ندا نیک روش پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۵

حتماً شما از داشتن یک روز پر انرژی و با نشاط خوشحال خواهید بود. خوب باید بدانید انرژی ما در طول روز رابطه مستقیمی با مواد غذایی که می خوریم، دارد. قبلاً در مطلب مقابله با خستگی و حفظ انرژی نکاتی رو پیشنهاد داده بودیم اما در این مطلب می خواهیم طبق توصیه متخصصان تغذیه، مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که در افزایش انرژی و نشاط در طول روز به شما کمک می کند.

 

۱-آجیل خام

مغزهای خامی مانند پسته، بادام و بادام هندی، پروتئین و منیزیم قابل ملاحظه ای دارند. منیزیم نقش کلیدی د متابولیسم قند و تأمین انرژی بدن بازی می کند. بنابراین خوردن منابع غذایی حاوی آن مانند غلات کامل و برخی ماهی ها باعث داشتن انرژی و نشاط در طول روز می شود.

 

۲-گوشت بدون چربی

گوشت بدون چربی گوساله، بوقلمون از منابع پروتئینی به شمار می روند و سرشار از اسید آمینه ای به نام تیروزین هستند. این اسید آمینه تقویت کننده سطح دو ترکیب شیمیایی به نام های دوپامین و نوراپی نفرین است که در افزایش تمرکز نقش دارند. این گوشت ها ویتامین B12  نیز دارند و دریافتشان از بروز بی خوابی و افسردگی پیشگیری می کند. بنابراین برای داشتن خلق و خوی بهتر، آن ها را در وعده های اصلی تان بگنجانید.

 

۳-سبزی های برگ سبز

فولاتی که از طریق سبزی های برگ سبز مثل اسفناج و کاهو دریافت می شود، احتمال ابتلا به افسردگی را کم می کند. به همین دلیل مصرف سالاد تهیه شده از آن ها در طول روز توصیه می شود.

 

۴-آب

بله آب! علم ورزش همیشه به شما توصیه می کنیم مصرف آب را در طول روز فراموش نکنید. دریافت آب کافی از بروز خستگی پیشگیری می کند. مطالعات نشان داده اند کم آبی حتی در حد متوسط می تواند به کاهش متابولیسم بدن منجر شود و باعث می شود تا انرژی کمی در طول روز داشته باشید. راه حل این مشکل بسیار ساده است! آب کافی بنوشید.

 

۵-فیبر فراوان

دریافت فیبر هم به داشتن انرژی و نشاط شما در طول روز کمک می کند، اما بسیاری از افراد فیبر کافی دریافت نمی کنند. می توانید با مصرف لوبیا، انواع میوه و سبزی تازه و دانه های کامل، مقدار فیبر دریافتی تان را تنظیم کنید و به حد قابل قبولی برسانید. البته فیبر فواید زیادی برای بدن دارد.

 

۶-میوه و سبزی تازه

راه دیگه ای که باعث حفظ آب بدن و داشتن انرژی می شود، خوردن میوه ها و سبزی های تازه است. مثلا" یک سیب یا چند ساقه کرفس. دیگر مواد غذایی تأمین کننده آب مورد نیاز شامل جوی دوسر و پاستایی هستند که در غذاهای آبدار مانند سوپ پخته می شوند و حین حرارت دیدن، آب به خود جذب می کنند.

 

روز شاد

 

۷-قهوه

 کافئین موجود در قهوه، متابولیسم بدن را افزایش می دهد و به تقویت قوای فکری و انرژی بدن کمک می کند. البته ما توصیه می کنیم در خوردن قهوه زیاده روی نکنید. مثلا" اگر روزی ۵ فنجان قهوه بنوشید باید منتظر افزایش وزن و چربی دور شکم باشید! همچنین باید مراقب باشد که قهوه باعث بی خوابی می شود پس اگر کمبود خواب دارید، قهوه نخورید یا زیاده روی نکنید.

 

۸-چای

شما می توانید از چای هم کافئین دریافت کنید. مطالعه ها نشان داده اند این نوشیدنی نیز سطح هوشیاری و کارایی شما را بالا می برد. همچنین به تقویت حافظه کمک می کند و یک انتخاب مناسب در زمان های است که استرس دارید و لحظات سختی رو سپری می کنید.

 

۹- شکلات تلخ

نکته ای کوچک از شکلات تلخ اگر بگوییم، به انرژی و نشاط شما کمک می کند. زیرا کافئین موجود در شکلات با داشتن ترکیبی تحریک کننده به نام تئوبرومین، باعث پر انرژی شدن شما در طول روز می شود.

 

۱۰- صبحانه از نوع فیبر دار!

صبحانه یک فرصت طلایی برای کسانی است که می خواهند در طول روز پر انرژی و سرحال باشند. افرادی که صبحانه می خورند، خلق و خوی بهتری در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی خورند، دارند. البته بهترین صبحانه، صبحانه ای است که منشأ گیاهی دارد و دارای فیبر فراوان است. یعنی از غلات کامل و مقداری پروتئین تشکیل شده باشد.

 

۱۱- تعدد وعده های مختصر

خوردن وعده های متعدد به داشتن انرژی شما در طول روز کمک می کند و باعث ثابت نگه داشتن سطح قند خون می شود. البته خوردن وعده های کوچک هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار، بیشتر از وعده های بزرگ چنین انرژی دارد. کره بادام زمینی مالیده شده روی برشی از نان تهیه شده از آرد کامل یک پیشنهاد عالی و خوشمزه است!



شارژ سریع موبایل