ندا نیک روش دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰

وقتی صحبت از فست‌فود به میان می‌آید، انواع ساندویچ و برگر از‌ هات‌داگ گرفته تا كالباس تنوری، پیتزا و مرغ سوخاری به ذهن می‌آید كه به دلیل چربی و طعمشان پرطرفدار هستند...اما پزشکان و متخصصان تغذیه می‌گویند باید مصرف این غذاها را به حداقل رساند.

فست فودها به دلیل سرخ کردنی بودن، داشتن سوسیس و كالباس و سس فراوان و همراه شدن با نوشابه و نان‌های سفید، زمینه بروز عوارضی را فراهم می‌کنند. در ادامه، می‌توانید توصیه‌هایی را بخوانید که به شما کمک می‌کنند هنگام سفارش دادن یا تهیه یکی از این غذاها، سالم‌ترین و کم‌عارضه‌ترین انتخاب را داشته باشید.

عارضه اول: چاقی

فست‌فودها از غذاهای پركالری و چاق‌كننده هستند زیرا چربی فراوانی بر اثر افزودن انواع پنیرهای فراوری شده، سس و سرخ كردن مواد غذایی حین آماده کردن آن‌ها به مواد اولیه اضافه می‌شود. از آنجا كه این غذاها با نوشیدنی‌های گازداری نظیر نوشابه نیز همراه می‌شوند و اندازه این غذاها اغلب (به بهانه اقتصادی بودن) بزرگ‌تر از حد معمول است، مقدار كالری حاصل از خوردن یك وعده از این غذاها به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بالا می‌رود و همین موضوع باعث می‌شود تا وزن مصرف‌كننده به دلیل دریافت كالری مازاد بر نیاز، اضافه و رفته‌رفته دچار چاقی شود. می‌دانید که چاقی هم مادر تمام بیماری‌هاست.

عارضه دوم: عوارض قلبی- عروقی

بررسی‌ها نشان داده‌اند افرادی كه بیش از 4 بار در هفته فست‌فود می‌خورند، 80 درصد بیشتر احتمال دارد كه به بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا شوند چون فست‌فودها مملو از چربی به خصوص چربی‌های اشباع و ترانس هستند و معمولاً در تهیه انواع این غذاها از روغن‌های جامد استفاده می‌شود. حتی در برخی رستوران‌ها از مقداری روغن چند بار استفاده می‌شود و این كار خود باعث افزایش مقدار اسیدهای چرب ترانس در غذا می‌شود. به همین دلیل مصرف مكرر این غذاها احتمال گرفتگی عروق و حمله‌های قلبی را در مصرف‌کننده بالا می‌برد.

عارضه سوم: دیابت نوع 2

متأسفانه فست‌فودها مملو از کربوهیدرات (قند) نیز هستند و البته از نوع تصفیه‌شده آن‌ها؛ مثلاً نان و آردی که در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود، در بیشتر موارد سفید و بدون سبوس است. به همین دلیل عادت به خوردن فست‌فودها اضافه‌وزن و چاقی و در پی آن افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را به دنبال دارد. در ضمن، نوشیدنی‌هایی كه همراه این غذاها خورده می‌شوند، نوشابه‌های گازدار هستند كه شكر فراوانی دارند و دریافت این مقدار شكر، آن هم به طور مکرر، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

عارضه چهارم: عوارض گوارشی

همواره متخصصان تغذیه به كسانی كه زخم معده دارند، تاکید می‌کنند غذاهای پر ادویه نخورند. فست‌فودها از این غذاها هستند، به خصوص آن‌هایی كه با نام اسپایسی در منوی غذایی معرفی می‌شوند. بررسی‌ها نشان داده‌اند در كسانی كه بیش از 2 بار در هفته فست‌فود می‌خورند، احتمال ابتلا به اختلال‌های گوارشی مانند سوء‌هاضمه، نفخ و حتی ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ افزایش پیدا می‌كند.

عارضه پنجم: افزایش فشارخون

مواد غذایی تشكیل‌دهنده فست‌فودها پرنمك هستند و سدیم فراوانی دارند، به همین دلیل عادت به خوردن آن‌ها زمینه بروز فشارخون را در افراد مستعد فراهم می‌كند و باعث تشدید مشكل بیماران خواهد شد.

عارضه ششم: افزایش چربی خون

از آنجا كه بیشتر فست‌فودها با روش سرخ كردن عمیق (غوطه‌ور شدن در روغن داغ) تهیه می‌شوند، عادت به خوردنشان، میزان كلسترول بد را افزایش می‌دهد. به همین دلیل به افرادی كه سابقه كلسترول بالا دارند، پرهیز از خوردن این غذاها توصیه می‌شود. در ضمن، بررسی‌ها نشان داده‌اند احتمال ابتلا به كبد چرب در كسانی كه زیاد فست‌فود می‌خورند، بیشتر است، آن هم به این دلیل كه این غذاهای چرب، پرکالری و چاق‌کننده‌اند.یادتان باشد با خوردن هر یک از این فست‌فودها ممکن است مقداری سالاد، نوشیدنی یا پیش‌غذایی مانند سیب‌زمینی سرخ شده نیز بخورید که باید مقدار کالری آن‌ها را نیز به مقدار کالری حاصل از خوردن هر یک از این غذاها اضافه کنید.

 

 از عوارض فست‌فود بکاهیم



هر فست‌فود چند کالری است؟

6 توصیه فست‌فودی

اگرچه اولین و مهم‌ترین توصیه متخصصان تغذیه درباره فست‌فودها پرهیز از مصرف آن‌هاست اما اگر به هر دلیلی مجبور یا مایلید که از این غذاها مصرف کنید، 6 توصیه زیر را رعایت کنید تا بتوانید سالم‌ترین و کم‌عارضه‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

1. به جای سیب‌زمینی سرخ‌شده، سیب‌زمینی تنوری سفارش دهید؛ به این ترتیب احتمال دریافت اسیدهای چرب ترانس به حداقل می‌رسد و البته میزان کالری آن نیز به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر خواهد شد.

2. به جای غذاهایی که در آن‌ها انواع فراورده‌های گوشتی به‌کاررفته، غذاهایی را سفارش دهید که در آن‌ها گوشت سفید (اعم از فیله ماهی یا مرغ) به‌کاررفته است؛ به طور مثال به جای پیتزای مخلوط بهتر است پیتزای مرغ یا چیکن سفارش دهید. در خانه نیز می‌توانید به جای ساندویچ کالباس، ساندویچ فیله مرغ تهیه کنید.

3. به جای نان ساندویچی تهیه‌شده با آرد سفید از نان‌های کامل برای تهیه ساندویچ‌هایتان استفاده کنید تا به مقدار کافی فیبر نیز دریافت کرده‌ باشید.

4. برای کاهش میزان کالری دریافتی حاصل از خوردن فست‌فودها تا جایی که هماهنگی طعم و مزه غذا اجازه می‌دهد، بهتر است به جای سس مایونز از سس گوجه‌فرنگی استفاده کنید.

5. به جای سفارش دادن نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های طبیعی سفارش دهید تا به این ترتیب مقداری آنتی اکسیدان نیز با خوردن آب میوه دریافت كنید و کالری کمتری در مقایسه با نوشابه‌ها به بدنتان برسد.

6. به جای خیار شور، می‌توانید تقاضا کنید از انواع سبزی‌های تازه مانند تکه‌های کلم بروکلی، حلقه‌های گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و قارچ در ساندویچتان گنجانده شود تا ارزش غذایی‌ ساندویچتان بیشتر شود.



شارژ سریع موبایل