سارا قاسمی چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰

آیا برای شما از دست دادن چند پوند اضافه مهم است یا خوردن مواد غذایی سالم؟ از یخچال فریزر شروع می کنیم. لطفاً به وضعیت یخچال فریزرتان نگاهی بیندازید. اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند چیست؟ موادغذایی چرب در یخچال فریزر شما وجود دارد؟ موادغذایی نیمه استفاده شده در یخچال شما وجود دارد؟ میوه ها و سبزیجات را در کدام قسمت یخچال نگهداری می نمایید؟

دکتر Brian Wansink، مدیر دانشگاه غذایی کرنل، مدیر آزمایشگاه و نویسنده کتاب «خوش اندام شوید! راه حل های غذایی بدون محدودیت برای زندگی روزمره» مطالعه ای در این خصوص انجام داده است. در این مطالعه آمده است که اگر میوه ها و سبزیجات به طبقه های بالاتر یخچال فریزر منتقل شود، بجای نگهداری آنها در جامیوه ای یخچال، باعث مصرف سه برابر بیشتر آنها می شود.

دكتر Claudia Faretta، متخصص تغذیه ویلیامزبرگ می گوید: «قرار دادن غذاهای سالم در مقابل چشم و در طبقه های بالاتر یخچال، باعث ایجاد تفاوت های تغذیه ای می گردد. این ترفند حتی در خصوص كسانی كه بطور حرفه ای به مصرف تغذیه سالم می پردازند نیز، مورد استفاده قرار می گیرد.»

 

جلو و وسط یخچال

ما به شما نمی گوییم كه در مصرف مواد غذایی افراط و تفریط نكنید اما مصرف معتدل همه چیز بهتر نیست؟ اگر شما تلاش می كنید تا غذاهای سالم مصرف كنید، این كار را برای خودتان و اعضای خانواده آسان تر نمایید. میوه ها و سبزیجات را در طبقه های بالاتر یخچال و مقابل چشم قرار دهید.

هر هفته میوه ها و سبزیجات گیاهی تازه تهیه كنید. دكترGale Pearson، متخصص تغذیه و آموزشگر دیابت درگروه تخصصی تایدواتر :«همه میوه ها و سبزیجات دارای مواد مغذی مختلف هستند و می تواند به یک رژیم غذایی سالم و مناسب كمك نماید.»

میوه ها و سبزیجات را در پاكت های پلاستیكی یا ظروف قابل استفاده مجدد شفاف، قرار دهید. دكتر Pearson، می گوید: «با قرار دادن میوه ها و سبزیجات در پاكت های پلاستیكی قابل حمل، استفاده آنها در وعده های مواد غذایی مختلف آسان تر خواهد بود.»

 

پروتئین را فراموش نكنید

دكتر Faretta، به مصرف تخم مرغ آب پز، ماست یونانی کم کالری، ماست ساده، شیر بدون چربی، توفو، بوقلمون بدون چربی و سینه مرغ و ماهی قزل آلا توصیه می نماید. اگر تمایل به مصرف مواد غذایی ترد دارید، می توانید گردو، آجیل کاج و دانه آفتابگردان استفاده نمایید. از آنجا که آنها حاوی مقادیر بالایی از روغن هستند، در یخچال تازه می مانند.

اگر شما بدنبال تهیه ناهار آسان گوشتی برای بچه ها هستید که سدیم و نیترات کمی داشته باشد، از بسته های آماده ناهارهای گوشتی که مواد نگهدارنده و سدیم برای تازه نگه داشتن آنها دارند، استفاده نمایید. دکتر Faretta می گوید: «سینه مرغ، گوشت گاو کبابی و سینه بوقلمون از آنجایی که آنها به احتمال زیاد مواد افزودنی و نگه دارنده کمتری دارند، می توانند سالم تر باشند.»

 

درب یخچال

ادویه، فلفل و سس سالاد خامه را حتی اگربه غذاهای سالم اضافه کنید، می تواند کالری غذای شما را به سرعت افزایش دهد. دكتر Pearson، می گوید: «در درب یخچال می توانید سرکه، خردل، سس تند، سس گوجه فرنگی کم نمک، سس مایونز، سس سویای کم نمک، آبلیمو و آب میوه، مربا و ژله، سس گوجه فرنگی کم نمک و کم کالری قرار دهید.»

 

مواد غذایی خنك

دکتر Faretta به ترکیب سس سالسا و حمص برای یک غذای گیاهی سالم اشاره می نماید. از آنجا که کالری حمص می تواند به سرعت اضافه شود، سالسا کمک می کند تا حجم آن بیشتر شود. به مصرف مواد غذایی شیرین و خامه علاقمند هستید؟ جو را در شیر شیرین نشده بادام یک شب خیس کنید و انواع توت و آجیل را به آن اضافه کنید و آن را گرم کنید.



شارژ سریع موبایل