سارا قاسمی جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

دکتر صبا عرشی، متخصص کودکان و فوق تخصص آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی با توجه به نقش عوامل تشدید کننده آلرژی کودکان در منزل بیان کرد:

«رطوبت بر مقدار آلرژن‌ها (عوامل حساسیت زا) بسیار موثر است و آشپزخانه اُپن یا باز به دلیل افزایش رطوبت منزل یکی از عوامل مهم تشدیدکننده آلرژی در کودکان است.

در این شرایط و به ویژه در خانه های آپارتمانی، رشد سوسک و مایت ها (هیره) افزایش می‌یابد که نه تنها آلودگی را از چاه ها وارد منزل می‌کنند، بلکه ذرات بدن آن‌ها پودر شده و در هوای خانه جریان می‌یابد که در نتیجه ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش می‌دهد.

آشپزخانه باز، منجر به پخش ذرات ناشی از دود سوختن گاز در فضای منزل و در ‌‌نهایت منجر به اختلال تنفس و بروز آسم و آلرژی می‌شود.

پوشش کف منزل در افراد مبتلا به آلرژی تا حد امکان باید قابل شستشو باشد. حوله و رختخواب به صورت مداوم با آب 60 درجه شسته شوند و جلوی نور آفتاب خشک شوند.

در صورت افزایش رطوبت منزل، رشد قارچ ها و حشرات ذره بینی نیز افزایش می‌یابد. این حشرات از رطوبت منزل آبگیری و از پوست افراد تغذیه می‌کند. بنابراین تا حد امکان باید از افزایش رطوبت داخل منزل کاسته شود.»

دکتر محمدعلی زحل ، فوق‌تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین نیز در این باره می گوید:

« آلودگی هوا فقط محدود به خیابان‌ها نیست، بلکه آلودگی هوای داخل خانه نیز می‌تواند خطرناک باشد.

متاسفانه تغییر در معماری سنتی ما و برداشتن دیوارهای آشپزخانه‌ها باعث شده هوای ناشی از پخت‌وپز و سرخ‌کردن مواد غذایی و گاز حاصل از سوختن گاز شهری یا NO2 به راحتی در سایر قسمت های داخل خانه منتشر ‌شود و افراد این گازها را استنشاق ‌کنند.

انتشار رطوبت آشپزخانه در سراسر خانه نیز یک نوع آلودگی هوا محسوب می‌شود، زیرا رطوبت زیاد باعث رشد انواع مایت‌ها و موجودات ذره‌بینی می‌شود که به شدت حساسیت‌زا هستند و باعث افزایش مشکلات تنفسی می‌شوند.»

 

هود یا هواکش آشپزخانه را روشن کنید

پخت و پز با اجاق گاز، منبع عمده آلودگی هوای داخل منزل است. سوختن گاز حین آشپزی باعث تولید دی اكسید نیتروژن می شود.

به علاوه دود و بخارات آزادشده ضمن پخت و پز به خصوص در سرخ كردن های طولانی مدت غذا، این آلودگی را تشدید می كند و برای کودکان یا سالمندان در خانه مشكل تنفسی به وجود می آورد.

بنابراین نسبت به تهویه هوای آشپزخانه خود حساس باشید و موقع آشپزی، پنجره آشپزخانه را باز بگذارید و یا هواکش و هود را روشن کنید تا بخارهای غذا از خانه خارج شوند.

استنشاق بخارهای غذا به ویژه هنگام داغ شدن روغن و سرخ کردن مواد غذایی در درازمدت به مجاری تنفسی شما آسیب می زند.

تحقیقات نشان می دهد، کسانی که به شغل آشپزی در محیط های بسته و بدون تهویه مشغول بوده اند، بعد از گذشت چند سال دچار تنگی نفس های شبه آسم شده اند.



شارژ سریع موبایل