امین شجاعی جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰

همان طور که کسی می تواند هنر به خرج دهد و اثری ناب خلق کند، کس دیگری هم می تواند هنر به خرج دهد و همان هنر را از محل نگهداری اش به سرقت ببرد!

مجموعه ای که می بینید، نقاشی هایی را نمایش داده که تا ابد از دسترس ما خارج شده اند و عاشقان سینه چاک هنر (به خصوص نقاشی)، باید رویای دیدن آن ها را از یاد ببرند. چرا که همه آن ها دودش شده اند و به هوا رفته اند. شاید هم آب شده اند و رفتند زیر زمین آن هم برای همیشه.

1- کبوتر با نخودهای سبز؛ اثر پابلو پیکاسو

 

نقاشی هایی که محو شدند!


هفت صبح بیستم ماه مه 2010، دزدی با شکستن پنجره موزه هنرهای مدرن پاریس، وارد آن شد، پنج شاهکار هنری را زیر بغلش زد و خیلی سریع از آن جا بیرون رفت. مسوولان موزه اقرار کردند که از هفته قبل، دزدگیر موزه دچار مشکل شده و همین نیز یکی از عوامل سرقت آثار بوده است. یک سال بعد، شخصی به این اتهام دستگیر شد و در اعترافاتش گفت که پس از دزدیدن نقاشی ها، آن ها را درون سطل زباله انداخته و کلا بی خیال شان شده؛ ولی هنوز کسی از صحت و سقم ماجرا خبر ندارد.
 

2- منظره ای از ساحل شونینگن؛ اثر ون گوگ
 

نقاشی هایی که محو شدند!


آقایان دزد راس ساعت هشت صبح هفتم دسامبر 2002 میلادی، از سقف موزه نقاشی های ون گوگ در شهر آمستردام بالا می روند و فقط دو اثر به نام های «منظره ای از ساحل شونینگن» و «خروج نمازخوانان از کلیسا» را به سرقت می برند. این دو اثر در اوج دوران هنری ون گوگ نقاشی شده بودند و ارزشی حدود سی میلیون دلار داشتند. در سایت این موزه درباره منظره ای از ساحل شونینگن نوشته: «ون گوگ در حالی مشغول کشیدن این نقاشی بود که با عواملی مثل شن های ساحلی و باد دست و پنجه نرم می کرد. او البته بعدها آثار شن و باد را روی نقاشی اش ترمیم کرد، ولی همچنان در لایه هایی از این اثر مشهود بودند

در سال 2004 دو نفر به جرم دزدی این آثار به چهار سال و نیم زندان محکوم شدند، اما همچنان هیچ ردی از این دو نقاشی پیدا نشده. موزه ون گوگ جایزه ای حدود صد هزار یورو برای کسی که خبری از وجود آن ها بدهد، تعیین کرده است.
 

3- زنی در مقابل پنجره گشوده؛ اثر پل گوگن
 

نقاشی هایی که محو شدند!


اکتبر 2012، دزدان آثار هنری این بار سراغ موزه «کنستال» روتردام هلند رفتند تا در خون سردی کامل به انجام وظایف شان بپردازند. دزدها نقاشی خلق شده پل گوگن در سال 1888 را به همراه شش اثر هنری دیگر از پابلو پیکاسو، کلود مونه، هنری ماتیس و ولسین فرود، نشان کرده بودند. سرقت ساعت سه صبح آغاز شد و تنها سه دقیقه طول کشید تا هفت تابلو را از موزه خارج کنند. قیمتی که برای این هفت اثر تخمین زده می شود، حدود 18 میلیون یورو است. 26 نوامبر همان سال، شخصی به نام «رادو دوگارو»، و ششم دسامبر فردی موسوم به «آدریان پروکوپ» را دستگیر و به هفت سال زندان محکوم کردند. ولی متاسفانه خبری از هفت تابلو نشد؛ انگار که آب شده و به زیر زمین رفته باشند.

 

4- کنسرت؛ اثر یوهان فرمیر
 

نقاشی هایی که محو شدند!


فرمیر، مشهورترین نقاش قرن هفدهم هلند بود که بسیاری، دوران طلایی باروک را مدیون او می دانند. بیشتر آثار فرمیر در «رویال کالکشن» لندن جمع آوری شده اند، ولی برخی آثارش همچون «کنسرت» توسط مجموعه دار بزرگ، «ایزابلا جای استوارت» به بوستون انتقال یافتند و در موزه شخصی او جای گرفتند. 18 مارس 1990 بود که سروکله آقایان دزد، این بار در لباس پلیس پیدا شد و 13 اثر هنری از جمله نقاشی هایی از «فلینک ودگاس» را به سرقت بردند. در میان آثار به سرقت رفته، تابلوی کنسرت هم بود که با ارزشی معادل دویست میلیون دلار، رکورد گران قیمت ترین اثر هنری سرقت شده دنیا را به خودش اختصاص داده است.
 

5- قضات عادل؛ اثر ون ایک
 

نقاشی هایی که محو شدند!


در آوریل 1934، نقاشی «یان ون ایک» از کلیسای جامع «سن باون» در کشور بلژیک به سرقت رفت. این اثر هنری بین سال های 1426 تا 1432 خلق شده بود و در میان نقاشی های مجموعه عظیم «ستایش بره» جایگاه ویژه ای داشت. طی هشت ماه، نامه های فراوانی بین دولت بلژیک و مردی که متهم به سرقت به شمار می رفت، رد و بدل شد

در نهایت هم شخص دزد که فردی سیاسی به نام «آرسن گودرتیر» بود، هنگام مرگش اعلام کرد تنها اوست که از جای تابلو خبر دارد و آن را با خودش به گور می برد.
 

6- چرینگ کراس؛ اثر کلود مونه
 

نقاشی هایی که محو شدند!


کلودمونه، نقاش مشهور امپرسیونیست، بین سال های 1899 تا 1904 و در زمان های مختلف روز و شب، از محدوده «چرینک کراس» لندن نقاشی کرد. ولی متاسفانه، این سری نقاشی ها نیز از دست دزدهای هنری در شهر روتردام  در امان نماند و یکی از آن ها در سال 2012 به سرقت رفت. دزد نقاشی ها را پیدا کردند، ولی او مدعی شد که تمام آثاری را که به سرقت برده، در اجاق خانه مادرش سوزانده است.



شارژ سریع موبایل