آنا روشنایی يكشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

آیا واقعا نور خورشید شما را شاد می کند؟ نتایج مطالعه ای در این زمینه از دانشگاه برینگهام یانگ (Brigham Young) به تازگی منتشر شده است که نشان می دهد مدت زمان بین طلوع و غروب خورشید بر خلق و خوی افراد مؤثر است و تاثیر نور خورشید از تاثیر عوامل دیگری مانند آب و هوا، آلودگی و باران بیشتر است.

محققین بررسی کرده اند که چگونه خلق و خوی یک فرد با آب و هوا و دیگر فاکتورها مرتبط است. تیم تحقیقاتی بدین نتیجه رسید که تعداد مراجعات ثبت شده برای افراد با پریشانی روحی در روزهایی که کوتاه تر بوده و نور خورشید کمتری وجود داشته است، بیشتر است که این یافته با نتایج تحقیقات BYU (دانشگاه برینگهام یانگ) مطابقت دارد. نتایج نشان داد که طول و بلندی روز، خلق و خوی مردم را بیشتر از مقدار واقعی اشعه خورشیدی که جذب بدن می شود، تحت تاثیر قرار می دهد.

نتایج مورد اشاره بعد از بررسی و سنجش داده های هواشناسی بدست آمده از دانشگاه فیزیک و ایستگاه هواشناسی و نجوم و داده های آلودگی هوای ارسال شده از آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا تایید شد. این محققین همچنین به مقایسه ارتباط آب و هوا با سلامت روانی بیماران مرکز مشاوره برینگهام یانگ و مرکز خدمات روانشناسی پرداختند.

نویسنده این مطالعه «مارک بیچر» در بیانیه مطبوعاتی خود اظهار داشت: «این یکی از بخش های شگفت انگیز مطالعه ما بود. مردم تصور می کنند که در یک روز بارانی یا یک روز نسبتا آلوده بیشتر پریشان هستند اما ما چنین فکر نمی کنیم. ما در جستجوی میزان تابش خورشیدی یا مقدار نور خورشید که واقعا به زمین می رسد، هستیم و نتایج را در روزهای مختلف ابری، بارانی و یا آلوده بررسی می کنیم. آن چیزی که در حقیقت تاثیرگذار است، مقدار زمان بین طلوع و غروب خورشید است».

به تازگی چندین مطالعه دیگر نیز تلاش کرده اند تا تاثیر آب و هوا را بر خلق و خوی انسان بررسی کنند اما بسیاری از آن ها با نتایج پیچیده ای مواجه شده اند و به قطعیت در این باره نظر نداده اند.



شارژ سریع موبایل