سمیه قاسمی شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰

سریع ترین هواپیماهای همراه با خلبان دنیا را می توان معجزه های مهندسی خواند. این پرنده های آهنی قادرند با سرعت صوت در هوا پرواز کرده و حرکات چرخشی شگفت انگیزی را از خود نشان دهند.

هرچند که شماری از این غول های پرنده حالا باز نشسته شده اند و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند با این همه نامشان همچنان در لیست سریع ترین هواپیماهای سرنشین دار تاریخ قرار دارد.

طراحی و پیشرفت هایی که با استفاده از این پرنده های دست ساز بشر حاصل شد تاثیری شگرف بر توسعه نسل های بعدی شان داشت. در این بخش در نظر داریم نگاهی داشته باشیم به سریع ترین هواپیماهای سرنشین دار دنیا. با ما همراه باشید.

F-4 Phantom II

 

 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا


حداکثر سرعت: ۱۴۷۲ مایل بر ساعت

حداکثر برد: ۱۶۱۵ مایل

نخستین پرواز: ۲۷ می سال ۱۹۵۸

جت مافوق صوت F-4 Phantom II در اصل برای ارتش ایالات متحده آمریکا ساخته شد و رسما در سال ۱۹۶۰ میلادی به ناوگان این نهاد اضافه گردید. در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی، نیروی تفنگداران دریایی و هوایی آمریکا نیز این پرنده رهگیری را به ناوگان خود افزودند.

هواپیمای F-4 قادر است بیش از ۱۸ هزار پوند تسلیحات و بمب را با خود حمل کند. این پرنده که در جریان جنگ ویتنام اصلی ترین جت جنگنده آمریکا محسوب می شد به تدریج جای خود را به F-15 و F-18 Hornet داد.

 

Covair F-106 Delta Dart

 

 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا
 

حداکثر سرعت: ۱۵۲۵ مایل بر ساعت

حداکثر برد: ۱۸۰۰ مایل

نخستین پرواز: ۲۵ دسامبر ۱۹۵۶

این هواپیما نخستین بار در سال ۱۹۵۹ میلادی و با هدف رهگیری و نابودسازی بمب افکن های شوروی در طول جنگ سرد به خدمت گرفته شد. براساس اعلام موزه هوا و فضای کالیفرنیا دلتا دارت رادارهای پیشرفته، موشک های مادون قرمز و یک راکت مجهز به کلاهک هسته ای را با خود حمل می کرد.

F-106 همچنان عنوان سریع ترین هواپیمای تک موتوره دنیا را در اختیار دارد و به خاطر ظرفیت بالایش برای حمل تسلیحات، یکی از چالش برانگیز ترین جنگنده های حال حاضر دنیا محسوب می شود.

 

Mikoyan MiG-31 Foxhound

 

 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا
 

حداکثر سرعت: ۱۸۶۰ مایل بر ساعت

حداکثر برد: ۲۰۵۰ مایل

نخستین پرواز: ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۵

این هواپیما نخستین بار در ماه می سال ۱۹۸۱ به خدمت گرفته شد و همچنان یکی از سریع ترین جت های جنگی ساخته شده تا به امروز محسوب می شود. MiG-31 که برای انجام ماموریت های رهگیری توسط شوروی ساخته شد هنوز هم در نیروی هوایی روسیه و قزاقستان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Mikoyan Ye-152

 

 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا
 

حداکثر سرعت: ۱۸۸۳ مایل بر ساعت

حداکثر برد: ۹۱۳ مایل

نخستین پرواز:
۱۰ جولای سال ۱۹۵۹

این هواپیما نخستین بار در سال ۱۹۵۶ میلادی به خدمت گرفته شد و در اصل یک پرنده رهگیری عملیاتی بود که از روی مدل Mikoyan Ye-150 ساخته شد. این پرنده آهنی بیشتر برای آماده کردن مسیر و هموار کردن راه برای مدل Mikoyan-Gurevich MiG-25 طراحی گردید.

 

XB-70 Valkyrie


 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا
 

حداکثر سرعت: ۲۰۵۶ مایل بر ساعت

حداکثر برد: ۴۲۸۸ مایل

نخستین پرواز: ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۶۴

این هواپیما نمونه اولیه ای از بمب افکن استراتژیک و هسته ای آمریکا به نام B-70 بود و در اصل برای بمباران اهداف در حین حرکت با ۳ ماخ سرعت ساخته شد.

سیستم های سپر موشکی شوروی و گسترش نقش سیستم های موشکی بالستیک بین قاره ای در نهایت باعث شد که برنامه توسعه B-70 متوقف گردد و دو نمونه اولیه ساخته شده از آن نیز، بعدها به برای انجام پروازهای آزمایشی در سرعت های بالا مورد استفاده قرار گرفتند.

 

Bell X-2 Starbuster

 

 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا
 

حداکثر سرعت: ۲۰۹۴ مایل بر ساعت

نخستین پرواز: ۸ سپتامبر ۱۹۵۵

این پرنده که در بازه زمانی کوتاهی (از نوامبر ۱۹۵۵ تا سپتامبر ۱۹۵۶) به خدمت گرفته شد در اصل نوعی هواپیمای تحقیقاتی بود که به صورت مشترک با همکاری شرکت هواپیماسازی بل، نیروی هوایی آمریکا و کمیته ملی مشورتی هوانوردی این کشور ساخته شد و از آن برای انجام پروازهای آزمایشی بین سرعت های ۲ و ۳ ماخ استفاده گردید.

در ۲۷ سپتامبر ۱۹۵۶، X-2 بیشینه سرعت خود را به ۲۰۹۴ مایل بر ساعت رساند و رکورد تازه ای را در این حوزه به ثبت رساند. در جریان این پرواز اما، ملبورن اپت خلبان هواپیما جان خود را از دست داد و نامش را به عنوان نخستین خلبانی که رکورد سرعت ۳ ماخ را شکسته به ثبت رساند.

 

Mikoyan-Gurevich MiG-25 Foxbat

 

 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا
 

حداکثر سرعت: ۲۱۷۰ مایل بر ساعت

حداکثر برد: ۱۵۹۹ مایل

نخستین پرواز: ۶ مارس ۱۹۶۴

این هواپیمای شوروی نخستین بار در سال ۱۹۷۰ میلادی و با هدف انجام ماموریت های رهگیری و شناسایی معرفی گردید. اما به خاطر بال های بزرگش مهندسان آمریکایی تصور کردند که مانور پذیری بالایی دارد در حالی که این طور نبود و آن بالای های بزرگ صرفا به خاطر بالا بودن وزن کلی پرنده برایش در نظر گرفته شده بودند.

حداکثر سرعت این پرنده در ماخ ۳٫۲ بدون آنکه آسیبی به موتور آن وارد شود، پایدار نخواهد بود و بیشینه سرعت پایدارش برابر با ۱۹۲۰ مایل بر ساعت در ماخ ۲٫۸۳ اعلام گردیده.

 

SR-71 Blackbird


 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا
 

حداکثر سرعت: ۲۲۰۰ مایل بر ساعت

حداکثر برد: ۳۶۸۲ مایل

نخستین پرواز:
۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۴

این هواپیما توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شد و می توان آن را نوعی معجزه در صنعت هوایی خواند. این پرنده سیاه می تواند در ارتفاعات بیشتر از ۸۰ هزار پا با سرعتی بیش از ۲۰۰۰ مایل بر ساعت پرواز کند و در اصل برای انجام ماموریت های مراقبتی ساخته شده است.

حدودا ۳۰ سالی از آغاز فعالیت پرنده سیاه می گذرد و یکی از خصوصیات جالب SR-71 این است که می تواند برای جلوگیری از اصابت موشک های مختلف با سرعتی بیشتر از آنها پرواز کند.

این پرنده آهنی به مناسب بازنشستگی خود پروازی را از لس آنجلس تا واشنگتن دی سی انجام داد و مسافت میان این دو نقطه را ظرف تنها ۶۷ دقیقه طی کرد.

 

X-15

 

 سریع ترین هواپیماهای خلبان دار دنیا


حداکثر سرعت: ۴۵۲۰ مایل بر ساعت

نخستین پرواز: ۸ ژوئن ۱۹۵۹

سریع ترین هواپیمای خلبان دار دنیا X-15 نام دارد که انرژی مورد نیازش را از یک راکت تامین می کند. این هواپیما نخستین بار در ۸ ژوئن سال ۱۹۵۹ میلادی انجام شد و از ارتفاع ۴۵ هزار پایی از دل یک هواپیمای دیگر به پرواز درآمد.

چند سال بعد، یعنی در تاریخ ۳ اکتبر ۱۹۶۷ میلادی، X-15 تمامی رکوردهای پرواز قبلی را با ثبت سرعت اعجاب انگیز ۴۵۲۰ مایل بر ساعت یا ۶٫۷۲ ماخ شکست. این پرنده ۳۰۰ میلیون دلاری، تا پیش از بازنشستگی خود مجموعا ۱۹۹ پرواز را به انجام رساند.



شارژ سریع موبایل