سارا قاسمی سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

سال 2014 میلادی، سال عجیبی برای خودروسازان بزرگ است. عجیب به این دلیل که از یک‌سو با رشد فناوری‌ها و روش‌های نوین مهندسی، خودروهایی باکیفیت‌تر،‌ قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر راهی بازار می‌شوند.

از سوی دیگر با افزایش سطح توقع و سلیقه مشتری امروزی، قانع کردن و کسب رضایت آن‌ها بیش‌ازپیش دشوار شده است.

درست به همین دلیل است که گاه برخی از برندها و مدل‌های معروف نمی‌توانند آن‌طور که در حد و اندازه‌های نامشان است، مشتری سخت‌گیر را راضی کنند.

وب‌سایت Consumer Report (گزارش مصرف‌کننده) مطابق با روال سالیانه گذشته‌اش، لیستی از خودروهای مختلف در همه کلاس‌ها را تهیه کرده است که به‌زعم آن‌ها دارای بیشترین تعداد شکایات و اعتراض‌ها بوده‌اند.

خودتان را آماده کنید، چون قرار است در این لیست با برخی از مدل‌های محبوب خود مواجه شوید.

کلاس بسیار کوچک‌ها

شورولت Spark

قیمت: شروع از 12 هزار و 170 دلار


گول ظاهر جسورش را نخورید. اصلاً در نگاه اول از قد و قواره کوچکش برنمی‌آید که تا این حد بتواند خون مالکش را در شیشه کند. این محصول شورولت و در حقیقت جنرال‌موتورز، آمده بود تا بتواند جایی در بازار خودروهای کوچک، کم‌مصرف و در حقیقت مقرون‌به‌صرفه داشته باشد؛ اما همین طرز تفکر کار دست اسپارک داد و این خودرو ازنظر کیفیت نتوانست حتی در حد استانداردهای اولیه ظاهر شود. البته نباشد فراموش کرد که سایت کانسیومر ریپورت سایون iQ و اسمارت ForTwo را نیز جز خودروهای مینی سایز با میزان شکایت بالا عنوان کرده است.

این هاچ‌بک دارای یک پیشرانه 1.2 لیتری 84 اسب‌بخاری با جعبه‌دنده‌ای 5 سرعته دستی بود. بد نیست بدانید این انتقادات در حالی صورت گرفته است که شورولت آن را تا 3 سال و 96 هزار کیلومتر گارانتی کرده بود.

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند

 

کلاس جمع‌وجورها

دوج Dart

قیمت: شروع از 15 هزار و 995 دلار


یکی از جنجالی‌ترین خودروهای گروه کرایسلر، همین دارت بوده و هست. سدانی زیبا با امکاناتی فوق‌العاده که البته به‌غایت دچار مشکلات فنی می‌شود. این خودرو یکی از نخستین پروژه‌های مشترک بین دوج از آمریکا و فیات از ایتالیا بود. دو فرهنگ متفاوت با دیدگاه متفاوت که همین اختلاف‌ها سرانجام مشکل‌آفرین شد. در حقیقت معلوم نبود که قرار است دارت یک محصول خانوادگی شود یا یک اسپرت جوان‌پسند؟‌ بی‌نظمی در تنظیم قطعات کاری کرد که کاهش دوام و عمر خودرو خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها شود.

دارت 1.4 تنی دارای یک پیشرانه 2 لیتری تقویت‌شده به قدرت 158 اسب‌بخار با 197 نیوتن‌متر گشتاور است. به طرز باورنکردنی هم‌گروهی‌های این آمریکایی میتسوبیشی لنسر و سایون tC ژاپنی معرفی شده‌اند.

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند

 

کلاس سدان‌های سایز متوسط

دوج Avenger

قیمت: شروع از 20 هزار و 795 دلار


در یک افتخارآفرینی دیگر برای دوج و خانواده محترم کرایسلر، اونجر نشان داد که می‌تواند در گروه خود بدون رقیب باشد. واقعاً هم همین‌طور است. این خودرو در کلاس سدان‌های سایز متوسط آن‌قدر امتیاز بدی کسب کرده که فضایی برای حضور یک محصول دیگر را به ‌جای نگذاشته است. اونجر به چند دلیل محل شکایات و انتقادات بسیاری بود. اول‌ازهمه عدم هم‌خوانی پیشرانه با جعبه‌دنده و عدم هماهنگی این دو با شاسی سنگین‌وزنش بودند. نکته دوم بحث سرویس‌های دوره‌ای زود به ‌زودی که مشتری پرمشغله امروزی را به‌شدت کلافه می‌کرد.

لازم به ذکر است که تمام این خبرهای بد در حالی رخ داده است که کل سرویس‌ها در دوره خودش انجام می‌شده است. برای اونجر از یک پیشرانه 2.4 لیتری 173 اسب‌بخاری با 225 نیوتن‌متر گشتاور بهره گرفته شده است. در حقیقت باید اعتراف کرد که این خودرو می‌خواست چیزی باشد بین چلنجر و دارت؛ که البته هیچ‌گاه چنین نشد.

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند

 

کلاس سدان‌های سایز بزرگ

فورد Taurus

قیمت: شروع از 26 هزار و 780


کاری به آن همه تبلیغ رسانه‌ای و جار و جنجال فورد نداشته باشید. مشتریان تاروس‌های جدید سال 2013 را به سختی گذراندند به این امید که فورد برای سال جدید تمهید جدیدی داشته باشد. ولی در اوج حیرت هیچ اتفاقی برای مدل‌های جدید رخ نداد. از چند سال قبل که اولین نسل‌های تاروس رونمایی شد معروف بود که این خودرو هزینه نگهداری بسیار بالایی دارد. رقمی که بابت سرویس‌ها و قطعات مصرفی‌اش در یک سال پرداخت می‌شود با هزینه‌های یک‌ سوپراسپرت ایتالیایی برابری می‌کند.

شاید چهره قابل قبول و امکانات درخور توجهی داشته باشد ولی ازنظر مقرون‌به‌صرفه بودن کمی جای بحث دارد. یک سدان 5.1 متری با وزن 1800 کیلوگرم که درون سینه‌اش یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر V شکل با 288 اسب‌بخار نیرو و 245 نیوتن‌متر گشتاور گنجانده شده است. ‌

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند

 

کلاس سدان‌های لوکس

ب‌ام‌و سری 7

قیمت: شروع از 73 هزار و 600 دلار


مگر می‌شود یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای حال حاضر دنیا، ازنظر مشتری قابل قبول نباشد؟ اما واقعیت چیز دیگری می‌گوید. در حقیقت ب‌ام‌و سری هفت به خصوص مدل 750Li به دلیل مصرف سوخت سرسام‌آور، قیمت کهکشانی و هزینه‌های کمرشکن لوازم یدکی مورد غضب مشتریان قرار گرفته است. البته باید این را در نظر گرفته که این خودرو پیشرانه‌ای حجیم دارد. ولی با این حال برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به کاهش بیشتر مصرف سوخت است.

به گفته مشتریان این خودرو درست بعد از پایان مدت زمان گارانتی از کیفیت اولیه‌اش نزول می‌کند. ب‌ام‌و فوق دارای یک پیشرانه 4.4 لیتری هشت سیلندر V شکل به قدرت 444 اسب‌بخار با 650 نیوتن‌متر گشتاور است. این خودرو به صورت میانگین در هر 100 کیلومتر 13 لیتر سوخت مصرف می‌کند. این عدد در پیمایش‌های شهری به مراتب بدتر می‌شود.

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند

 

کلاس استیشن و مینی‌ون

هوندا CrossTour

قیمت: شروع از 27 هزار و 380 دلار


محصولی که قرار بود بین سیویک اسپرت و شاسی‌بلند CR-V قرار بگیرد، سرانجام به این حال و روز افتاد. با اینکه هوندا زبانزد بحث کیفیت در خودروهایش است ولی داستان کراس‌تور با بقیه فرق می‌کند. این خودرو به دلیل خرابی‌های گاه و بیگاه قوای محرکه، سیستم تعلیق، انتقال قدرت و جعبه‌دنده فغان مشتریانش را درآورده است. با اینکه شرکت مادر برای طراحی و تولید آن سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده بود ولی در انتها با فروش بسیار پایینی روبه‌رو شد.

بحرانی که انتظار می‌رود در سال 2014 نیز ادامه داشته باشد. برای این خودرو از یک پیشرانه 3.6 لیتری شش سیلندر V شکل به قدرت 271 اسب‌بخار با 345 نیوتن‌متر گشتاور استفاده شده است. هوندا کراس‌تور نیز در کلاس خودش یکه‌تاز است.

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند

 

کلاس شاسی‌بلندهای متوسط

جیپ Cherokee

قیمت: شروع از 22 هزار و 995 دلار


واقعاً چطور شد که جیپ این زیرمجموعه کهنه‌کار کرایسلر آمریکا دست به ساخت چیروکی جدید با چنین طراحی زد، هنوز معلوم نیست. سال گذشته میلادی وقتی برای اولین بار این خودرو رونمایی شد، بسیاری فکر می‌کردند که این شاسی‌بلند آفرود یک نمونه آزمایشی و یا مفهومی است. در حالی که جیپ واقعاً چیروکی نسل جدید را راهی بازار کرده بود. به طرز ویران‌کننده‌ای این طراحی ضعیف تأثیر عمیقش را بر میزان فروش گذاشت. به طوری که پیش‌بینی می‌شود حتی در سال 2014 نیز از همان تعداد اندک نیز کاسته شود.

غیر از مشتریان تعصبی و عاشقان برند Cherokee خریدار دیگری برای این خودروی نه‌چندان معقول پیدا نمی‌شود. شاسی‌بلندی که درون سینه‌اش یک پیشرانه 3 لیتری دیزلی با 240 اسب‌بخار نیرو و 569 نیوتن‌متر گشتاور تعبیه شده است.

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند

 

کلاس شاسی‌بلندهای سایز بزرگ

فورد Edge

قیمت: شروع از 28 هزار و 100 دلار


احتمالاً هیچ خریداری نمی‌تواند آینده‌ای روشن را با شاسی‌بلند آج تصور کند. خودرویی که فورد کمترین میزان پشتیبانی از آن را در لیست محصولاتش گنجانده است. از بحث گارانتی گرفته تا سرویس‌های دوره‌ای. حتی خدماتی که در دوره گارانتی انجام می‌شود نیز به صورت پولی هستند. در حالی که خودروهای هم‌کلاس حداقل در این دوره پولی دریافت نمی‌کنند. کانسیومر ریپورت در همین گروه نیسان Armada از ژاپن و دوج Jouney‌ از آمریکا را به عنوان دیگر شاسی‌بلندهای سایز بزرگ پرمشکل معرفی کرده است.

فورد برای این خودرو از یک پیشرانه تازه طراحی شده 3.5 لیتری به قدرت 285 اسب‌بخار با 343 نیوتن‌متر گشتاور استفاده کرده است. آمار نشان می‌دهد مشتریان اغلب تمایل دارند به‌جای خرید آن سراغ مزدا CX-7 بروند.

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند

 

کلاس شاسی‌بلندهای لوکس

لینکلن MKX

قیمت: 36 هزار و 557 دلار


حتماً می‌دانید که لینکلن نیز یکی از زیرمجموعه‌های فورد است. احتمالاً هم این را می‌دانید که پلت‌فرم آن با فورد Edge‌ مشترک است. پس قاعدتاً همان بلایی که سر آج می‌آید سر ام.کی.ایکس نیز خواهد آمد. با این تفاوت که مشتری این خودرو توقع بیشتری از شرکت دارد. به این دلیل که شاسی‌بلند فوق یک محصول لوکس و تجملی معرفی شده است. عمده مشکلاتی که برای این خودرو عنوان شده است را می‌توان به سر و صدا افتادن اتاق عنوان کرد. گفته می‌شود تغییرات سریع آب و هوایی، عملکرد این خودرو را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل است که نمونه‌های سردسیری این لینکلن اصلاً نمی‌توانند در آب و هوای گرمسیری دوام بیاورند و برعکس. شرای این خودرو از یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر V شکل به قدرت 265 اسب‌بخار در 340 نیوتن‌متر گشتاور در نظر گرفته شده است.

 

خودروهایی که هیچ جا مشتری ندارند



شارژ سریع موبایل