سارا قاسمی جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

می خواهیم به پرتکرار ترین سوالات رایج مادران در زمینه قطره آهن پاسخ دهیم اغلب شیرخواران از خوردن این قطره سرباز میزنند و نگرانی مادران در این زمینه بسیار زیاد است که راهنمایی هایی در این زمینه برای مادران آورده ایم.

از ماه ششم بعد از تولد باید به کودک روزانه 15 قطره آهن خورانده شود که این قطره ارزش فوق العاده زیادی در رشد و تکامل کودک به خصوص هوش کودک دارد و باید تا پایان دو سالگی این روند طی شود. دکتر آتوسا فولادگر، متخصص اطفال به برخی از سوالات شایع مادران در این مورد پاسخ داد.

 

قطره آهن ایرانی بهتر است یا خارجی؟

همه شیرخواران از سن 3 ماهگی و 4 ماهگی دچار کم خونی فیزیولوژیک می شوند و به همین دلیل توصیه می شود از 6 ماهگی حتما به کودک قطره آهن که بهتر است از نوع ایرانی باشد، بدهید. اینکه تاکید می شود نوع ایرانی آن را تهیه کنید به این دلیل است که میزان آهنی که یک کودک ایرانی به آن نیاز دارد، در این قطره موجود است.

 

آیا قطره آهن باعث پوسیدگی و خرابی دندان های کودکم می شود؟

قطره آهن تاثیری در ایجاد پوسیدگی دندانی در کودکان ندارد و صرفا باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان ها می شود که آن هم با رعایت اصول بهداشتی یعنی تمیزکردن دندان های شیرخوار با مسواک انگشتی یا پارچه نخی آغشته به آب و چکاندن قطره آهن در انتهای دهان قابل پیشگیری است. حتی مدتی بعد از اتمام دوره مصرف قطره آهن، سیاهی دندان ها برطرف می شود.

 

می توانم به جای قطره آهن به نوزادم قطره مولتی ویتامین+آهن+زینک بدهم

می توان به جای قطره آهن و مولتی ویتامین، از قطره خارجی مولتی ویتامین+آهن+زینک استفاده کرد و آن را به شیرخوار داد. ولی نکته حائز اهمیت این است که این قطره حاوی 400 واحد ویتامین D و 1500 واحد ویتامین A و حداقل 10 میلی گرم آهن باشد. در ضمن نباید فراموش کرد که با دادن این قطره هم دندان کودک سیاه می شود بنابراین بعد از خوراندن قطره، بلافاصله به کودک آب جوشیده سرد شده باید داد و سپس با مسواک انگشتی که در داروخانه هم موجود است، دندان کودک را تمیز کرد.

 

آیا قطره مولتی ویتامین میم تامین کننده آهن است؟

اگر قطره مولتی ویتامین میم را به کودک می دهید باید بدانید که این قطره حاوی آهن نیست و قطره مولتی ویتامین میم اورنج حاوی آهن است. بنابراین باید در کنار قطره ویتامین میم، به کودک قطره آهن هم داده شود. ولی اگر به شیرخوارتان مولتی ویتامین میم اورنج می دهید در این صورت باید روزی یک سی سی به کودک داده شود تا نیاز او به این دو را تامین کند. در ضمن بعد از هر بار مصرف قطره آهن، به کودک مقداری آب جوشیده سردشده خوراند. سپس با مسواک انگشتی یا با مقداری آب و دستمال، سطح دندان های دهان کودک را پاک کنید.

 

نوزادم قطره آهن را بالا می آورد، دوباره به او قطره بدهم؟!

اگر هر از گاهی شیرخوارتان مولتی ویتامین یا قطره A+D را بالا می آورد، لازم نیست بلافاصله مجددا به او دوباره شربت یا قطره را بدهید.

 

شیرخوارم به هیچ وجه قطره آهن را نمی خورد!

باید قلق نوزادتان را پیدا کنید. اینکه برخی مادران می گویند نمی شود و نمی خورد و بعد با این توضیحات خود را توجیه می کنند و دیگر به کودک قطره آهن را نمی دهند، باید بدانند رفتارشان اصلا منطقی نیست و باید به هر شکلی که شده قطره را به او بدهند چراکه ندادن به موقع و مرتب آن می تواند با عوارض منفی همراه باشد. بنابراین باید کمی حوصله به خرج بدهید تا قلق کودک به دستتان بیاید.

 

بعد از دادن قطره آهن می توان به کودک شیر داد؟

بعد از خوراندن قطره آهن، بلافاصله به کودک شیر ندهید چون جذب آهن را به تاخیر می اندازد.

 

اگر قطره آهن به کودکم ندهم مشکلی پیش می آید؟

کودکانی که قطره آهن به آنها داده نمی شود، دچار کم خونی های زودرس می شوند که این عارضه باعث بروز بی اشتهایی، بداخلاقی و اختلال رشد و در سنین بالاتر عدم تمرکز می شود. حتی این کودکان در سنین مدرسه به علت عدم دریافت کافی قطره آهن، دچار اختلال تمرکز و توجه هستند و نسبت به همسالان خود عقب تر هستند. به هیچ وجه والدین نباید در دادن قطره آهن به کودک کوتاهی کنند و حتما سر وقت به طور مرتب باید روزانه قطره آهن مصرف شود.



شارژ سریع موبایل