مریم عبدالله زاده دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۵

مهم‌ترین اصلی که نویسنده باید در نوشته‌های خود به آن توجه کند، اصل بی‌طرف بودن است. نویسنده در مقاله و نوشته‌های رسمی‌خود باید تا جایی که می‌تواند موضوع مورد نظر را بدون هیج قصد و نیتی نقد و بررسی کند.

کاملاً بی‌طرفانه، موضوعی که می‌خواهیم در این مقاله به آن بیشتر توجه کنیم. فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با جدیدترین محصول ب‌ام‌و در ایران یعنی 650i گرن‌کوپه ملاقاتی انجام دهیم.

خودرویی در کلاس چهاردر کوپه (فست بک) که باورودش در بازار مرسدس بنز CLS500 و پورشه پانامرا4S را به جنگی بزرگ دعوت کرد که پیروز آن به راحتی قابل تشخیص است. سری 6 در سه مدل گرن‌کوپه، کوپه و کابریولت در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. قصد داریم در این شماره 650iگرن‌کوپه را بدون هیچ تعصبی مورد بررسی قرار دهیم.
 

 طراحی ایرانی، شاهکار باواریایی

نادر فقیه زاده این خودرو را طراحی کرده است. او یکی دیگر از ایرانیان موفق در دنیا است. متولد 1355 در تهران است. حضور پدر وی در کنسولگری ایران در کشور آلمان باعث شد تا وی به همراه خانواده در سال 1365 به این کشور مهاجرت کنند. وی توانست مدرک فوق لیسانس خود در زمینه طراحی خودرو از دانشگاه فورتزهایم آلمان دریافت کند.

فقیه زاده در سال 2001 به دعوت کریس بنگل مدیروقت دپارتمان طراحی پیشرفته BMW وارد این شرکت شد. البته وی در همان سال از شرکت پورشه نیز دعوت نامه داشت اما به‌خاطر علاقه به طراحی BMW این شرکت باواریایی را انتخاب کرد. نادرفقیه‌زاده طراح ایرانی اولین پروژه مهم خود را در بخش طراحی داخلی سری7 انجام داد.

بعد از آن پروژه سری6جدید توسط وی طی 3سال به طول انجامید. طراحی که باعث شده تا سری 6 جدید رگه‌های لوکس، اسپرت و عضلانی بودن را در خود جای دهد. دقیقاً همان هدفی که فقیه زاده دنبال می‌کرد و به آن رسید. البته نادر فقیه زاده به طراحی سری6قانع نیست و در حال حاضر برروی پروژه طراحی بدنه سری7 جدید کار می‌کند.

ایده آل‌ترین سری برای همه

گرن‌کوپه رقیب بسیار دست و پاگیری برای مرسدس بنزCLS وپورشه پانامرا است. هرسه متعلق به  یک کلاس قرار دارند و برندهای آنها در یک کشور است. اگر بخواهیم بازارهدف گرن‌کوپه را برمبنای سری6 نسل قبلی شناسایی کنیم باید بگوییم شما در بازاریابی به شکست خواهید خورد. سری6 نسل قبلی که تعداد قابل توجهی از آن در این چندسال اخیر وارد کشور شد و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرد بیشترین خریدارانش را جوانان شامل می‌شدند.

اما شما گرن‌کوپه را باید ایده‌آل‌ترین سری تولیدی لوکس و اسپرت BMW برای تمام سنین درنظر بگیرید. زیرا سری7 بسیار لوکس و تجملی طراحی شده از آن نمی‌توان در هرجایی استفاده کرد. سری5 نیز با پیشرانه 6سیلندر خود بیشتر به عنوان یک خودروی اسپرت به حساب می‌آید تا لوکس. نمی‌توان با این مدل به دوستان از نظر لوکس بودن اتومبیل فخر بفروشید. اما شما در ب‌ام‌و 650iگرن‌کوپه همه چیز را در اختیار دارید. یک پیشرانه کاملاً قدرتمند با بهترین امکانات رفاهی و ایمنی.

به خاطر قیمت بالای این خودرو در بازار ایران بیشتر تاجران جوان و یا ثروتمندان بالای45سال به سراغ آن می‌روند. این خودرو با کد F06 درسال 2012 معرفی و یک سال بعد وارد بازار جهانی شد.

متفاوت بودن حق شماست

ب‌ام‌و 650i گرن‌کوپه همانطور که از نامش پیداست مخصوص چهار نفر طراحی شده. در این فست بک لوکس و اسپرت هیجان و لذت رانندگی حداکثر برای چهار نفر قابل احساس است. زمانی که وارد کابین می‌شوید اولین حسی که به شما دست می‌دهد لوکس بودن و تجمل گرایی ب‌ام‌و است. در 650iگرن‌کوپه خبری از پوشش طلا و نقره نیست.

اما استفاده از چرم و چوب به قدری استادانه صورت گرفته که انگار با سری7 رانندگی می‌کنید. پوشش چرم مرغوب صندلی‌ها، دوخت قرمز به همراه پوشش چوب روی کنسول و قسمتی از رودری‌ها همه نشان از لوکس بودن خودرو است. البته پوشش جیر سقف و استفاده از کروم در برخی از قسمت‌های کابین نیز حس سواری اسپرت را برایتان به همراه خواهد داشت.

این باواریایی بزرگ شما را در سطح شهر کاملاً متفاوت خواهد کرد. به‌خصوص آنکه طراحی آن جذابیت خاصی را به همراه دارد. شما در این خودرو هم می‌توانید از شیک‌ترین کت شلوارهای رسمی ‌و اسپرت ترین لباس‌ها استفاده کنید. این یکی از ویژگی‌های 650iگرن‌کوپه است.
 

BMW 650i گرن‌کوپه، شاهکار طراح ایرانی

 

پدال گاز، بازی با آدرنالین

حتی صدای روشن شدن پیشرانه هم لذت بخش است. درست است که نمونه مورد آزمایش از نسخه‌های استاندارد سری6 به حساب می‌آید. اما بازهم صدای پیشرانه جذابیت خاص خود را دارد. از همان ابتدا صندلی‌های پهن و بزرگ شما را در بر گرفته است. شما سوار یک گرن‌کوپه شده‌اید. پس اصلاً مهم نیست که مازراتی کواتروپورتهGTS- 2014سدان با پیشرانه 8سیلندر 8/3توربوشارژ بتواند در شتاب صفرتاصد(7/4ثانیه برای کواتروپورتGTS) پا به پای خودرویتان بیاید.

به‌خصوص وقتی که تازه متوجه می‌شوید پیشرانه آن 530 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. حدود80اسب بخار بیشتر از 650iگرن‌کوپه. اما این مقایسه چندان اهمیتی ندارد و شما روی کاغذ هم پیروز میدان هستید. زیرا650i گرن‌کوپه دارای شتاب صفرتاصد 6/4ثانیه است که آن را تبدیل به سریع‌ترین خودروی فست‌بک لوکس در میان رقبای خود (مرسدس بنزCLS500 و پورشه پانامرا4S) در بازار ایران کرده است.

اگر شما مالک پورشه پانامرا4S یا مرسدس بنزCLS500هستید فکر کل کل با این باواریایی را از ذهن خود بیرون کنید. پانامرا4S با پیشرانه 8سیلندر خورجینی8/4لیتری خود تنها 400اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اگر دکمه سفارشی شتاب گیری را هم برای 4S سفارش دهید باز هم در شتاب اولیه از 650iگرن‌کوپه عقب خواهید افتاد. 4S در حالت استاندارد در مدت زمان 2/5ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند. با دکمه شتابگیری نیز این زمان به 8/4ثانیه کاهش می‌یابد.

اما این اعداد تنها برروی کاغذ قابل استناد هستند. مهم‌ترین نکته در پانامرا4S مجهز بودن به سیستم چهارچرخ متحرک است. موضوعی که در گرن‌کوپه خبری از آن نیست. بهتر است برای مقایسه شتاب اولیه حرفی از CLS500 نزنیم. شما درCLS بیش از 5ثانیه زمان نیاز دارید تا به سرعت 100کیلومتر در ساعت برسید!  اما نکته مهم این است که CLS اولین خودروی چهاردر کوپه در این رقابت به حساب می‌آید. احترام به این خودرو واجب است!

کوسه بالغ ب ام و

پیشرانه8سیلندر خورجینی 4395 سی‌سی ب‌ام‌و 650iگرن‌کوپه در 5500دور بر دقیقه 450 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین این پیشرانه در2000الی 4500دور بردقیقه قادر به تولید 650 نیوتن متر گشتاور است. به خوبی این میزان گشتاور را در رانندگی و شتابگیری‌های ناگهانی احساس خواهید کرد. در این خودرو فرمان و پدال گاز به خوبی در اختیار شماست.

اما بازی بیش از‌اندازه با پدال گاز چندان توصیه نمی‌شود. در آن موقع شاهد بازیگوشی خودرو به خصوص هرزگردی و لیز خوردن انتهای آن خواهید بود. شما با یک فست بک دیفرانسیل عقب(RWD) سروکار دارید. درصورتی که مسیر خلوتی پیش روی خود ندارید پدال گاز را تا انتها فشار ندهید. زیرا 650 نیوتن متر گشتاور به چرخ‌ها منتقل می‌شود و کنترل و متوقف کردن کمی‌ سخت می‌شود. اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید در صورت تمایل می‌توانید از کیت اگزوزM-power برای خودرویتان استفاده کنید.

با این سیستم اگزوز لذت و هیجان بیشتری را در طول رانندگی احساس خواهید کرد. به‌خصوص آنکه پیشرانه 8سیلندر توئین توربو 650i جواب تمام نیازهای رانندگی شما را پاسخ می‌دهد. در کنار این پیشرانه باید بهره‌مندی از جعبه دنده 8سرعته اتوماتیک را نیز اضافه کرد. با کمک این جعبه‌دنده بدون کوتاه ترین مکث ممکن می‌توانید دنده‌ها را تعویض کنید. همه عملکرد فنی خودرو در طول مدت زمان رانندگی بسیار راضی کننده است. شما به این راحتی نمی‌توانید از 650iگرن‌کوپه ایراد بگیرید. درضمن در هریک از حالت‌های Comfort،Sport وEco در رانندگی رنگ و شکل صفحه کیلومتر شمار تغییر می‌کند. قرمز، نارنجی و آبی رنگ‌هایی هستند که شما با انتخاب حالت‌های رانندگی می‌توانند صفحه کیلومتر خود را عوض کنید.

اما همه چیز در عملکرد فنی یک خودرو خلاصه نخواهد شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در یک خودرو مورد توجه قرار گیرد راحتی و آسایش سرنشینان است. ب‌ام‌و 650iگرن‌کوپه همانند دو رقیب اصلی حرفی برای گفتن در خصوص راحتی سرنشینان عقب ندارد. اگر شما شخص بلندقامتی هستید هرگز قسمت عقب یک خودرو کوپه چهار در را برای نشستن انتخاب نکنید. سقف 650iگرن‌کوپه تاحد قابل توجهی کوتاه طراحی شده است. ارتفاع این خودرو از سطح زمین 1392 میلی متر است. البته کم بود فضای عقب نیز تا حدودی چاشنی کار شده است. فاصله بین محور جلو و عقب در این مدل 2968 میلیمتر است. اما باز هم فضای کافی برای سر و پای سرنشینان عقب وجود ندارد.

صندلی‌های اسپرت و پهن به خوبی بدن سرنشینان عقب را در خود جای می‌گیرد. اما در طولانی مدت اگر بیش از‌اندازه به پای شما فشار آمد حتماً از سرنشینان جلو درخواست کنید که صندلی‌های برقی خود را تا حدودی به جلو بکشند. البته این نکته را هم اضافه کنیم که سرنشینان عقب می‌توانند قبل از نشستن سرنشینان جلو صندلی آنها را برای راحتی هرچه بیشتر خود تنظیم کنند. این مشکل تنها برای افرادی با قد بیش از 175 سانتی‌متر رخ خواهد داد. زیرسری صندلی‌های عقب 650iگرن‌کوپه همانند پانامرا4S قابلیت تنظیم زاویه را ندارند.

اما از نظر پهنا و جادار بودن بسیار بهتر از 4S هستند. یکی دیگر از مواردی که به عنوان نقطه قوت در سری6 جدید می‌توان از آن یاد کرد استفاده از سیستم صوتیBang&Olufsen است. البته این سیستم صوتی و تصویری در نمونه‌های فول آپشن مورد استفاده قرار گرفته است. سقف و ستون جیر به همراه سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو از دیگر امکاناتی است که در نمونه‌های فول آپشن650i گرن‌کوپه قرار دارد.

درپایان ضمن تشکر از مالک محترم ب‌ام‌و جهت در اختیار قراردادن خودرویشان از کیان و نیما زعفرانیان جهت هماهنگی‌های لازم برای این آزمایش و همراهی کاظم گودرزی تشکر می‌کنیم.

برخی از تفاوت​های 650i گرن کوپه با M6  کوپه / کانورتیبل :

 

BMW 650i گرن‌کوپه، شاهکار طراح ایرانی


بدنه M با اختلاف قیمت ناقابل

طراحی زیبا و اسپرت گرن‌کوپه به خوبی مجذوبتان می‌کند. از چراغ جلو گرفته تا چراغ‌های عقب. یکی دیگر از زیبایی‌ها در طراحی سری6 می‌توان به چراغ ترمز روی شیشه عقب اشاره کرد. در این خودرو همانند بنتلی کانتیننتالGT-Speed چراغ ترمز به صورت یک نوار دربالای شیشه عقب تعبیه شده است. تنها در یک قسمت از خودرو مدل آن ذکر شده است.

سرنشینان عقب در حین ورود به کابین عبارت Gran Coupe را روی ستونC مشاهده خواهند کرد. البته در حین بسته بودن درها نیز این عبارت نمایان است. حالا به این زیبایی می‌توانید کیت اسپرت Mپکیج را نیز اضافه کنید. ابهت گرن‌کوپه دوبرابر خواهد شد. مدل‌هایی که دارای پکیجM هستند از سپر، رینگ و رکاب‌های جدید بهره​مند می‌برند.

در نمونه‌های Mپکیچ و حتی نسخه‌های محدودM-power که وارد کشور شده‌اند مه‌شکن عقب بالای سپر قرار گرفته است. سراگزوزهای دایره‌ای جای خود را به سراگزوزهای ذوزنقه‌ای داده‌اند. در کنار این موارد می‌توان به رینگ‌هایM-power پنج پره دوبل 20  اینچی و تایرهای دانلوپ اشاره کرد. در مدل‌هایی که تنها از پکیجM استفاده می‌کنند رکاب‌ها نیز به این آرم مزین شده است. البته ناگفته نماند اختلاف قیمت بین نمونه‌های استاندارد و Mپکیچ درحدود 30میلیون تومان است. رقمی‌که به هیچ عنوان در قیاس با قیمت کلی خودرو به چشم نخواهد آمد.

 

BMW 650i گرن‌کوپه، شاهکار طراح ایرانی



شارژ سریع موبایل