معصومه حسینی کیا يكشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

آیا بیماری روزاسه ربطی به آکنه دارد؟

نه، دلایل بروز روزاسه با آکنه تفاوت دارد. آکنه به علت افزایش بیش از حد سبوم ایجاد می‌شود. سبوم ماده ای است که توسط غدد سباسه برای نرم و چرب شدن پوست ساخته می‌شود.

در آکنه، سبوم بیش از حد تولید می‌شود و دانه‌های سر سفید یا سر سیاه و جوش‌‌هایی به وجود می‌آید، اما روزاسه، بیماری مزمن و چند شکلی است که ربطی به غدد سباسه ندارد.

 

علائم آن چیست؟

علامت خاصی برای روزاسه وجود ندارد. از نظر تشخیصی، وجود یک یا چند علامت مانند حالت گرگرفتگی و قرمزی پوست صورت که با تعریق و سوزش یا مشاهده عروق زیر پوست همراه می‌شود، می‌تواند تشخیص روزاسه را تایید کند.

گاهی روزاسه با تورم پوست، جوش‌های ریز قرمزرنگ یا جوش‌هایی که گاهی حالت چرکی پیدا می‌کنند، دیده می‌شود. شاید به همین دلیل است که گمان می‌کنند روزاسه با آکنه مرتبط است.

علائم روزاسه ممکن است علاوه بر صورت، در سایر بخش های بدن از جمله گردن، قفسه سینه و یا گوش ها بروز کند.

به هر حال روزاسه حداقل یکی از علائم زیر را به وجود می آورد.

گرگرفتگی: بسیاری از افرادی که به روزاسه مبتلا می شوند، سابقه سرخ شدن و یا گرگرفتگی های مکرر را دارند. قرمزی صورت اغلب از اولین نشانه های این اختلال است.

قرمزی دائمی صورت: قرمزی پوست صورت که ممکن است مشابه آفتاب سوختگی باشد، با این تفاوت که برطرف نمی شود.

برجستگی ها و جوش ها: اغلب افراد مبتلا به روزاسه با برجستگی های قرمز کوچک پوستی و یا جوش های پر از چرک مواجه می شوند. گاهی اوقات این جوش ها ممکن است شبیه آکنه باشند، اما با این تفاوت که جوش های سر سیاه بروز نمی کنند. ممکن است این عارضه ها با سوزش نیز همراه باشد.

رگ های خونی قابل مشاهده: رگ های خونی کوچک قابل مشاهده در زیر پوست، در بسیاری از مبتلایان به روزاسه بروز می کنند.

سوزش و تحریک چشم ها: ممکن است در افراد مبتلا به روزاسه، چشم ها آبکی و یا قرمز (خونی) به نظر برسند. به این حالت روزاسه چشمی گفته می شود. این حالت می تواند باعث قرمزی و ورم پلک ها نیز شود. در موارد شدیدتر، اگر روزاسه درمان نشود، ممکن است به آسیب های قرنیه و از دست دادن بینایی منجر شود.

احساس سوزش و گزش: ممکن است احساس سوزش و یا گزش در صورت بروز کند. همچنین ممکن است احساس خارش و سفتی نیز به وجود بیاید.

خشکی پوست: ممکن است پوستِ قسمت مرکزی صورت، خشک و خشن به نظر برسد.

پولک ها: ممکن است تکه های پوستی قرمزرنگ در صورت بروز کنند.

ضخیم شدن پوست: در برخی موارد ممکن است پوست ضخیم شده و بافت های اضافه ای را به وجود بیاورد. این وضعیت اغلب در بینی رخ می دهد و باعث می شود که بینی حالتی پیازی شکل پیدا کند.

ورم: ورم صورت می تواند به صورت جداگانه و یا همراه با سایر علائم روزاسه بروز کند.

 

علت این بیماری چیست؟

متاسفانه علت روزاسه مشخص نیست، ولی تصور می‌شود آسیب به بافت همبند پوست به وسیله نور آفتاب باعث اولین تحریک‌های پوست است.
برخی محققان معتقدند که روزاسه یک اختلال کلی در عروق خونی است. برخی دیگر بر این اعتقادند که این عارضه به علت موجودات میکروسکوپی پوست، قارچ، عوامل روانی و یا نقص در بافت همبند زیر پوست ایجاد می شود.

 

عوامل خطر بیماری روزاسه چه چیزهایی هستند؟

افرادی که پوستی روشن دارند و به راحتی پوستشان قرمز می شود، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری پوستی هستند.
روزاسه بیشتر در زنان شایع است، اما علائم این بیماری در مردان شدیدتر است. علت این قضیه این است که اغلب مردان درمان روزاسه را به تاخیر می اندازند تا زمانی که روزاسه پیشرفت کرده و به مراحل شدید برسد.

 

روزاسه غیر از درگیری پوستی، عوارض دیگری هم دارد؟

بله، متاسفانه درگیری چشم‌ها بسیار شایع است. حالت‌هایی مانند سوزش چشم‌ها، قرمزی مخاط پلک‌ها و برخی بیماری‌های التهابی چشم مانند بلفاریت و شالازیون از عوارض چشمی روزاسه هستند.

کراتیت نیز عارضه چشمی دیگری است. از دیگر عوارض می‌توان به ورم قسمت‌های فوقانی صورت مانند پلک‌ها اشاره کرد.

حتی اگر روزاسه در طولانی‌مدت وجود داشته باشد، باید منتظر عوارض جدی مانند ورم لنفاوی نیز باشیم. اگر این ورم در هر جایی از صورت رخ دهد، باعث ضخامت و خشن شدن پوست می‌شود و حالتی شبیه چهره شیر ایجاد می‌کند.

 

تشخیص روزاسه چگونه است؟

پزشک با معاینه‌ها و بررسی‌های گوناگون به یک تشخیص صحیح می‌رسد و درمان را شروع می‌کند.

در بررسی‌های تشخیصی بسیاری از پزشکان معتقدند تغییرات عروقی صورت، به‌خصوص گرگرفتگی، یک علامت ابتدایی برای روزاسه است و سپس آسیب به وجود آمده در دیواره داخلی رگ‌ها می‌تواند باعث ورم، التهاب و قرمزی شود که با سوزش پوست همراه است.

در موارد پیشرفته هم جوش‌ها روی زمینه قرمز صورت ایجاد شده و باعث ورم پوست و ضخیم شدن آن ناحیه می‌شود. در نهایت پوست، شکل پوست پرتقالی پیدا می‌کند. حتی مبتلایان به روزاسه پیشرفته، بینی قرمز و گداخته ای دارند.

 

روزاسه درمان هم دارد؟

بله، برای همه ضایعات روزاسه درمان داریم و پاسخ به درمان در افراد گوناگون متفاوت است.

برای درمان، هم کرم و ژل موضعی تجویز می‌کنیم و هم می‌توانیم با برخی داروهای خوراکی روزاسه را درمان کنیم و جوش‌های حاصل شده را از بین ببریم.

می‌توان برای درمان تلانژکتازی (برجسته‌ و نمایان شدن رگ های خونی صورت)، از لیزر کمک گرفت.

عارضه چشمی روزاسه با داروهایی ترکیبی یا با تتراسیکلین سیستمیک درمان می‌شود.

ورم نیز به مرور زمان و با مصرف داروهای تجویز شده برطرف خواهد شد.

در مواردی که بینی با مشکل مواجه می شود، پزشک می تواند انحراف بینی را به کمک عمل جراحی بهبود ببخشد.

 

پیشگیری از روزاسه چگونه است؟

در حالی که هیچ راهی برای پیشگیری از روزاسه وجود ندارد، اما افراد مبتلا می توانند عوامل آغازگر روزاسه را بشناسند و از آنها دوری کنند. برخی از عوامل شروع کننده روزاسه عبارتند از:

- قرار گرفتن در معرض باد و یا نور آفتاب

- فشارهای روحی

- آب و هوای داغ و یا سرد

- ورزش های سنگین

- مصرف الکل

- نوشیدنی های داغ



شارژ سریع موبایل