امین شجاعی چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰

ملین‌ها داروهایی هستند برای کمک به تخلیه ی روده ها. برخی از افراد پا را فراتر گذاشته و برای لاغر شدن از ملین‌ها استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست آیا این کار مشکلی به بار نمی آورد؟

درست است که مصرف ملین‌ها برای افزایش حجم و میزان آب مدفوع و رفع یبوست مفید است اما زیاده روی در مصرف آن ها به منظور لاغری برای بدن خطرناک است. در این مطلب بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

مصرف ملین به منظور لاغری خطرناک است

چرا؟ به خاطر اینکه مصرف بی رویه ی ملین‌ها باعث بیرون‌روی می‌شود و در نتیجه میزان زیادی از آب بدن دفع می‌شود. به همین دلیل نیز فرد تصور می‌کنند لاغر شده است.در واقع لاغری حاصل نشده بلکه آب بین بافت‌های بدن از بین رفته است. زمانی که شما دوباره شروع به نوشیدن آب بکنید این آب ظرف 48 ساعت به بدن بر می‌گردد و رویای لاغری از بین می‌رود.

واقعیت این است که این داورها برای روده ها ساخته شده اند نه معده. زمانیکه مواد غذایی مصرفی به کولون یا همان روده بزرگ می‌رسند تمام کالری‌های آن قبلا توسط بدن جذب شده است. در واقع شما ملین زیادی مصرف می‌کنید و به امید لاغری زمان زیادی را در دستشویی می‌گذرانید اما دست آخر به نتیجه‌ای نمی‌رسید. تنها چیزی که با مصرف این داروها از دست می‌دهید آب بدن‌تان است که با نوشیدن دوباره ی آب جبران می‌شود.


مضرات مصرف بی رویه ی ملین‌ها

افزایش مدت زمان رفت و آمد به دستشویی که روند عادی زندگی و کار را مختل می‌کند.

دل دردهای شدید و کرامپ‌های عضلانی در شکم که در برخی موارد جدی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند.

آسیب‌های جدی به سیستم گوارشی.

اسهال مزمن. متاسفانه بعد از مصرف مداوم و طولانی مدت ملین‌ها خطر از بین رفتن کنترل مقعد افزایش می‌یابد و دردسرساز می‌شود.

نفخ 

دهیدراته شدن بدن یعنی از بین رفتن آب بدن.

گاز

حالت تهوع و حتی استفراغ

خونریزی مقعدی

ضعف و نرم شدن استخوان‌ها

بی نظمی عادت ماهانه

عدم تعادل الکترولیت‌ها که می‌توانند منجر به آریتمی و حملات قلبی شود

یبوست مزمن

اعتیاد بدن به ملین‌ها

 

از اعتیاد روانی تا از بین رفتن گلبول‌ها

خطر دیگر ملین‌ها این است که افراد تصور می‌کنند کالری ها به همراه آب از بدن دفع می‌شوند در نتیجه لاغر می‌شوند؛ اما این مسئله نادرست است. توجه داشته باشید قبل از اینکه مواد غذای به کولون برسند کالری‌هایشان جذب بدن شده است. آن چیزی که از بدن دفع می‌شود مواد معدنی غذاهای هضم نشده و آب است. به این دلیل نیز وزن یعنی وزن چربی‌های بدنی کاهش پیدا نمی‌کند.

برخی افراد نیز برای پیشگیری از اضافه وزن به سراغ این قرص‌ها می‌روند. یعنی به دلیل ترس از چاق شدن ملین مصرف می‌کنند. اما باید بدانید که روشی سالم و موثر برای پیشگیری از چاقی انتخاب نکرده‌اید به خاطر اینکه با این روش فقط بخش ناچیزی از کالری‌ها از بین می‌رود.

مصرف زیاد این داروها باعث محروم کردن بدن از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیازش می‌شود. ملین‌ها سدیم، پتاسیم و آب بدن را به طور افراطی دفع می‌کنند

متخصصان مشاهده کردند که این داروها باعث بروز اعتیاد روانی نیز می‌شود. برخی از افرادی که از آنورکسی یا بی اشتهای عصبی رنج می برند مشتری این داروها هستند. این افراد ادعا می‌کنند که از یبوست رنج می برند اما این داروها را صرفا به منظور لاغری مصرف می‌کنند. متخصصان مشاهده کردند این افراد بعد از صرف غذا دچار نفخ و فشار در شکم خود می‌شوند. این افراد به دلیل زیاده روی در مصرف ملین‌ها دچار کم‌خونی نیز می‌شود. متاسفانه مصرف ملین‌ها به همراه فنول فتالئین باعث از بین رفتن مغز استخوان شده و گلبول‌های قرمز را نابود می‌کند.


برای ترک مصرف ملین‌ها

افرادی که تصمیم به ترک مصرف ملین‌ها می‌گیرند در ابتدا دچار حالت تهوع، یبوست و گاز معده می‌شوند. لازم است که در ابتدا مصرف این داروها به تدریج کاهش داده شود تا فرد کمتر دچار این مشکلات شود. مصرف مکمل فیبر در حین و بعد از ترک ملین‌ها به کاهش هر نوع استرسی روی معده و روده کمک می‌کند. توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید تا میزان آسیب‌های احتمالی وارد شده در اثر زیاده روی در مصرف ملین را بررسی کند.

 

 ملین برای لاغری: بی خطر یا خطرساز؟

 

جایگزین های ملین‌های شیمیایی

اگر هدف از مصرف ملین‌ها صرفا رفع یبوست باشد (نه به منظور لاغری) می‌توانید به جای آن ها از ملین‌های طبیعی استفاده کنید.

برخی از گیاهان مانند گیاه قاصدک، آلوورا، گل تاج خروس و روغن زیتون می‌تواند جایگزین‌های مناسبی برای ملین‌های شیمیایی باشد.

گیاه باباآدم نیز به عنوان گیاهی ملین استفاده می‌شود اما در خصوص تاثیرگذاری آن شک و تردیدهایی وجود دارد.

 

حرف آخر اینکه 

حرف آخر اینکه مصرف ملین‌ها به منظور لاغری روشی خطرناک است. برای لاغری مطمئن لازم است که رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. مواد غذایی سالم را در الویت قرار دهید و به طور مرتب ورزش کنید. توجه داشته باشید اگر تصمیم گرفته اید رژیم بگیرید این کار را تحت نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی انجام دهید. لازم است که شرایط جسمی و روحی شما برای شروع یک رژیم لاغری مورد بررسی قرار گیرد. به هیچ عنوان سراغ رژیم‌های سخت نروید و از روش‌های غیرعادی مانند مصرف ملین برای لاغری استفاده نکنید.



شارژ سریع موبایل