افسانه حیدری شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۰

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو) خودرویی چینی است که مدتی‌ ست آزمایش‌ های آن در ایران آغاز شده و به‌ زودی فروش آن نیز آغاز خواهد شد.

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو)

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (با نام جدید آریو) خودرویی چینی است که مدتی‌ست آزمایش‌های آن در ایران آغاز شده و به‌زودی فروش آن نیز آغاز خواهد شد. سایپانیوز در حالی از این خودرو با نشان و برند سایپا نام برده که اشاره‌ای به سازنده اصلی آن یعنی زوتای (zotye) نشده است.

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو)

 

زوتای شرکت تازه کاری است که در سال 2005 در شهر ژجیانگ چین تأسیس شده است و خودروهای مختلف خود را بر اساس پلتفرم‌های قدیمی فیات و لانچیا و با طراحی کپی شده از سایر خودروها و موتورهای میتسوبیشی می‌سازد.

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو)

 

Z300 محصولی‌ست چهار درب که در سال 2012 معرفی شده و بر اساس نسل دوم تویوتا Allion طراحی شده است. بنابراین طراحی خارجی و داخلی نسبتا مطلوبی دارد. موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ با تکنولوژی VVT این خودرو 122 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته تیپترونیک نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است. البته مدل‌های با گیربکس پنج سرعته دستی و قدرت 113 اسب بخار نیز تولید می‌شوند. یک مدل توربوی 150 اسبی هم از همین موتور توسط این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو)

 

زوتای Z300 از 59 هزار تا 72 هزار یوان قیمت دارد. ارزان‌ترین مدل اتوماتیک، 65 هزار یوان است و قیمت مدل‌های توربو نیز از 70 هزار یوآن آغاز می‌شود.

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو)

 

این خودرو قرار است با برند سایپا و با کد S300 به بازار بیاید. مدل انتخابی سایپا، دارای گیربکس اتوماتیک است. از امکانات این ماشین باید به شش کیسه ایمنی هوا، سانروف، سیستم صوتی و تصویری، روکش چرم صندلی‌ها، دوربین و سنسور عقب، صندلی‌های تاشوی عقب و تجهیزات دیگر اشاره کرد.

 

مشخصات زوتای Z300:

  • موتور: Mitsubishi 4A92 MIVEC 1.6L (1590cc) L4 16V
  • قدرت: 120 اسب بخار در دور 6000 در دقیقه
  • گشتاور: 151 نیوتن متر در دور 4000 در دقیقه
  • گیربکس: 4 سرعته خودکار
  • تعلیق: جلو مک فرسون استروت؛ عقب تورشن بیم
  • حداکثر سرعت: 172 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت: 6.7 لیتر
  • ظرفیت مخزن سوخت: 55 لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو 4
  • ابعاد (میلی‌متر):

            طول: 4565

            عرض: 1766

             ارتفاع: 1486

  • فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2700
  • وزن: 1325 کیلوگرم
  • ظرفیت صندوق بار: 457 لیتر

 

بررسی سایپا S300 ایرانی (آریو):

گزارشی که در ادامه می‌خوانید ماحصل نخستین برخورد نگارنده با این تازه‌وارد چینی با نام جدید سایپا S300 است.

در اولین نگاه متوجه کپی‌برداری از نمای کیا سراتو در این خودرو خواهید شد چرا که این کپی‌برداری نه تنها در نمای جلو و بخصوص در طرح چراغ‌ها که در نمای جانبی و خط کمر خودرو بچشم می‌خورد البته طراح نیم نگاهی نیز به نسل قبلی هوندا آکورد داشته است.

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو)

 

رینگ‌های 15 اینچی نیز کمی کوچک به نظر می‌رسند. در نمای عقبی شاهد طراحی معقولی هستیم که ایرادی بدان وارد نیست و خروجی اگزوز نیز به بهتر شدن نمای عقب کمک کرده البته کیفیت مونتاژ چندان بالا نیست و با باز کردن صندوق عقب شاهد لقی زیاد در صندوق خواهید بود. حجم صندوق نیز 457 لیتر می‌باشد. یک نکته‌ای که در عقب خودرو جلب توجه می‌کند این است که در بنرها و تبلیغات سایپا نام خودرو S300 است اما در عقب خودرو نوشته‌ی Z300 بچشم می‌خورد!

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو)

 

جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 (آریو)

 

با ورود به داخل خودرو نخستین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند کیفیت نازل تو دری‌هاست که فرق چندانی با پراید ندارد. طراحی داشبورد و غربیلک فرمان قابل قبول است و آمپرها نیز طراحی زیبایی دارند. آینه‌ها و چهار شیشه برقی هستند و در کنسول مرکزی یک عدد نمایشگر آل سی دی بچشم می‌خورد که در مکان مناسبی نصب شده و شامل دوربین دید عقب نیز می‌شود. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب مناسب است و به نظر نمی‌رسد در این زمینه مشکل خاصی وجود داشته باشد. تنها قسمت‌هایی که حسابی توی ذوق میزند. کیفیت پایین متریال بکار رفته در اتاق و دیگری دقت پایین مونتاژ است. البته در نمونه‌ی مورد آزمایش نیز دسته دنده شل بود به‌طوری که نسبت به وضعیت عادی خود نود درجه چرخیده بود. سانروف برقی نیز به روشنایی بهتر کابین کمک می‌کند. در مواد بکار رفته در کابین اصلاً درخور یک خودروی 70 میلیون تومانی نبود. نکته‌ی جالب آنکه نمایندگی در اظهار نظری دور از انتظار ادعا می‌کرد که این خودرو نسبت به مزدا 3 انتخاب بهتری است!

با بالا زدن کاپوت موتور 4 سیلندر خطی مشاهده می‌شود که به‌صورت عرضی نصب شده است. این موتور به حجم 1600 سی‌سی و مجهز به دو میل‌سوپاپ و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ است. حداکثر قدرت این موتور 120 اسب بخار و گشتاور آن نیز به 151 نیوتون متر می‌رسد. با این تفاسیر انتظار می‌رود سیکل ترکیبی مصرف سوخت حدود 7.5 لیتر در یکصد کیلومتر باشد.

 

قیمت خودروی  S300 (آریو):

سعید مدنی (مدیر عامل شرکت سایپا) در مورد ظرفیت تولید و قیمت این خودرو گفت: قیمت خودروی S300 شناور خواهد بود و بر اساس نرخ ارز و شرایط بازار تعیین خواهد شد. فعلاً این خودرو را با قیمت ۷۲ میلیون تومان پیش‌ فروش کرده‌ایم. وی افزود: ظرفیت تولید S300 سالانه ۲۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.



شارژ سریع موبایل