مهناز حسنی چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

خطر اول:

یکی از مشکلات پوستی که معمولاً برای افرادی که اهل سفر و رانندگی هستند،‌ اتفاق می‌افتد، ناشی از تابش نور آفتاب به دست و صورت در طول سفرهای جاده‌ای است ...

تابش شدید و طولانی مدت نور آفتاب به پوست صورت،‌ می‌تواند به مرور زمان باعث ابتلا به سرطان پوست هم بشود. از آنجا که در طول رانندگی، امکان تابش نور آفتاب به دست‌ها و صورت راننده و سرنشین جلویی خودرو زیاد است، توصیه می‌شود در سفرهای جاده‌ای،‌ حتماً لباس‌های نخی آستین بلند بپوشید تا تابش مستقیم نور آفتاب به پوست بدنتان ‌به حداقل برسد. از طرف دیگر، راننده و سایر سرنشین‌ها باید هم کرم‌ ضد آفتاب بزنند و هم از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده کنند.

آفتاب‌گیر ماشین هم وسیله‌ی فیزیکی مناسبی برای پیشگیری از تابش خورشید به پوست صورت راننده و سرنشین جلویی خودرو است که بهتر است از آن استفاده شود. نکته مهم دیگر درباره نحوه و نوع استفاده از ضد آفتاب‌هاست. توصیه ما به افرادی که قصد سفرهای جاده‌ای دارند، این است که حدود نیم ساعت پیش از سفر، کرم ضد آفتاب مناسب بزنند و حتماً کرم را به اندازه‌ای روی صورت بمالند که یک پوشش کامل روی پوست قرار بگیرد. از آنجا كه معمولاً بیشتر سفرهای نوروزی طولانی مدت هستند، بهتر است هر 2 یا 3 ساعت یک‌بار، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب تجدید شود.

اگر برایتان ممکن بود، قبل از تجدید ضد آفتاب، پوست صورت خود را با پاک‌کننده‌های مناسب، پاک‌کنید. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالای 30، می‌تواند عوارض ناشی از تابش نور آفتاب به پوست مانند لک‌های پوستی، پیر و چروک شدن پوست را از بین ببرد و در طولانی مدت هم شانس ابتلا به سرطان‌های پوستی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

 

خطر دوم: آرایش

یکی از اشتباه‌هایی که برخی خانم‌ها دارند، خوابیدن با آرایش است كه به بهانه خستگی از سفر بیشتر مرتكب آن می‌شوند درحالی‌که بیشتر مواد آرایشی، حاوی ترکیب‌های شیمیایی هستند که باقی ماندن بیش از حد آن‌ها روی پوست صورت، باعث ایجاد عوارض کوتاه و بلندمدت می‌شود. از مهم‌ترین عوارض کوتاه مدت این کار می‌توان به حساسیت‌های پوستی یا اگزماهای تماسی اشاره کرد.

از آنجا که برخی از این لوازم آرایش، از مواد و ترکیب‌های استاندارد تهیه نشده‌اند، باقی ماندن آن‌ها روی پوست هم می‌تواند آسیب‌های پوستی جدی برای فرد ایجاد کند؛ بنابراین حتماً پیش از خواب، باید آرایش صورت را با یک پاک‌کننده مناسب و متناسب با نوع پوست پاک كرد. در مواردی هم خوابیدن با آرایش، باعث ورود ترکیب‌های لوازم‌ آرایش‌ها مانند ریمل یا خط چشم به داخل چشم در طول خواب و ایجاد حساسیت‌های چشمی می‌شود.

 

خطر سوم: قلیان

متأسفانه استعمال سیگار یا قلیان، از عادت‌های رایج برخی خانواده‌ها و جوانان ایرانی در ایام تعطیلات، مسافرت و مهمانی‌هاست. درحالی‌که درست است كه عوامل وراثتی در پیری پوست نقش اساسی و قابل‌توجهی دارند ولی تأثیر این عوامل را می‌توان با مصرف بیشتر میوه و سبزی‌ها کاهش داد اما عوامل محیطی مثل دود سیگار، قلیان، مصرف الکل و استفاده نكردن از مایعات به پیری پوست شتاب بیشتری می‌دهند و باعث پیری زودرس آن می‌شوند.

به این ترتیب كه در مرحله اول باعث کاهش خون‌رسانی و از بین رفتن سلول‌های جدید و در مراحل بعدی هم باعث سیاه شدن و عدم شفافیت پوست می‌شوند. از این رو پوست افراد سیگاری معمولاً رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهد و زردرنگ است.

دختران جوان و پسرانی كه معتقدند قلیان نسبت به سیگار، مضرات كمتری دارد، بهتر است بدانند توتون و تنباکوی قلیان به علت داشتن آمونیاک، چند برابر بیش از سیگار جذب بدن می‌شود و با دود کردن سیگار و قلیان، اکسیژن‌رسانی به پوست كاهش می‌یابد و به مرور پوست حالت كشسانی، شفافیت و طراوت خود را از دست می‌دهد و پیری زودرس پوست رخ می‌دهد. پس اگر نگران ایجاد چین و چروك زودرس روی پوستتان هستید، از همین حالا به فكر ترك سیگار و قلیان باشید و آن را هرچند تفننی كنار بگذارید.

 

خطر چهارم: کم‌تحرکی

بی‌خوابی و کم خوابی هم از دیگر عادت‌های نادرست تعطیلات نوروز برای بسیاری از افراد است. بی‌خوابی عامل موثری در كاهش شادابی و طراوت پوست محسوب می‌شود. جالب است بدانید یكی از عوامل مؤثر در افزایش تیرگی و سیاهی دور چشم برخی افراد، همین بی‌خوابی یا بد خوابیدن است. اگر 6 تا 8 ساعت در شبانه‌روز خواب کافی نداشته باشید، آثار خستگی روی پوستتان دیده می‌شود. خواب کافی باعث تنظیم متابولیسم بدن و دفع مواد زائد و سمی از عضلات، کبد و پوست می‌شود.

علاوه بر این، هر چه تحرك شما بیشتر باشد، خون‌رسانی به بدنتان هم بیشتر خواهد شد و با خون‌رسانی بیشتر، پوست شفاف‌تر و شاداب‌تری هم خواهید داشت. البته اینكه چقدر تحرك می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک بیشتری بکند، چندان مشخص نیست.

 

خطر پنجم: گال

 
 5 خطر در کمین پوست مسافران
 

اگر قرار است حین مسافرت در هتل بمانید و در طول سفر هم مرتب نگران بیماری‌های پوستی، نظافت تخت‌ها یا حتی حشرات موذی باشید، حتماً با خود ملحفه‌های یک‌بار مصرف ببرید و قبل از خواب، روی بالش، تخت و تشك بكشید تا از شر آلودگی و گردو غباری که نگران آن هستید و ممکن است باعث حساسیت شود، در امان بمانید. معمولاً یكی از نگرانی‌ها در خصوص استفاده از ملحفه‌های هتل‌ها، مسافرخانه و مهمان‌خانه‌‌ها، این است كه مشخص نیست از چه نوع مواد شوینده‌ای برای شستشوی آن‌ها استفاده شده است. از طرف دیگر معلوم نیست در این مكان‌ها، ملحفه‌ها چگونه و چند بار شسته می‌شوند.

وقتی از شوینده‌های حاوی تركیب‌های قوی مثل مواد سفیدکننده برای شستن ملحفه‌ها استفاده می‌شود، امكان حساسیت و آلرژی به خصوص در افرادی كه دچار اگزما یا خشكی و خارش پوست‌ هستند، وجود دارد.

تماس پوست بدن با این ملحفه‌ها هم می‌تواند باعث تشدید علائم پوستی شود. در مواردی ممكن است در صورت استفاده از ملحفه‌های هتل،‌ عفونت‌هایی مثل گال یا شپش سر كه این روزها بسیار شایع است، به شما منتقل شود. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر قرار است در هتل بمانید، حتماً با خود ملحفه ببرید. ملحفه‌هایی كه با خود می‌برید، باید سفید باشند زیرا گاهی تركیب‌های موجود در رنگ ملحفه‌ها نیز می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند.



شارژ سریع موبایل