مهدی خاکپور يكشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

پله ها همیشه مرا به یاد بالارفتن های سخت، ضعف عضلات پا، نفس زدن های طولانی، سوزش سینه، و در انتها سردرد می اندازد. گاهی فکر می کنم چقدر خوب بود همه ساختمان ها فقط در سطح همکف بنا می شدند و نیازی به بالا رفتن از هیچ پله ای نبود. اما مگر می شود؟؟!

پلاتو ( 400 قبل از میلاد ) می گوید :" برای این که انسان در زندگی به موفقیت دست یابد، خداوند دو ابزار در اختیار وی نهاده، تحصیل و فعالیت فیزیکی. کمبود فعالیت فیزیکی سلامت انسان را به مخاطره می اندازد، در حالی که هر حرکت وفعالیت فیزیکی می تواند آن را بهبود بخشیده و سلامتی را حفظ کند".

حال سوال این است که آیا بالا رفتن از این همه پله می تواند مفید باشد؟ شش دلیل برای مفید بودن این فعالیت فیزیکی مطرح شده است که شاید بتواند ما را به استفاده از پله ها به جای آسانسور و یا پله های برقی ترغیب کند.

1- با بالا رفتن از پله ها کالری بیشتری نسبت به زمانی که آهسته راه می روید از دست می دهید! بنابراین اگر مایلید فعالیت فیزیکی با هدف کاهش وزن در پیش بگیرید، همین کار ساده به شما کمک می کند. پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد بالا رفتن از پله ها جزء فعالیت های شدید ورزشی است. نتایج پژوهشی که توسط موسسه ی سلامت بریتانیا انجام شده عنوان کرده که بهتر است هر کسی با دلیل و حتی بدون دلیل از پله ها استفاده کند. این موسسه همچنین تأکید می کند که بالا رفتن از پله ها شخص هشت یا نه برابر انرژی بیشتری نسبت به حالت نشستن و در حدود هفت برابر انرژی بیشتری نسبت به زمان استفاده از آسانسور مصرف می کند. کمینه ی مصرف به ازای هر پله 0.1 کالری است (بنابراین با بالا رفتن از ده پله یک کالری انرژی مصرف می شود) در هنگام پایین آمدن به ازای هر پله 0.05 کالری مصرف می شود ( پس از طی بیست پله  یک کالری مصرف می شود) این مسأله مخصوصاً برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند مفید است.

در تصویر هشت راه برای بالا رفتن از پله ها نشان داده شده است. همین حالا امتحان کنید

 

بدون هزینه کالری بسوزانید

 

2- استفاده از پله ها خطر سکته را کاهش می دهد. با توجه به نتایج به دست آمده از دانشکده ی مطالعات بهداشت هاروارد، بر روی یازده هزار نفر، استفاده از پله ها ریسک سکته را می تواند کاهش دهد. به عنوان نمونه، در مردانی که در هر روز 3 تا 5 بار از پله استفاده می کنند، 29 درصد ریسک ابتلا به سکته در آنها کاهش یافته است.

3- فعالیت فیزیکی باعث بهبود فعالیت قلب می شود. فعالیت های فیزیکی علاوه بر بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی بدن، مانع ابتلای افراد به بیماری های قلبی می شود؛ به طوری که پانزده دقیقه فعالیت آیروبیک در هر روز به طول عمر انسان می افزاید.

4- تقویت عضلات با بالا رفتن از پله ها: به این فکر کنید که هنگام بالا رفتن از پله ها چه اتفاقی در ماهیچه ها و عضلات پاهای شما می افتد؟ همه ی ماهیچه ها و عضلات در پاها به کار وادار می شوند؛ حتی عضلات ناحیه ی دست ها، باسن و کمر و به طور کلی پشت انسان فعال می شوند. همه ی فرایندی که رخ می دهد به سیستم عضلانی فعال تر و سالم تر می انجامد. سلامت سیستم عضلانی متابولیسم را در بدن بهبود می بخشد؛ قند خون تنظیم می شود  و از ابتلا به دیابت ممانعت به عمل می آورد. کمک به کاهش دردهای آرتیریت خصوصاً در افراد چاق از دیگر مزایای فعالیت های بدنی است.

5- بالا رفتن از پله ها راهی آسان برای مبارزه با سبک زندگی نشسته. بخش زیادی از پژوهش هایی که امروزه بر روی سبک زندگی مدرن و متأثر از تکنولوژی، بر مدل نشستن و ساعت های مداوم نشستن و درنهایت چاقی های مفرط  تأکید می کنند. برای این که با این مشکل رایج مبارزه کنید؛ پیشنهاد پزشکان، استفاده از پله ها به عنوان راهی آسان و سریع برای تحرک است.  فعالیت های ساده را به زندگی خود بیاورید. پله ها در نزدیکی شما هستند؛ می توانید به جای استفاده از باشگاه های ورزشی، این راه ساده، ارزان،  و در دسترس را امتحان کنید تا در درازمدت به منافع آن دست یابید.

6- هنگام استفاده از پله ها، مجبور نیستید به موزیک آسانسور گوش دهید.



شارژ سریع موبایل