امین شجاعی چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

اگر یک برنامه تمرینی را شروع کردید و دیدید وزن‌تان تغییری نکرده ( یا بالاترهم رفته)، بدانید که تنها نیستید. هم تمرینات هوازی و هم تمرینات استقامتی می‌توانند عضله سازی کرده و از چربی‌ها کم کنند، بنابراین اگر وزن‌تان همانی است که بود، معنیش این نیست که تمام تمرینات و تلاش شما درحال هدر رفتن است.

 

آیا واقعا” وزن عضله از وزن چربی بیشتر است؟

 

عضله می‌تواند چگالی بسیار بیشتری از چربی داشته باشد، یعنی نسبت به همان توده از چربی، حجم کمتری را می‌گیرد. بنابراین دلیل این‌که از نظر ظاهری لاغرتر می‌شوید اما وزن‌تان کاهش چشمگیری نداشته است، همین می‌باشد.

 

واقعیتِ پشت یک باور

تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند وزن عضله از چربی به عنوان مثال یک پوند عضله سنگین تر از یک پوند چربی بیشتر است؟ اشتباه است! یک پوند، یک پوند است، اما چون یک پوند چربی، چهار برابر بیشتر از بافت عضله‌ای حجم دارد، امکان دارد خودتان را خوش اندام تر احساس کنید و ببینید، حتی اگر وزن بدن‌تان همان باقی مانده باشد.

یک کیلو عضله نسبت به یک کیلو چربی هم حجم کمتری دارد و هم اینکه متابولیسم بدن را نیز بیشتر می کند، هر چه عضله بدن بیشتر باشد، بدن متابولیسم بیشتری خواهد داشت.

 

آیا واقعا” وزن عضله از وزن چربی بیشتر است؟

 

البته این احتمال هم وجود دارد که وزن‌تان همان باشد اما چاق‌تر به نظر برسید. این حالت بیشتر در افراد سنین بالاتر مشاهده می‌شود، چون عضله به مرور زمان تحلیل می‌رود و سلول‌های عضله آسیب دیده با سرعت بسیار کمتری نسبت به دوران جوانی ترمیم می‌شوند. ذهن‌ شما گول‌تان نمی‌زند؛ مادربزرگ‌تان ممکن است واقعا" این‌ روزها کوتاه‌تر شده باشد! علاوه بر این اگر در دوران طلایی جوانی فعالیت بدنی کمی داشته باشیم، نسبت عضله به چربی با بالا رفتن سن، کمتر می‌شود.

چربی زیاد در بدن می‌تواند عاملی مؤثر در بروز بیماری‌های جدی مانند سکته مغزی، بیماری عروق کرونر قلب و دیابت باشد. هرچند تعیین مقدار ایده آل چربی برای هر فرد کار دشواری است، اما چربی بسیار کم هم می‌تواند عواقب بدی داشته باشد، مانند اختلال باروری در زنان. قبول نیاز بدن هم به عضله و هم به چربی، برای حفظ سلامت عمومی و داشتن سبک زندگی فعال و سالم مهم است.

 

ترازو را کنار بگذارید

هرچند ممکن است بعد از شروع یک برنامه تمرینی منظم عدد واقعی وزن نوسان نداشته باشد، اما نسبت عضله به چربی ممکن است به خاطر سلامت بهتر و بهبود تناسب کلی افزایش یابد. بنابراین بعد از صرف زمان برای تمرین همراه با تردمیل یا پیگیری وزن، صرفا به‌ خاطر اینکه وزن‌تان در مسیر درستی نیفتاده، درست از تلاش و تمرین برندارید. شاید وقت آن باشد که ترازو را کنار بگذارید و درعوض نتایج را با نگاهی که در آیینه به خود می اندازید، برآورد کنید.



شارژ سریع موبایل