سارا قاسمی جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

از فواید دارویی این گیاه می‌توان به جلوگیری از شکل‌گیری لخته‌های خون، پلاک‌های سرخرگی و ابتلا به سرطان خوش‌خیم پروستات اشاره کرد.

نام علمی این گیاه (Trifolium Pratense) است، شبدر قرمز گیاهی است علفی و چندساله که در مناطق معتدله کره زمین می‌روید. در شرایط مساعد این گیاه هفت‌ساله است ولی در آب‌وهوای گرم فقط دو سال عمر می‌کند. ارتفاع شبدر قرمز بسیار کم است و بیشتر از 15 سانتیمتر نمی‌شود.

برگ‌های آن بیضی‌شکل و دراز و دارای سه برگچه است و به همین علت در قرون‌وسطی مورداحترام مسیحیان بوده زیرا آن را سمبل خداوند، مسیح و روح‌القدس می‌دانستند.

این گیاه از نظر داشتن مواد مغذی برای علوفه حیوانات بکار می‌رود.

 

ترکیبات شیمیایی

گل شبدر دارای مواد شیمیایی مانند تریفولین، ایزوتریفولین و اسانس روغنی می‌باشد. این گیاه دریای املاح معدنی مانند سلیس، آهن، فسفر، گوگرد، پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی، مس، سرب، نیکل و کبالت می‌باشد.

 

خواص دارویی

* شبدر قرمز از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است.

* مهم‌ترین خاصیت شبدر قرمز ضد سرطان بودن آن است و تمیزکننده خون و بدن است.

* سرفه را برطرف می‌کند، دردهای عضلانی را برطرف می‌کند و تورم پوستی را از بین می‌برد.

* شبدر تازه به‌عنوان مسهل به کار می‌رود، درمان‌کننده آسم است، برای درمان آب‌آوردگی بدن مفید است و دل‌پیچه را برطرف می‌کند.

* برای درمان آرتروز، رماتیسم و ورم بیضه باید برگ شبدر را در روغن‌زیتون جوشانیده و روی قسمت‌های دردناک بمالید.

* برای طول عمر و جلوگیری از بیماری‌های قلبی شبدر قرمز بخورید.

* شبدر قرمز تشنج را علاج می‌کند.

 

شبدر قرمز: ضدسرطان، ضدگرگرفتگی

 

* برای التیام زخم‌ها، ضماد شبدر قرمز را روی زخم‌ها بگذارید، برای از بین بردن خارش شبدر را له کرده و روی پوست بمالید.

* شبدر قرمز یکی از غنی‌ترین منابع ماده‌ای موسوم به «ایزوفلاون» است که کارایی شبیه به استروژن دارد و از جمله گیاهانی است که برای درمان گرگرفتگی، کاهش کلسترول، سلامت سینه و بهبود سیستم گردش خون استفاده می‌شود.

* از دیگر فواید دارویی این گیاه می‌توان به جلوگیری از شکل‌گیری لخته‌های خون، پلاک‌های سرخرگی و ابتلا به سرطان خوش‌خیم پروستات اشاره کرد.

* شبدر قرمز منبع غنی از مواد مغذی و املاح باارزشی نظیر کلسیم، کروم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین ث است. به زنانی که در دوران یائسگی به گرگرفتگی دچار می‌شوند توصیه می‌شود از این گیاه استفاده کنند.

* شبدر قرمز حاوی مقدار قابل‌توجهی ماده شیمیایی ایزوفلاون است که ساختاری شبیه به هورمون زنانه استروژن دارد و در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز موثر است.

* علاوه بر این، شبدر قرمز مانعی برای فعالیت برخی از آنزیم‌هایی است که در ابتلای مردان به سرطان پروستات نقش دارند.

* همچنین این اعتقاد وجود دارد که شبدر قرمز از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند هرچند هنوز نتایج مطالعات در مورد این تأثیر شبدر قرمز بر روی انسان قطعی نشده است.

* شبدر قرمز همچنین در تسهیل روند ترک سیگار موثر است.

 

طرز استفاده

دم‌کرده: مقدر 30 گرم گیاه خشک را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت 5 دقیقه دم کنید. مقدار مصرف آن یک فنجان سه بار در روز است.

جوشانده شبدر: مقدر 50 گرم سرشاخه‌های گل‌دار شبدر قرمز را در مقدری شیر یا آب ریخته و بگذارید مدتی بجوشد و پس از سرد شدن به‌صورت ضماد روی پوست و یا قسمت‌های دردناک بدن بگذارید.


مضرات

مصرف زیاد شبدر خطرناک است زیرا دارای اسید سیانیدریک می‌باشد ولی استفاده متعادل از آن هیچ‌گونه خطری نداشته و بسیار مفید است.


اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : تبیان
برچسب ها : طب سنتی, داروهای گیاهی, طب گیاهی, درمان با داروهای گیاهی, گیاهان مفید, خاصیت درمانی گیاهان, گیاهان دارویی, فواید دارویی گیاه شبدر, شبدر قرمز, گیاه دارویی ضد سرطان, گیاه دارویی ضدگرگرفتگی, علوفه حیوانات, گل شبدر, خواص دارویی شبدر, طب قدیم ایران, مهم‌ترین خاصیت شبدر قرمز, تسهیل روند ترک سیگار, دم‌کرده شبدر قرمز, جوشانده شبدر قرمز, مضرات شبدر قرمز, herbal medicines, herbal medicine, treatment plant, useful plants, curative herbs, herb, medicinal benefits of clover, red clover, anticancer herbs, medicinal plant anti flashes, soil age, clover flower, medicinal properties clover, ancient medicine in iran, important property of clover, simplify process of quitting smoking, tail red clover, boiled red clover, disadvantages of red clover


شارژ سریع موبایل