ندا نیک روش شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰

شرکت‌های حاضر در بازار پررونق تلویزیون، با بهره‌گیری از قابلیت‌های مختلف سعی دارند کاربران را به خرید محصولات خود ترغیب کنند. واژه‌هایی مانند سه‌بعدی، ۴k، صفحه‌نمایش‌های خمیده و Quantom Dots برخی از واژه‌های حال حاضر بازار تلویزیون‌های جدید هستند.

 

 هرآنچه باید درباره تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی کوانتوم دات بدانید

 

صفحه‌نمایش‌های کوانتوم داتس درواقع یک تکنولوژی جدید نبوده اما راه خود را به سمت تلویزیون‌های جدید پیداکرده‌اند. همان‌طور که مستحضرید شرکت‌ها‌ی مانند ال‌جی یک نمونه از تلویزیون کوانتوم دات را در نمایشگاه CES 2015 به نمایش گذاشتند و شرکت‌هایی مانند سونی، سامسونگ و تی‌سی‌ال نیز تلویزیون‌های کوانتوم دات را به فروش خواهند رساند.

 

چرا تلویزیون‌های ال‌ای‌دی توانایی رقابت با پلاسما و تلویزیون‌های OLED را ندارند؟

صرفنظر از نحوه عملکرد، کوانتوم داتس یک مشکل بزرگ رایج در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی را برطرف می‌کند. اکثر افراد، تلویزیون‌های پلاسما ( که پس از این تولید نخواهند شد) و یا تلویزیون‌های با تکنولوژی ارگانیک ال‌ای‌دی یا همان OLED را به صفحه‌نمایش‌های دیگر ترجیح می‌دهند. این صفحه‌نمایش‌ها به علت رنگ مشکی بهتر و عمیق‌تر و رنگ‌های غنی‌شده، برتری محسوسی نسبت به تلویزیون‌های ال‌ای‌دی دارند.

مدنظر داشته باشید که تلویزیون‌های ال‌ای‌دی جدید در واقع همان تلویزیون‌های ال‌سی‌دی هستند که نور پس‌زمینه آن‌ها از طریق ال‌ای‌دی تامین می‌شود. سال‌ها پیش، تلویزیون‌های ال‌سی‌دی از نورپردازی تیوب فلورسنت بهره می‌بردند و بدین واسطه نور سفید برای استفاده آن‌ها مهیا می‌گردید. این نور سپس از میان پیکسل‌های صفحه‌نمایش عبور داده می‌شد تا رنگ مورد نیاز تولید شود.

تلویزیون‌های ال‌ای‌دی در عوض از نورپس‌زمینه ال‌ای‌دی بهره می‌برند که توان مصرفی کمتری داشته و حرارت کمتری تولید می‌کند و نهایتا فضای کمتری را نیاز دارد. دقیقا به همین علت، تلویزیون‌های جدید می‌توانند باریک‌تر و با مصرف توان کمتر تولید شوند.

با این اوصاف حلقه مفقوده‌ای در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی وجود دارد. این تلویزیون‌ها از ال‌ای‌دی برای تولید نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند و این ال‌ای‌دی تنها نور آبی ایجاد می‌کند. پس از تولید نور آبی، نور از میان فیلترهای موجود بر روی صفحه‌نمایش عبور کرده و رنگ مورد نیاز تولید خواهد شد. همان‌طور که متوجه شدید، در عوض شروع فرآیند با نور سفید، تلویزیون‌های ال‌ای‌دی این فرایند را با نور آبی آغاز می‌کنند. این رویه باعث ایجاد رنگ سیاه روشن‌تر از حالت عادی می‌شود و از سوی دیگر رنگ‌های مختلف نیز شفافیت کمتری خواهند داشت.

برای برطرف کردن این مشکل، شرکت‌های سازنده سعی می‌کنند در قسمت‌های تاریک‌تر صفحه‌نمایش، نور ال‌ای‌دی را کاملا کاهش دهند و از همین رو بعضا شاهد استفاده از واژه Local Dimming در تبلیغات تلویزیون‌های جدید هستیم.

 

کوانتوم داتس چگونه این مشکل را مرتفع کرده است؟

Quantom Dots در واقع نانوکریستال‌های ساطع‌کننده نور هستند که نورهای یک طول موج مشخص را جذب و آن را به دیگری تبدیل می‌کنند. این تکنولوژی در واقع توسط آزمایشگاه‌های بل در سال ۱۹۸۲ ابداع شد.

اساسا کوانتوم داتس، صفحات کوچک نانوکریستالی هستند که می‌توانند بر روی لایه نورپس‌زمینه یک تلویزیون ال‌ای‌دی اضافه شوند. وقتی نور ال‌ای‌دی آبی رنگ از طریق لایه کوانتوم داتس نمایش داده می‌شود این کریستال در واقع نور را شکسته و نور سفید‌رنگ غنی‌تری را که حاوی پرتوهای مختلف رنگی است تولید می‌کند.

 

 هرآنچه باید درباره تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی کوانتوم دات بدانید


این نور نهایتا منجر به ایجاد کیفیت تصویر بهتر با رنگ‌های سیاه تیره‌تر و حتی دیگر رنگ‌های موجود به صورت زنده‌تر می‌شود. تلویزیون‌های ال‌ای‌دی با تکنولوژی کوانتوم دات از نظر کیفیت، بیش از پیش به پلاسما و تلویزیون‌های OLED نزدیک شده‌اند.

در برخی موارد تکنولوژی کوانتوم دات از طریق تیوب‌های موجود در لبه‌های صفحه‌نمایش به کار گرفته می‌شود که نور از آن طریق درخشش می‌کند اما در اکثر تلویزیون‌ها، این تکنولوژی به صورت لایه مجزای فیلم بر روی نور پس‌زمینه قرار می‌گیرد.

 

چرا از تلویزیون‌های پلاسما یا OLED استفاده نکنیم؟

تلویزیون‌های پلاسما مورد توجه دوستداران سیستم‌های تصویری خانگی قرارگرفته بودند اما متاسفانه شرکت‌های سازنده دیگر این تلویزیون‌ها را تولید نخواهند کرد. این تلویزیون‌ها، بزرگ، سنگین و با مصرف توان بالا به بازار عرضه می‌شدند.

 

 هرآنچه باید درباره تلویزیون‌های مجهز به تکنولوژی کوانتوم دات بدانید


شرکت‌های سازنده، محصولات معتبر خود را در قالب صفحه‌نمایش‌های OLED معرفی کردند که به نورپس‌زمینه سنتی نیاز ندارند. در عوض، هر پیکسل به صورت مستقل نورپس زمینه‌مورد نیاز خود را تولید خواهد کرد. بنابراین اگر یک پیکسل باید سیاه باشد، به طور کامل سیاه خواهد بود و هیچ نوری از آن متصاعد نخواهد شد. دقیقا به همین دلیل استفاده از پس‌زمینه سیاه‌رنگ در صفحه‌نمایش‌های OLED باعث کاهش میزان مصرف باتری خواهد شد.

ایراد موجود در تلویزیون‌های OLED، تولید کم و البته قیمت بالای آن‌هاست. شرکت‌های سازنده با بهره‌گیری از کوانتوم داتس می‌توانند این تکنولوژی را بر روی ال‌ای‌دی‌های موجود منطبق کنند و نهایتا فرآیند تولید، ساده‌تر خواهد شد.

 

علی‌رغم کیفیت بالای تلویزیون‌های کوانتوم داتس چرا همچنان باید برای خرید صبر کرد؟!

این تلویزیون‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند اما در مقام عمل، این تکنولوژی باعث افزایش قیمت تلویزیون‌های تولیدی خواهد شد. شرکت‌های سازنده از این تکنولوژی به منظور تفکیک محصولات گران‌تر از محصولات ارزان و یا متوسط بازار بهره می‌برند.

با گذشت زمان، مطمئنا این قیمت کاهش خواهد یافت و با گسترش این تکنولوژی، شاهد استفاده از آن در تلویزیون‌های ارزان‌قیمت بازار نیز خواهیم بود تا نهایتا بتوانیم شاهد تلویزیون‌هایی در رده موجود میان تلویزیون‌های پلاسما و OLED باشیم.



شارژ سریع موبایل