میترا جلالی پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵

در اینجا یک مرحله جلوتر می رویم و روند وارد عمل شدن این سیستم را شرح می دهیم. شرایط ترمز اضطراری به وسیله شرایط Trigger که در پایین آورده شده است، تعریف می‌شود.


این شرایط باید ارضاء شوند:

1. سیگنال گذرنده از چراغ ترمز که نشانگر این است که پدال ترمز توسط راننده فشرده شده است.

2. سیگنالی که از سنسورهای سرعت دریافت می‌شود که بیانگر این هستند که چه میزان وسیله نقلیه دارای سرعت است.

3. سیگنالی که از سنسور فشار ترمزی به دست می‌آید که نشانگر این است که با چه سرعتی و چه نیرویی راننده بر روی پدال ترمز فشار وارد کرده است.

سرعت و نیروی وارده به پدال می‌تواند در حقیقت گرادیان فشار وارده به پدال را که قرار است به سیلندر بزرگ‌تر وارد شود، مشخص کند. این بدان معنا است که واحد کنترل با توجه به سنسورهای فشار در واحد کنترل هیدرولیک در یک بازه زمانی مشخص تصمیم می‌گیرد که فشار ترمزی را چقدر افزایش دهد.


شیب منحنی فشار در شکل زیر نشان‌دهنده عاملی برای میزان مداخله سیستم دستیار ترمزگیری است.

 
 شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی


رانندگان ماهر به اندازه کافی فشار بر روی پدال  می‌آورند. سیستم ABS از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

 شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی


اگر فشار  ترمز به میزان مشخصی در مدت زمان کوتاه t1 میل کند، شرایط مداخله ارضا شده و سیستم دستیار ترمز وارد عمل می‌شود. اگر همان میزان فشار وارد شود اما در مدت زمان بیشتر t2 وارد شود، منحنی مشخص شده در نمودار صاف باقی می‌ماند و مداخله‌ای انجام نمی‌شود. در نتیجه سیستم دستیار ترمز در شرایط زیر مداخله‌ای انجام نمی‌دهد:

  • زمانی که پدال ترمز به آرامی فشرده شده باشد یا اصلاً تماسی با پدال برقرار نشده باشد.
  • تغییرات فشار روی پدال  کمتر از میزان مرزی باشد.
  • سرعت خودرو کم باشد.
  • راننده ترمزگیری را با میزان نیروی لازم انجام دهد.

 

اجزای الکترونیکی سیستم:

  • سوییچ F چراغ ترمز

سوییچ چراغ ترمز بر روی پدال نصب می‌شود و عملکردپدال ترمز را تشخیص می‌دهد.

 

 شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی
 
  • سنسور ارسال‌کننده میزان فشار

اگر سیستم ترمز دارای ESP باشد، فرستنده فشار ترمز به‌طور مستقیم به واحد کنترل‌کننده هیدرولیکی وصل می‌شود و فشار لحظه‌ای را در سیستم دستیار ترمز تشخیص می‌دهد.

 

شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی

 
 شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی


در قلب این فرستنده یک پیزوالکتریک وجود دارد. این قطعه به تحولات فشار که به‌وسیله تغییرات در توزیع بار بر روی المان‌ها ایجاد می‌شود، واکنش نشان می‌دهد و تغییرات ولتاژ قابل توجهی را تولید می‌کند. تغییرات در ولتاژ فرستنده تشخیص داده شده و به‌وسیله واحد کنترل ارزیابی می‌شود.

سنسورهای سرعت از جمله سنسورهای قیاسی هستند که از یک روتور در هر توپی چرخ استفاده می‌کنند. هرکدام از سنسورهای سرعت در هر توپی چرخ سرعت زاویه‌ای لحظه‌ای چرخ را مشخص می‌کند.

 

 شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی
 
  • سنسور فعال چرخ

یک نوع دیگر از سنسور سرعت دورانی وجود دارد که سنسور فعال (Active sensor) نام دارد و با افزایش فرکانس برای سرعت هر چرخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. واژه فعال به ولتاژ تأمین شده از سوی سنسورها اشاره دارد که برای سنسورهای قیاسی ضروری نیست.

 
 شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی


سنسور شامل هسته آهنی نرم همراه یک آهنربای دائمی و یک زغال است. فضای مغناطیسی که ناشی از آهنربای دائمی است، حول هسته آهنی ایجاد شده و تحت تأثیر فرستنده‌های موجود بر سر چرخ‌ها می‌باشد. تغییر در میدان مغناطیسی ولتاژ قابل اندازه‌گیری را در زغال سنسور ایجاد می‌کند. هر چه فرستنده چرخ سریع‌تر از زغال عبور کند، فرکانس بالاتری از ولتاژ تغییر می‌کند.

 

 شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی
 
  • پمپ جریان برگشتی ABS

در هنگام عمل کردن ABS، جریان برگشتی پمپ مقداری از مایع ترمز را در مقابل فشار تولید شده به‌وسیله فشار پدال و سرو (servo) پدال برمی‌گرداند.

 

 شرایط لازم برای فعالیت ترمز کمکی


در قسمت آینده روی سیستم پیشرفته تر دیسترونیک تمرکز می کنیم. دیدگاههای خود را در ارتباط با مطالب تخصصی تری که در رابطه با سیستم های خودرو منتشر می کنیم، با ما در میان بگذارید.

 



شارژ سریع موبایل