مریم عبدالله زاده سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

بلکا پوششی است که از سلولز طبیعی تشکیل شده است.

بلکا عایق حرارت ، برودت و همچنین عایق صوت می باشد.

بلکا به زیرسازی نیازی ندارد و قابل ترمیم می باشد.

بلکا در برابر ضربه ، آتش سوزی و شعله ور شدن بسیار مقاوم است.

بلکا به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی استاتیک و ساختار فیبری ، گرد و غبار هوا را به خود جذب نمی کند.

بلکا بر روی گچ ،خاک ،چوب ، فلز، رنگ روغن ، سیمان ، شیشه و .... قابل اجرا میباشد . لازم به توضیح است در ساختمانهای در حال ساخت استفاده از بلکا بر روی خاک و گچ موجب افزایش سرعت اجرای پروژه وکاهش هزینه ، به واسطه حذف کامل مراحل گچ کاری و رنگ میشود. بلکا رطوبت محیط را جذب کرده و باعث تعدیل رطوبت محیط میگردد .رطوبت جذب شده در شرایط معکوس به محیط باز گردانده میشود.

به دلیل خاصیت ارتجاعی ، ترکهایی که معمولا بعد از نشست ساختمان بعد از ساخت روی دیوارها و سقف ایجاد می شود پوشش می دهد. برخلاف رنگ و کاغذ دیواری مقاومت بلکا در برابر ضربه قابل توجه بوده و چنانچه به پوشش بلکا صدمه ای وارد شود به راحتی ظرف چند دقیقه توسط خود شخص قابل ترمیم است .

 

بلکا چیست؟

طبق آخرین آمار در حال حاضر، رنگهایی كه در بیشتر كشورهای جهان سوم ودر حال توسعه استفاده می شوند، در كشورهای پیشرفته از چرخه استفاده خارج شده اندزیرا در آنها اكسید سرب كه سرطان زاییش ثابت شده به كار رفته است و باعث مضرات بسیار زیادی برای كاركنان كارخانجات رنگ سازی می شود. و همچنین برای مصرف كنندگانی كه در معرض استنشاق مواد فرار می باشند مضر است پس از گذشت حدود 70 سال از تولید رنگ هنوز عیوب فراوانی برای رنگ شیمیایی موجود می باشد. لذا به دلایل دانش ایرانی بدین فكر افتاد كه لااقل برای رنگ آمیزی اماكن و ساختمانها شالوده ای از تفكر قدیمی كه مبتنی بر استفاده مواد طبیعی بود و همچنین خلاقیت مدرنیسم را به عنوان پوششهای سلولزی به بازار ارائه دهد.

با در نظر گرفتن تاریخ پیدایش بلكا به عنوان پوشش سلولزی این نتیجه گیری می شود كه بلكا صنعتی است كه با مرور زمان جایگزین رنگهای ساختمانی می شود ودر عین حال زیبایی و سلامت بهداشتی و صرفه جویی منابع نفتی را به ارمغان می آورد.

 

ویژگیهای خاص بلكا عبارتند از :

    *عایق حرارت

    * عایق برودت

    * عایق صوت

    * بی نیاز از زیرسازی

    * نداشتن بو و مواد فرار هنگام اجرا

    * قابلیت شستشو

    * خاصیت آنتی استاتیك: به دلیل ساختار فیبری گرد و غبار و ملكولهای سوخته در هوا را جذب نمیكند.

    * مقاومت در برابر آتش و شعله ور نشدن

    * ترك ها را می پوشاند

    * مقاومت در برابر ضربه

    * كاهش بازتاب مستقیم نور

    * قابلیت ترمیم

 

1- عایق حرارت و برودت

خاصیت عایق بودن الیاف سالهاست كه پذیرفته شده است و بیشتر خاصیت عایق بودن مجموع الیاف(از نظر حرارت) به این علت است كه همواره هوا در داخل فضاهای موجود در داخل آن ساكن می گردد. دیوار پوشیده از بلكا از اتلاف حرارتی ساختمان در فصل زمستان می كاهد. همه ساختمانها از طریق دیوارها و جداره ها مقداری گرما را ازدست می دهند كه بلكا كاملا این فضاها را پر می كن. همچنین بلكا با جلوگیری از برخورد مستقیم تابش خورشید سرمایش تابستانی را تامین میكند. هوای گرم بین دیوار بیرونی و هوای ساكن بین الیاف بالا رفته و از میان سوراخ ها ی رو كاری به بیرون جریان می یابد. در نتیجه از میزان بار سرمایشی ساختمان كاسته می شود و هوای تهویه شده مستقیما از طریق دریچه های فرعی به داخل ساختمان وارد می شود. بدین صورت هوای گرم و سرد پس از برخورد با دیوارهای پوشیده شده توسط بلكا به یك سد انتقال حرارتی برخورد می كند این خود مطلبی است كه مورد توجه سازمان بهینه سازی مصرف انرژی می باشد.

 

بلکا چیست؟

 

2- كاهش محسوس رفلكس صدا

یكی از آلودیگهای محیط زیست كه برای انسان نیز بسیار مضر است آلودگی صوتی می باشد.مخصوصاً صداهای مداوم كه ناشی از بازگشت امواج صوت پس از برخورد با سطوح به وجود می آیند. این صداها حساسیت گوش را نسبت به انواع صداها تقلیل می دهد اگر مدت ده دقیقه درمحیطی كه این صداها موجود باشند حضور داشته باشیم نیازبه استراحتی به مدت بیست دقیقه در محیطی كاملاً آرام داریم تا اثر آن را جبران نماییم .اثرات غیر مستقیم صداهای ناخواسته بر روی انسان عبارت از حساسیت عصبی، تحریك پذیری شدید، گرفتگی عضلانی و خستگی روحی و جسمی و حتی در مواقعی سرگیجه است.

بلكا به عنوان پوششی با تخلخلهای فراوان و غیر همگون كه به ضخامت mm4 -2 روی دیوارها اجرا می شود حدود 41 درصد رفلكس صدا را كاهش می دهد و بطوریكه كاملاً محسوس آلودگی صوت را تقلیل می دهد.

 

3- عدم نیاز به زیرسازی

عدم نیاز به زیر سازی جدی و اجرا شدن این محصول بر روی كلیه سطوح اعم از گچ و خاك، سیمان سفید و سیاه، رنگ روغن، رنگ پلاستی، كاشی و... باعث سرعت عمل این كار و در ضمن كاهش جدی هزینه می گردد.

بطور مثال روند كلی ساخت در ساختمانهای بیشتر نقاط ایران بدین صورت است كه ابتدا بعد از آجر چینی، گچ وخاك ساختمان انجام می شود كه این مرحله در بعضی از مناطق مرطوب كشور به جای گچ وخاك، سیمان سفید جایگزین می شود سپس روی گچ وخاك یا سیمان، گچ سفید می زنند و رنگ آمیزی می كنند. با بلكا مرحله سفید كاری كاملا حذف می شود. در مرحله گچ و خاك یا سیمان بلافاصله بلكا كه جایگزین رنگ ساختمانی است اجرا می شود بدین ترتیب علاوه بر سرعت اجرای كار، راحتی و همچنین صرفه اقتصادی را به همراه می آورد در مواردی كه فضای داخلی به منظور استفاده برای آشپزخانه یا آزمایشگاه از كاشی پوشیده شده باشد و بعد از مدتی مصرف كننده تمایل داشته باشد به عنوان اتاق دیگری از آن استفاده نماید بلكا به راحتی بر روی كاشی اجرا می شود و نیاز به برداشتن كاشی نمی باشد.

 

4- دوستدار محیط زیست

همانطور كه در بخش آلودگیهای صوتی ذكر شد صوت های ناهنجار یكی از آلاینده های محیط زیست می باشد از زوایای دیگر عدم استفاده از مواد نفتی و مواد فرار در ساختار بلكا كه چه در زمان اجرا و چه در موقع تولید، و چه در موقع تولید، پسابی در این زمینه تولید نمی کند که باعث عدم حساسیت مصرف کنندگان و سلامتی محیط زیست می شود. چرا كه مسئله آلودگی مواد نفتی به صورت تاثیرات دراز مدت یا كوتاه مدت نمایان می شود. كاهش در انتقال نور كه موجب ممانعت عمل فتوسنتز گیاهان می شوند حاصل پسابهای نفتی می باشد. تركیبات هیدرو كربنی اشباع شده با نقطه جوش بالا و آرو ماتیكها می توانند اثرات فجیعی بر روی انواع گوناگون موجودات داشته باشند. سرنوشت تركیبات آلی كه وارد زنجیره غذایی موجودات شده اند ( ورود در زنجیره غذایی از طریق آبیاری سبزیجات امكا نپذیر می باشد ) مطالعه شده است. نتایج نشان می دهند كه هیدرو كربن صنعتی زمانیكه یكبار به درون بدن یك موجود زنده رفته باشند نیز پایدار می مانند.

یكی دیگر از آلوده كنندگان محیط زیست فلزات سنگین می باشند. فلزات جزو مفید ترین مواد و اولین عناصری هستند كه توسط انسان شناخته شدند ومهم ترین نقش را در توسعه تمدن ایفاكرده اند. امروز یك فلز اورانیوم راه حلی برای مبرم ترین مشكل بشر یعنی كمبود انرژی شناخته شده است كه بسیار ارزشمند است ولی در كنار آن هر چه در صنایع دیگر امكان استفاده كمتر از این فلزات سنگین كه بطور كل cu-v-sn-ni-mg-pb-cn –cd-ba هستن، باشد آلودگیهای زیست محیطی به حداقل خواهد رسید با این هدف بلكا بدون استفاده از حتی یك فلز سنگین تهیه می شود كه از این بابت تامین كننده سلامت مصرف كنندگان می باشد. یكی از موارد مطرح در جوامع مدرن بشری باز یافت محصولات پس از پایان دوره مصرف می باشد كه از این جهت نیز بلكا به راحتی به چرخه طبیعت باز می گردد.

 

5- خاصیت قابلیت شستشو

این خاصیت مربوطبه رزین نهایی است كه این نوع رزین شیمیایی مخصوص شركت می باشد.

نحوه شتستشو: با ابر و شامپوی فرش قابل شستشو می باشد پس از شستشو مدتی صبر كنید تا دوباره بلكا خشك شود.

 

6- عدم جذب گرد وغبار

یكی از عوامل جذب گرد وغبار توسط سطوح، ایجاد بار الكتریكی مخالف بین ذرات معلق در هوا و سطح مورد نظر می باشد. در آزمایشات متعدد مشخص شده است كه الیاف سلولزی حداقل(در حد صفر) اشكال را از نظر بار الكتریسیته ساكن ایجاد می نمایند. دلیل این پدیده به جذب رطوبت توسط الیاف سلولزی و پنبه ای مربوط می شود. از مدتها قبل فهمیده شده بود كه الیاف، رطوبت موجود در هوا رابه خود جذب می كنند از این نقطه نظر جذب رطوبت باعث می گردد از تشكیل الكتریسیته ساكن در الیاف جلوگیری به عمل آید. با توجه به ساختار بلكا كه تشكیل شده از رزینهای سلولزی والیاف پنبه ای و پگیمنت معدنی، هیچكدام از اجزا تشكیل این محصول دارای الكتریسیته ساكن نمی شود و در نتیجه ما شاهد رگه های جذب گردو غبار در سقفها و بالای شوفاژها نمی باشیم.

 

7- مقاومت دربرابر آتش

طول زمان حفاظت در مقابل آتش یا تحمل آتش برای ساختمان می تواند متفاوت باشد و بستگی به فاصله آنها از مراكز آتش نشانی، وجود تجهیزات اطفاء حریق مستقر در ساختمان و یا وجود مــواد قابل اشتعال در آنهادارد. زمان تحمل آتش برای ساختمانهای مسكـونی و اداری باید ســه ربع تا یك ساعت باشدو این زمانی است كه معمولاً برای تخلیه ساختـمان لازم است. ساختمانهای بلند، بیمارستانها، تئاتر و سینما 2 ساعت و اماكن تجاری و صنعتـی حداقل باید سه ساعت تحــمل آتش را داشته باشد و در این زمـان آسیب نبیند. انتخـاب نوع پوشش مقاوم آتش و ضخــامت آن برای ساختمانها بستگی به جنس آنها و همچنینزمانی دارد كه برای تحمل آتش، برای آنها در نظر گرفته شده است.

در شرایـط ثابت، ضخامت لایة پوشش مقاوم آتش نسبت مستقیم با زمان تحمـل آتش دارد و با افزایش ضخامت، زمان تحمل افزایش می یابد.استاندارد شمارة DIN4102 آلمـان، ناظر به عكس الـعمل مصالح ساختمانی در مقابل آتشاست. پوشش دیوار« بلكا » بر اسـاس داده های این استاندارد در رابطه با آتش سوزی،مورد آزمـــایش قرارگرفت و نتیجتاً به عنوان یك مصالح ساختمانی كه به سختی قابل اشتعال می باشد، طبقه بندی شده و می توان این پوشش دیواررا به عنوان مصالح ساختمانی كه به سختی قابل اشتعال می باشد، به كار برد. ضمناً تأییدیه عدم اشتعال بلكا را از NWTA استرالیا و دانشكده امیر كبیر اخذكرده ایم.

 

8- خاصیت ارتجاعی

این خاصیت باعث می شود ترك دیوارها پوشانده شود و همچنین از ایجاد ترك احتمالی در سقف و دیوارها جلوگیری كند. این مورد به خصوص هنگام بازسازی ساختمانهای قدیمی نمود پیدا می كند.

 

بلكا ازنظر بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته است :

1) از لحاظ سمی برای كشت گیاهانی كه بعداً تولید فیبر می نماید آزمایش شده و میزان آن در حد نرمال می باشد.

2) : PH PH بلكا به دلیل حلال آب برابر با 7 می باشد.

3) فاقد فرمالدئید می باشد.

4) میزان فلزات سنگین مانند Pb ـ Hg ـ Zn ـ A ـ Co ـ Cu ـ CI ـ Cd كه سرطان زا هستند تقریباً در حد صفر می باشد.

5) بلكا فاقد هر گونه مواد فرار میباشد.

 

مواد موجود در بلكا و ساختار بلكا :

مخلوطی از پنبه سلولز در رشته های الیاف و رزین سلولزی با انواع متنوعی از افزودنیهای تزئینی و آب بسته و ساختار بلكا به نوع طرح نرم، دانه دار و رشته دار می باشد.

پوشش : هركیلو حداقل 3 متر را پوشش می دهد.

توضیح :بلكا به دلیل داشتن رطوبت در حین اجراء، می بایست كلیه سطوحی كه در مقابل آب از خود رفلكس نشان میدهند را قبلاً توسط رنگ روغنی براق و تترونیوم رزین پوشش داد و میزان مصرف وغلظت رنگ روغن ویا تترونیوم رزین، بستگی به فرسودگی و قطر فلز یا سطح زیركار دارد.


اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : ایران مطلب


شارژ سریع موبایل