مهدیه ماندگاری چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

از مهم‌ترین مشکلات این روزهای گرم تابستان تعریق زیاد و بوی نامطبوع ناشی از آن است؛ بویی که به راحتی می‌تواند روابط اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار دهد. اما راه رهایی چیست؟ عرق بدن به خودی خود بو ندارد و این باکتری‌ها هستند که بو از خود متصاعد می‌کنند.

 

بنابراین باید به طریقی این باکتری‌ها را از بین برد؛‌ قدم اول در از بین بردن این باکتری‌ها نظافت و استحمام هر روزه است و بعد از آن استفاده از روش‌های متفاوت برای از بین بردن عرق و بوی بد ناشی از آن؛ ‌برای این کار چهار روش اصلی وجود دارد که ما هر روش را جداگانه بررسی کرده‌ایم تا شما با توجه به شرایط خود یکی را انتخاب کنید.

 

درمان خانگی

 

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی هم مشکل‌تان را بر طرف کنید.

 

جوش شیرین؛ از قدیم به عنوان یک پاک‌کننده و ضدبوی طبیعی به کار می‌رفته ‌است.  این ماده به خاطر داشتن بعضی از ویژگی‌ها مانع از این می‌شود که باکتری‌ها بتوانند از عرق شما تغذیه کنند و در نتیجه باکتری‌ها تکثیر نمی‌شوند و عرق شما بو نمی‌گیرد.

 

محلول پراکسید هیدروژن و آب؛ این محلول نیز می‌تواند مفید باشد. برای  ساختن این محلول، یک قاشق چای خوری از پراکسید(سه درصد) را با یک  فنجان آب ترکیب کنید. سپس این محلول را در نقاط مستعد تعریق استفاده کنید. این محلول باکتری‌های مولد بو را از بین می‌برد و اجازه نمی‌دهد عرق بدبو شود.

 

به یاد دوران کودکی؛  می‌توانید از پودر بچه استفاده کنید، یکی از ویژگی‌های پودر بچه نمگیری(رطوبت‌گیری) است و می‌تواند پوست زیر بغل را تا حدی خشک نگه دارد و کمتر به باکتری‌ها اجازه رشد و نمو می‌دهد.

 

دئودورانت‌ها

 

- به جنگ باکتری‌ها می‌روند

دئودورانت‌ها به جنگ باکتری‌هایی می‌روند که از عرق تغذیه می‌کنند. به این محصولات رایحه‌های گوناگونی افزوده شده تا به شما احساس تازگی و مطبوعی بدهند اما کار اصلی آنها این است که پوست زیر بغل را برای باکتری‌ها نامناسب کنند و باکتری‌هایی که بو را تولید می‌کنند، از بین ببرند.

 

- بو را از بین می‌برند

این ماده هیچ‌ گونه مانعی در تعریق ایجاد نمی‌کند اما در عوض بوی زننده‌ای که در اثر تعریق ایجاد می‌شود را از بین می‌برد. دئودورانت‌ها برای تمام نقاط بدن قابل استفاده‌اند و فقط مخصوص زیر بغل نیستند. اگرچه دئودورانت‌های مخصوص زیر بغل، پرمصرف‌ترین انواع آن هستند اما دئودورانت‌ها برای هر نقطه از بدن که بوی نامطبوعی را تولید می‌کنند قابل استفاده هستند.

 

- برای پاها مناسب است

دئودورانت‌ها معمولا به شکل مایع، ژل، پودر، کرم و اسپری تولید می‌شوند. دئودورانت پودری، بهترین گزینه برای پاهای شماست  که به صورت کرم و اسپری نیز تولید می‌شود و برای زیر بغل مناسب است.

 

- پوست حساس‌ها دئودورانت طبیعی بخرند

در دئودورانت‌ها رایحه‌ها و موادی وجود دارد که پوست بعضی افراد را تحریک می‌کند و اگر شما هم جزو چنین افرادی هستید و پوستی بسیار حساس دارید، بهتر است دئودورانتی را بخرید که روی آن نوشته شده طبیعی است. یادتان نرود که به رایحه دئودورانت هم قبل از خرید توجه کنید؛ بعضی از رایحه‌ها خیلی قوی است و می‌تواند خسته‌تان کند.

 

ضد تعریق‌ها

 

- پوست را خشک نگه می‌دارد

ترکیبات آلومینیوم از جمله مواد اصلی موجود در ضدعرق‌هاست، این ترکیبات به طور موقت مجراهای عرق را مسدود می‌کنند و جریان عرق روی پوست را از بین می‌برند و در نتیجه پوست خشک می‌ماند. البته بسیاری از این ضدعرق‌ها دارای موادی هستند که باکتری‌ها را از بین می‌برند و کمی هم رایحه مطبوع دارند اما کارکرد اصلی آنها خشک نگه داشتن زیر بغل است، مانند چوب‌پنبه‌ای که سر یک بطری می‌گذارند.

 

- فقط برای زیر بغل استفاده شود

ضد تعریق‌ها هم مانند دئودورانت‌ها در شکل‌های مختلفی عرضه می‌شوند: ژل، پودر، کرم و اسپری اما این ماده بر خلاف دئودورانت‌، بیشتر برای زیر بغل استفاده می‌شود. گاهی می‌شنویم که بعضی می‌گویند این ضدعرق‌ها باعث تحریک غدد لنفاوی، سرطان سینه و ... می‌شوند؛ در این مورد جای هیچ گونه نگرانی نیست به شرط اینکه از آن دسته ضدعرق‌هایی استفاده کنید که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند. این مجوز نشان می دهد که روی این مواد آزمایش‌های لازم انجام شده، از فیلترهای خاصی گذشته‌اند و فاقد هرگونه احتمال سرطان‌زایی هستند. پس با انتخاب درست جای هیچ نگرانی نیست.

 

- شب‌ها استفاده کنید

جالب است بدانید این محصولات بهتر است شب‌ها استفاده شوند. ابتدا باید زیر بغل را بشویید، خشک کنید و سپس این محصولات را استفاده کنید. پس از دو تا سه هفته تعریق کاهش پیدا می‌کند. البته روی دستورالعمل بعضی از ضدعرق‌های خیلی قوی هم نوشته شده‌ که شب‌ها استفاده شوند چون وقتی فرد خواب است پوست او خیلی بیشتر پذیرای چنین موادی است و این مواد فرصت پیدا می‌کنند در پوست نفوذ کنند و سپس در طول روز اثربخشی خود را نشان دهند.

 

استفاده قبل از اصلاح ممنوع

 پیش از استفاده از این محصولات، مو‌های زائد تراشیده نشوند، چون به خاطر جراحت‌های احتمالی مواد شیمیایی می‌توانند وارد بدن شوند، ایجاد حساسیت‌های  پوستی کنند و ممکن است در دراز مدت در بدن افزایش پیدا کنند و موجب ابتلا به برخی بیماری‌ها و اختلال‌ها شوند.

 

درمان‌های پزشکی

 

وقتی راه‌حل‌های مختلفی را به کار بردید ولی همچنان نتوانستید بوی نامطبوع تعریق خود را کنترل کنید، ممکن است به لحاظ پزشکی مشکلی داشته‌ باشید. در این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا او ضمن تشخیص بیماری، از روش‌های پزشکی برای کنترل تعریق استفاده کند.

 

درمان‌های دارویی

سر دسته درمان‌های ضدتعریق استفاده از داروهاست؛ داروهایی چون آلومینیوم  کلراید با غلظت‌های 20 و 25 درصد که غدد عرق را می‌بندند و باعث کم کاری این غدد می‌شوند. دسته دیگر از داروها هم هستند که از موادی مانند فرمالین با درصد بسیار کم گرفته می‌شوند. این داروها نیز غدد عرق را می‌بندند و بدن دیگر عرق نمی‌کند.

 

درمان الکتریکی

یونوتوفورزیس؛ در این روش بیمار دست و پایش را درون محلولی در دستگاه قرار می‌دهد، از این محلول جریان برق عبور می‌کند و این جریان برق باعث بسته شدن غدد عروقی دست و پا می‌شود. البته اثر این دستگاه تنها تا زمانی است که فرد از آن استفاده می کند و بعد از مدتی استفاده نکردن از دستگاه تعرق دوباره به حالت اول باز خواهد گشت.

 

بوتاکس

بوتاکس؛ این دارو روی گیرنده‌های تحریک‌کننده عرق قرار می‌گیرد و مانع از تحریک این غده‌ها توسط محرک‌های عروقی می‌شود. این روش درمانی در صورتی‌که در محل مناسب تزریق شود، کاملا بی‌خطر است. البته اثر این دارو موقتی است.

 

راه‌حل آخر

 

روش آخر؛ جراحی.  در این روش جراح سیستم اعصاب سمپاتیک ناحیه مورد نظر یعنی کف پا یا کف دست را تخریب می‌کند. این شیوه درمان حتما باید توسط پزشک جراح انجام شود نه متخصصان پوست. در  این جراحی شاید تعریق در نواحی دیگر افزایش یابد.



شارژ سریع موبایل