ندا نیک روش جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

اشتباه نكنید، قرار نیست به نیویورك یا توكیو یا شهر دیگری در دنیای كشورهای توسعه‌یافته سفر كنیم؛ عنوان گران‌ترین شهر جهان برای مهاجران، برای دومین بار در سه سال گذشته، به لوآندا، پایتخت اوگاندا‌ رسیده است، شهری كه به حلبی‌آبادهایش شهره است.

برای دومین بار در سه سال‌گذشته، شهر آفریقایی لوآندا، با پشت‌سر گذاشتن توكیو و مسكو، گران‌ترین شهر جهان برای خارجی‌ها لقب گرفت. مرسر، بنیاد مشاوره‌ منابع انسانی، كه همه‌ساله هزینه‌های زندگی در مجموعه‌ای از شهرهای سراسر جهان را ارزیابی و مقایسه می‌كند، امسال هم لوآندا را در صدر فهرست گران‌ترین شهرهای جهان برای توریست‌ها گذاشته است.
 

 یک روز و یک شب در گران‌ ترین شهر جهان
 

اگرچه بیشتر ساكنان پایتخت پرجمعیت آنگولا در فقر شدید و در حاشیه این شهر زندگی می‌كنند، در مركز شهر، خیابان‌ها در اشغال پورشه كایان‌ها و كادیلاك اسكالاد‌ها و تازه‌ترین مدل‌های رینج ‌روور هستند.برند اوگو باس چنان فروش خوبی در این‌جا دارد كه به‌تازگی شعبه‌ دومش را هم در چند قدمی شعبه اول دایر كرده. با همه این اوصاف، كسانی كه با لوآندا آشنایی ندارند از صدرنشینی این شهر در فهرست شهرهای گران جهان حیرت‌زده خواهند شد.تصور این‌كه توكیو، كه سال گذشته جایگاه نخست فهرست مرسر را به دست آورده بود، گران‌ترین شهر جهان برای خارجی‌ها و مهاجران باشد برای همه آسان است.

یا حتی مسكو یا نیویورك؛ اما لوآندا؟بگذارید نگاهی به این شهر بیاندازیم، تا بلكه بتوان تصوری از این رتبه‌بندی به دست آورد. كلودیو سیلوا، در گزارشی برای شبكه خبری سی‌ان‌ان، به بررسی این شهر از نزدیك پرداخته و می‌نویسد:
 

 یک روز و یک شب در گران‌ ترین شهر جهان
 

خب ببینیم در سفر به این شهر گران‌ كه یك كارگر نیمه‌حرفه‌ای مهاجر می‌تواند تا 10 هزار دلار در ماه در آن درآمد داشته باشد، با چه منظره‌ای روبه‌رو خواهید شد. نخست بگذارید كمی وضعیت كلی و سابقه شهر را از نظر بگذرانیم.لوآندا پایتخت دومین تولیدكننده بزرگ نفت در آفریقا، یعنی آنگولا، است (نیجریه در مقام نخست قرار دارد)؛ كشوری كه به‌تدریج به پدیده‌ نوظهوری به‌لحاظ اقتصادی و سیاسی تبدیل می‌شود.

با این‌حال این كشور جنگ داخلی 27 ساله‌ ویرانگر و مرگباری را از سر گذرانده است كه در سال 2002 پایان گرفت؛ جنگی كه زیرساخت‌های كشور را به‌كل نابود كرد و حتی توان تولید مایحتاج غذایی ابتدایی مردم را هم از آن گرفت. در نتیجه، در لوآندا تقریبا‌ همه‌چیز را باید وارد كرد.عوارض سنگین گمركی‌ و نیز نرخ بالای مالیات‌ها و شبكه‌های انحصاری توزیع كالاها كه به نخبگان سیاسی و صاحب‌نفوذ وابسته‌اند، موجب شده‌اند كه قیمت كالاها و خدمات در این كشور سیر صعودی سرسام‌آوری را طی كند و به رقم‌های نجومی برسد.
 

 یک روز و یک شب در گران‌ ترین شهر جهان


فساد اداری و دولتی هم هست، كه با دستكاری در قیمت‌ها و تبانی بر سر آن‌ها قیمت‌ها را مدام بالا می‌برند.در لوآندا هزینه هتل بیشترین سهم را در مخارج خارجی‌ها دارد. به‌‌رغم افزایش تعداد هتل‌ها در سال‌های اخیر، قیمت‌ها همان‌طور بالا مانده‌اند و اتاقی در یك هتل پنج ستاره حدود 500 دلار برای مسافران هزینه برمی‌دارد. این قیمت برای هتل‌های چهارستاره از 350 تا 400 دلار و برای اتاق‌های كرایه‌ای متوسط آبرومند 300 تا 350 دلار است.یك وعده غذا خوردن در شیك‌ترین رستوران لوآندا به‌راحتی نفری 100 دلار هزینه دارد؛ هزینه‌ای كه البته پیش‌غذا و نوشیدنی را هم شامل می‌شود.
 

 یک روز و یک شب در گران‌ ترین شهر جهان
 

فقط مهاجران خارجی كه برای شركت‌های چندملیتی كار می‌كنند و آنگولایی‌های ثروتمند كه در بخش‌های نفت و بانكداری كشور مشغول به كار هستند، می‌توانند از پس پرداخت این هزینه‌ها برآیند. در مقابل، بیشتر ساكنان لوآندا در حومه شهر زندگی می‌كنند و درآمدهای به‌شدت اندكی دارند.درحالی‌كه یك كارشناس متوسط بانكداری ممكن است ماهانه 8 تا 10 هزار دلار به خانه ببرد، یك راننده ساده ماهانه كمتر از 500 دلار درآمد دارد، البته در صورتی كه رئیسش آن ماه دست‌ودلبازی به خرج دهد.

رفت‌وآمد خودروهای لوكس گران‌قیمت شاید در لوآندا صحنه‌ای آشنا باشد، اما جاده‌ها و خیابان‌ها وضعیت اسفناكی دارند و خدمات عمومی، از دفاتر تمدید گواهینامه رانندگی گرفته تا اداره پست، به‌شدت ناكارآمد و ضعیف هستند. شاید بهتر باشد كارت پستال‌های‌تان را بعد از بازگشت از آن كشور به پست بسپارید.
 

 یک روز و یک شب در گران‌ ترین شهر جهان
 

هنوز دل‌تان می‌خواهد سفری به گران‌ترین شهر جهان داشته باشید؟ خب، لوآندا شهری پویا و البته پرچالش برای سفر است؛ مقصدی كه هرگز از یاد نخواهید برد و اگر راهش را بلد باشید لازم نیست خود را برای یك سفر ورشكسته كنید. كافی است ژست توریست‌ها را كنار بگذارید و سعی كنید روز و شب‌تان را مثل محلی‌ها بگذرانید، اگرچه در نهایت سفرتان چندان ارزان نخواهد بود.



شارژ سریع موبایل