سمیه قاسمی شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

اگر برای شروع برنامه‌های ورزشی و تمرینی‌تان آماه‌اید، چه تمرینات استقامتی باشد چه شرکت در کلاس‌ گروهی، احتمالاً تردیدهایی در وجودتان هست که با کنجکاوی می‌پرسد آیا واقعاً می‌توانی از پس این کار بربیایی؟ واقعاً حاضری؟ دقیقاً می‌دانی قرار است چکار کنی؟ موفق خواهی شد؟

اغلب این تردیدها فقط ناشی از این هستند که در برنامه‌ای که پیش رو دارید، تجربه‌ای ندارید و نسبت به چیزهایی که اطلاع چندانی ندارید، نگران می‌شوید.

 

روزهایی خواهند بود که بی انگیزه باشید

اول بگذارید با نکته‌ای شروع کنیم که احتمالاَ نمی‌خواهید بشنوید: شما قرار نیست همیشه با انگیزه باشید. انگیزه می‌آید و می‌رود، حتی برای حرفه‌ای ترین‌ها و این هیچ ایرادی ندارد، حتی طبیعی هم هست. این حقیقت را بپذیرید. درک کنید که نمی‌توانید انتظار داشته باشید "انگیزه" همه جا در این مسیر همراه‌تان باشد.

باید به این فرایند اعتماد داشته باشید و بدانید اگر به قدم برداشتن‌تان ادامه دهید، در نهایت نتیجه خواهید گرفت. در واقع توانایی شما برای برداشتن همین قدم‌ها، در این مسیر همان چیزی است که قدرت ذهنی‌تان را بیشتر می‌کند، درست مثل تمرینات‌ که بدن‌تان را قوی‌تر می‌کند. حتی روزهایی که حس می‌کنید حوصله ورزش کردن ندارید، فعالیتی انجام دهید. مگر این‌که واقعا نیاز به استراحت داشته باشید که آن وقت باید به بدن‌تان گوش دهید.

 

پیدا کردن "انگیزه درونی" مهم است

چرا می‌خواهید ورزش کنید؟ آیا به شما اعتمادبنفس بیشتری می‌دهد؟ انرژی بیشتر می‌دهد؟ آیا دوست دارید همراه با دوستان‌تان فعال باشید؟ یک دلیل درونی پیدا کنید؛ چیزی که ربطی به نظر دیگران یا خوب به‌نظر رسیدن در میان جمع نداشته باشد. چون این انگیزه‌ها در آزمون گذشت زمان موفق نخواهند بود.

 

همیشه هم پیشرفت نخواهید داشت

خیلی عالی بود اگر نتایجی که از ورزش کردن می‌گیرید، در یک نمودار صعودی و همیشه رو به بالا می‌بود. اما متاسفانه اینطور نیست. باید بدانید که در زمان‌های خاصی سریع‌تر پیشرفت خواهید کرد که بازهم طبیعی است. نا امید نشوید و کنار نکشید. درست زمانی که روندتان کُند به‌نظر می‌آید، باید امید و اطمینان داشته باشید که دوباره به حالت قبل برخواهد گشت.

تفاوت میان پیشرفت آهسته و بی‌تحرکی و ایستایی را یاد بگیرید. اگر چهار هفته یا بیشتر هیچ نتیجه‌ای ندیدید، زمان آن است که برنامه‌تان را مورد بازبینی قرار دهید. همان حرکات را بارها و بارها تکرار نکنید، تغییراتی لازم است تا نتیجه هم تغییر کند. یعنی، اگر بعد از چهار هفته هیچ پیشرفتی نداشتید، پس با این روند، دیگر پیشرفت نخواهید داشت.

 

استراحت مهم است

به‌راحتی ممکن است در تله هیجان ناشی از تغییرات و نتایج عالی که می‌بینید بیفتید، جوری که احتمالاً مشتاقید از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای تمرین استفاده کنید. متأسفانه این جریان منجر به افت پیشرفت، از پا درآمدن، بیماری و یا آسیب خواهد شد. استراحت جزء اصلی فرایند فیتنس است. اگر همین حالا این نکته را نپذیرید، بعداً وقتی که به‌دلیل خستگی و آسیب کنار کشیدید مجبور خواهید شد باز ورزش کنید. انتخاب با شماست.

 

دوره بندی مهم است

دوره بندی، یعنی تمرکز روی اهداف متفاوت در زمان‌های متفاوت؛ که نکته‌ای ضروری می‌باشد. طی بعضی از ماه‌ها، شاید هدف شما کسب استقامت باشد. طی ماه‌های بعد ممکن است بخواهید روی کاهش چربی کار کنید. تغییرات را مدنظر داشته باشید.

این شیوه نه تنها از نظر ذهنی شما را به ورزش و تمرین مشتاق‌تر می‌کند بلکه به بدن‌تان هم فرصتی می‌دهد تا با توجه به طبیعت تکرارپذیر ورزش، استراحتی بکند. در دراز مدت این شیوه باعث پیشگیری از آسیب هم خواهد شد.

 

مقایسه هیچ کمکی به شما نمی‌کند

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید بکنید، مقایسه خودتان با دیگران است. همیشه کسی هست که از شما متناسب‌تر، خوش اندام‌تر، قوی‌تر و …. باشد. به آن‌ها توجهی نکنید. این، مسیر شماست، بنابراین تنها کسی که باید متوجه‌اش باشید خودِ شما هستید. آیا نسبت به دیروز و گذشته‌تان بهتر هستید؟ این سوالی است که باید بپرسید.

 

گاهی کمک خواستن مفید است

از کمک خواستن از دیگران نترسید. از تجربه دیگران بهره ببرید، چه مربی خصوصی باشد، چه یک دوست و یا کسی که موفق‌تر از شماست و یا کسی که در زمینه فعالیت شما تبحر و دانش بیشتری دارد. اگر در صورت نیاز، از کسی کمک و  راهنمایی نخواهید، ممکن است پیشرفت‌تان متوقف شود. تردید و خجالت را کنار بگذارید، مطمئناً از نتیجه‌اش راضی و خوشحال خواهید شد.

 

مفرح بودن تمرین‌تان و لذت بردن از آن الویت دارد

این هم یک ضرورت است. اگر حین انجام تمرینات لذت نبرید، احتمال این‌که رهایش کنید، زیاد است. هیچ چیزی مجبورتان نمی‌کند وزنه‌های آزاد بزنید یا مسافت‌های طولانی بدوید، اگر دوست ندارید انجامش ندهید. راه‌های زیادی برای متناسب شدن وجود دارد، بنابراین راهی را انتخاب کنید که علاقه‌مند به ادامه‌اش باشید.

اگر از فعالیت‌تان لذت ببرید، حس اجبار نخواهید داشت و طبیعتاً مایلید به‌طور مرتب انجامش دهید. راهی را انتخاب کنید که حس لذت و رضایت درونی به شما بدهد، چیزی که وقتی انجامش می‌دهید، احساس شادابی کنید و این همان تمرینی است که نگاه شما را به فیتنس و تناسب اندام متحول خواهد کرد. پس این نکات را به یاد داشته باشید، به‌عنوان یک مبتدی، در حال شکل دادن اساس نگرش‌تان به فیتنس و هرچیزی که به آن مربوط می‌شود هستید. مطمئن شوید که یک نگرش مثبت را خلق می‌کنید.

 



شارژ سریع موبایل