نازنین نظریان جامی دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰

پس از بازدیدی که باستان‌شناسان شهرکرد از آتشکده بردنکان داشتند اعلام کردند که این سازه‌ تاریخی به‌دلیل تخریب‌های بی‌امان حفاران غیرمجاز بیش از 70 درصد آسیب دیده است. این درحالی است که رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پیش از این دستور پیگیری این محوطه‌ تاریخی را داده بود اما به گفته باستان‌شناسان اداره کل میراث‌فرهنگی چهارمحال بختیاری تاکنون نیروی برای نجات‌بخشی این محوطه‌ ارزشمند به شهرکرد اعزام نشده است.

بیش از 70 درصد تپه بردنکان تخریب شده است اما هنوز هیچ اقدام جدی از سوی متولیان میراث‌فرهنگی صورت نگرفته است. این تپه باستانی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، چندین ماه است که زیر کلنگ حفاران غیرمجاز قرار گرفته، باستان‌شناسان درحالی از وضعیت این محوطه ابراز نگرانی می‌کنند که تا چندی پیش حفاران غیرمجاز به‌صورت مسلح در محوطه حضور داشتند.
«علی‌اصغر نوروزی» باستان‌شناس استان چهارمحال بختیاری است. او میزان تخریب‌های تپه بردنکان را بیش از 70 درصد تخمین می‌زند. به‌گفته او، حفاری غیرمجاز در این محوطه و روی سازه‌ بردنکان چندین بار صورت گرفته است و حفاران نزدیک به 20 ترانشه روی این محوطه ایجاد کردند.
او به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: « درحال‌حاضر درصد تخریب‌ها بسیار بالا است و سازه‌ این محوطه که به‌نظر می‌رسد یک مقر حکومتی بوده بیش از 70 درصد آسیب دیده است.»

نوروزی همچنین دررابطه با سازه‌ای که پیشتر از آن با عنوان آتشکده نام برده شده می‌گوید: «پس از بازدیدی که از محوطه انجام دادیم با بنایی مواجه شدیم که نوع مصالح و حجم و ابعاد سازه‌ نشان می‌دهد که این بنا متعلق به مردم عادی نبوده است.»

آنطور که این باستان‌شناس می‌افزاید: « با توجه به شناختی که نسبت به سازه‌های استان داریم به‌نظر می رسد این سازه یک مقر حکومتی بوده که در بلندی و مشرف به بیشه‌زاد ساخته شده است. به‌طوری‌که احتمال می‌رود در دوره ساسانی بنایی متعلق به حاکم محلی بوده باشد.»

او اما در پاسخ به این پرسش که از این بنا تحت‌عنوان آتشکده نام برده می‌شود ادامه داد: «حجم بالای خاکستر و سوختگی شدید دیواره‌ها سبب شده که بازدیدکنندگان و دیگر کارشناسانی که از این سازه بازدید کرده‌اند از آن‌ به‌عنوان آتشکده نام ببرند که البته این ادعا را هم نمی‌توان رد کرد.»

درحال‌ حاضر این محوطه تاریخی که باستان‌شناسان از آن تحت‌عنوان سازه‌ای مهم یاد می‌کنند درحال تخریب است. گفته می‌شود نیروی انتظامی درحال پیگیری این پرونده است اما تا این لحظه هنوز هیچ یک از حفاران دستگیر نشده‌اند.



شارژ سریع موبایل