سارا قاسمی چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

هیچ‌كس برای وزن كم كردن به رستوران نمی‌رود و همه می‌دانند كه این تفریح لذت‌بخش، می‌تواند تاثیری هرچند كوچك، روی عقربه‌های ترازو بگذارد و باعث بالاتر رفتن وزن‌شان شود.

اما برایان واسینك، یك روانشناس غذایی بررسی‌ انجام داده كه نشان می‌دهد نشستن در كدام گوشه رستوران چه تاثیری بر اشتهای شما، نوع غذایی كه سفارش می‌دهید و میزان كالری كه دریافت می‌كنید می‌گذارد.

میزکنار پنجره را انتخاب کنید

اگر نمی‌خواهید مغزتان فرمان سفارش یك همبرگر بزرگ یا یك ظرف سیب‌زمینی سرخ كرده را صادر كند، كنار پنجره بنشینید، چراكه بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی كه كنار پنجره رستوران می‌نشینند یا ناحیه پر نوری از سالن رستوران را برای نشستن انتخاب می‌كنند، معمولا غذای سالم‌تری را نسبت به كسانی كه در گوشه‌ای تاریك می‌نشینند سفارش می‌دهند.

 

روی این صندلی ننشینید تا چاق نشوید!

 

از نظر این محقق، كاملا منطقی است كه پرخورها در گوشه‌ای تاریك از رستوران بنشینند و به خیال اینكه كسی به خوردن‌شان نظارت نمی‌كند، سراغ خوراكی‌های مضر بروند و حسابی غذا بخورند و در آن فضای مخفی، اجازه پیدا شدن سر و كله عذاب وجدان را هم ندهند، درحالی‌كه وجود نور و مردمی كه می‌توانند میزان و شیوه غذا خوردن‌تان را از پشت پنجره رستوران ببینند، می‌تواند حتی به‌طور ناخودآگاه میل به انتخاب غذای سالم و كم‌حجم را در شما تقویت كند.

 

روی صندلی بلند بنشینید

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه بین صندلی‌ كه برای نشستن انتخاب می‌كنید و دسری كه سفارش می‌دهید هم رابطه وجود دارد. به گفته او، كسانی كه روی صندلی‌های بلند می‌نشینند، بیشتر سالاد سفارش می‌دهند و زیاد احتمال ندارد كه دسر سفارش دهند.

 

روی این صندلی ننشینید تا چاق نشوید!

 

از نظر برایان واسینك، نشستن روی این صندلی‌های بلند و صاف بودن بدن‌تان در این شرایط، به شما احساس خوشایند كنترل داشتن بر اوضاع را می‌دهد و به همین دلیل مغزتان فرمان سفارش دادن چنین غذای سالمی را صادر می‌كند.

 

از در ورودی فاصله نگیرید

كسانی كه در نقطه‌ای دور از در ورودی می‌نشینند، كمتر تمایلی به سفارش دادن سالاد نشان می‌دهند و 73 درصد بیشتر از دیگران احتمال دارد كه دسر سفارش دهند.

 

روی این صندلی ننشینید تا چاق نشوید!

 

از نظر واسینك، این عوامل تنها معیارهایی نیستند كه بر میزان غذا خوردن و نوع غذایی كه انتخاب می‌كنید تاثیر می‌گذارند، اما می‌توان گفت كه دور بودن از نگاه دیگران و انتخاب صندلی‌ای كه از در ورودی و محل عبور افراد دیگر فاصله دارد، می‌تواند انگیزه پرخوری و سفارش غذاهای پركالری و مضر را در شما تقویت كند.

 

از تلویزیون فاصله بگیرید

تماشای یك مسابقه فوتبال در كنار آدم‌های دیگر می‌تواند شما را به رفتن به رستوران یا غذا خوردن در فودكورت‌ها تشویق كند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد كه سفارش دادن غذا در مقابل صفحه تلویزیون می‌تواند به زیان سلامت شما تمام شود.

 

روی این صندلی ننشینید تا چاق نشوید!

 

نشستن نزدیك صفحه تلویزیون در رستوران، احتمال سفارش غذاهای سرخ‌كرده را بالا می‌برد. از نظر این محقق، سرگرم شدن با برنامه‌های تلویزیون ممكن است خیال تجدیدنظر در مورد سفارشی كه می‌دهید را از ذهن‌تان دور كند و فرصت بازنگری در انتخاب‌تان را از شما بگیرد.



شارژ سریع موبایل