معصومه حسینی کیا شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

می دانیم که آب های استرالیا حاوی مقادیر بسیار زیادی از تکه های پلاستیک است که می تواند به موجودات دریایی آسیب برساند. اما نتایج پژوهشی که به تازگی منتشر شده است؛ نشان می دهد این ذرات پلاستیکی ( مایکروپلاستیک) تبدیل به منزلگاه موجودات دریایی شده اند؛ تاحدی که برخی از آنها می توانند به پاکسازی محیط اقیانوس کمک کنند.

در پژوهش های پیشین مشخص شده بودکه در هر کیلومتر مربع از آب های استرالیا حدود 4000 تکه پلاستیک وجود دارد. از آن پس پژوهشگران به دنبال یافتن اشکال حیات در دنیای ذرات پلاستیک بودند.

 

به سیاره پلاستیک خوش آمدید


دریایی از پلاستیک

رشد حیرت انگیز تولید و دور اندازی پلاستیک، عدم بازیافت صحیح و کامل آن و رشد قابل توجه تعداد کشتی ها و تأسیسات ساحلی همگی به افزایش میزان پلاستیک در آب های اقیانوس منجر شده است. دورریز پلاستیک ها به اقیانوس، باعث می شود که آنها در اثر حرارت و نورخورشید به تکه های کوچک تبدیل شوند؛ پس از مدتی اکثر این تکه ها به اندازه ی کمتر از 5 میلی متر در می آیند و در آب شناور شوند؛ به این تکه ها ریز پلاستیک گفته می شود.

 

به سیاره پلاستیک خوش آمدید


ریزپلاستیک ها در همه ی اقیانوس پراکنده شده است و به طور خاص بر سطح آب های مدیترانه و سطح وسیع تری از اقیانوس که به نام " منطقه زباله " مشهور است شناورند. میزان ریزپلاستیک ها در این نقاط آلوده بالغ بر بیش از 100 هزار تکه در هر کیلومتر مربع است.

پلاستیک های اقیانوسی حاوی مواد مضری هستند که یا ناشی از خود پلاستیک است و یا از روغن های آلوده  که به سطح پلاستیک می چسبند منشاء می گیرند. سموم پلاستیکی در همه ی اقیانوس حرکت می کنند و این آلودگی ها را از پلاستیک به موجودات ریز دریایی و حتی موجودات بزرگ تر مانند نهنگ ها منتقل می کنند.

ریزپلاستیک ها می توانند آسیب رسان بوده و  جسم و وفیزیک موجودات اقیانوسی را تهدید کنند ؛ به عنوان نمونه به بچه لاک پشت ها و یا بی مهرگان ساکن دریاها آسیب برسانند. از سوی دیگر؛ این آلودگی ها، موجودات دریایی را به سوی عادات جدید سوق می دهند که به صورت بالقوه بر اکوسیستم محلی اثر مخرب دارد.
 

به سیاره پلاستیک خوش آمدید

در ابتدا پژوهشگران ریزپلاستیک هایی کشف کردند که مربوط به سال 1972 در  ابهای آتلانتیک شمالی بود. مطالعات بیشتر نشان داد که انبوه دورریز پلاستیک در دهه ی اخیر رخ داده و مربوط به قرن بیست ویکم است. بررسی دقیق تر مشخص ساخت که اجتماعی از میکروب ها بر روی قطعات پلاستیک قدیمی زندگی می کنند. پژوهشگران به این محدوده ی جدید زیستی "قلمرو پلاستیک" می گویند.

به نظر می رسد این موجودات ریز ساکن پلاستیک ها نقش مهمی در تعیین سرنوشت و محو آثار آلودگی پلاستیک بر محیط ایفا کنند. برای نمونه، آنها قادرند در روند تجزیه ی کند پلاستیک دخالت کنند و نیز خاصیت شناوری آن را تغییر دهند. البته ما هنوز هم اطلاعات بسیار اندکی در مورد ساکنان ریزپلاستیک های میلی متری در دست داریم.
 

موجودات فسقلی...

برای یافتن اطلاعات وسیع تری در مورد این موجودات ریز ساکن پلاستیک، پژوهشگران تصمیم گرفتند بر روی 68 تکه پلاستیک که از آب های قاره استرالیا و اقیانوسیه نمونه برداری شده بود با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی مطالعات بیش تری انجام دهند.

 

به سیاره پلاستیک خوش آمدید


مکان نمونه برداری 68 تکه پلاستیک که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند. خطوط مشکی مناطق دریایی استرالیا را به صورت مجزا نشان می دهند؛ نقاط، نشان دهنده ی قسمت هایی است که پلاستیک ها جمع آوری شده اند؛ و ارقام نشان دهنده ی این است که چه مقدار پلاستیک برای تجزیه و تحلیل میکروسکوپ الکترونی  اسکن شده است.

 تکه های کوچک پلاستیکی سطوح متنوعی از لحاظ ریخت شناسی داشتند که محیط های ایده آلی برای بسیاری از انواع موجودات فراهم می کند. هر تکه ای که مورد بررسی دقیق تر قرار گرفت، حدود 5/1 تا 24 میلی متر درازا داشت و ازترکیبات پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته شده بود و به انواع و گونه های مختلفی از موجودات پناه داده بود.



شارژ سریع موبایل