نازنین نظریان جامی چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
برای بسیاری از خوراکی‌ها، آشپزخانه مانند آزمایشگاهی است که دستورهای غذایی در آنجا اختراع، تست و بازبینی می‌شوند. بیشتر اتفاقاتی که در این آزمایشگاه رخ می‌دهند، از نظر شیمی، بیولوژیکی و حتی گاهی از نظر فیزیکی صورت می‌پذیرند. این روند به صورت طبیعی روی می‌دهد و محور اصلی کار بیشتر آشپزخانه‌هاست. امروزه، فناوری‌های موجود در آشپزخانه بسیار سریع‌تر، هوشمندتر، باریک‌تر و دوستدار محیط زیست هستند. این وسایل را به روش‌های گوناگونی می‌توان بر اساس سلیقه شخصی تغییر داد. حتی برخی از آنها چندکاره نیز هستند. امروزه از روزهایی که از شنیدن تولید و عرضه فرهای خودتمیز شونده متعجب می‌شدیم بسیار گذشته است. این روزها هر ایده‌ای می‌تواند واقعیت پیدا کند.

برخی از این پیشرفت‌ها زندگی روزمره آدمی‌زاد را بسیار آسان‌تر کرده‌اند. برخی از فناوری‌های موجود از ایده‌های سنتی ریشه گرفته‌اند و با زندگی مدرن گره خورده‌اند. مدرنیته در همه جا نفوذ کرده است. حتی شاید روزی برسد که روبات‌ها برای ما آشپزی بکنند و دیگر آدمی حتی یک تخم‌مرغ هم برای خودش نشکند.

 

صفحه پخت‌وپز Gaggenau Freeinduction

تا همین اواخر شعله‌های اجاق گازهای برقی یا گازی برای شما تعیین می‌کردند که ظرف خود را کجا بگذارید اما با ایده خلاقانه Gaggenau که یک صفحه پخت‌وپز 36 اینچی است، این مساله کاملا تغییر کرده است. صفحه‌های پخت‌وپز که بسیار سریع‌تر و به‌صرفه‌تر از اجاق گازهای برقی هستند، از میدان‌های مغناطیسی نوسان‌دار برای گرم کردن وسایل پخت‌وپز استفاده می‌کنند. 48 میکرو رابط کوچک این صفحه را به یک سطح مناسب برای پخت‌وپز تبدیل می‌کنند و نهایتا تا 4 ظرف غذا می‌توانند بدون توجه به نحوه جای‌گیری روی این سطح قرار بگیرند.

گرما فقط در جایی تولید می‌شود که نیاز است. به این معنا که صفحه پخت‌وپز که با به طور مثال تابه در تماس نیست، سرد است و می‌توان به آن دست زد. همچنین گرما به همه جای تابه به طور یکسان می‌رسد و به گونه‌ای نیست که بخشی از آن سرد بماند. با جابه‌جا کردن ظرف غذا روی سطح پخت‌وپز، صفحه به طور هوشمندانه این جابه‌جایی را ردیابی و تنظیمات جدید را اجرا می‌کند. این هوشمندی برای مواقعی که می‌خواهیم از بیش از یک قابلمه یا تابه استفاده کنیم بسیار کاربردی است. کاربر می‌تواند از صفحه نمایش لمسی برای تعیین زمان پخت استفاده کند. به این ترتیب، بخش‌های مربوطه سطح پخت‌وپز به طور خودکار تنظیمات وارده را اجرا می‌کنند. 

 

تکنولوژی با آشپزخانه های آینده چه می کند؟

 

The Snail

از Snail می‌توان برای گرم کردن غذا در بیرون از خانه استفاده کرد. این دستگاه با باتری غنی شده با کریستال شکر کار می‌کند. Snail از القا مغناطیسی برای گرم کردن و پختن محتویات داخل قابلمه، تابه یا ماگ استفاده می‌کند. البته این فناوری هنوز به تولید عمده نرسیده است و فقط در حد یک ایده و کانسپت است. اما شاید در آینده‌ای نزدیک به تولید انبوه نیز برسد. Snail را دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه پیتر آلوین هند طراحی کرده‌اند. این ایده برنده نخستین جایزه مسابقه طراحی الکترولوکس در سال 2010 میلادی شده است.

 

تکنولوژی با آشپزخانه های آینده چه می کند؟

 

یخچال Bio Robot

یکی از برنده‌های ایده‌های برتر طراحی الکترولوکس، یخچال Bio Robot است. این وسیله آشپزخانه، ژل بیوپلیمر را داخل یک مایع تابناک خنک می‌کند. مواد خوراکی داخل آن در یک مایع غیرچسبنده و بی بو معلق هستند و این دستگاه آنها را به طور جداگانه منجمد و سرد می‌کند. این یخچال به درب یا محفظه نیاز ندارد. به همین دلیل، اندازه Bio Robot یک چهارم یخچال‌های واقعی است. این یخچال با طراحی رادیکالی خود، به روشی نوین مواد غذایی را خنک نگه می‌دارد. 

 

تکنولوژی با آشپزخانه های آینده چه می کند؟

 

دستگاه تکست‌پرسو Zipwhip

Zipwhip، شرکت پیغام‌های نوشتاری ابری، یک دستگاه قهوه‌ساز ساخته است که می‌تواند با سفارشات از راه دور مشتری‌ها برای آنها یک فنجان قهوه آماده کند. برای این کار، شما باید یک پیام کوتاه استاندارد را از هر جایی که هستید به دستگاه ارسال کنید؛ به محض دریافت این پیغام، بازوی روباتیک دستگاه یک فنجان بزرگ از سینی گرم شده بر می‌دارد، آن را زیر نازل دستگاه قرار می‌دهد و نوشیندی سفارشی شما را داخل فنجان می‌ریزد. کارتریج این جوهر خوراکی، سه شماره آخر شماره موبایل شما را روی فنجان چاپ می‌کند تا سفارش شما از دیگر سفارش‌ها قابل تشخیص باشد. متاسفانه، این دستگاه تکست‌پرسو ساز فقط در دفتر خود شرکت Zipwhip در سیاتل آمریکا وجود دارد و فقط کارمندان این شرکت از آن می‌توانند استفاده کنند. شرکت نیز برای تولید تجاری این دستگاه هیچ برنامه‌ای ندارد. البته Zipwhip همه کدهای و ساختار این دستگاه را در اختیار عموم قرار می‌دهد و می‌توان نمونه‌ای از آن را برای خود ساخت. 

 

تکنولوژی با آشپزخانه های آینده چه می کند؟

 

استیل ضد زنگ و ضد اثر انگشت

همیشه وسایل استیل این مشکل را دارند که اثر انگشت روی آنها باقی می‌ماند. اما این استیل واقعا ضدزنگ است و به عنوان یک «استیل تمیز» در اینجا می‌خواهیم آن را معرفی کنیم. این وسیله از کربن استیل ساخته و با لمینیت پوشیده شده است. ارزان‌تر از دیگر استیل‌هاست و این برتری را دارد که به راحتی تمیز می‌شود. با یک پارچه نم‌دار و پاک کننده ملایم می‌توان همه چربی‌ها و اثرانگشت‌ها را از روی آن پاک کرد. GE خط تولید «استیل تمیز» را راه‌اندازی کرده است و به این ترتیب یک قدم به آشپزخانه خودتمیز کننده نزدیک‌تر شده‌ایم.

 

سیستم صافی پیشرفته GE

یخچال جدید شرکت GE یک سیستم پیشرفته صافی دارد که می‌تواند تا 98 درصد از املاح دارویی موجود در آبی که از آبریز یخچال می‌ریزد را فیلتر کند. این داروها شامل ایبوپروفن، اتنولول، فلوکستین، پروژسترون و تریتوپریم هستند. این یخچال همچنین نخستین سیستم آبریز بدون نیاز به دست یخچال را در دنیا دارد. این آبریز از حسگرهای گوناگون برای اندازه‌گیری لیوان استفاده می‌کند تا بتواند میزان آبی که باید ریخته شود را تخمین بزند. 

 

تکنولوژی با آشپزخانه های آینده چه می کند؟

 

فناوری Blast Chiller ال‌جی

هیچ چیز بدتر از نوشیدن نوشابه‌های قوطی یا بطری آب که گرم هستند، نیست. ال‌جی سیستمی ارائه کرده است که همیشه نوشیدنی خنک خواهید داشت. این سیستم Blast Chiller نام دارد. این سیستم روی یخچال‌های درب فرانسوی ال‌‎جی که در نمایشگاه CES سال 2012 معرفی شدند، وجود دارد و می‌تواند در عرض 5 دقیقه قوطی‌های 12 اونسی و در عرض 8 دقیقه شیشه‌های آب را خنک کند. 

 

تکنولوژی با آشپزخانه های آینده چه می کند؟

 

سطل زباله Simplehuman

ریختن زباله کاری نیست که مردم از آن خوششان بیاید. شاید برخی از افرا دوست نداشته باشند دستشان با درب سطل زباله در تماس باشد. به همین منظور، شرکت Simplehuman سطلی طراحی کرده است که حسگر دارد و از فناوری چند حسی استفاده می‌کند. این حسگرها حدس می‌زنند شما چه کاری را انجام می‌دهید و برایتان درب سطل را باز یا بسته می‌کنند. به این ترتیب دیگر دست در تماس مستقیم با سطل نیست. یک فیلتر جذب کننده بو نیز در لایه داخلی درب سطل وجود دارد که زغال‌های داخلی را فعال می‌کند تا بوی نامطبوع زباله‌ها گرفته شوند. 

 

تکنولوژی با آشپزخانه های آینده چه می کند؟

 

تکنیک پخت Sous Vide

پختن غذا در فضای خلاگونه چیزی نیست که امروز کشف شده باشد. سال‌هاست که می‌توان به این روش آشپزی کرد اما این کار تاکنون در آشپزخانه‌های خانه‌ها انجام نمی‌شده است. در این تکنیک، غذاها هواگیری و وَکیوم می‌شوند سپس داخل ظرف آبی که در دمای مناسبی باقی مانده است، فرو برده می‌شود و غذا با طعم و شکل مناسبی آماده می‌شود. وسایل آشپزخانه‌ای همچون SousVid Supreme کاری کرده اند که اینگونه آشپزی در خانه نیز قابل اجرا و به‌صرفه باشد.

 

تکنولوژی با آشپزخانه های آینده چه می کند؟

 



شارژ سریع موبایل