرور از انتهای ساقه آن رشد می‌كنند، حذف كنید.

با خیال راحت مسافرت بروید

 اگر اهل مسافرت‌های طولانی هستید، اصلا لازم نیست نگران خشك شدن لیندا باشید. هفته‌‌ای یك‌بار آبیاری در بهار و پاییز و دو تا سه بار در تابستان برایش كافی است. گفته می‌شود در زمستان بهتر است به آن استراحت بدهید و دو تا سه هفته یك‌بار آبیاری‌اش كنید. تورم انتهای ساقه لیندا این امكان را به آن می‌دهد كه تا یك‌سال آب برای خودش ذخیره كند. اگر دیدید برگ‌های بالایی‌اش شل و ول شده و آویزان است مطمئن باشید بیشتر از حد مجاز به آن آب داده‌اید.

با این نکات طول عمر لیندا را بیشتر کنید

1+3 توصیه کاربردی برای نگهداری لیندا در آپارتمان

خیلی كم توقع است

تطابق با زندگی در بیابان باعث شده لیندا نیاز چندانی به كود نداشته باشد. اگر می‌خواهید محكم‌كاری كنید، چیزی در حدود دو بار آبیاری همراه كود كامل را در بهار و تابستان در برنامه‌تان بگنجانید و اگر كود هم به آن ندادید، اصلا نگران نباشید؛ لیندا خیلی كم توقع است.

از گل‌های سایه‌انداز بیزار است

 لیندا اصلا دوست ندارد گیاه دیگری رویش سایه بیندازد و اغلب با گیاهانی كه از خودش كوتاهترند دوست است.  هر چند باید حواس‌تان باشد لیندا را نباید وسط گل و گیاهان دیگر قرار بدهید چون رطوبتی كه در این وضعیت ایجاد می‌شود اصلا برایش خوب نیست.

 

«لیندا»، زیبا و کم دردسر و کارمند پسند


اگر برگ‌ها پژمرده شد ...

اگر روی برگ‌های لیندا آب ریخته شد سریع‌ برگ‌ها را خشك كنید و اگر برگ‌ها را خشك نكردید و بیشترشان پژمرده شد، سعی كنید برگ‌های پژمرده را از بدنه‌اش جدا كنید و تا بیرون آمدن جوانه‌های جدید صبر كنید تا گیاه‌تان به وضع عادی برگردد در غیر این‌صورت گیاه‌تان را از دست داده‌اید.

نور باید متعادل باشد

لیندا به نور زیاد احتیاج دارد اما اگر آفتاب مستقیم ظهر تابستان ساعت‌ها روی برگ‌هایش بتابد  برگ‌ها می‌سوزند و خیلی سریع می‌ریزند.  اگر رشد برگ‌ها بیش از اندازه زیاد باشد و رنگ‌شان به زردی بزند، مطمئن باشید لیندا دچار كم نوری شده است.

لكه‌های قرمز را جدی بگیرید

شاید مهم‌ترین آفتی كه لیندا را تهدید می‌كند، كنه قرمز باشد. اگر روی برگ‌های لیندا لكه‌های قرمز دیدید، با دستمالی این لكه‌ها را از روی ساقه‌ها ‌بردارید. اگر سریع متوجه شوید كنه‌های قرمز دیگر نمی‌توانند پیشروی كنند.

یادتان باشد كه این گل حمام كردن را دوست ندارد. پس هرگز روی برگ‌هایش آبپاشی نكنید! اما برای برداشتن لكه‌ها، اگر تعدادشان زیاد بود، یك لیتر آب را همراه با دو سه قطره مایع ظرفشویی، در یك بطری آبفشان ریخته و روی قسمت‌های قرمز آب‌پاشی كنید و خیلی سریع خشكش كنید در حین خشك كردن كنه‌ها از بدنه گل جدا می‌شوند. نگران نباشید این كنه‌ها برای سلامتی انسان خطری ندارند. بیماری مهمی كه لیندا را تهدید می‌كند، پوسیدگی ریشه است كه خود ما مسبب اصلی آن هستیم. ریشه‌های لیندا به غیر از آب به هوا هم احتیاج دارند. اگر می‌خواهید ریشه‌اش پوسیده شود و بمیرد، هر روز به آن آب بدهید در غیر این‌صورت هر بار صبر كنید تا سطح خاكش كاملا خشك شود.
 
خاك لیمونی دوست دارد

متخصصان برای این گیاه خاك لیمونی تجویز می‌كنند اما این سوال پیش می‌آید كه لیمونی دقیقا یعنی چه جور خاكی؟ خاك لوم یا لیمونی مخلوطی از خاك رس، شن و مواد آلی است و به‌طور كلی خاكی كه پس از طغیان رودخانه‌ها در كنار آنها بجا می‌ماند خاك لیمونی گفته می‌شود. این خاك همان خاكی است كه لیندا در بیابان‌های مكزیك با آن اخت شده و بسیار سبك است. البته باغبان‌ها به روش‌های مختلف برای لیندا تركیب خاكی درست می‌كنند. اگر در مخلوط خاك لیمونی لیندا، پیت ماس و هوموس دیدید، تعجب نكنید. این مخلوط برای رشد گیاه ارزش تغذیه‌‌ای بالایی دارد.

به گلدانش دست نزنید، بهتر است

در مورد بعضی گل‌ها و گیاهان به هیچ عنوان عوض كردن گلدان در خانه، توصیه نمی‌شود چون ممكن است اصول دقیق آن را ندانید و بعد از مدت كمی گیاه از بین برود. این مساله در مورد لیندا اهمیت بیشتری دارد.

نه تنها اشتباه در تعویض خاك و گلدان به آن صدمه می‌زند، بلكه تعویض زود به زود باعث ریشه‌زایی آن شده و ارتفاع ساقه را زیاد می‌كند. اینطوری گیاه زیبایی و تعادلش را از دست می‌دهد. اگر بیشتر از دو، سه سال است كه گلدان لیندا در خانه عوض نشده با یك متخصص مشورت كنید. این مساله در مورد تكثیر هم صدق می‌كند؛ تكثیر آن از طریق ریشه‌دار كردن جوانه‌های روی ساقه یا كاشت بذر در دمای 20درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود كه كار هر كسی نیست.

 

«لیندا»، زیبا و کم دردسر و کارمند پسند


مراقب باشید آفتاب‌سوخته نشود

لیندا گیاه بیابان است و آفتاب اما آپارتمان با نور متوسط را هم به خوبی تحمل می‌كند. پس تراس خانه هم جای خوبی برای نگهداری آن است. اگر در مورد انتخاب جا برای گلدان لیندا شك دارید، جایی را انتخاب كنید كه نور متوسطی داشته باشد. نور خیلی زیاد برگ‌هایش را می‌سوزاند و نور كم هم برگ‌ها را زرد و رنگ‌پریده می‌كند. در هر دو صورت گلدان‌تان كچل می‌شود.

نوك و حاشیه برگ‌ها قهوه‌ای و خشك می‌شوند

اگر فقط نوك برگ آسیب دیده و قهوه‌ای شده باشد و حاشیه‌ها هنوز سبزرنگ‌اند، علت هوای خشك یا صدمه ناشی از برخورد شی مكانیكی با گیاه است. اما حاشیه‌های زرد و قهوه‌ای علت‌های دیگری دارند؛ ازجمله اینكه در آبیاری دقت نشده و آب بیش از اندازه یا كمتر از حد مجاز داده شده است، گاهی هم درجه حرارت كم یا نور كم می‌تواند این عوارض را داشته باشد.

شازده كوچولوی مهربانی برای گل‌های‌مان باشیم

اگر هر بار كه گلدانی را می‌خرید و به خانه می‌آورید این استرس را دارید كه چند ماه بعد باید گلدان خشك‌شده‌اش را از خانه بیرون ببرید، همین استرس شما گلدان‌تان را نابود خواهد كرد. در نگهداری از گل و گیاه اولین نكته‌ای كه همیشه باید یادمان باشد، این است كه اعتمادبه‌نفس داشته باشیم. گل‌ها درست مثل حیوانات حس خوب و بد ما را می‌گیرند. به یاد داشته باشید كه تجربه ثابت كرده هر كسی می‌تواند یك خانه پرگل داشته باشد؛ مهم این است كه بخواهد.

دومین نكته این است كه از گل و گیاه‌تان نترسید، اگر همیشه شازده كوچولو را به خاطر داشته باشید كه با چه عشقی از تنها گل سیاره‌اش نگهداری می‌كرد، هیچ‌وقت گل‌تان را تنها نمی‌گذارید.

گل‌ها مثل حیوانات دوست دارند مورد توجه باشند و در محلی از خانه باشند كه فراموش نشوند. سعی كنید هر روز به گلدان‌تان سر بزنید، برگ‌های زرد شده‌اش را جدا كرده و با مهربانی آبیاری‌اش كنید (حتی گفته می‌شود آبپاش را دو دستی بگیرید، طوری كه انگار چای تعارف می‌كنید).  برخی از کارشناسان حتی توصیه می‌کنند چند دقیقه‌ای را برای گلدان‌تان اختصاص دهید و از شادابی و زیبایی‌اش تعریف کنید.



شارژ سریع موبایل