ندا نیک روش سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵

اردیبهشت یكی از بهترین زمان هایی است كه می‌توان مقاومت بدن و دستگاه‌های درونی را برای فرا رسیدن تابستان و روزهای گرم آن بالا ‌برد.

یكی از بهترین روش‌ها برای افزایش مقاومت بدن، تنظیم هورمون‌ها و عملكرد اندام‌های درونی بدن نوشیدن عرقیات گیاهی و دارویی همزمان با آغاز بهار است. بهار بهترین فرصت برای تغییر سبك زندگی و برنامه و رژیم غذایی است. چه بهتر كه خانواده‌ها از این فرصت برای داشتن یك رژیم غذایی سالم و سلامت استفاده كنند.

گنجاندن عرقیات و نوشیدنی‌های گیاهی و دارویی یكی از بهترین این اقدام‌هاست كه باید با مشاوره متخصص طب سنتی در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود چرا كه این درمانگران متناسب با طبع و مزاج هر فرد او را دعوت به نوشیدن عرق‌های گیاهی با طبع سرد یا گرم می‌كنند و هشدار‌های لازم را درباره تداخل دارویی عرق‌های گیاهی و داروهای شیمیایی به مصرف كننده ارائه می‌كنند.

اگر از گرمای تابستان بیزارید

مردان و زنان زیادی با نزدیك شدن فصل تابستان دل نگران گرمی و حرارت هوا هستند. در حقیقت تعریق‌های روزانه ناشی از افزایش دمای هوا مهمترین دغدغه آنهاست. این مسئله برای افرادی كه مزاج و طبعی گرم دارند بیشتر محل توجه است چرا كه افزایش دمای هوا در این گروه با عوارض بیشتری همراه است. یكی از روش‌ها برای پیشگیری از بروز این مشكل گنجاندن عرقیجات گیاهی با طبع سرد به برنامه غذایی هفتگی از اردیبهشت ماه است. عرق كاسنی و عرق بیدمشك بهترین انتخاب است.

نوشیدن روزانه یك فنجان از یكی از این عرق‌های گیاهی می‌تواند به كاهش حرارت درونی بدن كمك كند و با تنظیم داخلی دمای بدن تحمل و مقاومت بدن را در برابر افزایش تدریجی دمای هوا با نزدیك شدن فصل تابستان و فرارسیدن ماه تیر بالا ببرد.

ضمن آنكه نوشیدن بیدمشك در تابستان و روزهای باقی مانده از بهار به شما كمك می‌كند تا بوی بد عرق را كه یكی از شایع‌ترین مشكلات رایج درتابستان است خنثی كنید.
 

برای سردردهای آخر بهار آماده شوید

با افزایش تدریجی دمای هوا گروهی از مردم به ویژه آنها كه طبعی گرم دارند دچار سردردهایی می‌شوند كه علت آنها گرمای هواست.این سردردها در روزهای گرم تشدید می‌شود و گاهی مانع از انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های روزمره می‌شود.

برای پیشگیری و درمان این سردردها و تخفیف آنها در طول روز نوشیدن یک تا 2 فنجان از عرق گیاهی سنبل الطیب را در طول روز به آنها توصیه می‌كنیم. اما بهترین روش این است كه این افراد با شروع اردیبهشت و خرداد یك روز در میان مصرف یك فنجان عرق گیاهی سنبل‌الطیب را به برنامه‌ غذایی‌شان اضافه كنند تا با عملكرد تاثیر دارویی این عرق گیاهی در مدت یك ماه در روزهای گرم كمتر با سردردهای ناشی از گرمای هوا رو به رو شوند.

نوشیدنی‌های طبیعی که فشار خون را کنترل می‌کنند

یكی دیگر از اختلال‌هایی كه با افزایش دمای هوا و فعالیت و جنب  و جوش دستگاه‌های داخلی بدن در فصل تابستان رایج می‌شود افزایش فشار خون است. این اختلال كه بیشتر در میان سالمندان و میانسالان دیده می‌شود تا حد زیادی طبیعی است و كنترل آن نیازمند مشاوره با پزشك معالج این گروه است. اما نوشیدن برخی از عرق‌های گیاهی همچون عرق شاهتره و شربت كم‌شیرین خاكشیر نیز برای كنترل این اختلال بی‌فایده نیست.

عرق شاهتره یکی دیگر از نوشیدنی‌های گیاهی خوش طعم و خوش بویی است که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کنترل میزان فشار خون به ویژه در افراد سالمند دارد. نوشیدن روزی 2 فنجان از این عرق گیاهی به تصفیه خون و تنظیم کلسترول خون نیز کمک می‌کند.

فراموش نكنید نوشیدن شربت خاكشیر شیرین برای سالمندان و میانسالان جایز نیست و این گروه در صورتی كه دارویی خاص مصرف می‌كنند برای پیشگیری از تداخل دارویی بهتر است از پزشك معالج و درمانگر طب سنتی مشورت بگیرند.

اگر جنب و جوش زیادی دارید...

اگر در گروه افرادی قرار دارید که در طول روز مجبورید با افراد زیادی سر و کار داشته باشید و پر جنب و جوش هستید و آرام و قرار ندارید به شما پیشنهاد می‌كنیم از نیمه اردیبهشت ماه نوشیدن یك فنجان عرق بهارنارنج را به صورت روزانه در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. نوشیدن این عرق گیاهی به شما کمک می‌کند که در طول روز بعد آرامش بیشتری داشته باشید و  هنگام انجام فعالیت‌های روزمره کمتر دچار استرس و تنش‌های ناشی از کار روزانه شوید چرا كه استرس ناشی از كار و عملكرد روزانه در كنار گرمی هوا می‌تواند مهم‌ترین فاكتور برای افزایش ضربان قلب و بالارفتن فشار خون باشد.

در حالی كه نوشیدن عرق بهارنارنج بدن را برای روزهای گرم تابستان آماده می‌كند و مقاومت اعصاب و دستگاه‌های درونی بدن را افزایش می‌دهد.

با تپش قلب ناشی از گرمای هوا چه كنیم

تپش قلب و بی اشتهایی ناشی از افزایش دمای هوا یكی دیگر از اختلال‌هایی است كه با نزدیك شدن تابستان سراغ برخی از مردم می‌آید. برای پیشگیری از این اختلال نیز در طب سنتی چاره‌‌های مختلفی وجود دارد كه ساده‌ترین آنها نوشیدن عرق گیاهی خارشتر است. افرادی كه با نزدیك شدن تابستان و گرم‌تر شدن هوا اشتهای‌شان كور می‌شود و این مسئله به مرور مقاومت و سلامت بدن‌شان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد می‌توانند با نوشیدن روزانه یك تا 2 فنجان عرق خارشتر بر این مشكل غلبه كنند.

ضمن آنكه نوشیدن این عرق گیاهی علاوه بر درمان بی‌اشتهایی می‌تواند به كنترل تپش قلب كمك كند. یكی دیگر از فواید نوشیدن عرق خارشتر افزایش میزان تعریق بدن در تابستان است كه این مسئله خود به تخلیه سموم و اخلاط موذی از بدن و پاكسازی دستگاه‌های درونی كمك می‌كند. اما فراموش نكنید افرادی كه نوشیدن خارشتر را در برنامه غذایی‌شان قرار می‌دهند باید میزان آب دریافتی بدن‌شان را در روزهای تابستان بیشتر كنند.
 

 طبیعت درمانی به سبک ایرانی


آرام و بانشاط شوید

اگر چه این روزها زمان گشت و گذار و سفر به نقاط دور و نزدیك است و انتظار می‌رود كه افراد شور و نشاط بیشتری برای وقت گذرانی در طبیعت داشته باشند اما گاهی گرمای هوا مانع از این اقدام می‌شود. افراد احساس كسالت و بی‌حوصلگی می‌كنند و آنچنان خستگی به سراغ‌شان می‌آید كه دوست ندارند هوای خنك خانه را ترك كنند. یكی از بهترین شیوه‌ها برای مبارزه با این حس گنجاندن عرق گل‌گاو‌زبان به برنامه غذایی این افراد است.

عرق گل گاوزبان همانند چای آن خواص متعددی از قبیل آرامش بخشی، تقویت اعصاب و ضد استرس دارد. از آنجا که تمایل مردم به نوشیدنی‌های خنک در فصل‌های گرم سال در مقایسه با نوشیدن چای افزایش می یابد،  افراد علاقه‌مند می‌توانند نوشیدن این عرق گیاهی را جایگزین چای گل‌گاوزبان کنند. نوشیدن یک لیوان از این عرق علاوه بر خاصیت آرامش بخشی موجب افزایش نشاط و شادمانی افراد می‌شود و توان تحمل و صبر آنها را در روزهای گرم تابستان بالا می‌برد.



شارژ سریع موبایل