هیمن زارعی چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰

به هر طرف كه نگاه می‌كنید صفحه‌های دیجیتال را می‌بینید، انگار در محاصره لپ‌تاپ‌ها، مانیتورها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها و تلفن‌های هوشمند قرار گرفته‌اید. این تكنولوژی‌ها قطعا زندگی شما را راحت‌تر كرده، اما باید بدانید مشكلات زیادی را هم وارد زندگی شما كرده است. بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان حالا بیشتر از 07درصد افرادی كه از این وسایل دیجیتال استفاده می‌كنند دچار مشكلات چشمی هستند كه به اصطلاح آن را «درد چشم دیجیتالی» یا «پیچ‌خوردگی چشم» می‌نامند.

 

خطر جدی است


كسانی كه دچار مشكل درد چشم دیجیتالی می‌شوند در چشم‌شان دچار مشكلاتی مثل خشكی چشم، تاری دید، خستگی چشم و البته اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن و شانه می‌شوند. نتیجه تحقیقات انجمن ملی چشم‌پزشكان انگلستان نشان داده كه جدا از این ناراحتی‌ها در درازمدت این حالت می‌تواند عوارض جدی‌ای مثل دژنراسیون ماكولای چشم (كه می‌تواند حتی باعث كوری هم شود) و آب‌مروارید را به همراه داشته باشد.

 

لطفا بیشتر پلك بزنید

دكتر جاشوا دونایف، پروفسور چشم‌پزشكی در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: مشكل عمده ما با تكنولوژی‌های دیجیتالی این است كه در مقابل آنها كم پلك می‌زنیم. در استفاده از این صفحه‌های دیجیتال رفلكس پلك زدن ما بلوك می‌شود و در نتیجه میزان پلك زدن ما و میزان ترشح اشك در چشم پایین می‌آید و به دنبال آن دچار مشكل خشكی چشم و سایر عوارض  می‌شویم.


دكتر دونایف می‌گوید برای حل این مشكل باید هر 10 ثانیه یك بار پلك بزنیم. اگر یك بار وقتی به صفحه‌های دیجیتال خیره هستید حالت طبیعی خود را حفظ كنید و میزان پلك زدن خودتان را بشمارید متوجه می‌شوید كه هر 15 تا 20 ثانیه یك بار پلك می‌زنید. البته انجمن ملی چشم‌پزشكان ایالات‌متحده راه‌حل دیگری را پیشنهاد داده است. در گردهمایی اخیر این انجمن از نوعی لنز چشمی رونمایی شد كه مخصوص كار با دستگاه‌های دیجیتال و مانیتورهاست. افرادی كه می‌خواهند چند ساعت به مانیتور خیره شوند، این لنزها را داخل چشمان خود می‌گذارند و پس از پایان كارشان آنها را خارج می‌كنند اما مشخص است كه استفاده از چنین لنزهایی كار ساده‌ای نیست.



این آسیب به چشم شما طبیعی نیست

نتایج بررسی اخیر روی 7 هزار و 160 نوجوان و جوان و میانسال نشان داد كه حدود 60درصد از این افراد روزانه حداقل 6 ساعت به صفحه‌های دیجیتالی نگاه می‌كنند. 28درصد از افراد مورد بررسی هم روزانه بیشتر از 10 ساعت به صفحه‌های دیجیتالی مانیتورها، تلفن‌های همراه و تلویزیون‌ها نگاه می‌كنند. در كل بیشتر از 70درصد افراد مورد بررسی اظهار كردند كه دچار مشكلات چشمی و ناراحتی‌های چشمی هستند. دكتر جاستین بازان، متخصص چشم‌پزشكی در بروكلین كه در این پژوهش از پزشكان ارشد بود، می‌گوید: «آنچه ناراحت‌كننده است این است كه همه افرادی كه دچار مشكل چشمی می‌شوند فكر می‌كنند كه چنین حالتی نتیجه طبیعی كار كردن با دستگاه‌های دیجیتال است و هیچ كدام آنها نمی‌دانستند كه می‌توانند اقداماتی انجام دهند تا از بروز این مشكلات پیشگیری كنند.»


توصیه‌هایی  برای چشمان شما

از اقدامات دیگری كه می‌توانید برای جلوگیری از این حالت انجام دهید این است كه صفحات دیجیتال را به گونه‌ای قرار دهید كه در فاصله حداكثر یك بازو با صورت شما فاصله داشته باشد و در حالتی به آن نگاه كنید كه گردن‌تان به سمت پایین یا بالا خم نشود (بهترین حالت این است كه صفحه مانیتور كمی پایین‌تر از چشمان شما در حالی كه مستقیم به روبه‌رو نگاه می‌كنید باشد) در ضمن هر 20 دقیقه یك بار به چشمان‌تان استراحت بدهید یعنی آنها را از صفحه مانیتور بردارید و به یك نقطه دور برای چند دقیقه نگاه كنید. البته قطعا می‌دانید كه بهترین كار این است كه از روی صندلی بلند شوید و راه بروید و حین راه رفتن به نقطه‌ای دور نگاه كنید. مطالعات درازمدت نشان داده است كه در معرض طولانی نورهای موسوم به طیف آبی قرار گرفتن هم می‌تواند مشكلات جدی چشمی مثل آب مروارید و تخریب بافت ماكولای چشم را باعث شود كه در درازمدت حتی می‌تواند باعث نابینایی یك یا هر دو چشم شود. البته برخی چشم‌پزشكان معتقدند كه هنوز یافته‌ها برای اثبات این موضوع كافی نیست. دكتر بازان در این مورد می‌گوید: «مطالعات 20 تا 30 ساله‌ای كه روی چشم ماهی‌گیران و اسكی‌بازها انجام گرفته نشان داده در طولانی‌مدت اگر در معرض انعكاس نور قرار بگیرید به چشم‌تان آسیب‌های جدی وارد می‌شود. اما در مورد نور مانیتورها و صفحه‌های دیجیتال هنوز این بررسی‌های طولانی‌مدت انجام نگرفته است تا بتوان حكم كلی در این مورد ارائه داد اما در نهایت می‌توان گفت برای پیشگیری از خطرات احتمالی بد نیست چشمان‌تان را با نورهای صفحه‌های دیجیتال از بین نبرید.


شما باید این عینك‌های آفتابی را بخرید

دكتر دونایف می‌گوید: «صفحه‌های ایمنی در بازار وجود دارند كه می‌توانند نور آبی صفحه‌های مانیتور را فیلتر كنند. كسانی كه مدت‌های طولانی از این مانیتورها استفاده می‌كنند بد نیست این صفحه‌ها را به كار ببرند. یك توصیه دیگر من هم این است كه نور صفحات را تا جایی كه می‌توانید كم كنید البته كم كردن نور نباید به حدی باشد كه در دیدن مانیتور یا صفحه تلویزیون دچار مشكل شوید، باید كم كردن نور به حدی باشد كه راحت بتوانید مطالب را ببینید. در ضمن آخرین توصیه دكتر دونایف هم در نوع خود جالب است: افرادی كه ساعت‌های طولانی به مانیتور یا تلویزیون نگاه می‌كنند باید در استفاده از عینك‌های آفتابی بیشتر از دیگران دقت كنند. حساسیت چشمی این افراد بیشتر از سایرین است و آنها باید در تمام مواقعی كه در معرض نور خورشید هستند از عینك‌های آفتابی استاندارد كه لنزهایی با سایه خاكستری یا قهوه‌ای دارند، استفاده كنند.



شارژ سریع موبایل