ندا نیک روش پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

چند سالی می‌شود كه طب سوزنی در كشور ما حسابی طرفدار پیدا كرده است. متخصصان این طب معتقدند با سوزن‌های كوچك‌شان می‌توانند دردهای شما را بدون كوچك‌ترین عارضه جانبی برطرف سازند اما آیا تا به حال در مورد تاثیر این طب بر زیبایی و جوانی پوست و مو چیزی شنیده‌اید؟!

برخی از درمانگران طب سوزنی مدعی‌اند این روش می‌تواند جایگزین بوتاكس شود و از ایجاد چین و چروك‌های پوستی جلوگیری كند! از طرفی حتی گفته می‌شود این سوزن‌ها در حجم‌دهی گونه‌ها و برطرف‌سازی افتادگی و رفع جوش‌ها و لك‌های صورت موثر است اما متخصصان پوست و مو با این عقیده مخالف هستند.

به گفته آنها نمی‌توان طب سوزنی را با بوتاكس یا ژل مقایسه كرد، حال تصمیم‌گیری با خودتان است؛ طب سوزنی یا بوتاكس؛ كدام را انتخاب می‌كنید؟! در این مقاله دكتر الهام امیرآذر، پزشك عمومی و درمانگر طب سوزنی شما را با كاربردهای این طب در زیبایی آشنا می‌كند. در انتها نیز نظر دو نفر از متخصصان پوست، مو و زیبایی كشور را در این مورد می‌خوانیم.

1 + 8 كاربرد طب سوزنی در زیبایی!

به گفته دكتر الهام امیرآذر، درمانگر طب سوزنی هر زمان كه از این طب سخنی به میان می‌آید ذهن اغلب مردم به سمت كاهش وزن و لاغری معطوف می‌شود چراكه شنیده‌اند طب سوزنی می‌تواند در كاهش اشتها موثر باشد و به لاغر شدن كمك كند. از طرفی اثرات طب سوزنی در كنترل دردهای حاد و مزمن از جمله میگرن، سیاتیك، كمردرد و حتی روماتیسم مفصلی به اثبات رسیده است. اما این روش درمانی كهن كاربرد مهم دیگری نیز دارد و آن افزایش زیبایی و جوان‌سازی پوست صورت است. در ادامه به مهم‌ترین تاثیرات طب سوزنی بر زیبایی پوست و مو اشاره خواهیم كرد.

1. جوان‌سازی و شادابی پوست صورت

تاثیر طب سوزنی بر زیبایی اگرچه قدمتی دیرینه دارد اما به‌تازگی دوباره مورد توجه همگان قرار گرفته است. شما می‌توانید با طب سوزنی پوستی پنج تا 10 سال جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشید؛ بدون اینكه عوارض داروهای شیمیایی، جراحی و تزریقات را متحمل شوید. این تغییر در همان سه جلسه اول طب سوزنی قابل مشاهده است. با ادامه درمان نیز پوست روشن‌تر، شاداب‌تر و جوان‌تر خواهد شد.

2. كاهش چروك‌های عمقی و رفع چروك‌های سطحی

طب سوزنی در كاهش یا از بین بردن چروك‌های دور چشم، پیشانی، خط اخم، خط خنده و سایر خطوط چهره موثر است. اثرات ضد چروك آن معمولا بعد از جلسات هفتم و هشتم درمان ظاهر می‌شود. اما این روش از آنجایی كه قادر به فلج كردن عضله نیست روی بعضی چروك‌ها مانند خط اخم اثرات نسبی دارد. این بدان معناست كه اگر فرد عادت اخم كردن را ترك كند، طب سوزنی بسیار سودمند خواهد بود. درواقع با استفاده از طب سوزنی این چروك‌ها از بین می‌روند اما اگر عادت به اخم كردن ترك نشود، خط اخم دوباره بازمی‌گردد. یكی از راهكارهای سودمند در این زمینه، استفاده از چسب‌های ضدحساسیت بین دو ابرو در زمانی است كه فرد مرتبا عادت به اخم كردن دارد؛ از جمله موقع خواب.

3. لیفتینگ و رفع افتادگی پوست

پوست صورت معمولا بعد از 35 سالگی شروع به افتادگی می‌كند و بسیاری از خانم‌ها به دنبال راه چاره برای درمان آن هستند. اگرچه به نظر عجیب می‌رسد اما اثرات طب سوزنی در لیفت صورت بسیار چشمگیر است. برای این منظور، خانم‌های غیرسیگاری معمولا به 10 تا 20 جلسه درمانی نیاز دارند. بعد از هفت جلسه نیز بسیاری از بیماران اظهار می‌كنند صورت‌شان سفت‌تر شده است. علاوه بر لیفت گونه‌ها و صورت، لیفتینگ پلك و ابرو نیز امكان‌پذیر است اما به دلیل حساسیت كار، این شیوه درمانی از جلسات پنجم به بعد انجام می‌شود. افرادی كه مدام سرشان را پایین می‌اندازند و در حال مطالعه و كارهای كامپیوتری هستند، ممكن است صورت‌شان زودتر از زمان معمول افتادگی پیدا كند. در این مورد شاید اثرات لیفت رضایت‌بخش نباشد.

4. رفع كك و مك، لك صورت و روشن كردن پوست

طب سوزنی شاید از كارآمد‌ترین روش‌های درمانی برای از بین بردن لك‌های پوستی باشد حتی لك‌های مقاوم نیز تا حدود زیادی به این روش درمانی پاسخ مثبت می‌دهند. گاه بیمارانی را می‌بینیم كه برای از بین بردن لك‌های پوستی‌شان هر نوع درمانی را انجام داده‌اند و طب سوزنی برای بسیاری از آنها آخرین و بهترین درمان بوده است. روشن شدن پوست از همان جلسات اولیه درمان شروع می‌شود. طی این جلسات ابتدا پایه یا زمینه پوست روشن می‌شود بنابراین گاهی لكه‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند اما پس از گذشت جلسات متعدد بیمار متوجه روشن شدن لك و حتی از بین رفتن كك و مك‌ها می‌شود.

5. رفع تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم به دو دسته وراثتی (فیزیولوژیك) یا اكتسابی (پاتولوژیك) تقسیم می‌شود. در گروه اول معمولا تیرگی دور چشم ثابت است و كم و زیاد نمی‌شود. اغلب این افراد در اعضای خانواده‌شان نیز این مشكل را دارند. این گروه ممكن است به طب سوزنی پاسخ دهند اما امكان برگشت مشكل‌شان وجود دارد و باید جلسات نگهدارنده (ماهانه) را برای مدت طولانی انجام دهند اما در گروه دوم، تیرگی دور چشم بسته به وضعیت خواب، بیداری، استرس، نوع تغذیه، زمان عادت ماهانه، سردرد، وضعیت سینوس‌ها و. . . تغییر می‌یابد. این افراد معمولا پاسخ خوبی به طب سوزنی می‌دهند البته در این گروه باید حتما مشكل زمینه‌ای را برطرف كرد.

6. رفع پف زیر چشم

پف زیر چشم نیز مانند تیرگی دور چشم می‌تواند به صورت ارثی و ژنتیكی (فیزیولوژیك) باشد. همچنین ممكن است بر اثر عوامل متعددی از جمله نفخ شكم به‏وجود آید كه در این صورت به آن نوع پاتولوژیك گفته می‌شود. در نوع پاتولوژیك افراد معمولا اظهار می‌كنند كه گاهی پف زیر چشم‌شان زیادتر و گاهی كمتر می‌شود. در معاینه دقیق این بیماران می‌توان سرنخ‌هایی از اختلال كاركرد دستگاه گوارش به دست آورد. معاینه زبان آنها نیز معمولا جای دندانه‌دندانه دور زبان را نشان می‌دهد. بدیهی است در این صورت درمان با رفع علت زمینه‌ای مقدور است اما در نوع فیزیولوژیك، طب سوزنی كمك چندانی نمی‌كند.

7. رفع آكنه و جای جوش

یكی از علل آكنه و جوش صورت از دیدگاه طب چینی، وجود آتش و بلغم در كانال‌های كبد و معده است بنابراین برای رفع آكنه نیازمند درمان زمینه‌ای بیماری از طریق طب سوزنی بدن و صورت هستیم. علاوه بر این باید وضعیت هورمون‌ها، قاعدگی، تغذیه، استرس و خواب بیمار بررسی و اصلاح شود. از دیگر فواید طب سوزنی اثر آن بر كنترل چربی پوست است. این تاثیر بعد از دو تا سه جلسه مشهود می‌شود به نحوی كه ترشح چربی از غدد سباسه به حالت طبیعی درمی‌آید و به‌طور غیر‌ مستقیم باعث كنترل آكنه و حتی بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود. برای درمان اسكار آكنه (جای جوش) نیز می‌توان از طب سوزنی و میكرونیدلینگ استفاده كرد. در این مورد براساس عمق اسكار نیاز به 10 تا 20 جلسه درمان طب سوزنی وجود دارد. اثرات درمانی نیز بعد از جلسات هفتم و هشتم مشخص می‌شود.

 

 طب سوزنی به جای بوتاكس؟


8. رفع استریا و خطوط ناشی از بارداری

استریا یا ترك‌های پوستی ضایعاتی است كه اغلب در نواحی تحت فشار مانند ران، باسن، شكم و سینه‌ها به دلیل نازك شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شكل بریدگی ایجاد می‌شود. علت ایجاد آن نیز كشیده شدن پوست یك قسمت در فاصله زمانی كوتاه (مثل بارداری یا سن بلوغ) است. استرایاها ابتدا قرمز و صورتی‌رنگ هستند و بعد از شش ماه تا یک سال به رنگ سفید و حتی نقره‌ای درمی‌آیند. هرچه استریا حادتر باشد درمان آن سریع‌تر انجام می‌شود. در مقابل، استریاهای مزمن معمولا درمان طولانی‌مدت لازم دارند. جالب است بدانید در طول جلسات متعدد، استریای مزمن كه سفیدرنگ است كم‌كم به رنگ صورتی درمی‌آید.

این موضوع نشانگر فعال شدن بافت كلاژن پوستی برای ترمیم استریاست. برای این منظور 24 جلسه طب سوزنی لازم است. جلسات اولیه نیز به فاصله یك روز در میان انجام می‌شود. لازم به ذكر است كه درمان استریا در طب كلاسیك با موفقیت همراه نیست و هنوز كرم یا دارو یا روش موثری برای رفع آن تولید نشده است اما درمان در طب سوزنی با 70 تا 80 درصد موفقیت همراه است. برای رفع استریا علاوه بر طب سوزنی می‌توان از میكرونیدلینگ و میكرودرم ابریشن نیز استفاده كرد.

9. درمان ریزش مو و كمك به رویش مجدد آن

اگر از ریزش مو رنج می‌برید باید طب سوزنی را امتحان كنید. 90 درصد افراد بعد از چهار تا پنج جلسه درمان متوجه كاهش تعداد موهای ریخته شده می‌شوند. طبیعی شدن حالت موها و به اصطلاح بلند شدن موها از حالت خواب و بهبود رنگ كف سر نیز در همان جلسات اولیه طب سوزنی مشهود می‌شود. برای درمان ریزش مو معمولا 12 جلسه طب سوزنی لازم است. برای رشد مجدد موها نیز به دو تا سه ماه درمان نیازمندیم. البته فواصل درمان در جلسات اولیه فشرده‌تر است و بعد از 20 جلسه هر هفته یا هر ماه یك‌بار انجام می‌شود.

سوزن‌های شفابخش زیبای‌تان می‌كنند؟!

طب سوزنی از چه طریق باعث افزایش زیبایی و جوان‌سازی پوست می‌شود؟ دكتر الهام امیرآذر می‌گوید برای درك این موضوع لازم است كه با سه مكانیسم مهم طب سوزنی آشنا شوید:

1. طب سوزنی باعث افزایش گردش خون موضعی و جریان انرژی در ناحیه می‌شود. درواقع بسیاری از اثرات درمانی آن به‌وسیله این مكانیسم توجیه می‌شود.

2. طب سوزنی می‌تواند باعث افزایش تولید كلاژن شود. فرض كنید ناحیه‌ای از بدن‌تان زخم می‌شود؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ ابتدا جریان خون در آن ناحیه شروع به افزایش می‌كند و باعث گرما و سرخی در منطقه می‌شود سپس فرآیند ترمیم آغاز می‌شود و پس از گذشت چند روز (برای مثال 20 روز) پوست نو و سالم در آن ناحیه تشكیل می‌شود. حال فرض كنید در پوست شما ده‌ها سوزن فرورود و این كار هفته‌ای دو تا سه بار تكرار شود. به این ترتیب است كه پوست‌تان جوان و شاداب می‌شود. لازم به ذكر است كه این سوزن‌ها بسیار نازك و مویی شكل هستند و در موقع ورود به پوست یك زخم میكروسكوپی ایجاد می‌كنند كه غالبا دردناك نیست.

3. طب سوزنی با ترشح موادی مانند سروتونین باعث ایجاد آرامش و نشاط می‌شود كه خود از علل مهم زیبایی و شادابی پوست به شمار می‌آید. در واقع چینی‌ها معتقدند كه زیبایی از درون نشات می‌گیرد.

میكرونیدلینگ چیست؟

 میكرونیدلینگ یكی دیگر از روش‌های موثر در رفع اسكار آكنه است. درواقع برای وصول به بهترین نتیجه درمانی باید طب سوزنی و میكرونیدلینگ را با هم تلفیق كرد. در این روش از وسیله‌ای استفاده می‌شود كه سر آن تعدادی سوزن ریز تعبیه شده است. این وسیله روی پوست می‌چرخد و خراش‌های ریز ایجاد می‌كند. درمان با میكرونیدلینگ براساس عمق نفوذ به سه دسته تقسیم می‌شود: نوع خفیف، متوسط و شدید. نوع شدید آن مانند لیزر فركشنال عمل می‌كند و همراه با خونریزی مختصر از پوست است. در نوع متوسط هم پوست فقط كمی صورتی می‌شود و تا چند روز پوسته‌ریزی مختصر دارد. تعداد جلسات درمانی لازم با میكرونیدلینگ بین پنج تا هفت جلسه (هر شش هفته یك‌بار) است.

طب سوزنی، بوتاكس یا جراحی؟!

متخصصان طب سوزنی معتقدند این روش بر سایر درمان‌های زیبایی ارجح است زیرا:

1. بدون عارضه است و فقط در بعضی افراد ممكن است باعث ایجاد كبودی (هماتوم) مختصر شود.

2. در 20 تا 24 جلسه می‌تواند كل مشكلات صورت از جمله چین و چروك‌ها، خط اخم و خنده، خط پیشانی، افتادگی صورت، لك، كك و مك، غبغب، تیرگی و پف دور چشم و افتادگی پلك و ابرو را درمان كند. در حالی كه روش‌های دیگر مانند بوتاكس فقط در پاره‌ای از نازیبایی‌های صورت كمك‌كننده هستند و نمی‌توانند روی تمام مشكلات همزمان با هم اثر بگذارند.

3. درمانی مقرون به صرفه است.

4. به دلیل وجود كانال‌های انرژی در صورت، حتی وقتی فقط روی صورت و برای زیبایی كار می‌شود اثرات درمانی آن در كل بدن نیز ظاهر می‌شود.

5. به صورت زیبایی طبیعی می‌دهد زیرا روشی تعادلی محسوب می‌شود و تهاجمی به بافت صورت ندارد. این روش با بدن سازگار است و باعث ایجاد حالت عجیب و غریب و غیر طبیعی در صورت نمی‌شود.

6. اثرات آن سریع است و از همان جلسات اولیه آغاز می‌شود. ماندگاری آن نیز بسیار بیشتر از روش‌های رایج است.


 

 طب سوزنی به جای بوتاكس؟


چند جلسه طب سوزنی لازم داریم؟

تعداد جلسات لازم برای طب سوزنی بسته به سن فرد و كیفیت پوست او، بین 15 تا 24 جلسه متفاوت است. در 10 جلسه اول معمولا فرد باید هفته‌ای دو تا سه بار به پزشك مراجعه كند. بعد از آن هم هفته‌ای یك‌بار درمان كافی است. همچنین برای بیمارانی كه مایل باشند، می‌توان ماهی یك‌بار درمان نگهدارنده انجام داد. لازم به ذكر است كه تاثیر طب سوزنی تا حدی به تكنیك و درمانگر بستگی دارد و هر درمانگر ممكن است روش خاص خود را داشته باشد.

شروع زودتر؛ چروك كمتر!

كاهش كلاژن‌سازی پوست و پیر شدن آن معمولا از 35 سالگی شروع می‌شود اما امروزه به دلیل افزایش آلودگی هوا، استرس، مصرف قلیان و دخانیات، تغذیه نامناسب و از همه مهم‌تر پایین آمدن سن آرایش در خانم‌ها، پوست افراد زودتر دچار پیری می‌شود بنابراین برای پیشگیری از پیری زودرس پوست بهتر است درمان با طب سوزنی را از سنین پایین‌تر و حدود 22 سالگی آغاز كنید. البته برای انجام طب سوزنی سن خاصی مطرح نیست و چون بدون عارضه است می‌توان در تمام سنین از آن استفاده كرد.

این نكات را به خاطر بسپارید:

- طب سوزنی فقط می‌تواند تعادل را به شما بازگرداند. برای مثال اگر قبلا گونه داشته‌اید و اكنون برجستگی آن كاهش پیدا كرده است، طب سوزنی می‌تواند با افزایش حجم عضلات و لیفت صورت آن را به شما برگرداند اما افزایش حجم لب‌ها و گونه‌گذاری در همه افراد با این روش امكان‌پذیر نیست.

- علاوه بر موارد زیبایی؛ طب سوزنی در رفع خارش، كهیر، لیكن‌پلان، پسوریازیس، اگزما و سایر مشكلات پوستی نیز تا حدودی كمك‌كننده است.

- در طب سوزنی از سوزن‌های مویی استفاده می‌شود و پروسه انجام آن دردناك نیست.

- خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های بدخیم هستند و كسانی كه از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌كنند، بهتر است از طب سوزنی استفاده نكنند.

متخصصان پوست چه نظری دارند؟!

دكتر خلیل صداقت‌پیشه، متخصص پوست و مو معتقد است طب سوزنی مطلقا نمی‌تواند بر چین و چروك‌های پوستی تاثیر بگذارد.

به گفته وی این طب سنتی چینی خیلی پشتوانه علمی ندارد و تحقیقات كافی درمورد آن انجام نشده است. در واقع تاثیرات این روش بیشتر جنبه روانی دارد. دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی تهران نیز نظری مشابه دارد. او تاكید می‌كند طب سوزنی هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین بوتاكس شود. درواقع تزریق بوتاكس بهترین راه برای رفع چروك‌هایی است كه بر اثر استفاده زیاد از عضلات صورت ایجاد می‌شوند. او در ادامه توضیح می‌دهد بوتاكس از سم بوتولیسم گرفته می‌شود.

این سم حدود دو تا سه دهه است كه دردرمان مشكلات درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوتاكس بیشتر برای قسمت فوقانی صورت و چروك‌های پیشانی، خط اخم و دور چشم مصرف دارد و حتما باید توسط پزشك تزریق شود. بهترین پزشكان برای این منظور متخصصان پوست هستند. لازم به ذكر است كه تزریق نادرست و بیش از اندازه بوتاكس می‌تواند باعث عوارض ناخواسته‌ای از جمله افتادگی پلك شود.

نه كرم و نه طب سوزنی جای بوتاكس را نمی‌گیرند!

فرآورده‌های بوتاكس انواع مختلفی دارند و اغلب به صورت پودر هستند. دكتر احسانی توضیح می‌دهد این پودر معمولا با سرم رقیق می‌شود و ظرف حداكثر چند روز باید تزریق شود. بوتاكس معمولا بین چهار تا شش ماه ماندگار است. با این حال میزان ماندگاری آن در افراد مختلف، متفاوت است و ممكن است در بعضی افراد تا هفت ماه نیز موثر بماند. تزریق این فرآورده سن خاصی ندارد اما بهتر است از 20 سالگی به بعد شروع شود.

درواقع هرچه تزریق زودتر آغاز شود، اثر درمانی و پیشگیری‌كننده آن نیز بیشتر می‌شود. درمورد چین‌های عمیق هم كه با بوتاكس به تنهایی از بین نمی‌روند، می‌توان از تزریق ژل استفاده كرد. درواقع بوتاكس فرآورده‌ای است كه عضله را بی‌حس می‌كند اما ژل یك ماده پركننده است. كرم‌های موضعی بوتاكس نیز تاكنون نتوانسته‌اند خیلی موثر باشند.

نکته :  هزینه هر جلسه طب سوزنی درناحیه صورت حدودی از 40 تا 200 هزار تومان و هربار تزریق بوتاکس از 250 تا 500 هزار تومان متغیر است. توجه داشته باشید این قیمت ها حدودی هستند و دستمزد پزشکان مختلف با یکدیگر متفاوت است.



شارژ سریع موبایل