سمانه ربانی شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰

هفتم ژآنویه سال ۱۹۴۳ ٬ نیکولا تسلا دانشمند بزرگ آمریکایی-صرب و کسی که با اختراع خود دنیای صنعتی قرن۲۰ میلادی را شکل داد، دیده از جهان فرو بست. شهرت نیکولا تسلا بخاطر دستاوردهای بسیار مهم علمی وی در علم مهندسی برق و مکانیک و به ویژه سیستم‌های تامین برق جریان متناوب است.

نیکولا تسلا در تاریخ ۱۰ جولای سال ۱۸۵۶ در شهر اسمیلیان در یک خانواده صرب متولد شد. پدرش کشیش ارتودوکس بود. نیکولا تحصیلات ابتدایی را در شهر محل تولدش آغاز کرد و در مدرسه حساب، زبان آلمانی و علوم مذهبی را فراگرفت. سال ۱۸۷۰ نیکولا تسلا برای گذراندن دوره دبیرستان به شهر کارلوویچ در کرواسی امروزی رفت. در این دبیرستان نبوغ نیکولا تسلا در فیزیک و ریاضیات شکوفا شد. در ریاضیات نیکولا تسلا به حدی مهارت داشت که قادر بود انتگرال را در ذهن خود به راحتی محاسبه کند موضوعی که باعث شده بود معلمان تصور کنند که او تقلب می‌کند.

نیکولا تسلا دوره چهار ساله‌ی دبیرستان را در مدت سه سال با موفقیت به پایان رساند و سال ۱۸۷۳ فارغ التحصیل شد. بعد از پایان دوره دبیرستان به زادگاهش بازگشت، کمی بعد نیز دچار مسمومیت کلر شد و ماه‌ها در بستر بیماری بود و حتی چندین بار نزدیک بود جانش را از دست بدهد. زمانی که نیکولا تسلا بیمار بود پدرش برای حفظ روحیه و به دست آوردن سلامتی به وی قول داد بعد از بهبودی او را به بهترین دانشگاه مهندسی بفرستد تا نیکولا به تحصیل در رشته مهندسی بپردازد. سال ۱۸۷۴ وضعیت جسمی نیکولا تسلا بهتر شد و به سربازی احضار شد٬ اما از رفتن به سربازی طفره رفت و به کوهستان‌های اطراف فرار کرد و برای مدتی در طبیعت به تنهایی زندگی می‌کرد. بعدها نیکولا تسلا درباره این دوره گفته بود زندگی در طبیعت و تنهایی کمک بسیاری به وی برای افزایش قدرت فیزیکی و ذهنی کرده است.

سال ۱۸۷۵ نیکولا تسلا به سربازی رفت و توانست بورسیه تحصیلی دریافت کند و وارد دانشگاه پلی تکنیک در شهر گراز شود. سال اول تحصیل نیکولا حتی یک کلاس را از دست نداد و بالاترین نمرات ممکن را کسب کرد. تسلا در آن دوران به شدت به تحقیق و تحصیل می‌پرداخت تقریبا هر روز از ساعت ۳ صبح تا ۱۱ شب مشغول مطالعه و تحقیق بود. سال دوم تحصیل نیکولا تسلا دچار درگیری و اختلاف نظر با یکی از اساتیدش شد و همین موضوع باعث شد تا بورسیه تحصیلی خود را از دست بدهد، در این دوران وی دیگر به تحصیل اهمیت نمی‌داد و به قمار معتاد شده بود.

سال سوم تحصیل نیکولا تسلا حتی برای امتحانات دانشگاه نیز خود را آماده نکرد و حتی نتوانست نمره قبولی در بسیاری از درس‌ها بگیرد. نیکولا تسلا نتوانست از دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانشگاه پلی تکنیک را ترک کرد. برای اینکه خانواده تسلا از این موضوع مطلع نشوند تقریبا نیکولا با خانواده‌اش قطع رابطه کرد. کسی از او خبر دقیقی نداش٬ حتی بسیاری از دوستانش تصور می‌کردند که وی در رودخانه غرق شده است.

نیکولا تسلا به شهر ماریبور در اسلووانی رفت و به عنوان نقشه کش مشغول به کار شد. زمان‌های آزاد بعد از کار خود را به کارت بازی با افراد محلی در خیابان‌های شهر می‌گذراند بعد از یک سال پدر تسلا متوجه حضور نیکولا در این شهر شد و به آنجا رفت و از وی خواهش کرد به خانه باز گردد. بعد از بازگشت در یک مدرسه شروع به تدریس به کودکان کرد. پدر نیکولا سال ۱۸۷۹ فوت کرد.

بعد از فوت پدر نیکولا٬ دو عموی وی کمی پول جمع کردند تا نیکولا را از چک خارج کنند و برای تحصیل به دانشگاه چارلز فردیناند در شهر پراگ بفرستند. نیکولا در این دانشگاه نیز نتوانست تحصیلات خود را به پایان برساند. سال ۱۸۸۱ نیکولا تسلا به شهر بوداپست رفت تا در آنجا در یک شرکت تلفن و تلگراف مشغول به کار شود. در کار جدید نبوغ مهندسی نیکولا تسلا مجددا شکوفا شد و توانست بهبودهای بسیاری در خصوص مکانیزم‌های جریان الکتریسیته برای برقراری تماس‌ها ایجاد کند که این موضوع باعث شده بود تا به فرد اول فنی شرکت در خصوص مهندسی برق مخابرات شود.

نیکولا تسلا سال ۱۸۸۲ شروع به کار با شعبه شرکت تلفن ادیسون در فرانسه کرد و سال ۱۸۸۴ به درخواست دفتر مرکزی شرکت ادیسون به نیویورک نقل مکان کرد. در آنجا توماس ادیسون وی را برای کار روی ماشین ادیسون انتخاب کرد. در ابتدا مسائل ساده به نیکولاس تسلا واگذار می‌شد اما چندی بعد توماس ادیسون پروژه‌های سخت و پیچیده را نیز به نیکولا تسلا واگذار می‌کرد و وی به بهترین شکل به انجام آنها می‌پرداخت. در سال ۱۸۸۵ نیکولا تسلا عنوان کرد که ژنراتورهای طراحی شده توسط ادیسون از بهره وری مناسبی برخوردار نیستند و او قادر است این ژنراتورها را مجددا طراحی کند تا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت خدمات بهینه شوند.

توماس ادیسون به نیکولا تسلا اعلام کرد که در صورت موفقیت حدود ۵۰ هزار دلار به وی تعلق خواهد گرفت و آنچه مورد نیاز باشد را برایش فراهم می‌کند. بعد از گذشت ۱ ماه نیکولا تسلا توانست کل ژنراتورها و سیستم‌های تولید برق ادیسون را طراحی مجدد کرده و به آنچه وعده داده بود برسد. زمانی که نیکولا تسلا طبق توافق صورت گرفته پولش را طلب کرد توماس ادیسون در پاسخ گفت که با وی شوخی کرده و نیکولا تسلا باید شوخی‌های آمریکایی‌ها را فراگیرد. بعد به وی پیشنهاد افزایش ماهیانه حقوق از ۱۰ دلار به ۱۸ دلار را داد. نیکولا تسلا این پیشنهاد را رد کرد و بلافاصله از کار استعفا داد.

بعد از جدا شدن از ادیسون به حمایت مالی دو تاجر یک شرکت تاسیس که به تولید لامپ‌های قوسی بر اساس طرح‌های نیکولا تسلا می‌پرداخت. نیکولا تسلا براساس تحقیقات قبلی خود اعلام کرد که ژنراتورهای موجود و مکانیزم انتقال برق فعلی به هیچ وجه بهینه و مناسب نیست، لذا پیشنهاد کرد تا ژنراتورهای جدیدی طراحی و ساخته شود اما شرکا و سرمایه‌گذاران شرکت علاقه چندانی به طرح‌های وی نشان ندادند. بعد از مدتی شرکا نیکولا تسلا را مجبور کردند تا شرکت را ترک کند٬ او حتی امتیاز اختراعاتی که تا آن روز ثبت کرده بود را نیز از دست داد چراکه آنها را به نام شرکت ثبت کرده بود. نیکولا تسلا از این دوره به عنوان سخت‌ترین دوران زندگیش یاد می‌کند که حتی یک پنی در جیب نداشت.

سال ۱۸۸۶ نیکولا تسلا با آلفرد براون، مدیر شرکت وسترن یونیون ملاقات کرد. نیکولا از طرح های خود برای وی توضیح داد و براون که سابقه سرمایه گذاری در طرح‌های جدید را داشت قبول کرد تا در طرح‌های نیکولا تسلا سرمایه گذاری کند. آنها یک شرکت جدید تاسیس کردند و نیکولا تسلا با کمک سرمایه شرکای جدید خود شروع به تحقیق و ساخت ژنراتورها و موتورهای الکتریکی جدید کرد. در واقع آنچه که تسلا طراحی کرد و ساخت٬ انقلابی در صنعت برق جهان بوجود آورد و آن سیستم‌های جدیدی برای تولید جریان الکتریکی متناوب یا AC بود که در مقابل جراین مستقیم ادیسون قرار داشت.

نیکولا تسلا هیچگاه ازدواج نکرد و با اینکه از طریق اختراع برق جریان متناوب ثروت بسیاری کسب کرد اما تمام آن صرف آزمایش‌های علمی شد و در پایان عمر در فقر و تنهایی در یکی از محله‌های فقیر نشین نیویورک فوت کرد. نیکولا تسلا اعتقاد داشت می‌توان جریان الکتریسیته را بصورت بی سیم منتقل کرد و در این زمینه تحقیقات بسیاری انجام داد اما نتوانست در این رابطه به موفقیتی دست پیدا کند.



شارژ سریع موبایل