سارا قاسمی پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰

کلیه ها، قهرمانان گمنام بدن هستند. بهترین عضو بدن برای از بین بردن مواد زائد و مایعات اضافی شناخته شده است که وظایف دیگر آن عبارتند از:

* تنظیم سطح نمک، پتاسیم و اسید بدن

* کمک به نرمال سازی فشار خون مناسب در بدن

* تولید ویتامین D (جهت قوی سازی استخوان های بدن)

* کنترل تولید سلول های قرمز خون

ممكن است بیماران كلیوی از موارد دیگری نیز نگران باشند كه در لیست ما ذكر نشده است. حقیقت این است كه حدود 20 میلیون آمریكایی دچار بیماری های كلیوی هستند، اما از آن مطلع نیستند.

Jeremy Allen، پزشك خانواده آمریكایی است. وی عقیده دارد: «نشانه های آسیب كلیه ها بسیار ظریف و جزئی هستند و معمولاً شما زمانی متوجه آنها می شوید كه بسیار دیر شده است و آنها آسیب جدی به بدن شما وارد كرده اند. ممكن است بدون اینكه هیچگونه علائم آشكاری ببینید، 90 درصد از عملكرد كلیه های خود را از دست بدهید!»

بهترین راه برای محافظت از خود، این است که قند خون و فشار خون تان را تحت کنترل داشته باشید. Jonathan Shaffer، پزشک متخصص می گوید: « فشار خون بالا و دیابت عوامل اصلی حداقل دو سوم از نارسایی های کلیوی هستند. »

شما همچنین باید برای یک معاینه پزشکی سالانه از جمله بررسی های کامل خون، نزد پزشک مراجعه کنید. بررسی سطح کراتینین مولکولی، آزمایش خون، آزمایش ادرار و یا اسکن از کلیه ها ممکن است مورد نیاز باشد. سم زدایی کلیه های می تواند بر سلامت کل بدن شما تاثیر مثبت بگذارد.

یک آزمایش سالانه زمان خوبی برای بررسی هر گونه دارویی است، که ممکن است نیاز باشد شما به طور منظم مصرف نمایید. دكتر Allen می گوید: «اگر شما از داروهایی استفاده می کنید که باعث سمی شدن کلیه های می شوند، با دکتر خود در مورد روش های درمانی دیگر صحبت کنید. مثلاً داروهایی مانند NSAIDها، آنتی بیوتیک های خاص و یا لیتیوم یا داروهای حاوی ید در این گروه قرار دارند. »

هر زمان که احساس خطر کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و منتظر مراجعات سالانه نمانید. بیماری های کلیوی اغلب خاموش هستند، برخی از علائم هشدار دهنده است، که باید بی درنگ نزد پزشک مراجعه نمایید. در ادامه برخی از این علائم هشدار دهنده را برای شما آورده ایم :

 

6 علامتی که نشان می دهد کلیه شما به درستی کار نمی کند!

 

1. تورم و افزایش وزن از تجمع مایعات (ورم)

نقش کلیه ها خارج کردن مواد زائد از بدن در قالب ادرار است. Mateo Ledezma پزشک مرکز پزشکی لس آنجلس می گوید: « اگر کلیه ها کم کار باشند یا با سرعت خوبی کار نکنند، مایعات را می توانند حفظ کنند و با سرعت آهسته دفع نمایند که این می تواند به تورم مداوم بافت های بدن منجر شود.»

 

6 علامتی که نشان می دهد کلیه شما به درستی کار نمی کند!

 

2. ادرار کمتر از حد استاندارد

بیشتر مایعات در بافت های بدن جمع می شوند و همین موضوع باعث ادرار کم می شود و مایعات کمی از بدن خارج می شود. (شما کمتر به دستشویی می روید)

 

6 علامتی که نشان می دهد کلیه شما به درستی کار نمی کند!

 

3. احساس خستگی یا خواب آلودگی

دكتر Ledezma می گوید: « بخشی از عملکرد کلیه این است که به تنظیم سطح هموگلوبین بدن یک شخص کمک می کند.» هنگامی که این فرآیند دچار اختلال شود، شما دچار کم خونی می شوید و این موضوع باعث کاهش سطح انرژی شما می شود.

 

6 علامتی که نشان می دهد کلیه شما به درستی کار نمی کند!

 

4. از دست دادن اشتها، حالت تهوع یا هر نوع مشکل دیگری

چون مواد زائد بدن شما دفع نمی شوند، این مشکلات بدلیل اینکه بدن شما به یک ظرف زباله تبدیل می شود، می تواند رخ دهد. نهایتاً بقیه اعضای بدن شما نیز شروع بهم ریختگی می کنند. مانند معده و مغز و ... غیره.

 

6 علامتی که نشان می دهد کلیه شما به درستی کار نمی کند!

 

5. افزایش فشار خون

کلیه های شما آسیب دیده است، در نتیجه آنها بطور موثر نمی توانند فشارخون را کنترل کنند. نیروی زیاد جریان خون در امتداد عروق باعث آسیب بیشتر و زخم و تضعیف عروق خونی در کلیه ها می گردد.

 

6 علامتی که نشان می دهد کلیه شما به درستی کار نمی کند!

 

6. تپش قلب

دكتر Allen می گوید: «اگر مشکل کلیه ها باعث تجمع پتاسیم شود، ممکن است مشكل ضربات غیر طبیعی قلب پدیدار گردد.»

بنابراین هرگاه، برخی از علائم ذكر شده را در خود مشاهده نمودید، حتماً نزد پزشك مراجعه فرمایید و آزمایشات لازم را انجام دهید.



شارژ سریع موبایل