سمانه ربانی چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰

با پیشرفت ابزار ارتباطی و همه گیر شدن اینترنت، روی آوردن به شبکه های اجتماعی به قشر ورزشکار نیز رسیده است. در این میان با توجه به گستره این شبکه ها و اینکه مطالب و عکس های منتشره در این فضاهای مجازی در دسترس عموم قرار می گیرد؛ چهره های سرشناس جامعه، و به خصوص ورزشکاران مطرح ایرانی باید مراقبت بیشتری در رفتار مجازی خود در این شبکه های اجتماعی داشته باشند. موردی که البته به خاطر فقدان فرهنگ استفاده و حضور در این قبیل شبکه ها به دردسر برای این قشر تبدیل می شود.

در این چند سال اخیر که پای ورزشکاران مطرح، مخصوصا فوتبالیست های ایرانی به شبکه هایی نظیر فیس بوک باز شده است، شاهد جنجال هایی در این خصوص بوده ایم. گاها مشاهده شده است که یک عکس یا مطلب از سوی یک ورزشکار در این قبیل فضاهای مجازی باعث ایجاد حاشیه های گوناگونی برایش شده است.

یکی از شبکه های اجتماعی که از نظر جامعه آماری مخاطبان زیادی دارد، این روزها فوتبالیست های مشهور و مطرح بیشتر تیم ها را هم به خود جذب کرده، تا جایی که فوتبالیست های مشهور تیم های مطرح بیشتر از اینکه وقت خود را سر تمرینات تیم هایشان بگذرانند، پای این شبکه های اجتماعی نشسته در حال چت، تغییر عکس، دادن قول و گذاشتن قرارهای مجازی و غیرمجازی هستند.

تیم فیس بوکی لیگ برتر!

یکی از تیم های لیگ برتری به دلیل حضور بی نظیر بازیکنانش در شبکه اجتماعی فیس بوک، به کنایه و از طرف سایر تیم های لیگ برتری، لقب تیم فیس بوکی را به خود گرفته است. بازیکنان این تیم مطرح با استفاده از گوشی های پیشرفته و اینترنت همراه، حتی در حین تمرینات و در هر لحظه ای که تمرین برای استراحتی کوتاه قطع می شود سریع به چت کردن یا گذاشتن عکس از جریان تمرین اقدام می کنند تا به کاربر خود بفهمانند که در چه موقعیتی بوده و تا چه اندازه آنها را از اخبار داغ مطلع می کنند.

این قبیل اقدام های بازیکنان این تیم مطرح لیگ برتری باعث شده تا لقب فوق الذکر را بگیرند. روزی نیست که از ابتدای تمرین تا انتهای آن بازیکنان این تیم چندین استاتوس را آپلود نکنند. حتی شب بازی های این تیم که بازیکنانش حداکثر باید تا ساعت 11 شب خواب باشند، استاتوس های ساعت 4 صبح آنها را می شد در فیس بوک مشاهده کرد!

هوتن آمار استقلالی ها را به ژنرال می دهد

امیر قلعه نویی حضوری در شبکه های اجتماعی ندارد اما پسرش هوتن حضوری فعال در آنها داشته و حتی صفحه ای جداگانه به نام پدرش ایجاد کرده که البته صرفا سازوکاری فوتبالی و در ارتباط با تیم استقلال برای این صفحه در نظر گرفته است.

 

حضور فعال ستاره‌های فوتبال در شبکه‌های اجتماعی


حضور قلعه نویی پسر در شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک این حسن را برای قلعه نویی پدر داشته است که از حضور بازیکنانش در این شبکه اجتماعی مطلع می شود. هوتن او را در جریان فعالیت های فیس بوکی بازیکنان استقلال می گذارد تا ژنرال با آماری دقیق، بازیکنانش را در این ارتباط مورد بازخواست قرار دهد.

امیر قلعه نویی پس از شکست تیمش برابر اف سی سئول کره جنوبی و در نخستین جلسه تمرین در تهران از بازیکنان انتقاد کرد و گفت: «خبرش را دارم که شب ها در فیس بوک هستید و مرتب عکس های جدید از خودتان می گذارید. از امروز دیگر فیس بوک تعطیل. کسی حق ندارد سراغ اینطور کارها برود و .... به جای آن روی بازی برگشت با اف سی سئول تمرکز کنید. چهارشنبه مسابقه به این مهمی داریم اما فکرتان جای دیگر است. با این کار تمرکز را از خودتان می گیرید و ساعت خواب خود را به هم می ریزید.»

سندی جنجالی بر پرسپولیسی بودن شیث

در شرایطی که الفبای استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران تعریف نشده و وزیر امور خارجه ایران هم باید برای صفحه خود در فیس بوک، خیلی ها را توجیه کند، نباید انتظار استفاده ضابطه مند از شبکه های اجتماعی در میان بازیکنان فوتبال را داشت.

دردسرهای فیس بوک منحصر به باشگاه استقلال و بازیکنان این تیم نیست. شیث رضایی با انتشار عکس هایی از خالکوبی لوگوی پرسپولیس روی بازویش در صفحه فیس بوکش به خیال خود سعی کرد میزان تعصب اش به پیراهن و اسم پرسپولیس را نشان بدهد. وی چند فریم از این قبیل عکس ها را روی صفحه خود قرار داد و در توضیح آن نوشت: سندی بر پرسپولیسی بودن من!

 

حضور فعال ستاره‌های فوتبال در شبکه‌های اجتماعی


این استاتوس البته به سرعت مورد استقبال برخی روزنامه ها و سایت های خبری قرار گرفت و با انتشار آن، کار دست مدافع جنجالی و سابق پرسپولیس دادند که برای بازگشت مجدد به لیگ برتر نیاز به این داشت که نشان دهد با گذشته پرحاشیه خود فاصله گرفته است.

علی نیکی و سیاست یکی به نعل، یکی به میخ!

علیرضا نیکبخت واحدی ستاره عمدتا جنجالی سرخابی ها که در این فصل با بذل توجه ویژه امیر قلعه نویی توانست یک بار دیگر لباس آبی استقلال را بر تن کند، با اینکه حالا در اوج تجربه به سر می برد اما هنوز هم رگه هایی از دوران جوانی و جنجال را در مدل رفتاری خود حفظ کرده است.

 

حضور فعال ستاره‌های فوتبال در شبکه‌های اجتماعی


وی از فوتبالیست های فعال در شبکه های اجتماعی است و جالب اینجاست که عکس هایی در موقعیت های کاملا متضاد در صفحه شخصی خود می گذارد. وی از عکس های مدلینگ گرفته تا حضورش در هیئت های مذهبی را آپلود می کند. البته با توجه به عقبه ای که نیکی از خود بر جای گذاشته است، بیشتر عکس های مورددارش توجه رسانه ها را به خود جلب می کند.

کار دوستم بود!

عکس های جنجالی در شبکه های اجتماعی البته تنها مختص به بازیکنان تیم های معروف لیگ برتری نمی شود و برخی بازیکنان شاخص تیم های دیگر هم اقدام به قرار دادن عکس و متن هایی کردند که جنجال آفرین شد. سال گذشته عکسی از کاوه رضایی مهاجم جوان و ملی پوش سایپا در یکی از شبکه های اجتماعی و در صفحه ای مختص به وی منتشر شد که در آن او بالاپوش بر تن نداشت.

این عکس به سرعت در سایت های خبری منتشر شد و روزنامه های ورزشی هم در پی سایت ها اقدام به انتشار آن کردند. چند روز بعد که این عکس جنجال آفرین شد، کاوه رضایی در مورد آن مصاحبه ای کرد و این توضیح را داد: «من مدت هاست که دیگر در شبکه های اجتماعی فعالیتی ندارم و یکی از دوستانم در انگلیس مسئول صفحه من است. بارها به او گفته بودم که عکس های مسئله دار را در شبکه اجتماعی قرار ندهد اما متاسفانه این اتفاق افتاد و حالا این همه سر و صدا راه افتاده است.»

جنجال کاظمیان!

جواد کاظمیان مهاجم اسبق پرسپولیس و فعلی تراکتورسازی تبریز هم از جمله بازیکنانی بود که در یک شبکه شلوغ اجتماعی اقدام به انتشار عکس هایی از خود کرد که برایش تبدیل به دردسر شد. وی همواره علاقه وافری به انداختن و انتشار عمومی این عکس ها دارد و تاکنون چند سری از عکس های خصوصی و غیرورزشی وی منتشر شده است. 

 

حضور فعال ستاره‌های فوتبال در شبکه‌های اجتماعی


جواد کاظمیان از جمله بازیکنانی است که هم زود در فوتبال ایران طلوع کرد و هم زود دچار غروب و جوانمرگی در فوتبال شد. عکس های مانکنی جواد کاظمیان اتفاق تازه ای نیست. این تصاویر هم در صفحه فیس بوک او قرار گرفته است.

استفاده هوشمندانه حامد لک از شبکه مجازی

حضور فوتبالیست ها در شبکه های مجازی اما همیشه به ضرر آنها تمام نشده است. حامد لک سنگربان جوان تراکتورسازی تبریز که در شبکه های اجتماعی یکی از فوتبالیست های فعال به شمار می رود با استاتوسی زیرکانه محبوبیت خود را در میان آذری زبان ها چندین برابر کرد. وی که اصالتا لر است، استاتوسی با این مضمون در صفحه شخصی خود گذاشت که از سوی طرفداران تراکتورسازی تبریز چندین هزار بار بازنشر شد.

«یه روز یه ترکه ... یه روز یه ترکه اولین دانشگاه بین المللی 7 زبانه دنیا رو داشته... یه روز یه ترکه بنیانگذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا شد... یه روز یه ترکه برای اولین بار در ایران موفق به انجام عمل قلب باز شد... یه روز یه ترکه اولین عمل پیوند کلیه رو انجام داد... یه روز یه ترکه پرافتخارترین ورزشکار در بازی های المپیک شد... یه روز یه ترکه بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف در کشور شد... یه روز یه ترکه یه هواپیمای بوئینگ 747 رو بدون چرخ روی دماغه فرو آورد... یه روز یه ترکه تو سرمای زمستون لباساشو به خاطر نجات مسافرای قطار درآورد... یه روز یه ترکه مرد بود... یه روز یه ترکه باغیرت بود... یه روز یه ترکه یه ایرانی بود... آره ترکا اینن... ترکا همه کپی کنن... یاشاسین آذربایجان...»

این مطلب بازخورد فراوانی در رسانه ها داشت و از نشریات محلی آذربایجان گرفته تا سایت های خبری و روزنامه های ورزشی سراسری در ایران، آن را به چاپ رساندند.



شارژ سریع موبایل